5 sätt att klimatmaxa dig själv

Visste du att den globala kött- och mejeriproduktionens negativa inverkan på klimatet är lika stor som alla bilar, flygplan, båtar och lastbilar – tillsammans? Dessutom rekommenderar WHO, Världscancerfonden och Livsmedelsverket att vi ska äta mindre kött för hälsans skull.
Så vill du både göra och äta gott under 2016? Häng då på vegotrenden, res som en kvinna och tänk som en förälder - till exempel. 
Här är Naturskyddsföreningens pyttelilla to do-lista för dig som vill klimatmaxa ditt leverne.

5 sätt att klimatmaxa dig själv

 

1. Res som en tjej - alltså klimatsmart
Vilka reser klimatsmartast i Sverige? Jo, kvinnorna. De flyger bara hälften så ofta som männen och de åker 30 procent mindre bil. Tjejerna har tidigare också åkt mer kollektivt och damerna har cyklat mest, men på den fronten verkar männen nu äntligen ha kommit i kapp, skriver Naturskyddsföreningen.
Vilket resande satsar då staten på? Jo, bilen får dessvärre den absolut största biten av infrastrukturbudgeten. Cykeln får däremot inte ens en hel procent av den kakan - trots att var tionde resa sker på cykel. Och flyget glider fram utan att betala en enda krona i skatt för bränslet.
Orättvist, omodernt och ofräscht, tycker Naturskyddsföreningen.

► Läs också: Res klimatsmart - tre tips

2. Värm dig som en tysk - alltså tänk smartare gällande din el
Tyskarna är galna i solenergi. Likaså italienarna, tjeckerna och Barack Obama. Bli en härmapa! Var coolast och mest nytänkande i hela området - och smacka upp solceller på huset, garagetaket eller sommarstugan. Eller låt solen komma in genom dina eltuttag istället. Fixa el märkt med Bra Miljöval. Då slipper du bidra till miljöförstöring samtidigt som du kokar te eller kollar fejjan - och får istället schysst el baserad på sol, vind och vatten.
Dyrt? Absolut inte. Det kostar bara 60 kronor mer årligen för en genomsnittlig lägenhetsinnehavare att ha el märkt med Bra Miljöval.

3. Snåla som en smålänning - alltså konsumera mindre
Låter det deppigt att snåla? Tvärtom, det är en lyckoinvestering. Forskning visar nämligen att människor som drar ned på överflödig konsumtion, efter att ha fått sina grundläggande behov tillfredsställda, känner sig lyckligare. Och just nu slösar den rika befolkningen så mycket med planetens resurser att vi riskerar klimatkaos.
Inspireras av myten om smålänningarnas sparsamhet och börja snåla - med allt utom kärlek. Det vill säga med prylar, el, kläder (- som du ändå blir less på nästa år), med mat (vi svenskar är mästare på matsvinn, alltså att kasta bort mat istället för att äta upp den) - etcetera.

 

4. Ät som en tonåring - alltså mer vego
Nästan var femte tonåring är vegetarian eller vegan. Visserligen behövs betesdjuren eftersom dessa håller det hjälper till att hålla markerna öppna så att naturen kan ha ett rikt bestånd av viktiga växter, insekter och djur. Men idag äter genomsnitts-Svensson så mycket kött att det hotar både klimat och folkhälsa. Och djuren får det inte heller så kul när det ska pressas priser och produceras mycket kött.
Så låt dig inspireras av en vegotonåring – frossa i godsaker från växtriket och trappa ned på kött- och mejeriprodukter. Då har du dessutom råd att köpa riktigt fint ekologiskt kött eller svenskt naturbeteskött, när och om det väl blir dags för en bit.

► Läs också: Nu klassificerar WHO rött kött och chark som cancerframkallande

5. Tänk som en förälder - alltså anamma begreppet konsekvenstänk
Visst är det härligt att leva i nuet? Att inte tänka på konsekvenserna kan kännas kul, bekvämt och enkelt - i stunden. Att till exempel ta bilen istället för att cykla den där korta sträckan, att slänga mat som egentligen skulle kunna tas till vara, eller att köpa importerat kött som kanske är jättebilligt men som också kan ha bidragit till höga utsläpp.
Men detta är tillfällen då det är värt att höra - och lyssna till - mammas eller pappas röst i bakhuvudet: "Tänk om alla skulle göra så där, hur skulle världen då se ut?" - och så vidare.
För grejen är, att varje gång du lägger manken till för planeten så bidrar du till en ljusare framtid för oss alla. Det är väl inte så dumt, eller hur?

Källa: Naturskyddsföreningen

Av Redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mysig uteplats

Så pimpar du uteplatsen

Trädgård

Med mer tid hemma i sommar så är det hög tid att lägga lite extra krut på uteplatsen. Här tipsar trädgårdsmästaren Angelica Lindberg hur du dammar av terassen och förvandlar den till en prunkande sällskapsyta där du vill hänga med nära och kära.

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

 

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

 

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

 

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.