Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Glutenfria gryner och bröd

6 tips för att lyckas med glutenfri bakning!

Att baka ska vara enkelt och glädjefyllt, men det kan vara en utmaning när det gäller glutenfri bakning. Här är bokaktuella Annelie Anderssons bästa tips för glutenfri bakning, och även några för mejerifri!

Oavsett om du vill baka glutenfria matbröd eller sötsaker och bakverk så finns det vissa tips och trix som kan vara bra och att följa. För att baka är inte som att laga mat, då det ofta går att höfta med ingredienserna. I bakning kan rätt mängd vara avgörande för ett lyckat resultat, och det gäller inte minst glutenfri bakning, där det i regel inte går att ersätta vanligt mjöl med en glutenfri variant rakt av.

Ska vara enkelt att baka

Vi frågade bokaktuella Annelie Anderssson, som med sina böcker "Blomster & Bakverk" och "Baka & Ta tillvara" blivit en riktig nestor inom kreativ bakning. Hon blandar i både frukt, grönt och bär i sina degar och skapar vackra och frestande bröd och bakverk.

LÄS OCKSÅ: 9 alternativ till komjölksprodukter

Annelie Andersson

Annelie Andersson är fotograf, stylist, recept- och blomsterkreatör, bloggare och författare.

 

Vilka tips har du till den som vill baka glutenfritt, vilket ibland kan vara lite krångligt?

– Det är verkligen min målsättning, att det ska vara enkelt att baka. När det gäller glutenfritt bakar jag med naturligt glutenfria mjöler (inga färdiga mixer) så att jag själv kan styra näringsinnehåll, mängden stärkelse och socker. Om man är nybörjare är mitt bästa tips att använda glutenfria recept till en början. Det är enklare än att omvandla ett med gluten.

Annelies tips för glutenfri bakning

  •  Tänk på att glutenfria mjöler kan ha helt olika egenskaper och inte kan ersättas hur som helst.
  • Väg gärna ingredienserna. Bakning är mera kemi än vad matlagning är.
  •  En glutenfri deg behöver ett bindemedel och jag använder helst finmalda psylliumfröskal. De sväller i vätska och binder samman degen.
  •  Glutenfria jäsdegar ökar inte lika mycket i omfång. Behandla degen varsamt, knåda inte ur all luft.
  • Mjuka kakor kan vara enklare att anpassa. Mindre mängd vetemjöl kan ersättas med till exempel durra-, mandel- eller rismjöl. Ibland behövs stärkelse eller psylliumfröskal.
  • Mina egna brödrecept innehåller mycket vätska, vilket kräver lång gräddningstid och varm ugn. Grädda gärna brödet på en het plåt eller gjutjärnsform. Brödet är inte färdigt när det tas ur ugnen. Det måste vila, gärna i 6-8 timmar.

LÄS OCKSÅ: 5 tips för att lyckas med allergivänlig bakning

Tips för att baka mejerifritt 

För den som istället behöver eller vill baka utan mejerier som mjölk, grädde och smör på grund av allergi eller intolerans, har Annelie också värdefulla tips.

– Vad gäller mejerifritt skulle jag säga att mjölk är enklast att ersätta. Filmjölksbröd bakar jag med växtbaserad yoghurt och ett par teskedar pressad citron eller neutral vinäger för att bikarbonaten ska reagera. Det jag har minst erfarenhet av att baka med är mjölkfritt margarin, men i en del recept använder jag olja. Och i både bröd och vetedeg kan man ju baka med vatten istället för mjölk.

Av Carolina Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Yogagrupp sträcker ut armarna

Yogan som hjälper traumadrabbade

Mental hälsa

Den som varit med om svåra och traumatiska händelser i livet kan få hjälp att må bättre och känna sig trygga genom en speciell, anpassad yogaform. Josefin Wikström är grundare av "Traumaanpassad yoga" i Sverige. Här berättar hon hur yogan kan lindra symtom på traumatisk stress.

Då bör du ta D-vitamin

Hälsa

Under vinterhalvår är det väldigt svårt för oss nordbor att lagra D-vitamin eftersom solen står lågt. Då kan det vara en god idé att ta ett tillskott för att säkerställa sina behov. Men varför vill Livsmedelsverket sänka maxgränsen för dagligt intag när forskningen säger något annat? Kurera frågade näringsterapeuten Leif Östberg om hur vi ska tänka kring D-vitamin.

 

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.

 

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

Blomkålspizza med ruccola

Blomkålspizza med pesto och zucchini

Recept

Sugen på pizza, men vill helst undvika bröd och gluten? Testa en lite hälsosammare variant som funkar även för glutenkänsliga magar, med botten gjord av blomkål, ägg och ost. Toppa sedan med mozarella, ruccola, zucchini och paprika!

 

Så styr tarmfloran ditt immunförsvar

Forskning

Uppemot 80 procent av immunförsvarets celler finns i tarmen. Goda tarmbakterier kan stötta immunförsvaret och hjälpa dig att slippa bli trött, förkyld eller få influensa. Ett snabbt sätt att stärka immunförsvaret är att ta probiotika, exempelvis mjölksyrabakterier från släktet Lactobacillus.

planet I genomskärning som står i grön miljö

För 2,5 miljarder år sedan förändrade Q10 livet på jorden

Hjärta-kärl

Q10 är ett ämne som kroppen kan tillverka själv, men med ökad ålder minskar produktionen. Q10 är bra för hjärthälsan och minskar inflammationer i kroppen.  Molekylen som också kallas ubiqinon utvecklades från början av förhistoriska bakterier för att hjälpa dessa att överleva. Utan Q10 hade det livet på jorden troligen sett annorlunda ut.

 

Kvinna blundar i profil mot dramatisk himmel

5 myter om självkänsla – och sanningar!

Mental hälsa

Vi har hört mycket om vikten av en god självkänsla för vårt välmående. En god självkänsla behövs för att vi ska kunna ta oss igenom livet på stabil grund, stå upp för oss själva och möta livets motgångar. Men enligt psykolog Siri Helle, är mycket av det vi lärt oss om självkänsla fel!

Naturliga ämnen som dämpar värk i lederna

Leder

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.