7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Så kan du öka dina magnesiumnivåer

• Sluta med livsmedel som bryter ner näringsämnen - som mjöl och socker.
• Ät istället magnesiumrika livsmedel som avokado, gröna bladgrönsaker och nötter.
• Äter du choklad, se till att den innehåller minst 70 procent kakao.
• Även om du äter hälsosamt behöver du ofta komplettera med magnesium. Ta det gärna innan du går och lägger dig för bästa absorption och en djupare sömn.
Läs också - Forskare: "Magnesium räddar liv"
Källa: MindBodyGreen

Har du intensiva chokladbegär, vaknar mitt i natten av muskelkramp eller lider av sömnproblem?
Då är risken stor att du har magnesiumbrist.
Här får du veta mer om de vanligaste symtomen.

Väldigt många lider av magnesiumbrist men de flesta har ingen aning om att de har brist på detta viktiga mineral. Magnesium kallas ofta av dietister för ett supermineral, eftersom det påverkar över 300 olika enzymatiska processer som hjälper kroppen att fungera som den ska.
MindBodyGreen listar sju av de vanligaste symtomen på magnesiumbrist:

1. Muskelkramp
Om du har någon gång haft muskelkramp vet du hur hemskt det är. Muskelkramp är resultatet av muskelspasmer, vilket är ofrivilliga muskelsammandragningar.
Magnesium hjälper alla muskler i kroppen att slappna av men lider du av magnesiumbrist drar musklerna ihop sig ofrivilligt.
Läs mer: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

 

2. Sömnsvårigheter
Miljontals amerikaner har svårt att antingen somna eller sova. Magnesium spelar en viktig roll i det centrala nervsystemets funktioner och utan tillräckligt av mineralet kan du uppleva sömnproblem.
Magnesiumnivåerna i kroppen sjunker också under natten vilket leder till dålig kvalitet av REM-sömnen, vilket är den sömncykel som laddar din kropp och själ.
Läs mer: Sömn påverkar vårt immunförsvar

3. Sug efter choklad
Mörk choklad är rik på magnesium och en ruta ger ungefär 24 procent av ditt dagliga magnesiumbehov. Är chokladbegäret så intensivt att du upplever att du måste ha det kan det vara ett tecken på magnesiumbrist – eftersom din kropp faktiskt ofta längtar efter just det den behöver.

4. Ångest
Magnesium är den mineral som bidrar med den mest kraftfulla avkopplingen. Om du upplever att du känner dig ångestfull är det ett tidigt tecken på hur det centrala nervsystemet påverkas av magnesiumbrist. När du känner dig orolig kan du ta 200 milligram magnesium vilket kommer hjälpa till att du känner dig avslappnad.
Läs mer: Magnesium – för hjärthälsa och bra humör

5. Högt blodtryck
Många människor undrar varför de har ett högt blodtryck trots att de har äter hälsosamt. Återigen – magnesium kan vara svaret, eftersom mineralet kan göra att vi kopplar av samt utvidgar blodkärlen. När du inte har tillräckliga mängder magnesium i kroppen drar blodkärlen ihop sig och det leder ofta till ett högt blodtryck.
Även obalanserade elektrolyter kan orsaka högt blodtryck och magnesium hjälper elektrolyterna att hålla sig balanserade.
Läs mer: Sänkt blodtryck med hälsokost

6. Oregelbundna hjärtslag
Att få medicin för hjärtarytmier har blivit allt vanligare. Hjärtat är en muskel, vilket gör det kardiovaskulära systemet beroende av magnesium för att fungera ordentligt. Har du magnesiumbrist kan hjärtat inte dra ihop sig ordentligt, vilket orsakar en oregelbunden hjärtrytm (det vill säga arytmi).
Läs mer: Så köper du rätt sorts magnesium!

7. Förstoppning
Upplever du regelbundet förstoppning kan det vara ytterligare ett tecken på eventuell magnesiumbrist. Vid för låga nivåer kan dina tarmar nämligen dra ihop sig en aning, vilket gör det svårare för avföringen att passera. Magnesium gör inte bara att tarmen slappnar av, det skapar även en mer regelbunden tarmrytm, ett tryck samt hjälper till att mjuka upp avföringen. Välj därför ett magnesiumcitrat vid förstoppning.
Läs mer: Sätt stopp för förstoppningarna

Av Saara Olsson Sillanpää

Så kan du öka dina magnesiumnivåer

• Sluta med livsmedel som bryter ner näringsämnen - som mjöl och socker.
• Ät istället magnesiumrika livsmedel som avokado, gröna bladgrönsaker och nötter.
• Äter du choklad, se till att den innehåller minst 70 procent kakao.
• Även om du äter hälsosamt behöver du ofta komplettera med magnesium. Ta det gärna innan du går och lägger dig för bästa absorption och en djupare sömn.
Läs också - Forskare: "Magnesium räddar liv"
Källa: MindBodyGreen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.