Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna med vit ansiktsmask som gömmer sig bakom en stickad polotröja

5 tips hur du ger din hud en nystart

Frossat i godsaker och struntat i träningen under julledigheten?
Du är inte ensam.
Här är några knep hur du ger din hud en nystart efter helgerna.

Huden är kroppens största organ och påverkas i allra högsta grad hur vi lever och vad vi stoppar i oss. Har du spenderat ledigheten i soffan och unnat dig lite för mycket av det goda, kan du ha nytta av Kureras skönhetsexpert Sara Nombergs fem bästa tips hur du boostar huden.

 

    1. Drick citronvatten. Börja morgonen med att dricka ett glas varmt vatten med pressad citron i. Det kan inte bara hjälpa till med matsmältningen, sura uppstötningar och halsbränna, utan innehåller också mineraler som basar kroppen – ett effektivt sätt att få kroppen och huden i balans. Citron är också antioxidantrik, däribland rik på c-vitamin som stärker immunförsvaret, och vissa hävdar också att det ger en renare hud. Drick gärna en stund innan du äter frukost och helst med ett sugrör för att skydda

      Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg

      Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg Foto: Michael Tomescu

      emaljen från syran, speciellt om du har känsliga tänder.
      LÄS OCKSÅ: Därför gör hydrolater under för din hy

    2. Rör på dig! Huden speglar hur kroppen mår. För många innebär jul och nyår massor av mat, snacks, alkohol och efterrätter. Genom att få igång magen kan du ge huden en skjuts på vägen mot balans. Gå ut och promenera - det ger både frisk luft och får igång cirkulationen som ger lyster till huden. Promenader är också ett bra sätt att få igång peristaltiken, det vill säga magrörelserna som hjälper oss att bryta ner maten. Du känner dig dessutom mindre tung i magen.
    3. Stimulera lymfsystemet. Efter mycket stillasittande blir vårt lymfsystem mer stagnerat och trögflytande. Det kan uttrycka sig i form av svullnad i ansiktet och på kroppen, samt en tung känsla i kroppen. Massera huden i utåtgående rörelser med mycket lätt tryck cirka fem minuter, till exempel när du gör en rengöringsmassage eller när du smörjer in dig med din kräm eller ansiktsolja. Det dränerar huden från vätska och ger lyster.
      LÄS OCKSÅ: Motivationsguide för bestående förändring
    4. Se över din hudvårdsrutin. För en glåmig hud är det bäst att välja en skonsam rengöring och skydda den noga med en ansiktsolja, speciellt nu på vintern för att förhindra fuktförlust. Använd en reparerade och rik nattkräm eller ansiktsolja på kvällen. Om du fått finnar och plitor under helgen kan en djuprengörande ansiktsmask med exempelvis lera göra susen för att motverka tilltäppt hud.
      LÄS OCKSÅ: DIY: Fem skönhetstips du enkelt kan använda hemma
    5. Gör en mini-sparutin med naturliga råvaror från skafferiet. En extra stund för huden ger ofta fina resultat på en trött och glåmig hud. Gör en egen sparutin och peela huden och applicera sedan en fuktmask. En mild peeling som ger superlen hud är en blandning av en matsked florsocker med 1,5 matsked olja, till exempel olivolja eller rapsolja. Peela på torrt ansikte och skölj sedan av med ljummet vatten. En ansiktsmask på havre ger fukt, lugnar huden och ger lyster. Mixa ½ deciliter havregryn, gärna ekologiska, till ett pulver. Blanda sedan med lite vatten tills det blir en krämig konsistens. Addera en tesked honung och, om du vill, några droppar olja. Applicera på ren hud och låt verka i cirka tio minuter. Skölj av med ljummet vatten och följ upp med din vanliga insmörjningsrutin.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.

Näringen som håller ögonen friska

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sjukdomsförloppet stanna av.