valnötter i skål

7 kostråd för att boosta hjärnan

Är du okoncentrerad och har svårt att komma ihåg saker?
Stress, ålder och dålig kost är bara några faktorer som kan göra din hjärna mindre alert.
Här är sju kostråd som hjälper dig att bli mer ”brain sharp”.

1. Ät frukost
Tillhör du dem som gärna skippar frukosten? Studier visar att man kan förbättra korttidsminnet och uppmärksamheten genom att äta frukost. Man har också sett att studenter som äter frukost tenderar att prestera bättre än de som skippar frukosten. De livsmedel som forskarna har sett är bra livsmedel för att boosta hjärnan är fiberrika fullkornsprodukter, mejeriprodukter och frukt. Man ska också äta en lagom stor frukost för att optimera hjärnans prestation, att överäta har visats försämra koncentrationen.

2. Fisk
Fisk är en bra källa till protein och nyttiga omega-3-fettsyror som är kända för att vara bra bränsle för hjärnan. En kost rik på omega-3 har bland annat kopplats till en lägre risk för att drabbas av demens och stroke. Man har också sett att dessa fettsyror är viktiga för att förbättra minnet, särskilt när vi blir äldre. Två portioner fet fisk per vecka anses vara bra för hjärnan och hjärtats hälsa.

 

3. Nötter, frön och mörk choklad
Nötter och frön är bra källor till den naturliga antioxidanten E-vitamin som i vissa studier har visats kunna minska försämringen av kognitiva funktioner när man åldras. Mörk choklad är också en god källa för antioxidanter och innehåller även naturligt koffein som kan förbättra skärpan.

Läs också: Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

4. Frukt och fullkorn
Hela kroppen är beroende av ett sunt blodflödet, inte minst hjärtat och hjärnan. En kost rik på fullkorn och frukt kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt sänka det onda kolesterolet. Detta minskar risken för uppbyggnad av plack och förbättrar blodflödet. Att äta frukt och fullkorn är ett enkelt och välsmakande sätt förbättra blodflödet och stimulera bildandet av hjärnceller.

5. Koffein
Det finns ingen mirakelmedicin som gör dig smartare – men vissa ämnen, som koffein, kan göra dig mer alert och hjälpa dig att få en bättre koncentration. Koffein finns naturligt i kaffe, te, choklad och ingår även i energidrycker. Använd dock koffein med måtta, för mycket koffein kan istället göra dig trött och skakis.

Läs också: Så får du bättre minne – 9 tips!

6. Socker
Socker är din hjärnas främsta energikälla och kan därför ge en kortsiktig boost av minne, tänkande och mental förmåga. Inta dock socker med måtta, för mycket kan istället försämra ditt minne och din hälsa. Välja källor som också ger näring i form av vitaminer och mineraler, som till exempel frukt och bär.

7. Blåbär
Forskning på djur visar att blåbär kan hjälpa till att skydda hjärnan från skador orsakade av fria radikaler och kan minska symptomen av åldersrelaterade sjukdomar som bland annat demens. Studier visar också att en kost rik på blåbär förbättrade både inlärning och muskelfunktion hos åldrande råttor. Andra faktorer som är av vikt för att du ska ha huvudet på skaft är att du får den sömn och återhämtning som hjärnan behöver, att du dricker tillräckligt med vatten och att du rör på dig. Att meditera kan också hjälpa dig att slappna av och tänka klarare.

Av Johanna Gustafsson  

Källa: Webmd.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Näringstillskott för hjärnan

Tycker du att du äter bra men ändå vill komplettera din kost med viktiga näringsämnen för hjärnan, minnet och koncentrationen, här är tre tips:

Clear Brain: Innehåller extrakt av granatäpple, grönt te, oregano, valnöt, tallbark, B-vitaminer och jod. En kombination av näringsämnen som gynnar ett normalt fungerande minne och kognitiv förmåga.

Lecithin Softgels: Innehåller lecitin som är den fettsyra som hjärnan till största del består av. Lecitin är också av vikt för bildandet av acetylkolin, en signalsubstans i hjärnan som bland annat behövs för ett normalt fungerande minne och god koncentration.

Bio-Biloba: Innehåller aktiva ämnen ginko bilobaträdets blad. Det traditionellt växtbaserade läkemedlets främjande effekt på blodcirkulationen förbättrar både näringstillförsel och syresättning - vilket har en tydlig effekt på hjärnan. Bio-Biloba är därför även bra vid behandling av minnesbesvär, yrsel, öronsusningar, trötthetskänsla och svårigheter att koncentrera sig.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

blodgrupp A

Blodgrupp A – Vegetarianen

Kost

Enligt blodgruppsdieten mår personer med blodgrupp A bra av att äta en övergripande vegetarisk kost och undvika mjölkprodukter. Ulrika Davidsson är kostrådgivare och expert på Kurera och förespråkar en blodgruppsanpassad diet för att uppnå god hälsa och en naturlig viktminskning.

Man pekar man håller upp handen

Stressexperten: ”Säg nej!”

Mental hälsa

Stressexperten Karin Isberg har skrivit boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del elva tar Karin upp vikten av att säga nej.

Städa bort 99,99% av hemmets bakterier* med bara vatten!

