Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lyckligt leende tjej med rött hår

7 sätt att bli mer lycklig – enligt vetenskapen

Lycka är ett gäckande mål. Alla verkar ha det men vore det så lätt skulle ju hela världen vara lycklig – och vi skulle inte behöva fortsätta söka efter den... Eller?
Lyckligtvis finns forskning på området. Här är sju vetenskapligt uppbackade tips för hur du ökar din lycka.

Några av mänsklighetens största hjärnor sysselsatt sina hjärnor med det irriterande problemet med bristande lycka–  och de har faktiskt kommit fram till några praktiska – och vetenskapligt uppbackade – tips om hur resten av oss kan komma dit, skriver MindBodyGreen.

 

Här är sju vetenskapligt uppbackade sätt att förändra ditt liv och göra dina dagar lite lyckligare:

1. Om du har en andlig tillhörighet, praktisera den
Även om religion inte ensamt är lika med lycka så visar en studie publicerad i Frontiers in Psychology att personer som aktivt praktiserade sin tro var lyckligare än både de som hade en religion men inte utövade och de personer som var icke-troende. Detta innebär inte att man måste vara religiös för att vara lycklig, men om du har någon som helst böjelse för teologi kanske du borde göra den andlighet till en vana.

2. Lägg ner din mobiltelefon (och sluta spring fram och tillbaka för att kontrollera den)
Att kontrollera telefonen flera gånger i minuten gör dig till en  gånger per minut gör dig till en stressad varelse i större behov av konstant underhållning än en 2-åring. Ett påstående som faktiskt får stöd från en studie från Kent State University.
Forskare fann, efter ha frågat ut fler än 500 elever, att frekvent mobiltelefonanvändning var associerat med lägre betyg, högre ångest och mindre lycka. Och pausa ditt Facebookande!

3. Förlita dig inte på andra för din lycka
Nyckeln till lycka ligger inom en själv. Det säger en studie vilken undersökte nivåerna av motivation och tillfredsställelse hos studerande idrottare vid Stanford University. Precis som forskarna väntat sig hade interna faktorer, som mindfulness och självkänsla, större betydelse för lycka än externa faktorer som till exempel hur mycket speltid eller eventuella stipendier, man fick. Så istället för att vänta på att omvärlden ska göra dig lycklig, gör ditt inre arbete och lär dig att din egen lycka skapar du själv.

4. Spendera pengar på upplevelser, inte saker
Alla vet att pengar inte kan köpa lycka men om du väljer att spendera pengar i jakten på inre tillfredsställelse, gör det då på en upplevelse och inte på en dyr leksak. En studie i Psychological Science fann att de som tenderade att spendera sina pengar på upplevelser snarare än saker fick det bättre i det långa loppet. Anledningen är att vi blir lyckligare av den förväntansfulla känslan som kommer av att vänta på en upplevelse (som en resa) än på känslan av att vänta på att snart få äga ett föremål (som till exempel skor).

5. Ät dina frukter och grönsaker!
Den här är lätt! Din mor har säkert sagt dig detta under en lång tid, men nu är det dags att höra det även från British Psychological Society. För första gången har nämligen forskare hittat ett samband mellan frukt och grönsaker, och lycka - en förening som forskare hävdade kunde inte förklaras enbart av socioekonomiska faktorer, motion eller vikt. Med andra ord, det är inte resultatet man får av att äta frukt och grönsaker som gör dig lycklig, det räcker med den enkla handlingen att äta dina grönsaker för att känna sig mer lycklig och nöjd med sig själv.

 

6. Utöva tacksamhet
Tacksamhet är ett kraftfullt verktyg som kan ta tid att finslipa och helt lära sig. Men en studie, publicerad i tidskriften Emotion, visar att praktiska övningar i att uttrycka optimism och tacksamhet med tiden och leder till mer lycka, jämfört med placebo.

7. Försök rätt och slätt att vara lycklig
Det låter som en mental utmaning men faktum är att själva handlingen i att försöka vara mer lycklig - till exempel genom att försöka några av förslagen ovan - också kan leda till en rejäl lyckoskjuts.
En grupp forskare bad en grupp av människor att lyssna på "lycklig" musik, medan en grupp ombads att aktivt också försöka att må bättre medan de lyssnade ... och de gjorde det! Denna effekt förekom både efter enstaka lyssningstillfällen och över en tvåveckorsperiod, vilket tyder på att bara man gör försöket att vara mer lycklig kan man också lyckas vara det - både på kort sikt och på lång sikt.

Det finns kanske inte en formel för lycka, men med dessa verktyg i handen, är du på god väg att fylla varje dag med lite mer glädje.

Av Isabelle Hedander



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

 

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

 

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet. 

 

kvinna tar sig för pannan

Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.

 

Kvinna sprutar parfym på handleden

Så farliga är hormonstörande ämnen

Hälsa

Hormonstörande ämnen är kemikalier som gömmer sig i produkter vi alla använder dagligen: i mat, dricksvatten och inte minst i smink och kroppsprodukter. Men vilka hälsorisker innebär de? Och vilka produkter är viktigast att undvika? Hudvårdsexperten reder ut!

Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.