7 annorlunda tips för bättre sömn | Kurera.se

7 annorlunda tips för bättre sömn

Fakta om sömnbesvär - enligt The Sun

• Söndag är den värsta natten för sömnbesvär. 50 procent av dem som kämpar för att sova gör det på söndagar.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan 02.00 och 03.00.
• Var femte av dessa ligger vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro. Tio procent upplever aldrig oro som ett problem.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• En tredjedel av kvinnorna och en fjärdedel av män upplever stress när de ligger vakna och kämpar för att kunna sova.
• Fyrtioen procent av personer med sömnproblem är oroande om ekonomi.
Källa: The Sun

Lider du av sömnbesvär och tycker att du har testat allt?
Har du provat tillskott med vitamin B5, ett naturligt motgift till stresshormonet kortisol? Eller att vända på din madrass var tredje månad?
Det är två av tipsen i tidningen The Suns lista över annorlunda knep som gör att du sover bättre.

Man räknar med att cirka var tredje person lider av tillfälliga sömnbesvär och att var tionde har allvarligare sömnproblem.
Enligt tidningen finns sju regler som den sömnlöse bör följa för att få en god natts sömn. De följer här.

► Läs också: Tre örter mot sömnbesvär

7 annorlunda tips för en god natts sömn

 

1. Städa ditt sovrum
Psykologer vid Osaka University i Japan menar att du, genom att städa upp i ditt sovrum innan du går till sängs, gör att du kan skära ner den tid det tar för dig att nå djupsömn med 60 procent. Sant? Vet inte, men väl värt att prova.

 

2. Tillskott av vitamin B5
Det vattenlösliga vitaminet B5, pantotensyra, är ett motgift mot kortisol, det vill säga det stresshormon som ofta är anledningen till att vi har svårt att slappna av så pass att våra ögon faller igen. Vitamin B5 stabiliserar även blodsocker, motverkar inflammation samt anses motverka akne och irritation och klåda i hårbotten. Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, inflammation, depression och grått hår.
Läs mer om B5 i Kureras näringsguide.

3. Kyl ner dig en aning - men värm fötterna
För att somna måste din kroppstemperatur sjunka med två grader. Däremot ska du hålla fötterna varma eftersom detta vidgar blodkärlen och sprider värme, vilket i sin tur sänker din kroppstemperatur.

4. Släck ner
När det är mörkt utsöndrar hjärnan melatonin, ett hormon som hjälper till att reglera din biologiska klocka. Använd mörka gardiner. Kanske till och med värt att prova en speciell väckarklocka (Lumie BodyClock 30 nämns som exempel i The Suns artikel) som gradvis avger mer ljus allteftersom dagen gryr? De sägs bidra till ett piggare uppvaknande?

5. Maximera din sängs komfort
Byt ut din madrass var femte till sjunde år - och vänd på den var tredje månad. Se även till att den är bekväm just för dig. En säng som är för mjuk kan orsaka att dina muskler får arbeta övertid för att justera din ryggrad.

6. Fantisera dig bort
Experter vid Oxford University fann att människor som försökte att föreställa sig ett lugnande vattenfall eller en rofylld strand somnade 20 minuter snabbare. Ditt eget personliga happy place borde fungera det också, tänker vi, men det nämner inte The Sun något om.

 

7. Sov på höger sida - med armarna framför dig
Genom att ligga på höger sida hjälper du eventuellt kvarvarande mat i magen att gå igenom matsmältningskanalen. Genom att hålla ut armarna framför dig hjälper du hjärnan att få det syre den behöver för att regenerera medan du sover.

Vill du ha fler sömntips?
Om tipsen från The Sun fungerar eller ej? Vet inte. Prova och se!
Finner du att svaret är nej hittar du fler tips här:

• 18 bra knep för bättre sömn!
• 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven
• Örter som hjälper dig att sova gott – och vakna utvilad

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta om sömnbesvär - enligt The Sun

• Söndag är den värsta natten för sömnbesvär. 50 procent av dem som kämpar för att sova gör det på söndagar.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan 02.00 och 03.00.
• Var femte av dessa ligger vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro. Tio procent upplever aldrig oro som ett problem.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• En tredjedel av kvinnorna och en fjärdedel av män upplever stress när de ligger vakna och kämpar för att kunna sova.
• Fyrtioen procent av personer med sömnproblem är oroande om ekonomi.
Källa: The Sun

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.