7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium | Kurera.se

7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Så kan du öka dina magnesiumnivåer

• Sluta med livsmedel som bryter ner näringsämnen - som mjöl och socker.
• Ät istället magnesiumrika livsmedel som avokado, gröna bladgrönsaker och nötter.
• Äter du choklad, se till att den innehåller minst 70 procent kakao.
• Även om du äter hälsosamt behöver du ofta komplettera med magnesium. Ta det gärna innan du går och lägger dig för bästa absorption och en djupare sömn.
Läs också - Forskare: "Magnesium räddar liv"
Källa: MindBodyGreen

Har du intensiva chokladbegär, vaknar mitt i natten av muskelkramp eller lider av sömnproblem?
Då är risken stor att du har magnesiumbrist.
Här får du veta mer om de vanligaste symtomen.

Väldigt många lider av magnesiumbrist men de flesta har ingen aning om att de har brist på detta viktiga mineral. Magnesium kallas ofta av dietister för ett supermineral, eftersom det påverkar över 300 olika enzymatiska processer som hjälper kroppen att fungera som den ska.
MindBodyGreen listar sju av de vanligaste symtomen på magnesiumbrist:

 

1. Muskelkramp
Om du har någon gång haft muskelkramp vet du hur hemskt det är. Muskelkramp är resultatet av muskelspasmer, vilket är ofrivilliga muskelsammandragningar.
Magnesium hjälper alla muskler i kroppen att slappna av men lider du av magnesiumbrist drar musklerna ihop sig ofrivilligt.
Läs mer: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

2. Sömnsvårigheter
Miljontals amerikaner har svårt att antingen somna eller sova. Magnesium spelar en viktig roll i det centrala nervsystemets funktioner och utan tillräckligt av mineralet kan du uppleva sömnproblem.
Magnesiumnivåerna i kroppen sjunker också under natten vilket leder till dålig kvalitet av REM-sömnen, vilket är den sömncykel som laddar din kropp och själ.
Läs mer: Sömn påverkar vårt immunförsvar

3. Sug efter choklad
Mörk choklad är rik på magnesium och en ruta ger ungefär 24 procent av ditt dagliga magnesiumbehov. Är chokladbegäret så intensivt att du upplever att du måste ha det kan det vara ett tecken på magnesiumbrist - eftersom din kropp faktiskt ofta längtar efter just det den behöver.

4. Ångest
Magnesium är den mineral som bidrar med den mest kraftfulla avkopplingen. Om du upplever att du känner dig ångestfull är det ett tidigt tecken på hur det centrala nervsystemet påverkas av magnesiumbrist. När du känner dig orolig kan du ta 200 milligram magnesium vilket kommer hjälpa till att du känner dig avslappnad.
Läs mer: Magnesium - för hjärthälsa och bra humör

5. Högt blodtryck
Många människor undrar varför de har ett högt blodtryck trots att de har äter hälsosamt. Återigen - magnesium kan vara svaret, eftersom mineralet kan göra att vi kopplar av samt utvidgar blodkärlen. När du inte har tillräckliga mängder magnesium i kroppen drar blodkärlen ihop sig och det leder ofta till ett högt blodtryck.
Även obalanserade elektrolyter kan orsaka högt blodtryck och magnesium hjälper elektrolyterna att hålla sig balanserade.
Läs mer: Sänkt blodtryck med hälsokost

 

6. Oregelbundna hjärtslag
Att få medicin för hjärtarytmier har blivit allt vanligare. Hjärtat är en muskel, vilket gör det kardiovaskulära systemet beroende av magnesium för att fungera ordentligt. Har du magnesiumbrist kan hjärtat inte dra ihop sig ordentligt, vilket orsakar en oregelbunden hjärtrytm (det vill säga arytmi).
Läs mer: Så köper du rätt sorts magnesium!

7. Förstoppning
Upplever du regelbundet förstoppning kan det vara ytterligare ett tecken på eventuell magnesiumbrist. Vid för låga nivåer kan dina tarmar nämligen dra ihop sig en aning, vilket gör det svårare för avföringen att passera. Magnesium gör inte bara att tarmen slappnar av, det skapar även en mer regelbunden tarmrytm, ett tryck samt hjälper till att mjuka upp avföringen. Välj därför ett magnesiumcitrat vid förstoppning.
Läs mer: Sätt stopp för förstoppningarna

Av Isabelle G Hedander


Så kan du öka dina magnesiumnivåer

• Sluta med livsmedel som bryter ner näringsämnen - som mjöl och socker.
• Ät istället magnesiumrika livsmedel som avokado, gröna bladgrönsaker och nötter.
• Äter du choklad, se till att den innehåller minst 70 procent kakao.
• Även om du äter hälsosamt behöver du ofta komplettera med magnesium. Ta det gärna innan du går och lägger dig för bästa absorption och en djupare sömn.
Läs också - Forskare: "Magnesium räddar liv"
Källa: MindBodyGreen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.