Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

surkål

6 anledningar att satsa på fermenterat

Vi kommer aldrig komma undan bakterier, faktum är att vi till stor del består av olika mikroorganismer. Det kan därför vara klokt att se till att de som styr showen är av gynnsam natur och inte låta de dåliga ta över befälet.

Olika födoämnen gynnar olika typer av mikroorganismer och det finns flera olika faktorer som kan ställa till det, till exempel kan en antibiotikakur orsaka stor skada på mikrobiomet eller det vi till vardags kallar tarmfloran. En frisk och väl sammansatt bakterieflora gynnar bland annat vårt immunförsvar och hjälper oss därmed att hålla oss friska.

 

Ät något fermenterat varje dag
Det finns olika sätt att hålla mikrobiotan på gott humör, vanligt är att ta probiotiskt kosttillskott i olika former men man kan också börja introducera fermenterade livsmedel i sin kost – vissa menar till och med att de är effektivare för att få till en mer bestående förändring till det bättre än vad tillskotten är. Oavsett hur det förhåller sig med den saken är det med största sannolikhet en god idé att äta något fermenterat varje dag och gärna då från växtriket i form av surkål och liknande. Nedan följer några exempel på andra goda anledningar till att inkludera fermenterade livsmedel i kosten.

Smaksättning
Fermentering skapar starka och djupa smaker. Ost, surdegsbröd, kimchi är några exempel på hur fermenterade livsmedel sätter guldkant på tillvaron och bidrar med den där umamin som våra smaklökar har en tendens att uppskatta så mycket.

LÄS OCKSÅ: Hemmagjord sauerkraut/surkål

Probiotika
Vi börjar få allt större förståelse för hur viktigt det är med en frisk tarmflora eller mikrobiota. Fermenterade livsmedel som till exempel surkål hjälper oss smälta maten, ta upp näring och stärka vårt immunsystem. En del experter menar att det är mer effektivt för att stärka frisk bakterieflora än probiotika i tillskottsform.

LÄS OCKSÅ: Fermentera dina grönsaker, det är gott och bra för dig!

Lättillgänglig näring
Fermenterad mat är i viss mån redan smält och därför lättare för kroppen att tillgodogöra sig. Som exempel kan nämnas bönor som i fermenterad form brutits ned till aminosyror, byggstenar till protein som är lättare för våra kroppar att tillgodogöra sig, även laktos bryts ned vilket gör fermenterade mjölkprodukter som till exempel fil och yoghurt lättare att spjälka.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du dricka kombucha – 6 hälsofördelar

Medicin
Fermenteringsprocessen har även visat sig bidra till att skapa medicinliknande substanser, i surkål bildas till exempel ett anticancerogent ämne och i japanska livsmedlet natto bildas ämnen som hjälper till att tunna ut blodet, förebygga blodproppar och bidrar till att förebygga inlagring i blodkärlen.

 

Konservering
Fermentering är en effektiv konserveringsmetod, ost är till exempel ett sätt att konservera mjölk som annars har kort hållbarhet. Salami är konserverat kött och så vidare. Vin och cider är ett sätt att konservera frukt.

Energisnålt
Själva fermenteringsprocessen är i sig en tillagningsmetod som inte kräver någon energi. Dessutom tar det bara en bråkdel av tiden att koka fermenterade bönor jämfört med råa, så det är även bra ur miljöhänseende.

Av Nina Törmark

Källa: Yes magasin

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

 

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.