Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kärlekspar håller om varandra och skrattar lyckligt

5 val som får förhållandet att hålla

En del förhållanden blir långa och lyckliga, andra korta och olyckliga.
Här är valen som kan göra hela skillnaden.

1. Välj att ta ansvar för dina känslor snarare än förvänta dig att din partner ska göra dig lycklig
Den största frågan i relationer är huruvida du tar eget ansvar för dina känslor av värde, trygghet och lycka eller om du håller din partner ansvarig för detta?
Reflektera över vad du gör när din partner inte gör som du vill:

  • Blir du arg, går till attack, klandrar, sluter dig eller hittar andra sätt att straffa din partner på?
  • Försöker du ännu mer att behaga din partner med resultatet att du nästan ger upp dig själv?
  • Stänger du bara av och går runt och deppar?
  • Tar du till olika typer av missbruk - som alkohol, spel och porr - för att fylla tomheten?
  • Inleder du en affär?


Tänk efter:
Hjälper något av ovan er relation? Svaret är nej.
Det största du kan göra för att börja läka din relation är att älska dig själv - och kärleksfullt ta över ansvaret för dina känslor.

 

2. Välj att visa vänlighet, omsorg och medkänsla gentemot din partner oftare än du fördömer
Behandlar du dig själv med vänlighet? Behandlar du din partner med vänlighet? Sluter ni upp bakom varandra när situationen/livet kräver det? Kan ni räkna med varandra när livet blir svårt?
Relationer läker och frodas av vänlighet, omtanke och medkänsla men faller sönder när par inte är snälla mot sig själva eller varandra.

Fråga dig själv ärligt: Hur ofta är du snäll och omtänksam - och hur ofta är du dömande - mot dig själv och/eller din partner?
Är du kritisk mot din partner är chansen stor att du är också kritisk mot dig själv: de som dömer sig själva hårt dömer nämligen ofta även andra. Det är svårt för kärlek att frodas i detta klimat.

3. Välj att lära dig av situationen istället för att kontrollera den
Var vi än är, vad vi än gör, befinner vi oss alltid i en av två avsikter:

  • Avsikten att lära av situationen.
  • Avsikten att kontrollera situationen.


Välj medvetet 

...att försöka lära dig mer om kärlek, både när det gäller lära mer om att älska dig själv och att älska andra. Det är helande för relationen. Väljer du istället - om än omedvetet - att styra och kontrollera för att på detta sätt försöka vinna kärlek och undvika smärta är det tvärtom relationsförstörande.
Konflikter blir kärleksfullt lösta när båda parter är inställda på att lära sig mer om sig själva och varandra. Konflikter förblir oftast olösta när en eller båda parter är inställda på att kontrollera.

4. Välj att umgås med varandra istället för att alltid "få saker gjorda"
Att ta sig tid att umgås - att dela sin dag, gosa, älska, leka, skratta och gråta tillsammans - är alla val som fungerar helande för ett förhållande. Att leva med ständigt fokus på att kunna bocka för allt på din att-göra-lista är däremot relationsförstörande.
Förhållanden blommar då vi ägnar tid åt att att försöka "connecta" och "knyta an". Förhållanden faller sönder när att få saker gjorda har högre prioritet än anknytning.

 

5. Välj att vara tacksamhet istället för att klaga
Att visa tacksamhet inför de fina sakerna hos varandra - de saker ni först förälskade er i - är konstruktivt och relationshelande. Att ständigt framföra klagomål - antingen på din partner eller på saker i allmänhet - är destruktivt och relationsförstörande.
Relationer frodas i ett förlåtande och tacksamt klimat - men vissnar i ett oförlåtande och gnälligt klimat.

Sammanfattning
Kärleksfulla relationer handlar om fokuserad närvaro och anknytning - sådant som uppstår när du tar ansvar för dina egna känslor, när du är snäll och omtänksam mot dig själv och din partner, när du fokuserar på lärande snarare än kontrollerande, när ni tar er tid för kvalitetsumgänge, verkligen försöker få kontakt - och delar tacksamhet med varandra istället för klagan.

Av Isabelle G Hedander

Källa: MindBodyGreen.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

 

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

 

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.