Foto: stockholm.se/smartakoket

6 tips som motverkar matsvinn!

Fakta

Få fler tips
...om hur du blir mer klimatsmart i köket - och inspireras av goda recept - i klimatkokboken: "Det smarta köket".
Ladda ner boken gratis som pdf här eller: Läs och bläddra direkt i boken som ebok här.

Här hittar du mer information om olika livsmedels klimatpåverkan.

Källa: Klimatsmarta Stockholmare, ett projekt på initiativ av Stockholms stads miljöförvaltning. På deras Facebooksida kan du få - och även ge - tips om hur du kan leva mer klimatsmart.

Visste du att vi svenskar slänger mat och dryck för mellan 3 000 - 6 000 kronor per person och år?
Men det går att rädda mycket mat. Projektet Klimatsmarta Stockholmare har samlat sina bästa tips mot matsvinn.
Håll tillgodo!

Vet du hur du gör för att äta mer klimatsmart mat och samtidigt gott? Eller hur maten som glömts bort i skafferiet kan räddas innan den blir för dålig? Går det ens? Svaret är givetvis ja.

Läs också: Konsumenten omedveten om sin roll i matsvinnet

 

Du påverkar klimatet - varje dag
Varje dag fattar du en mängd beslut som påverkar klimatet (och plånboken). Visste du till exempel att en tredjedel av de svenska hushållens utsläpp av växthusgaser kommer från maten?
Men med enkla och medvetna val är det möjligt för dig att äta mer klimatsmart och halvera utsläppen från din mat.

Läs också: Matens miljöpåverkan – Så äter du mer klimatsmart

Här är 6 tips som motverkar matsvinn:


1. Mjuka sladdriga morötter?

Lösning: Lägg dem i kallt vatten över natten och vips så blir de aptitliga igen! Funkar på alla rotfrukter.

2. Bruna och mjuka bananer?
Lösning: Kasta dem inte utan skala, skiva och frys så kan du mixa dem till en smarrig bananglass eller smoothie. Här har du gott och enkelt bananglassrecept.

Läs också: Tillverka mjöl av "gamla" bananer

3. Mjukt bröd som blivit torrt?
Lösning: Efter att du penslat på lite olja och torkat det i ugnen så har du plötsligt goda crostinis eller skorpor. Du kan också mixa dem till ströbröd.

4. Trötta grönsaker?
Lösning: Lägg dem i 1-2-3-lag och ett-tu-tre så har du ett gott tillbehör till maten.
Recept på 1-2-3-lag: 1 dl ättiksprit, 2 dl strösocker (eller sukrin eller annan sötning), 3 dl vatten. Koka upp och rör så att sockret löser sig. Låt kallna.

 

5. Gör  chips av skal (- som du normalt slänger, eller hur?)
Lösning: Fredagsmys men glömt att köpa chips? Fritera potatisskal - eller andra skal - istället. Underskattat och väldigt gott.

Läs också: Här är 10 skal du bör äta

6. Sänk temperaturen i kylskåpet!
Lösning: En ynka grads temperatursänkning i kylen förlänger hållbarheten på många livsmedel. Sikta på +5 grader!

Läs också: Hur mycket mat slänger du? Testa dig själv – spara 6 000 kr per år

Av Isabelle Hedander


Fakta

Få fler tips
...om hur du blir mer klimatsmart i köket - och inspireras av goda recept - i klimatkokboken: "Det smarta köket".
Ladda ner boken gratis som pdf här eller: Läs och bläddra direkt i boken som ebok här.

Här hittar du mer information om olika livsmedels klimatpåverkan.

Källa: Klimatsmarta Stockholmare, ett projekt på initiativ av Stockholms stads miljöförvaltning. På deras Facebooksida kan du få - och även ge - tips om hur du kan leva mer klimatsmart.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.