Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Så kan du öka dina magnesiumnivåer

• Sluta med livsmedel som bryter ner näringsämnen - som mjöl och socker.
• Ät istället magnesiumrika livsmedel som avokado, gröna bladgrönsaker och nötter.
• Äter du choklad, se till att den innehåller minst 70 procent kakao.
• Även om du äter hälsosamt behöver du ofta komplettera med magnesium. Ta det gärna innan du går och lägger dig för bästa absorption och en djupare sömn.
Läs också - Forskare: "Magnesium räddar liv"
Källa: MindBodyGreen

Har du intensiva chokladbegär, vaknar mitt i natten av muskelkramp eller lider av sömnproblem?
Då är risken stor att du har magnesiumbrist.
Här får du veta mer om de vanligaste symtomen.

Väldigt många lider av magnesiumbrist men de flesta har ingen aning om att de har brist på detta viktiga mineral. Magnesium kallas ofta av dietister för ett supermineral, eftersom det påverkar över 300 olika enzymatiska processer som hjälper kroppen att fungera som den ska.
MindBodyGreen listar sju av de vanligaste symtomen på magnesiumbrist:

 

1. Muskelkramp
Om du har någon gång haft muskelkramp vet du hur hemskt det är. Muskelkramp är resultatet av muskelspasmer, vilket är ofrivilliga muskelsammandragningar.
Magnesium hjälper alla muskler i kroppen att slappna av men lider du av magnesiumbrist drar musklerna ihop sig ofrivilligt.
Läs mer: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

2. Sömnsvårigheter
Miljontals amerikaner har svårt att antingen somna eller sova. Magnesium spelar en viktig roll i det centrala nervsystemets funktioner och utan tillräckligt av mineralet kan du uppleva sömnproblem.
Magnesiumnivåerna i kroppen sjunker också under natten vilket leder till dålig kvalitet av REM-sömnen, vilket är den sömncykel som laddar din kropp och själ.
Läs mer: Sömn påverkar vårt immunförsvar

3. Sug efter choklad
Mörk choklad är rik på magnesium och en ruta ger ungefär 24 procent av ditt dagliga magnesiumbehov. Är chokladbegäret så intensivt att du upplever att du måste ha det kan det vara ett tecken på magnesiumbrist - eftersom din kropp faktiskt ofta längtar efter just det den behöver.

4. Ångest
Magnesium är den mineral som bidrar med den mest kraftfulla avkopplingen. Om du upplever att du känner dig ångestfull är det ett tidigt tecken på hur det centrala nervsystemet påverkas av magnesiumbrist. När du känner dig orolig kan du ta 200 milligram magnesium vilket kommer hjälpa till att du känner dig avslappnad.
Läs mer: Magnesium - för hjärthälsa och bra humör

5. Högt blodtryck
Många människor undrar varför de har ett högt blodtryck trots att de har äter hälsosamt. Återigen - magnesium kan vara svaret, eftersom mineralet kan göra att vi kopplar av samt utvidgar blodkärlen. När du inte har tillräckliga mängder magnesium i kroppen drar blodkärlen ihop sig och det leder ofta till ett högt blodtryck.
Även obalanserade elektrolyter kan orsaka högt blodtryck och magnesium hjälper elektrolyterna att hålla sig balanserade.
Läs mer: Sänkt blodtryck med hälsokost

 

6. Oregelbundna hjärtslag
Att få medicin för hjärtarytmier har blivit allt vanligare. Hjärtat är en muskel, vilket gör det kardiovaskulära systemet beroende av magnesium för att fungera ordentligt. Har du magnesiumbrist kan hjärtat inte dra ihop sig ordentligt, vilket orsakar en oregelbunden hjärtrytm (det vill säga arytmi).
Läs mer: Så köper du rätt sorts magnesium!

7. Förstoppning
Upplever du regelbundet förstoppning kan det vara ytterligare ett tecken på eventuell magnesiumbrist. Vid för låga nivåer kan dina tarmar nämligen dra ihop sig en aning, vilket gör det svårare för avföringen att passera. Magnesium gör inte bara att tarmen slappnar av, det skapar även en mer regelbunden tarmrytm, ett tryck samt hjälper till att mjuka upp avföringen. Välj därför ett magnesiumcitrat vid förstoppning.
Läs mer: Sätt stopp för förstoppningarna

Av Isabelle G Hedander


Så kan du öka dina magnesiumnivåer

• Sluta med livsmedel som bryter ner näringsämnen - som mjöl och socker.
• Ät istället magnesiumrika livsmedel som avokado, gröna bladgrönsaker och nötter.
• Äter du choklad, se till att den innehåller minst 70 procent kakao.
• Även om du äter hälsosamt behöver du ofta komplettera med magnesium. Ta det gärna innan du går och lägger dig för bästa absorption och en djupare sömn.
Läs också - Forskare: "Magnesium räddar liv"
Källa: MindBodyGreen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!