Annons från Kärcher

Med en ångtvätt hemma klarar du de minsta, mest envetna och elakaste smutspartiklarna. I köket, inte minst på köksbänken, samsas råa färskvaror, grönsaker, matkassar som lyfts direkt från butiksgolvet. Men ångtvätten klarar förstås hela hemmet, badrummet, alla hårda ytor som stål och kakel, gardiner och barnens leksaker m.m. Det allra bästa – inga som helst kemikalier behövs!

blodgrupp

Må bättre med en blodgruppsanpassad kost

Kost

Olika människor mår bra av olika sorters mat. En anledning kan vara våra olika blodgruppstillhörigheter. Genom att äta en kost som är anpassad efter sin blodgrupp kan man återställa kroppens naturliga och genetiska balans, skriver Kureras expert, kostrådgivaren Ulrika Davidsson i en serie om blodgruppsdieten.

helena nyblom lakarens guide till den naturliga supermaten

Doktorn ordinerar naturlig supermat

Intervju

Helena Nyblom tillhör de läkare som tar matens inverkan på hälsan på allvar. Utöver sina läkarutbildningar har hon även förkovrat sig i livsstilsmedicin och förebyggande medicin. Tidigare arbetade Helena bland annat på Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, numera är Helena bosatt i Norge och ägnar sig idag främst åt att föreläsa om kost och hälsa.

stora_pepp_boken carina sunding marie tthorslund

Förändring med glimten i ögat

Intervju

Nätverket 4Good startades av Carina Sunding, Marie Thorslund och två tjejer till. Det växte fram ur en längtan om ett annat sätt att leva och arbeta efter mammaledigheten, så här 13 år och mängder av inspirationsresor och peppande evenemangskvällar senare släpper de så sin första bok – "Stora peppboken".



cecilia davidsson

Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Hälsoprofilerna berättar

Cecilia Davidsson är utbildad näringsterapeut och kock och håller bland annat kurser i hälsosam matlagning. Cecilia har en gediget CV när det kommer till mat och har ansvarat för menyerna på flera uppskattade restauranger med hälsoprofil. Hon har även skrivit böckerna ”Yogamat” och ”Hälsosam mat för en friskare mage”. 

kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Naturlig hälsa

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

karin isberg

Stressexperten: ”Låt saker hända”

Mental hälsa

Att försöka forcera fram resultat eller tvinga till dig någons kärlek eller uppskattning är sällan särskilt lyckat. Att göra sitt, kliva tillbaka och låta saker utvecklas i sin egen takt kan vara en utmaning för många av oss. Tålamod är många gånger det som saknas när vi blir stressade över något, berättar stressexperten Karin Isberg i del 10 av Kureras artikelserie om stress.

barn dricker mjolk

Havremjölksproducent kräver granskning av EU-stöd

Eko/miljö

Havremjölkproducenten Oatly drar sig inte för att gå i klinch med tunga institutioner. Tidigare har de stridit för rätten att kalla sin dryck för mjölk - en strid de förlorade. Kanske fick de blodad tand för nu ger de sig på EU och det stöd som betalas ut till mjölk till skolbarn, då de anser stödet förlegat och att det snedvrider konkurrensen på bekostnad av miljön.

stress

Kureras bästa tips för att motverka stress

Mental hälsa

Symptom på stress är ett sätt för kroppen att tala om att allt inte står rätt till. Stress kan uppstå av flera anledningar och kan innebära såväl fysiska som mentala påfrestningar. Då är det extra viktigt att börja göra rätt prioriteringar, vända den onda spiralen och återfå balansen.

Lillebil

Fick hjälp med sin känsliga hy

Skönhet

Lillebil Möller hade i många år problem med känslig hy och fick ibland rodnader och andra hudirritationer. Det tog tid att prova sig fram till det som gjorde hennes hud bra igen, men för tio år sedan hittade hon rätt i djungeln av hudvårdsprodukter.

endometrios pcos

Kvinnhohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Hälsa

Många kvinnor lider av problem och symptom som är kopplade till obalans i könshormonerna. Dessa obalanser kan exempelvis ge endometrios och innebär svårigheter att bli gravid, smärta vid menstruationer och samlag. PCOS är en annan hormonell obalans som kan utmärkas av uteblivna menstruationer, infertilitet, ökad kroppsbehåring, bukfetma och akne. Men det finns hjälp att få. Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om några lätta sätt att förbättra tillstånden. 

skoldkortel

Hur står det till med sköldkörteln?

Naturlig hälsa

Sköldkörteln kan liknas vid kroppens termostat den bidrar till att öka energin, värma kroppen samt aktivera vårt immunsystem. Ibland vill den istället reglera ned och säga till kroppen att ta det lugnt – det är fullt normalt men den kan också bli underaktiv.

kvinna visar musklerna

Livet börjar bortom rädslan

Krönikan

Av alla viktiga och fina egenskaper vi människor behöver för att vara just mänskliga så är mod en av de viktigaste. Visst är det grundläggande att vi är snälla, omtänksamma, empatiska och generösa, men om vi inte är modiga så stänger vi dörrar omkring oss eller låter helt enkelt bli att öppna, skriver Kureras krönikör Tia Jumbe.