6 anledningar att satsa på fermenterat | Kurera.se
surkål

6 anledningar att satsa på fermenterat

Vi kommer aldrig komma undan bakterier, faktum är att vi till stor del består av olika mikroorganismer. Det kan därför vara klokt att se till att de som styr showen är av gynnsam natur och inte låta de dåliga ta över befälet.

Olika födoämnen gynnar olika typer av mikroorganismer och det finns flera olika faktorer som kan ställa till det, till exempel kan en antibiotikakur orsaka stor skada på mikrobiomet eller det vi till vardags kallar tarmfloran. En frisk och väl sammansatt bakterieflora gynnar bland annat vårt immunförsvar och hjälper oss därmed att hålla oss friska.

 

Ät något fermenterat varje dag
Det finns olika sätt att hålla mikrobiotan på gott humör, vanligt är att ta probiotiskt kosttillskott i olika former men man kan också börja introducera fermenterade livsmedel i sin kost – vissa menar till och med att de är effektivare för att få till en mer bestående förändring till det bättre än vad tillskotten är. Oavsett hur det förhåller sig med den saken är det med största sannolikhet en god idé att äta något fermenterat varje dag och gärna då från växtriket i form av surkål och liknande. Nedan följer några exempel på andra goda anledningar till att inkludera fermenterade livsmedel i kosten.

Smaksättning
Fermentering skapar starka och djupa smaker. Ost, surdegsbröd, kimchi är några exempel på hur fermenterade livsmedel sätter guldkant på tillvaron och bidrar med den där umamin som våra smaklökar har en tendens att uppskatta så mycket.

LÄS OCKSÅ: Hemmagjord sauerkraut/surkål

Probiotika
Vi börjar få allt större förståelse för hur viktigt det är med en frisk tarmflora eller mikrobiota. Fermenterade livsmedel som till exempel surkål hjälper oss smälta maten, ta upp näring och stärka vårt immunsystem. En del experter menar att det är mer effektivt för att stärka frisk bakterieflora än probiotika i tillskottsform.

LÄS OCKSÅ: Fermentera dina grönsaker, det är gott och bra för dig!

Lättillgänglig näring
Fermenterad mat är i viss mån redan smält och därför lättare för kroppen att tillgodogöra sig. Som exempel kan nämnas bönor som i fermenterad form brutits ned till aminosyror, byggstenar till protein som är lättare för våra kroppar att tillgodogöra sig, även laktos bryts ned vilket gör fermenterade mjölkprodukter som till exempel fil och yoghurt lättare att spjälka.

LÄS OCKSÅ: Därför ska du dricka kombucha – 6 hälsofördelar

Medicin
Fermenteringsprocessen har även visat sig bidra till att skapa medicinliknande substanser, i surkål bildas till exempel ett anticancerogent ämne och i japanska livsmedlet natto bildas ämnen som hjälper till att tunna ut blodet, förebygga blodproppar och bidrar till att förebygga inlagring i blodkärlen.

 

Konservering
Fermentering är en effektiv konserveringsmetod, ost är till exempel ett sätt att konservera mjölk som annars har kort hållbarhet. Salami är konserverat kött och så vidare. Vin och cider är ett sätt att konservera frukt.

Energisnålt
Själva fermenteringsprocessen är i sig en tillagningsmetod som inte kräver någon energi. Dessutom tar det bara en bråkdel av tiden att koka fermenterade bönor jämfört med råa, så det är även bra ur miljöhänseende.

Av Nina Törmark

Källa: Yes magasin

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm och Chinateatern och höll föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

 

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.