Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

6-tips-for-att-varva-ner-pa-semestern

6 tips för att varva ner på semestern

Logga ut, lägg ner almanackan och utgå från dina egna behov.
Det är några sätt att komma ner i varv under sommarledigheten.
Här är stresscoachens 6 bästa tips för total avkoppling.

Vi behöver mer vila än vad vår vardag ger oss. Och på sommaren får vi chans till återhämtning och fullständig avkoppling, något som både bygger upp vårt stressystem och vårt immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: “Unna dig att vila in semestern” 

Utmaning att slappna av
Men i år ser sommaren annorlunda ut för de flesta. Medan vissa har haft en arbetsintensiv vår utan dess like, får andra ingen semester alls eller har till och med förlorat jobbet - vilket kan göra det till en utmaning att slappna av och komma ner i varv.
Men enligt Caroline Norbelie, stresscoach och bloggare på Kurera, behövs inte en lång, sammanhållande semester för att få en välgörande effekt.
– Det är speciella tider nu. Vissa kanske inte ens får en semester i år, i så fall är det viktigt att väva in semestern i vardagen. Unna dig bad och bryt vardagen med upplevelser som stärker dig. Ät glass, åk ut i skärgården på helgen eller gå ner på halvfart om det är möjligt, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: 9 hälsopoddar för hängmattan

Sätt upp regler för dig själv
Är du jobbsökande är det viktigt att sätta upp regler som hjälper dig få pauser, menar Caroline Norbelie.
– Avsätt tid då du måste söka jobb och var ledig resten av tiden. Om du är väldigt orolig för framtiden kan det vara klokt att avsätta tid för oron. Bestäm en tid med dig själv då kan du vältra dig i din oro, prata med vänner eller fundera över din situation. Försök att njuta resterande tid och när orostankarna kommer - försök säg stopp till dem.

6 tips inför semestern

    • Varva ner i god tid. Kan du gå ner på halvfart veckan innan semestern så gör det. Många upplever en jobbig rastlöshet i början av semestern och det beror ofta på att det varit mycket på jobbet och att man gått på semester med andan i halsen.
    • Utgå från dina egna behov. Är du jätteaktiv på jobbet – ta en passiv semester. Är du passiv på jobbet, exempelvis sitter mycket, kanske kan du då börja dina lediga mornar med en morgonpromenad. Fundera över vad du behöver. Det är inte alla som kopplar av på en solstol.
    • Planera inte för mycket. För mycket planering kan skapa stress. Försök att ha inställningen less is more. Njut av att skrota runt, läsa böcker, njuta av naturen, kanske kan du testa en ny sport.
    •  Se till att du får egen tid. Relationer tar mycket energi. Att umgås med familj eller vänner hela tiden kan vara tärande. Var tydlig med vad du behöver. Våga ta en paus och var helt ensam.
    • Stäng av och logga ut. Sov utan väckarklocka, stäng av mejl och mobil om det går, glöm inte att lägga till ett autosvar, och ta en ordentlig paus från jobbet. Ta även paus från sociala medier, åtminstone en del av semestern.
    • Undvik en rivstart. När semestern lider mot sitt slut - ta en lunch med din partner eller en vän för att sätta upp mål och drömmar om vad hösten ska innehålla. Planera in en minisemester, teaterbesök eller en middag. Fortsätt att göra härliga saker som påminner om semester även när jobbet drar igång. Och börja jobba igen på en onsdag om det går, då blir det en skönare övergång från semester till jobbvardag.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

 

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

 

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.