Lyckligt leende tjej med rött hår

7 sätt att bli mer lycklig – enligt vetenskapen

Lycka är ett gäckande mål. Alla verkar ha det men vore det så lätt skulle ju hela världen vara lycklig – och vi skulle inte behöva fortsätta söka efter den… Eller?
Lyckligtvis finns forskning på området. Här är sju vetenskapligt uppbackade tips för hur du ökar din lycka.

Några av mänsklighetens största hjärnor sysselsatt sina hjärnor med det irriterande problemet med bristande lycka–  och de har faktiskt kommit fram till några praktiska – och vetenskapligt uppbackade – tips om hur resten av oss kan komma dit, skriver MindBodyGreen.

Här är sju vetenskapligt uppbackade sätt att förändra ditt liv och göra dina dagar lite lyckligare:

 

1. Om du har en andlig tillhörighet, praktisera den
Även om religion inte ensamt är lika med lycka så visar en studie publicerad i Frontiers in Psychology att personer som aktivt praktiserade sin tro var lyckligare än både de som hade en religion men inte utövade och de personer som var icke-troende. Detta innebär inte att man måste vara religiös för att vara lycklig, men om du har någon som helst böjelse för teologi kanske du borde göra den andlighet till en vana.

2. Lägg ner din mobiltelefon (och sluta spring fram och tillbaka för att kontrollera den)
Att kontrollera telefonen flera gånger i minuten gör dig till en  gånger per minut gör dig till en stressad varelse i större behov av konstant underhållning än en 2-åring. Ett påstående som faktiskt får stöd från en studie från Kent State University.
Forskare fann, efter ha frågat ut fler än 500 elever, att frekvent mobiltelefonanvändning var associerat med lägre betyg, högre ångest och mindre lycka. Och pausa ditt Facebookande!

3. Förlita dig inte på andra för din lycka
Nyckeln till lycka ligger inom en själv. Det säger en studie vilken undersökte nivåerna av motivation och tillfredsställelse hos studerande idrottare vid Stanford University. Precis som forskarna väntat sig hade interna faktorer, som mindfulness och självkänsla, större betydelse för lycka än externa faktorer som till exempel hur mycket speltid eller eventuella stipendier, man fick. Så istället för att vänta på att omvärlden ska göra dig lycklig, gör ditt inre arbete och lär dig att din egen lycka skapar du själv.

4. Spendera pengar på upplevelser, inte saker
Alla vet att pengar inte kan köpa lycka men om du väljer att spendera pengar i jakten på inre tillfredsställelse, gör det då på en upplevelse och inte på en dyr leksak. En studie i Psychological Science fann att de som tenderade att spendera sina pengar på upplevelser snarare än saker fick det bättre i det långa loppet. Anledningen är att vi blir lyckligare av den förväntansfulla känslan som kommer av att vänta på en upplevelse (som en resa) än på känslan av att vänta på att snart få äga ett föremål (som till exempel skor).

5. Ät dina frukter och grönsaker!
Den här är lätt! Din mor har säkert sagt dig detta under en lång tid, men nu är det dags att höra det även från British Psychological Society. För första gången har nämligen forskare hittat ett samband mellan frukt och grönsaker, och lycka – en förening som forskare hävdade kunde inte förklaras enbart av socioekonomiska faktorer, motion eller vikt. Med andra ord, det är inte resultatet man får av att äta frukt och grönsaker som gör dig lycklig, det räcker med den enkla handlingen att äta dina grönsaker för att känna sig mer lycklig och nöjd med sig själv.

6. Utöva tacksamhet
Tacksamhet är ett kraftfullt verktyg som kan ta tid att finslipa och helt lära sig. Men en studie, publicerad i tidskriften Emotion, visar att praktiska övningar i att uttrycka optimism och tacksamhet med tiden och leder till mer lycka, jämfört med placebo.

7. Försök rätt och slätt att vara lycklig
Det låter som en mental utmaning men faktum är att själva handlingen i att försöka vara mer lycklig – till exempel genom att försöka några av förslagen ovan – också kan leda till en rejäl lyckoskjuts.
En grupp forskare bad en grupp av människor att lyssna på “lycklig” musik, medan en grupp ombads att aktivt också försöka att må bättre medan de lyssnade … och de gjorde det! Denna effekt förekom både efter enstaka lyssningstillfällen och över en tvåveckorsperiod, vilket tyder på att bara man gör försöket att vara mer lycklig kan man också lyckas vara det – både på kort sikt och på lång sikt.

Det finns kanske inte en formel för lycka, men med dessa verktyg i handen, är du på god väg att fylla varje dag med lite mer glädje.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hella Nathorst-Böös – författare till "Häxans trädgård"

Så firas midsommar i häxans trädgård

Krönikan

Att fira midsommar och sommarsolståndet är traditioner som har sina rötter långt tillbaka i tiden. I denna krönika berättar Hella Nathorst-Böös, författare till boken "Häxans trädgård" om hur firandet såg ut förr och tipsar om värmande och lugnande te med johannesört eller tinktur för den som önskar något starkare.

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegetarisk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.