valnötter i skål

7 kostråd för att boosta hjärnan

Är du okoncentrerad och har svårt att komma ihåg saker?
Stress, ålder och dålig kost är bara några faktorer som kan göra din hjärna mindre alert.
Här är sju kostråd som hjälper dig att bli mer ”brain sharp”.

1. Ät frukost
Tillhör du dem som gärna skippar frukosten? Studier visar att man kan förbättra korttidsminnet och uppmärksamheten genom att äta frukost. Man har också sett att studenter som äter frukost tenderar att prestera bättre än de som skippar frukosten. De livsmedel som forskarna har sett är bra livsmedel för att boosta hjärnan är fiberrika fullkornsprodukter, mejeriprodukter och frukt. Man ska också äta en lagom stor frukost för att optimera hjärnans prestation, att överäta har visats försämra koncentrationen.

2. Fisk
Fisk är en bra källa till protein och nyttiga omega-3-fettsyror som är kända för att vara bra bränsle för hjärnan. En kost rik på omega-3 har bland annat kopplats till en lägre risk för att drabbas av demens och stroke. Man har också sett att dessa fettsyror är viktiga för att förbättra minnet, särskilt när vi blir äldre. Två portioner fet fisk per vecka anses vara bra för hjärnan och hjärtats hälsa.

 

3. Nötter, frön och mörk choklad
Nötter och frön är bra källor till den naturliga antioxidanten E-vitamin som i vissa studier har visats kunna minska försämringen av kognitiva funktioner när man åldras. Mörk choklad är också en god källa för antioxidanter och innehåller även naturligt koffein som kan förbättra skärpan.

Läs också: Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

4. Frukt och fullkorn
Hela kroppen är beroende av ett sunt blodflödet, inte minst hjärtat och hjärnan. En kost rik på fullkorn och frukt kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt sänka det onda kolesterolet. Detta minskar risken för uppbyggnad av plack och förbättrar blodflödet. Att äta frukt och fullkorn är ett enkelt och välsmakande sätt förbättra blodflödet och stimulera bildandet av hjärnceller.

5. Koffein
Det finns ingen mirakelmedicin som gör dig smartare – men vissa ämnen, som koffein, kan göra dig mer alert och hjälpa dig att få en bättre koncentration. Koffein finns naturligt i kaffe, te, choklad och ingår även i energidrycker. Använd dock koffein med måtta, för mycket koffein kan istället göra dig trött och skakis.

Läs också: Så får du bättre minne – 9 tips!

6. Socker
Socker är din hjärnas främsta energikälla och kan därför ge en kortsiktig boost av minne, tänkande och mental förmåga. Inta dock socker med måtta, för mycket kan istället försämra ditt minne och din hälsa. Välja källor som också ger näring i form av vitaminer och mineraler, som till exempel frukt och bär.

7. Blåbär
Forskning på djur visar att blåbär kan hjälpa till att skydda hjärnan från skador orsakade av fria radikaler och kan minska symptomen av åldersrelaterade sjukdomar som bland annat demens. Studier visar också att en kost rik på blåbär förbättrade både inlärning och muskelfunktion hos åldrande råttor. Andra faktorer som är av vikt för att du ska ha huvudet på skaft är att du får den sömn och återhämtning som hjärnan behöver, att du dricker tillräckligt med vatten och att du rör på dig. Att meditera kan också hjälpa dig att slappna av och tänka klarare.

Av Johanna Gustafsson  

Källa: Webmd.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Näringstillskott för hjärnan

Tycker du att du äter bra men ändå vill komplettera din kost med viktiga näringsämnen för hjärnan, minnet och koncentrationen, här är tre tips:

Clear Brain: Innehåller extrakt av granatäpple, grönt te, oregano, valnöt, tallbark, B-vitaminer och jod. En kombination av näringsämnen som gynnar ett normalt fungerande minne och kognitiv förmåga.

Lecithin Softgels: Innehåller lecitin som är den fettsyra som hjärnan till största del består av. Lecitin är också av vikt för bildandet av acetylkolin, en signalsubstans i hjärnan som bland annat behövs för ett normalt fungerande minne och god koncentration.

