Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

7 annorlunda tips för bättre sömn

Fakta om sömnbesvär - enligt The Sun

• Söndag är den värsta natten för sömnbesvär. 50 procent av dem som kämpar för att sova gör det på söndagar.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan 02.00 och 03.00.
• Var femte av dessa ligger vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro. Tio procent upplever aldrig oro som ett problem.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• En tredjedel av kvinnorna och en fjärdedel av män upplever stress när de ligger vakna och kämpar för att kunna sova.
• Fyrtioen procent av personer med sömnproblem är oroande om ekonomi.
Källa: The Sun

Lider du av sömnbesvär och tycker att du har testat allt?
Har du provat tillskott med vitamin B5, ett naturligt motgift till stresshormonet kortisol? Eller att vända på din madrass var tredje månad?
Det är två av tipsen i tidningen The Suns lista över annorlunda knep som gör att du sover bättre.

Man räknar med att cirka var tredje person lider av tillfälliga sömnbesvär och att var tionde har allvarligare sömnproblem.
Enligt tidningen finns sju regler som den sömnlöse bör följa för att få en god natts sömn. De följer här.

► Läs också: Tre örter mot sömnbesvär

7 annorlunda tips för en god natts sömn

 

1. Städa ditt sovrum
Psykologer vid Osaka University i Japan menar att du, genom att städa upp i ditt sovrum innan du går till sängs, gör att du kan skära ner den tid det tar för dig att nå djupsömn med 60 procent. Sant? Vet inte, men väl värt att prova.

 

2. Tillskott av vitamin B5
Det vattenlösliga vitaminet B5, pantotensyra, är ett motgift mot kortisol, det vill säga det stresshormon som ofta är anledningen till att vi har svårt att slappna av så pass att våra ögon faller igen. Vitamin B5 stabiliserar även blodsocker, motverkar inflammation samt anses motverka akne och irritation och klåda i hårbotten. Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, inflammation, depression och grått hår.
Läs mer om B5 i Kureras näringsguide.

3. Kyl ner dig en aning - men värm fötterna
För att somna måste din kroppstemperatur sjunka med två grader. Däremot ska du hålla fötterna varma eftersom detta vidgar blodkärlen och sprider värme, vilket i sin tur sänker din kroppstemperatur.

4. Släck ner
När det är mörkt utsöndrar hjärnan melatonin, ett hormon som hjälper till att reglera din biologiska klocka. Använd mörka gardiner. Kanske till och med värt att prova en speciell väckarklocka (Lumie BodyClock 30 nämns som exempel i The Suns artikel) som gradvis avger mer ljus allteftersom dagen gryr? De sägs bidra till ett piggare uppvaknande?

5. Maximera din sängs komfort
Byt ut din madrass var femte till sjunde år - och vänd på den var tredje månad. Se även till att den är bekväm just för dig. En säng som är för mjuk kan orsaka att dina muskler får arbeta övertid för att justera din ryggrad.

6. Fantisera dig bort
Experter vid Oxford University fann att människor som försökte att föreställa sig ett lugnande vattenfall eller en rofylld strand somnade 20 minuter snabbare. Ditt eget personliga happy place borde fungera det också, tänker vi, men det nämner inte The Sun något om.

 

7. Sov på höger sida - med armarna framför dig
Genom att ligga på höger sida hjälper du eventuellt kvarvarande mat i magen att gå igenom matsmältningskanalen. Genom att hålla ut armarna framför dig hjälper du hjärnan att få det syre den behöver för att regenerera medan du sover.

Vill du ha fler sömntips?
Om tipsen från The Sun fungerar eller ej? Vet inte. Prova och se!
Finner du att svaret är nej hittar du fler tips här:

• 18 bra knep för bättre sömn!
• 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven
• Örter som hjälper dig att sova gott – och vakna utvilad

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta om sömnbesvär - enligt The Sun

• Söndag är den värsta natten för sömnbesvär. 50 procent av dem som kämpar för att sova gör det på söndagar.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan 02.00 och 03.00.
• Var femte av dessa ligger vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro. Tio procent upplever aldrig oro som ett problem.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• En tredjedel av kvinnorna och en fjärdedel av män upplever stress när de ligger vakna och kämpar för att kunna sova.
• Fyrtioen procent av personer med sömnproblem är oroande om ekonomi.
Källa: The Sun

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.