Lyckligt leende tjej med rött hår

7 sätt att bli mer lycklig – enligt vetenskapen

Lycka är ett gäckande mål. Alla verkar ha det men vore det så lätt skulle ju hela världen vara lycklig – och vi skulle inte behöva fortsätta söka efter den... Eller?
Lyckligtvis finns forskning på området. Här är sju vetenskapligt uppbackade tips för hur du ökar din lycka.

Några av mänsklighetens största hjärnor sysselsatt sina hjärnor med det irriterande problemet med bristande lycka–  och de har faktiskt kommit fram till några praktiska – och vetenskapligt uppbackade – tips om hur resten av oss kan komma dit, skriver MindBodyGreen.

 

Här är sju vetenskapligt uppbackade sätt att förändra ditt liv och göra dina dagar lite lyckligare:

1. Om du har en andlig tillhörighet, praktisera den
Även om religion inte ensamt är lika med lycka så visar en studie publicerad i Frontiers in Psychology att personer som aktivt praktiserade sin tro var lyckligare än både de som hade en religion men inte utövade och de personer som var icke-troende. Detta innebär inte att man måste vara religiös för att vara lycklig, men om du har någon som helst böjelse för teologi kanske du borde göra den andlighet till en vana.

2. Lägg ner din mobiltelefon (och sluta spring fram och tillbaka för att kontrollera den)
Att kontrollera telefonen flera gånger i minuten gör dig till en  gånger per minut gör dig till en stressad varelse i större behov av konstant underhållning än en 2-åring. Ett påstående som faktiskt får stöd från en studie från Kent State University.
Forskare fann, efter ha frågat ut fler än 500 elever, att frekvent mobiltelefonanvändning var associerat med lägre betyg, högre ångest och mindre lycka. Och pausa ditt Facebookande!

3. Förlita dig inte på andra för din lycka
Nyckeln till lycka ligger inom en själv. Det säger en studie vilken undersökte nivåerna av motivation och tillfredsställelse hos studerande idrottare vid Stanford University. Precis som forskarna väntat sig hade interna faktorer, som mindfulness och självkänsla, större betydelse för lycka än externa faktorer som till exempel hur mycket speltid eller eventuella stipendier, man fick. Så istället för att vänta på att omvärlden ska göra dig lycklig, gör ditt inre arbete och lär dig att din egen lycka skapar du själv.

4. Spendera pengar på upplevelser, inte saker
Alla vet att pengar inte kan köpa lycka men om du väljer att spendera pengar i jakten på inre tillfredsställelse, gör det då på en upplevelse och inte på en dyr leksak. En studie i Psychological Science fann att de som tenderade att spendera sina pengar på upplevelser snarare än saker fick det bättre i det långa loppet. Anledningen är att vi blir lyckligare av den förväntansfulla känslan som kommer av att vänta på en upplevelse (som en resa) än på känslan av att vänta på att snart få äga ett föremål (som till exempel skor).

5. Ät dina frukter och grönsaker!
Den här är lätt! Din mor har säkert sagt dig detta under en lång tid, men nu är det dags att höra det även från British Psychological Society. För första gången har nämligen forskare hittat ett samband mellan frukt och grönsaker, och lycka - en förening som forskare hävdade kunde inte förklaras enbart av socioekonomiska faktorer, motion eller vikt. Med andra ord, det är inte resultatet man får av att äta frukt och grönsaker som gör dig lycklig, det räcker med den enkla handlingen att äta dina grönsaker för att känna sig mer lycklig och nöjd med sig själv.

 

6. Utöva tacksamhet
Tacksamhet är ett kraftfullt verktyg som kan ta tid att finslipa och helt lära sig. Men en studie, publicerad i tidskriften Emotion, visar att praktiska övningar i att uttrycka optimism och tacksamhet med tiden och leder till mer lycka, jämfört med placebo.

7. Försök rätt och slätt att vara lycklig
Det låter som en mental utmaning men faktum är att själva handlingen i att försöka vara mer lycklig - till exempel genom att försöka några av förslagen ovan - också kan leda till en rejäl lyckoskjuts.
En grupp forskare bad en grupp av människor att lyssna på "lycklig" musik, medan en grupp ombads att aktivt också försöka att må bättre medan de lyssnade ... och de gjorde det! Denna effekt förekom både efter enstaka lyssningstillfällen och över en tvåveckorsperiod, vilket tyder på att bara man gör försöket att vara mer lycklig kan man också lyckas vara det - både på kort sikt och på lång sikt.

Det finns kanske inte en formel för lycka, men med dessa verktyg i handen, är du på god väg att fylla varje dag med lite mer glädje.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.