6-tips-for-att-varva-ner-pa-semestern

6 tips för att varva ner på semestern

Logga ut, lägg ner almanackan och utgå från dina egna behov.
Det är några sätt att komma ner i varv under sommarledigheten.
Här är stresscoachens 6 bästa tips för total avkoppling.

Vi behöver mer vila än vad vår vardag ger oss. Och på sommaren får vi chans till återhämtning och fullständig avkoppling, något som både bygger upp vårt stressystem och vårt immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: “Unna dig att vila in semestern” 

Utmaning att slappna av
Men i år ser sommaren annorlunda ut för de flesta. Medan vissa har haft en arbetsintensiv vår utan dess like, får andra ingen semester alls eller har till och med förlorat jobbet - vilket kan göra det till en utmaning att slappna av och komma ner i varv.
Men enligt Caroline Norbelie, stresscoach och bloggare på Kurera, behövs inte en lång, sammanhållande semester för att få en välgörande effekt.
– Det är speciella tider nu. Vissa kanske inte ens får en semester i år, i så fall är det viktigt att väva in semestern i vardagen. Unna dig bad och bryt vardagen med upplevelser som stärker dig. Ät glass, åk ut i skärgården på helgen eller gå ner på halvfart om det är möjligt, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: 9 hälsopoddar för hängmattan

Sätt upp regler för dig själv
Är du jobbsökande är det viktigt att sätta upp regler som hjälper dig få pauser, menar Caroline Norbelie.
– Avsätt tid då du måste söka jobb och var ledig resten av tiden. Om du är väldigt orolig för framtiden kan det vara klokt att avsätta tid för oron. Bestäm en tid med dig själv då kan du vältra dig i din oro, prata med vänner eller fundera över din situation. Försök att njuta resterande tid och när orostankarna kommer - försök säg stopp till dem.

6 tips inför semestern

    • Varva ner i god tid. Kan du gå ner på halvfart veckan innan semestern så gör det. Många upplever en jobbig rastlöshet i början av semestern och det beror ofta på att det varit mycket på jobbet och att man gått på semester med andan i halsen.
    • Utgå från dina egna behov. Är du jätteaktiv på jobbet – ta en passiv semester. Är du passiv på jobbet, exempelvis sitter mycket, kanske kan du då börja dina lediga mornar med en morgonpromenad. Fundera över vad du behöver. Det är inte alla som kopplar av på en solstol.
    • Planera inte för mycket. För mycket planering kan skapa stress. Försök att ha inställningen less is more. Njut av att skrota runt, läsa böcker, njuta av naturen, kanske kan du testa en ny sport.
    •  Se till att du får egen tid. Relationer tar mycket energi. Att umgås med familj eller vänner hela tiden kan vara tärande. Var tydlig med vad du behöver. Våga ta en paus och var helt ensam.
    • Stäng av och logga ut. Sov utan väckarklocka, stäng av mejl och mobil om det går, glöm inte att lägga till ett autosvar, och ta en ordentlig paus från jobbet. Ta även paus från sociala medier, åtminstone en del av semestern.
    • Undvik en rivstart. När semestern lider mot sitt slut - ta en lunch med din partner eller en vän för att sätta upp mål och drömmar om vad hösten ska innehålla. Planera in en minisemester, teaterbesök eller en middag. Fortsätt att göra härliga saker som påminner om semester även när jobbet drar igång. Och börja jobba igen på en onsdag om det går, då blir det en skönare övergång från semester till jobbvardag.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sitter på huk

Sitta sig frisk – går det?

Hälsa

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

Ung kvinnlig karaktär fångad i en pillerburk. Kapslar. Medicin. Missbruk.

”Psykiatrin behöver gå från piller till samtal”

Kurera debatt

Idag äter var sjätte svensk psykofarmaka av något slag och drygt var tionde svensk äter någon antidepressiv medicin – många av dem är unga. Samtidigt ökar självmorden kraftigt bland unga vuxna. Psykiatern och psykoterapeuten Johan Stiernstedt frågar sig om det här är en rimlig utveckling och menar att samtal har blivit psykiatrins stora bristvara.