Bio-Biloba: Innehåller aktiva ämnen ginko bilobaträdets blad. Det traditionellt växtbaserade läkemedlets främjande effekt på blodcirkulationen förbättrar både näringstillförsel och syresättning - vilket har en tydlig effekt på hjärnan. Bio-Biloba är därför även bra vid behandling av minnesbesvär, yrsel, öronsusningar, trötthetskänsla och svårigheter att koncentrera sig.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.

vacker kvinna med fint hår och fin hy mot gul bakgrund

Därför behöver du kisel

Mage

Kisel är ett spårämne som finns naturligt i kroppen. Det är en viktig komponent i ditt kollagen och stärker även hud, hår, naglar och ledsna magar. Här får du veta mer om ämnet och om varför du behöver tillföra extra kisel.

omega-3-kapsel i form av en fisk

Fiskoljan som inte härsknar i kroppen

Forskning

1971 publicerades den första studien som visade att fet fisk är bra för hjärt- och kärlhälsan. Men att ta tillvara den nyttiga fiskoljan och göra tillskott som inte förlorade effekten visade sig vara svårare än man trodde. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen ägnade tio år på att ta fram en fiskolja som inte härsknar i kroppen – och lyckades. Här berättar han mer om en studie som gjordes på de tio största svenska fiskoljorna och om vilken fiskolja som hade mest effektivt skydd mot härskning.

Barn håller blodtrycksmanschett åt sin gravida mamma

Magnesium sänker blodtrycket – och minskar risken för preeklampsi

Forskning

Gravida bör äta tillskott av magnesium mot slutet av sin graviditet. Mineralet kan nämligen förhindra havandeskapsförgiftning – preeklampsi – hos gravida, visar forskning. Detta på grund av mineralets förmåga att sänka högt blodtryck, något som gör det till ett intressant tillskott inte bara för gravida utan för alla med hypertoni, det vill säga för högt tryck.

Sminkavdelning i varuhus varav man ser kända loggor för estee lauder och dior

Sminkjättens produkter innehåller cancerframkallande ämne

Politik

Igår avslöjade Naturskyddsföreningens medlemstidning Sveriges Natur att företaget Estée Lauder, som är tätt förknippat med bröstcancerkampanjen Rosa bandet, har produkter som kan orsaka cancer och infertilitet. Och inte nog med det, skriver tidningen, skönhetsbranschen med Esteé Lauder som en av nyckelspelarna, har också genom hårt lobbyingarbete lyckats förmå EU-kommissionen att ändra sig och tillåta cancerframkallande ämnen i kosmetika.

Kvinna som hoppar på brygga

Hälsokostföretaget som vill hjälpa fler att må bra

Hälsa

Med en hälsosam livsstil och rätt balans mellan kost, motion och vila kan man påverka sitt välmående. Det är någonting som hälsokostföretaget Life brinner för. För att nå ut med sitt budskap bredare och hjälpa fler människor till en bättre hälsa har nu Life inlett ett nytt samarbete med reklam- och upplevelsebyrån Pool. "Som nordisk butikskedja är det en utmaning varför våra kunder ska gå in i en butik när man kan handla motsvarande produkter på nätet. Hälsotrenden är jättestor med många aktörer som slåss på marknaden, då gäller det att skapa relevans både för befintliga och nya kunder", säger Fia Mineur, nordisk marknadschef för Life, till Kurera.

Mamma smörjer in sina barn på solig strand

Vad du behöver veta om sol, solskydd – och utvecklingen av hudcancer

Allmänt

Sverige ligger i topp när det gäller antalet personer som får hudcancer och ökningstakten är oroväckande, enligt hudläkaren Maria Brolin. WHO klassar UV-strålning som klass 1, det vill säga högsta riskkategori för att utveckla hudcancer – med samma säkerställda samband som mellan rökning och lungcancer. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem stavas, föga förvånande: solskydd. Och helst naturliga, icke hormonstörande solskydd så klart. Här får du veta mer.

Olga Rönnbergs zucchinibiffar

Olga Rönnbergs zucchinibiffar

Mat

Det här receptet kommer från Olga Rönnbergs bok ”Olgas mat” utgiven av Fitnessförlaget. Boken går ut på att erbjuda recept på rätter som både smakar gott och ger energi för att man ska klara av träning och vardagsliv. Alla rätterna är näringsberäknade och därför är det en bok som passar den som behöver mer kontroll över intaget och inte vill krångla till det alltför mycket. Kureras reporter Emma V Larsson testar biffarna och ger sitt omdöme.