5 tips till dig som vill ta ett alkoholstopp

Är du less på alkohol?
Här är 5 tips hur du – genom mindfulness - tar en paus från allt vad bakis heter.

1. Hitta ditt varför
Det är viktigt att  du tar ett stopp för din egen skull och för att du själv vill. Det som inte kommer inifrån blir nämligen aldrig förverkligat.

2. Det finns ingen perfekt tajming
Det finns inga bättre eller sämre tider för att ta ett alkoholstopp. Det är som med motion, det är den som blir av som räknas. Det är först när du tar ett steg tillbaka som du får syn på hur alkoholen påverkar din hälsa, livsstil och mående. Och säg inte att du aldrig mer ska dricka, utvärdera hellre och känn efter vad stoppet gör med dig.

 

Läs också: Alkohol – vad ska man tänka på?

3. Glöm en quick fix 
Tycker du det är svårt att ta en vit månad? Ta då tre månader. Då behöver du jobba ännu mer på dina alkoholvanor. Ofta vill vi ha snabba lösningar på problem och dämpar jobbiga känslor med alkohol. Efter tre månaders alkoholstopp kommer dessutom den verkliga energin tillbaka, då blodet får chans att bilda nya blodkroppar och därmed ökar syreupptagningen i kroppen.

4. Umgås på nya sätt utan alkohol
Upptäck nya saker tillsammans med din partner eller dina vänner. Ta till exempel en fika, laga en god middag och bjud på alkoholfritt eller spela spel tillsammans. Var en förebild för dig själv och andra. Du kommer att bli förvånad över alla nya erfarenheter, när du inte dämpar dig med alkohol.

Läs också: Slut på ursäkterna – nu kan även alkoholfritt vara en smakupplevelse

5. Bestäm dig hur du vill må
Om du ställer in dig på att du vill känna dig pigg, fräsch och full av energi så kommer du att känna dig så

 

Ingela Hjulfors Berg

när månaden är över. Sedan behöver du inte heller bestämma dig för att du måste börja dricka igen efter en månad. Låt den dagen komma när du känner dig redo. Då kanske suget till och med uteblir.

Tipsen kommer från Ingela Hjulfors Berg, mindful sober coach som driver sajten alkoless. Hon vill peppa människor till att ta kortare och längre alkoholstopp med självmedkänsla och mindfulness.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.