Håll dig frisk med honungens Rolls Royce 

Naturlig hälsa

Det är inte bara Bamse som gillar honung, det gör även vi människor – under första kvartalet 2020 ökade svenskarnas efterfrågan på manukahonung, "honungens Roll Royce", med hela 700 procent jämfört med i fjol. Den exklusiva honungen är effektiv för att förebygga och motverka förkylning, influensa och halsinfektioner.

Förälder – så lär du ditt barn goda digitala vanor

Mental hälsa

Föräldrar har en avgörande roll för sina barns välbefinnande - och ett ansvar att skydda dem från faror och säkerställa att de inte utsätter andra för trakasserier eller mobbning. Här följer några tips och råd för hur du kan stötta ditt barn till ett positivt och hälsofrämjande användande av digitala medier.

sa-lindrar-du-solbrannan

Så lindrar du solbrännan

Hud

Vad händer egentligen med huden om vi bränner oss, finns det något ställe som är farligare att bränna sig på – och går det att lindra solbrännan på något naturligt sätt? Vi ställde några frågor till Kureras skönhetsexpert om solbränna.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

rått kött

Fall av böldpest upptäckt i Kina

Övrigt

Just när bekymrade kinesiska forskare varnat för en annan potentiell pandemi orsakad av ett influensavirus hos grisar har en rapport om fall av böldpest kommit från inre Mongoliet. Böldpest är en bakterieinfektion som sprids från råttor och via loppor i form av bett, men också om man äter gnagare.

kvinna sprayar sina ben med myggmedel

Så gör du ditt egna giftfria myggmedel

Naturlig hälsa

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då följer här några effektiva och naturliga sätt att slippa de irriterande små rackarna.

 

familj som äter

Diamantis Koukouvinos: Så kan du få ordning på din IBS

Hälsa

IBS beskrivs ofta i Sverige som ett funktionellt tarmbesvär som kan yttra sig olika från person till person. Symtomen är framförallt uppblåst mage efter en måltid, smärta och obehag, gaser, diarré eller förstoppning eller en kombination av de båda.– Det är inte svårt att få ordning på IBS om man vet hur man ska behandla, säger Diamantis Koukouvinos som är naprapat och naturläkare inom kinesisk medicin.

Män tränar löpning mer än kvinnor

Hälsa

 I Sverige tycker vi om att träna – drygt 70 procent tränar flera gånger i veckan. Men träningsformer  och skälen till att vi tränar skiljer sig åt mellan män och kvinnor. För män är det mest löpning och styrketräning som gäller, medan kvinnor gärna yogar.

 

Varför är det så lätt att bli sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

 

Behandla svårläkta sår med manukahonung 

Hälsa

Den speciella manukahonungen som kommer från Nya Zeeland har både antibakteriella och antiinflammatoriska egenskaper. Den lämpar sig inte bara för invärtes bruk utan fungerar utmärkt som behandling vid svårläkta sår. Framförallt kan den vara en hjälp för anhöriga som vill hjälpa äldre personer med besvärliga bensår.

Vad händer när vi inte får kramas?

Forskning

Kerstin Uvnäs Moberg, professor i fysiologi, var först i världen att prata om hur och varför må-bra hormonet oxytocin påverkar vårt välbefinnande. Men nu när vi inte har kunnat kramas på ett tag, och även måste vara försiktiga en stund till – vad händer då med vårt välbefinnande? – Det är förödande för vår hälsa att vara isolerade. Oxytocin frisätts inte bara vid beröring utan även vid möten, det blir inte på samma sätt när vi pratar i telefon, säger Kerstin.

Nu slipper Jacob smärtan i magen

Hälsa

Jacob Löthman var elva år när han fick diagnosen Aspergers syndrom och ADHD. Medicinerna gav biverkningar – och ända sedan tonåren har han levt med magsmärta, gaser och svullnad. För knappt två år sedan hittade han kapslarna med mjölksyrabakterier och effekten kom omedelbart. Idag är i princip alla hans problem borta.