Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

7 annorlunda tips för bättre sömn

Fakta om sömnbesvär - enligt The Sun

• Söndag är den värsta natten för sömnbesvär. 50 procent av dem som kämpar för att sova gör det på söndagar.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan 02.00 och 03.00.
• Var femte av dessa ligger vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro. Tio procent upplever aldrig oro som ett problem.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• En tredjedel av kvinnorna och en fjärdedel av män upplever stress när de ligger vakna och kämpar för att kunna sova.
• Fyrtioen procent av personer med sömnproblem är oroande om ekonomi.
Källa: The Sun

Lider du av sömnbesvär och tycker att du har testat allt?
Har du provat tillskott med vitamin B5, ett naturligt motgift till stresshormonet kortisol? Eller att vända på din madrass var tredje månad?
Det är två av tipsen i tidningen The Suns lista över annorlunda knep som gör att du sover bättre.

Man räknar med att cirka var tredje person lider av tillfälliga sömnbesvär och att var tionde har allvarligare sömnproblem.
Enligt tidningen finns sju regler som den sömnlöse bör följa för att få en god natts sömn. De följer här.

► Läs också: Tre örter mot sömnbesvär

7 annorlunda tips för en god natts sömn

 

1. Städa ditt sovrum
Psykologer vid Osaka University i Japan menar att du, genom att städa upp i ditt sovrum innan du går till sängs, gör att du kan skära ner den tid det tar för dig att nå djupsömn med 60 procent. Sant? Vet inte, men väl värt att prova.

 

2. Tillskott av vitamin B5
Det vattenlösliga vitaminet B5, pantotensyra, är ett motgift mot kortisol, det vill säga det stresshormon som ofta är anledningen till att vi har svårt att slappna av så pass att våra ögon faller igen. Vitamin B5 stabiliserar även blodsocker, motverkar inflammation samt anses motverka akne och irritation och klåda i hårbotten. Symtom på B5-brist är bland annat oro, trötthet, inflammation, depression och grått hår.
Läs mer om B5 i Kureras näringsguide.

3. Kyl ner dig en aning - men värm fötterna
För att somna måste din kroppstemperatur sjunka med två grader. Däremot ska du hålla fötterna varma eftersom detta vidgar blodkärlen och sprider värme, vilket i sin tur sänker din kroppstemperatur.

4. Släck ner
När det är mörkt utsöndrar hjärnan melatonin, ett hormon som hjälper till att reglera din biologiska klocka. Använd mörka gardiner. Kanske till och med värt att prova en speciell väckarklocka (Lumie BodyClock 30 nämns som exempel i The Suns artikel) som gradvis avger mer ljus allteftersom dagen gryr? De sägs bidra till ett piggare uppvaknande?

5. Maximera din sängs komfort
Byt ut din madrass var femte till sjunde år - och vänd på den var tredje månad. Se även till att den är bekväm just för dig. En säng som är för mjuk kan orsaka att dina muskler får arbeta övertid för att justera din ryggrad.

6. Fantisera dig bort
Experter vid Oxford University fann att människor som försökte att föreställa sig ett lugnande vattenfall eller en rofylld strand somnade 20 minuter snabbare. Ditt eget personliga happy place borde fungera det också, tänker vi, men det nämner inte The Sun något om.

 

7. Sov på höger sida - med armarna framför dig
Genom att ligga på höger sida hjälper du eventuellt kvarvarande mat i magen att gå igenom matsmältningskanalen. Genom att hålla ut armarna framför dig hjälper du hjärnan att få det syre den behöver för att regenerera medan du sover.

Vill du ha fler sömntips?
Om tipsen från The Sun fungerar eller ej? Vet inte. Prova och se!
Finner du att svaret är nej hittar du fler tips här:

• 18 bra knep för bättre sömn!
• 9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven
• Örter som hjälper dig att sova gott – och vakna utvilad

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta om sömnbesvär - enligt The Sun

• Söndag är den värsta natten för sömnbesvär. 50 procent av dem som kämpar för att sova gör det på söndagar.
• Tjugonio procent av alla med sömnbesvär ligger vakna mellan klockan 02.00 och 03.00.
• Var femte av dessa ligger vakna i upp till två timmar.
• Sextiotre procent har, åtminstone en gång i veckan, svårt att somna på grund av oro. Tio procent upplever aldrig oro som ett problem.
• En av tio personer ligger vakna och oroar sig varje kväll.
• En av fem tycker att de tänker bättre på natten.
• En tredjedel av kvinnorna och en fjärdedel av män upplever stress när de ligger vakna och kämpar för att kunna sova.
• Fyrtioen procent av personer med sömnproblem är oroande om ekonomi.
Källa: The Sun

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Rakning, skäggtrimning och en kopp kaffe

Övrigt

För tio år sedan fanns det knappt några barberare i Sverige, men nu har skönhetssalonger för män blivit en trend. Och dom är här för att stanna. Kurera träffade Kenny Solomon, som driver fyra barberarsalonger, för att prata rakning, skäggtrender och produkter för män.

Örter med läkande effekt

Kryddor

Läkeörter har använts i alla tider och de finns överallt. I diket, på gräsmattan och ute på ängarna. Mycket av den kunskap som användes förr har fallit i glömska, förutom hos de som verkligen är intresserade. Här kommer några vanliga örter som du kan göra te på.

Collage: 5 hårinpackningar + kvinna som tvättar sitt hår

Skönhetspanelen testar: Hårkur

Hud

Efter en lång sommar av sol, vind och vatten är håret ofta slitet, torrt och livlöst. En hårkur i form av en återfuktande, närande och mjukgörande inpackning är vad våra hår törstar efter på hösten. Vi har testat fem!

Skeptisk kvinna bredvid glad hoppande man

Så avgör du om din partner är en narcissist

Mental hälsa

Hur bemöter du bäst en narcissist? Går det att leva i en lång relation med en sådan? Och inte minst: hur vet du om din partner eller någon annan i din närhet är narcissist? Psykologen och relationsexperten Eva Rusz reder här ut vilka personlighetsdrag och beteenden du ska vara vaksam på.

Illustration av mat som slängs i soptunnor

5 missförstånd som ger ökat matsvinn

Eko/miljö

29 september varje år infaller "Internationella matsvinnsdagen", som är instiftad av FN. I samband med det passar det bra att reda ut några missförstånd kring just matsvinn. Tror du till exempel inte att din hantering av matrester och ditt sätt att göra matinköp gör någon skillnad för klimatet, eller för din egen plånbok? Då är det dags att tänka om!

 

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

 

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!