Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

carolin helt 5 totalövningar utfall

5 totalövningar för toppform

Svårt att få till träningen på resan? Inga problem! De här övningarna funkar var som helst, när som helst och helt utan redskap. Kureras träningsexpert Carolin Helt visar hur.

När sommarens aktiviteter breder ut sig över dagen är det toppen att ha några funktionella helkroppsövningar i bakfickan. De här övningar får upp flåset ordentligt och tränar hela kroppen. Allt du behöver är en gräsmatta eller lite fri golvyta.
- Det finns inga ursäkter för att komma tillbaka efter semestern i dålig form, säger Carolin Helt. Ju oftare du kör desto lättare blir det.

kältterplanka - träna på semestern

 

KLÄTTERPLANKAN: Vanliga plankan är en basövning för stabil bål, här gör vi den lite roligare och tuffare.
Gör så här: Utgå från vanlig plankposition. Axel-höft-knä-häl i linje. Tippa bäckenet bakåt för att undvika svank, pressa upp ryggen mellan skuldrorna och undvik att ”hänga” i axlarna. Klättar upp till handstående planka och ner, upp och ner samtidigt som du behåller axelhöft-knä-häl linjen.

sidoutfall träna på semestern

SIDOUTFALL: Den här övningen nyper till på insida lår och säte på ett helt fantastiskt sätt!
Gör så här: Ställ dig med axelbrett avstånd mellan fötterna, spänd mage och rak rygg. Ta ett stort kliv åt sidan, knäet ska löpa över tårna, tyngden lägger du på det böjda benet. Tryck kraftfullt ifrån med det böjda benet, återgå till startpositionen och ta ett raskt, stort kliv åt andra sidan. Ryggen får fällas fram men ska vara rak under hela utförandet.

lätta burpees träna på semestern
LÄTTARE BURPEES: Lätta burpees är egentligen fel namn då de inte alls är speciellt lätta. De är bara något lättare än vanliga burpees. Syftet med övningen är att få upp pulsen och då måste det gå undan!
Gör så här: Stå med hyfsat raka ben och händerna i marken – hoppa bak, hoppa fram, hoppa upp. Repetera.

nudda häl träna på semestern

 

NUDDA HÄL: En enkel och galet bra övning för de raka magmusklerna! Gör så här: Ligg på rygg med böjda ben. Försök sedan nudda hälarna med händerna genom att lyfta skuldrorna från underlaget Obs! Ländryggen ska pressas mot marken under hela övningen. Det är en liten rörelse men med en kraftigt anspänd mage som inte hamnar i vila varken upp eller ner. Magkramp – så ska det kännas.

knäböjshopp träna på semstern

KNÄBÖJSHOPP: En sista explosiv pulshöjare som utmanar ordentligt!
Gör så här: Stå med fötterna lite mer än axelbrett isär. Böj dig ner tills låren är parallellt med marken, ryggen är rak, magen är spänd, armarna framför dig. Ta i och hoppa upp, armarna pendlar bakåt och kicka hälarna i rumpan. Landa med mjuka knän och hoppa explosivt upp igen. Är det för tufft? Gör vanliga knäböj eller knäböj med vanliga hopp.

 

 

Av: Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

 

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.