Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

6-tips-for-att-varva-ner-pa-semestern

6 tips för att varva ner på semestern

Logga ut, lägg ner almanackan och utgå från dina egna behov.
Det är några sätt att komma ner i varv under sommarledigheten.
Här är stresscoachens 6 bästa tips för total avkoppling.

Vi behöver mer vila än vad vår vardag ger oss. Och på sommaren får vi chans till återhämtning och fullständig avkoppling, något som både bygger upp vårt stressystem och vårt immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: “Unna dig att vila in semestern” 

Utmaning att slappna av
Men i år ser sommaren annorlunda ut för de flesta. Medan vissa har haft en arbetsintensiv vår utan dess like, får andra ingen semester alls eller har till och med förlorat jobbet - vilket kan göra det till en utmaning att slappna av och komma ner i varv.
Men enligt Caroline Norbelie, stresscoach och bloggare på Kurera, behövs inte en lång, sammanhållande semester för att få en välgörande effekt.
– Det är speciella tider nu. Vissa kanske inte ens får en semester i år, i så fall är det viktigt att väva in semestern i vardagen. Unna dig bad och bryt vardagen med upplevelser som stärker dig. Ät glass, åk ut i skärgården på helgen eller gå ner på halvfart om det är möjligt, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: 9 hälsopoddar för hängmattan

Sätt upp regler för dig själv
Är du jobbsökande är det viktigt att sätta upp regler som hjälper dig få pauser, menar Caroline Norbelie.
– Avsätt tid då du måste söka jobb och var ledig resten av tiden. Om du är väldigt orolig för framtiden kan det vara klokt att avsätta tid för oron. Bestäm en tid med dig själv då kan du vältra dig i din oro, prata med vänner eller fundera över din situation. Försök att njuta resterande tid och när orostankarna kommer - försök säg stopp till dem.

6 tips inför semestern

    • Varva ner i god tid. Kan du gå ner på halvfart veckan innan semestern så gör det. Många upplever en jobbig rastlöshet i början av semestern och det beror ofta på att det varit mycket på jobbet och att man gått på semester med andan i halsen.
    • Utgå från dina egna behov. Är du jätteaktiv på jobbet – ta en passiv semester. Är du passiv på jobbet, exempelvis sitter mycket, kanske kan du då börja dina lediga mornar med en morgonpromenad. Fundera över vad du behöver. Det är inte alla som kopplar av på en solstol.
    • Planera inte för mycket. För mycket planering kan skapa stress. Försök att ha inställningen less is more. Njut av att skrota runt, läsa böcker, njuta av naturen, kanske kan du testa en ny sport.
    •  Se till att du får egen tid. Relationer tar mycket energi. Att umgås med familj eller vänner hela tiden kan vara tärande. Var tydlig med vad du behöver. Våga ta en paus och var helt ensam.
    • Stäng av och logga ut. Sov utan väckarklocka, stäng av mejl och mobil om det går, glöm inte att lägga till ett autosvar, och ta en ordentlig paus från jobbet. Ta även paus från sociala medier, åtminstone en del av semestern.
    • Undvik en rivstart. När semestern lider mot sitt slut - ta en lunch med din partner eller en vän för att sätta upp mål och drömmar om vad hösten ska innehålla. Planera in en minisemester, teaterbesök eller en middag. Fortsätt att göra härliga saker som påminner om semester även när jobbet drar igång. Och börja jobba igen på en onsdag om det går, då blir det en skönare övergång från semester till jobbvardag.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.