valnötter i skål

7 kostråd för att boosta hjärnan

Är du okoncentrerad och har svårt att komma ihåg saker?
Stress, ålder och dålig kost är bara några faktorer som kan göra din hjärna mindre alert.
Här är sju kostråd som hjälper dig att bli mer ”brain sharp”.

1. Ät frukost
Tillhör du dem som gärna skippar frukosten? Studier visar att man kan förbättra korttidsminnet och uppmärksamheten genom att äta frukost. Man har också sett att studenter som äter frukost tenderar att prestera bättre än de som skippar frukosten. De livsmedel som forskarna har sett är bra livsmedel för att boosta hjärnan är fiberrika fullkornsprodukter, mejeriprodukter och frukt. Man ska också äta en lagom stor frukost för att optimera hjärnans prestation, att överäta har visats försämra koncentrationen.

2. Fisk
Fisk är en bra källa till protein och nyttiga omega-3-fettsyror som är kända för att vara bra bränsle för hjärnan. En kost rik på omega-3 har bland annat kopplats till en lägre risk för att drabbas av demens och stroke. Man har också sett att dessa fettsyror är viktiga för att förbättra minnet, särskilt när vi blir äldre. Två portioner fet fisk per vecka anses vara bra för hjärnan och hjärtats hälsa.

 

3. Nötter, frön och mörk choklad
Nötter och frön är bra källor till den naturliga antioxidanten E-vitamin som i vissa studier har visats kunna minska försämringen av kognitiva funktioner när man åldras. Mörk choklad är också en god källa för antioxidanter och innehåller även naturligt koffein som kan förbättra skärpan.

Läs också: Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

4. Frukt och fullkorn
Hela kroppen är beroende av ett sunt blodflödet, inte minst hjärtat och hjärnan. En kost rik på fullkorn och frukt kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt sänka det onda kolesterolet. Detta minskar risken för uppbyggnad av plack och förbättrar blodflödet. Att äta frukt och fullkorn är ett enkelt och välsmakande sätt förbättra blodflödet och stimulera bildandet av hjärnceller.

5. Koffein
Det finns ingen mirakelmedicin som gör dig smartare – men vissa ämnen, som koffein, kan göra dig mer alert och hjälpa dig att få en bättre koncentration. Koffein finns naturligt i kaffe, te, choklad och ingår även i energidrycker. Använd dock koffein med måtta, för mycket koffein kan istället göra dig trött och skakis.

Läs också: Så får du bättre minne – 9 tips!

6. Socker
Socker är din hjärnas främsta energikälla och kan därför ge en kortsiktig boost av minne, tänkande och mental förmåga. Inta dock socker med måtta, för mycket kan istället försämra ditt minne och din hälsa. Välja källor som också ger näring i form av vitaminer och mineraler, som till exempel frukt och bär.

7. Blåbär
Forskning på djur visar att blåbär kan hjälpa till att skydda hjärnan från skador orsakade av fria radikaler och kan minska symptomen av åldersrelaterade sjukdomar som bland annat demens. Studier visar också att en kost rik på blåbär förbättrade både inlärning och muskelfunktion hos åldrande råttor. Andra faktorer som är av vikt för att du ska ha huvudet på skaft är att du får den sömn och återhämtning som hjärnan behöver, att du dricker tillräckligt med vatten och att du rör på dig. Att meditera kan också hjälpa dig att slappna av och tänka klarare.

Av Johanna Gustafsson  

Källa: Webmd.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Näringstillskott för hjärnan

Tycker du att du äter bra men ändå vill komplettera din kost med viktiga näringsämnen för hjärnan, minnet och koncentrationen, här är tre tips:

Clear Brain: Innehåller extrakt av granatäpple, grönt te, oregano, valnöt, tallbark, B-vitaminer och jod. En kombination av näringsämnen som gynnar ett normalt fungerande minne och kognitiv förmåga.

Lecithin Softgels: Innehåller lecitin som är den fettsyra som hjärnan till största del består av. Lecitin är också av vikt för bildandet av acetylkolin, en signalsubstans i hjärnan som bland annat behövs för ett normalt fungerande minne och god koncentration.

Bio-Biloba: Innehåller aktiva ämnen ginko bilobaträdets blad. Det traditionellt växtbaserade läkemedlets främjande effekt på blodcirkulationen förbättrar både näringstillförsel och syresättning - vilket har en tydlig effekt på hjärnan. Bio-Biloba är därför även bra vid behandling av minnesbesvär, yrsel, öronsusningar, trötthetskänsla och svårigheter att koncentrera sig.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sänk stressen med hjälp av andningen

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del tre lär Karin ut hur man kan komma i balans med hjälp av sin andning:

Vi väljer bröd efter ålder och utbildningsnivå

Forskning

När vi väljer bröd i matbutiken så väljer vi dels det vi fick hemma som barn och dels efter den utbildningsnivå vi har. Bröd gjort på råg är hälsosammare än bröd bakat på vete. Yngre personer föredrar mindre hälsosamt bröd medan äldre väljer det hälsosamma brödet. Att byta vanor som vuxna är dessutom svårt. Det visar en ny avhandling om råg gjord vi Uppsala universitet.

Kvinna stretchar

Träna säkert med aktiv återhämtning

Träning

Är du taggad på att komma igång med din träning men trött på segdragen träningsvärk och rädd för att dra på dig otäcka skador? I boken "Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition", beskriver Peter Wilhelmsson hur du ska äta och ta hand om kroppen för att träningen ska bli ett rent nöje.

Honung

Biodlarna: ”Inhemsk honung gynnar vår miljö”

Eko/miljö

Med anledning av att den italienske munken Bernhard av Clairvaux dog den 20 augusti för 864 år sedan firar vi denna dag honungens dag. Han är nämligen biodlarnas skyddshelgon och även om vi i Sverige inte har någon stark relation till katolska helgon är det idag som honungen uppmärksammas även här. Bin är nödvändiga för en levande natur och ett fungerade jordbruk och på Kurera vill vi passa på att slå ett slag för dessa hårt arbetande varelser.

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.

Högintensiv träning – så funkar det

Träning

Trött på långa löprundor? En ny träningsform kan ge ny inspiration, kanske är det dags att prova en mer tidseffektiv metod när träningen drar igång igen i höst.  Högintensiv träning eller HIIT som det förkortas är en explosiv träningsform som bland annat kickstartar kroppens förbränning.