Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Torkade örter

5 torkade örter med positiva hälsoeffekter

Torkade örter har fått en renässans och är superhett igen. Det finns många örter med fantastiska hälsoeffekter. Här är en miniguide till hur fem örter använts traditionellt samt vilka hälsoeffekter de har.

Dunört
Te på dunört har historiskt använts som behandling vid godartad prostataförstoring och urinvägsproblem.

  • Används för behandling av diarré.
  • Kan lindra vid återkommande urinvägsinfektioner.
  • Har använts vid förstorad prostata.
  • Kan förbättra hudens utseende vid regelbunden användning.
  • Används vid problem med urinblåsan och njurarna.
  • Kan användas utvärtes för att främja läkning av brännsår, utslag, sår och hudirritation.

LÄS OCKSÅ: Vår nordiska supermat: Del 2 – läkekryddor

Pepparmynta
God smaksättare i teer och matlagning. Naturligt antiseptisk och klådstillande.

  • Kramplösande och främjar matsmältningen.
  • Hämmar inflammationer i gallblåsa och gallväggar samt fungerar galldrivande.
  • Lindrar sura uppstötningar och illamående.
  • Lindrar dålig andedräkt.

Mistel
Traditionellt använt mot artrit, gikt och reumatism. Mistel kan även användas till att:

 

  • Stärka det lymfatiska systemet.
  • Motverka högt blodtryck och åderförkalkning.
  • Stärka hjärta och blodkärl.
  • Motverka störningar i hormonsystemet.

LÄS OCKSÅ: Lisa – med en kärlek till örter

Läkemalva
Läkemalva fungerar stärkande för immunförsvaret och slemhinnorna.

  • Innehåller slemämnen som har en lugnande effekt på kroppens slemhinnor.
  • Skyddar mot infektioner och återfuktar kroppens slemhinnor.
  • Lindrar andningsvägarna vid hosta och luftrörskatarr.
  • Har en lugnande effekt på urinvägarna.
  • Lindrar irritation vid eksem och klåda.
  • Kan användas för att motverka förstoppning som orsakats av utmattning.
  • Lämplig vid utbrändhet.

LÄS OCKSÅ: Örter och deras användningsområden

Brännässla
Brännässla är rikt på vitaminer, mineraler och klorofyll. Det innehåller även serotonin, karotin, histamin, mysryra, slemämnen, garvämnen och lecitin.

  • Vitamininnehållet är bland annat B-, C- och K-vitamin.
  • Stärker immunförsvaret.
  • Stimulerar blodbildandet.
  • Har en svagt blodsockersänkande  effekt vid diabetes.
  • Stärker bindväv, slemhinnor,  hår, hud och naglar.l Kan lindra godartad  prostataförstoring.
  • Mineral- och spårämnes- innehållet är bland annat  kalium, magnesium, järn,  kisel och zink.
  • Kan förebygga hudbesvär  som eksem och akne.
  • En tesked nässla sägs täcka  hela dagsbehovet av vitamin C.
  • Innehåller fytohormoner som  liknar östrogen. Kan ge stöd i  övergångsåldern.

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ek

Ekved kan hjälpa kroniskt trötta

Övrigt

Från franska ekar utvinns ett vattenextrakt som ger extra energi till mitokondrierna – cellens eget kraftverk. Studier har visat att sömnproblem och kronisk trötthet blivit bättre av extraktet. Även fullt friska sportande personer gynnades – där visade rapporter att muskelmassan ökade och återhämtningen gick snabbare.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna knyter sko

Så blir din konditionsträning effektivare

TRÄNING

Att ha en livsstil som innefattar olika former av fysisk aktivitet är enormt viktigt för hälsan. Vissa ser fram emot sina träningspass medans andra gör det med sviktande motivation, och för att man måste. För att få mycket ut av sin konditionsträning kan man effektivisera den.

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

 

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.