valnötter i skål

7 kostråd för att boosta hjärnan

Är du okoncentrerad och har svårt att komma ihåg saker?
Stress, ålder och dålig kost är bara några faktorer som kan göra din hjärna mindre alert.
Här är sju kostråd som hjälper dig att bli mer "brain sharp".

1. Ät frukost
Tillhör du dem som gärna skippar frukosten? Studier visar att man kan förbättra korttidsminnet och uppmärksamheten genom att äta frukost. Man har också sett att studenter som äter frukost tenderar att prestera bättre än de som skippar frukosten. De livsmedel som forskarna har sett är bra livsmedel för att boosta hjärnan är fiberrika fullkornsprodukter, mejeriprodukter och frukt. Man ska också äta en lagom stor frukost för att optimera hjärnans prestation, att överäta har visats försämra koncentrationen.

2. Fisk
Fisk är en bra källa till protein och nyttiga omega-3-fettsyror som är kända för att vara bra bränsle för hjärnan. En kost rik på omega-3 har bland annat kopplats till en lägre risk för att drabbas av demens och stroke. Man har också sett att dessa fettsyror är viktiga för att förbättra minnet, särskilt när vi blir äldre. Två portioner fet fisk per vecka anses vara bra för hjärnan och hjärtats hälsa.

 

3. Nötter, frön och mörk choklad
Nötter och frön är bra källor till den naturliga antioxidanten E-vitamin som i vissa studier har visats kunna minska försämringen av kognitiva funktioner när man åldras. Mörk choklad är också en god källa för antioxidanter och innehåller även naturligt koffein som kan förbättra skärpan.

Läs också: Forskning: Löpning förbättrar minnet senare i livet

4. Frukt och fullkorn
Hela kroppen är beroende av ett sunt blodflödet, inte minst hjärtat och hjärnan. En kost rik på fullkorn och frukt kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt sänka det onda kolesterolet. Detta minskar risken för uppbyggnad av plack och förbättrar blodflödet. Att äta frukt och fullkorn är ett enkelt och välsmakande sätt förbättra blodflödet och stimulera bildandet av hjärnceller.

5. Koffein
Det finns ingen mirakelmedicin som gör dig smartare - men vissa ämnen, som koffein, kan göra dig mer alert och hjälpa dig att få en bättre koncentration. Koffein finns naturligt i kaffe, te, choklad och ingår även i energidrycker. Använd dock koffein med måtta, för mycket koffein kan istället göra dig trött och skakis.

Läs också: Så får du bättre minne - 9 tips!

6. Socker
Socker är din hjärnas främsta energikälla och kan därför ge en kortsiktig boost av minne, tänkande och mental förmåga. Inta dock socker med måtta, för mycket kan istället försämra ditt minne och din hälsa. Välja källor som också ger näring i form av vitaminer och mineraler, som till exempel frukt och bär.

 

7. Blåbär
Forskning på djur visar att blåbär kan hjälpa till att skydda hjärnan från skador orsakade av fria radikaler och kan minska symptomen av åldersrelaterade sjukdomar som bland annat demens. Studier visar också att en kost rik på blåbär förbättrade både inlärning och muskelfunktion hos åldrande råttor. Andra faktorer som är av vikt för att du ska ha huvudet på skaft är att du får den sömn och återhämtning som hjärnan behöver, att du dricker tillräckligt med vatten och att du rör på dig. Att meditera kan också hjälpa dig att slappna av och tänka klarare.

Av Johanna Gustafsson  

Källa: Webmd.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Näringstillskott för hjärnan

Tycker du att du äter bra men ändå vill komplettera din kost med viktiga näringsämnen för hjärnan, minnet och koncentrationen, här är tre tips:

Clear Brain: Innehåller extrakt av granatäpple, grönt te, oregano, valnöt, tallbark, B-vitaminer och jod. En kombination av näringsämnen som gynnar ett normalt fungerande minne och kognitiv förmåga.

Lecithin Softgels: Innehåller lecitin som är den fettsyra som hjärnan till största del består av. Lecitin är också av vikt för bildandet av acetylkolin, en signalsubstans i hjärnan som bland annat behövs för ett normalt fungerande minne och god koncentration.

Bio-Biloba: Innehåller aktiva ämnen ginko bilobaträdets blad. Det traditionellt växtbaserade läkemedlets främjande effekt på blodcirkulationen förbättrar både näringstillförsel och syresättning - vilket har en tydlig effekt på hjärnan. Bio-Biloba är därför även bra vid behandling av minnesbesvär, yrsel, öronsusningar, trötthetskänsla och svårigheter att koncentrera sig.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.