6 steg till rätt mental inställning

Ältande, analyserande och grubblerier.
Det finns mycket du kan jobba på för att slippa uppslukas av de negativa tankarna.
Annika Kvist, yogalärare och kostrådgivare visar hur.

När livet känns tufft är det lätt att hamna i negativa tankebanor.
Men vår inställning och attityd till saker i livet har en stor påverkan hur vi mår.

 

LÄS OCKSÅ: Probiotika minskar negativa tankar

Ta kontroll över vårt mående
Det här är ett kraftfullt verktyg som hjälper oss att ta kontroll över vårt mående, men kan även vara ett tungt ok att bära, menar Annika Kvist, yogalärare och kostrådgivare.
– Här är det viktigt att ha rätt förväntningar på oss själva innan vi ger oss i kast med att göra en livsstilsförändring, som det kan vara att ändra sin attityd. Och det viktigaste av allt är att inte skuldbelägga sig själv, utan att tänka på att du försöker så gott du kan. Det är lättare att nå slutmålet om vi visar oss själva förståelse och ödmjukhet.
Här är hennes bästa tips till rätt mental inställning.

• För en dialog med dig själv och skapa en ”vision-board” som talar om för dig vad som är viktigt  - och det som inte är viktigt - både på kort och lång sikt och vad du vill prioritera det närmaste året.

LÄS OCKSÅ: Fem knep för att lyckas med mindfulness – och bli lycklig i nuet

• Var tacksam. Istället för att fokusera på allt negativt som har hänt under dagen, avsluta varje dag med att fundera på tre saker du är tacksam över och skriv ner i ett block. Detta kan vara svårt till en början, men efter bara några veckor kommer du uppleva att det blir enklare.

• Fake it until you make it. En enkel sak som kommer påverka din egen inställning är att börja le. Prova att gå ut på gatan och le mot dem du träffar. Du kommer att se hur glada alla blir och vilken härlig energi det ger. Det vi sänder ut får vi tillbaka.

• 5:1 metoden. Metoden går ut på att ge fem gånger mer komplimanger till människor i din omgivning än tvärtom. Vänlighet mot andra föder också vänlighet mot dig själv. Det finns ett citat från yogan som jag brukar tänka på. Livet händer mellan två andetag, vi föds på en inandning och dör på en utandning, det är upp till dig att göra det bästa med andetagen däremellan!

 

• Var på samma sätt mot dig själv som du är mot en vän. Se på dig själv med samma ögon, tala med samma röst och peppa dig själv på samma sätt som du skulle göra med en nära vän. Du gör så gott du kan och du förtjänar att få belöningar i form av en liten klapp på axeln, ett inre leende eller något annat som du mår bra av, när du gör något bra.

• Ibland behöver du omge dig med personer som ger negativ energi. Låt inte den energin påverka dig, utan försök istället att ställa dig utanför, ta några djupa andetag och rikta uppmärksamheten till dina långsiktiga prioriteringar i livet. Du kommer uppleva att du har större kontroll och även märka att livet blir härligare när du själv kan välja hur du agerar i olika sammanhang.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.