5 totalövningar för toppform | Kurera.se
carolin helt 5 totalövningar utfall

5 totalövningar för toppform

Svårt att få till träningen på resan? Inga problem! De här övningarna funkar var som helst, när som helst och helt utan redskap. Kureras träningsexpert Carolin Helt visar hur.

När sommarens aktiviteter breder ut sig över dagen är det toppen att ha några funktionella helkroppsövningar i bakfickan. De här övningar får upp flåset ordentligt och tränar hela kroppen. Allt du behöver är en gräsmatta eller lite fri golvyta.
- Det finns inga ursäkter för att komma tillbaka efter semestern i dålig form, säger Carolin Helt. Ju oftare du kör desto lättare blir det.

kältterplanka - träna på semestern

 

KLÄTTERPLANKAN: Vanliga plankan är en basövning för stabil bål, här gör vi den lite roligare och tuffare.
Gör så här: Utgå från vanlig plankposition. Axel-höft-knä-häl i linje. Tippa bäckenet bakåt för att undvika svank, pressa upp ryggen mellan skuldrorna och undvik att ”hänga” i axlarna. Klättar upp till handstående planka och ner, upp och ner samtidigt som du behåller axelhöft-knä-häl linjen.

sidoutfall träna på semestern

SIDOUTFALL: Den här övningen nyper till på insida lår och säte på ett helt fantastiskt sätt!
Gör så här: Ställ dig med axelbrett avstånd mellan fötterna, spänd mage och rak rygg. Ta ett stort kliv åt sidan, knäet ska löpa över tårna, tyngden lägger du på det böjda benet. Tryck kraftfullt ifrån med det böjda benet, återgå till startpositionen och ta ett raskt, stort kliv åt andra sidan. Ryggen får fällas fram men ska vara rak under hela utförandet.

lätta burpees träna på semestern
LÄTTARE BURPEES: Lätta burpees är egentligen fel namn då de inte alls är speciellt lätta. De är bara något lättare än vanliga burpees. Syftet med övningen är att få upp pulsen och då måste det gå undan!
Gör så här: Stå med hyfsat raka ben och händerna i marken – hoppa bak, hoppa fram, hoppa upp. Repetera.

nudda häl träna på semestern

 

NUDDA HÄL: En enkel och galet bra övning för de raka magmusklerna! Gör så här: Ligg på rygg med böjda ben. Försök sedan nudda hälarna med händerna genom att lyfta skuldrorna från underlaget Obs! Ländryggen ska pressas mot marken under hela övningen. Det är en liten rörelse men med en kraftigt anspänd mage som inte hamnar i vila varken upp eller ner. Magkramp – så ska det kännas.

knäböjshopp träna på semstern

KNÄBÖJSHOPP: En sista explosiv pulshöjare som utmanar ordentligt!
Gör så här: Stå med fötterna lite mer än axelbrett isär. Böj dig ner tills låren är parallellt med marken, ryggen är rak, magen är spänd, armarna framför dig. Ta i och hoppa upp, armarna pendlar bakåt och kicka hälarna i rumpan. Landa med mjuka knän och hoppa explosivt upp igen. Är det för tufft? Gör vanliga knäböj eller knäböj med vanliga hopp.

 

 

Av: Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.