Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

7 tecken på att du inte får i dig tillräckligt med magnesium

Så kan du öka dina magnesiumnivåer

• Sluta med livsmedel som bryter ner näringsämnen - som mjöl och socker.
• Ät istället magnesiumrika livsmedel som avokado, gröna bladgrönsaker och nötter.
• Äter du choklad, se till att den innehåller minst 70 procent kakao.
• Även om du äter hälsosamt behöver du ofta komplettera med magnesium. Ta det gärna innan du går och lägger dig för bästa absorption och en djupare sömn.
Läs också - Forskare: "Magnesium räddar liv"
Källa: MindBodyGreen

Har du intensiva chokladbegär, vaknar mitt i natten av muskelkramp eller lider av sömnproblem?
Då är risken stor att du har magnesiumbrist.
Här får du veta mer om de vanligaste symtomen.

Väldigt många lider av magnesiumbrist men de flesta har ingen aning om att de har brist på detta viktiga mineral. Magnesium kallas ofta av dietister för ett supermineral, eftersom det påverkar över 300 olika enzymatiska processer som hjälper kroppen att fungera som den ska.
MindBodyGreen listar sju av de vanligaste symtomen på magnesiumbrist:

 

1. Muskelkramp
Om du har någon gång haft muskelkramp vet du hur hemskt det är. Muskelkramp är resultatet av muskelspasmer, vilket är ofrivilliga muskelsammandragningar.
Magnesium hjälper alla muskler i kroppen att slappna av men lider du av magnesiumbrist drar musklerna ihop sig ofrivilligt.
Läs mer: Mer testosteron och mindre kramp med magnesium

2. Sömnsvårigheter
Miljontals amerikaner har svårt att antingen somna eller sova. Magnesium spelar en viktig roll i det centrala nervsystemets funktioner och utan tillräckligt av mineralet kan du uppleva sömnproblem.
Magnesiumnivåerna i kroppen sjunker också under natten vilket leder till dålig kvalitet av REM-sömnen, vilket är den sömncykel som laddar din kropp och själ.
Läs mer: Sömn påverkar vårt immunförsvar

3. Sug efter choklad
Mörk choklad är rik på magnesium och en ruta ger ungefär 24 procent av ditt dagliga magnesiumbehov. Är chokladbegäret så intensivt att du upplever att du måste ha det kan det vara ett tecken på magnesiumbrist - eftersom din kropp faktiskt ofta längtar efter just det den behöver.

4. Ångest
Magnesium är den mineral som bidrar med den mest kraftfulla avkopplingen. Om du upplever att du känner dig ångestfull är det ett tidigt tecken på hur det centrala nervsystemet påverkas av magnesiumbrist. När du känner dig orolig kan du ta 200 milligram magnesium vilket kommer hjälpa till att du känner dig avslappnad.
Läs mer: Magnesium - för hjärthälsa och bra humör

5. Högt blodtryck
Många människor undrar varför de har ett högt blodtryck trots att de har äter hälsosamt. Återigen - magnesium kan vara svaret, eftersom mineralet kan göra att vi kopplar av samt utvidgar blodkärlen. När du inte har tillräckliga mängder magnesium i kroppen drar blodkärlen ihop sig och det leder ofta till ett högt blodtryck.
Även obalanserade elektrolyter kan orsaka högt blodtryck och magnesium hjälper elektrolyterna att hålla sig balanserade.
Läs mer: Sänkt blodtryck med hälsokost

 

6. Oregelbundna hjärtslag
Att få medicin för hjärtarytmier har blivit allt vanligare. Hjärtat är en muskel, vilket gör det kardiovaskulära systemet beroende av magnesium för att fungera ordentligt. Har du magnesiumbrist kan hjärtat inte dra ihop sig ordentligt, vilket orsakar en oregelbunden hjärtrytm (det vill säga arytmi).
Läs mer: Så köper du rätt sorts magnesium!

7. Förstoppning
Upplever du regelbundet förstoppning kan det vara ytterligare ett tecken på eventuell magnesiumbrist. Vid för låga nivåer kan dina tarmar nämligen dra ihop sig en aning, vilket gör det svårare för avföringen att passera. Magnesium gör inte bara att tarmen slappnar av, det skapar även en mer regelbunden tarmrytm, ett tryck samt hjälper till att mjuka upp avföringen. Välj därför ett magnesiumcitrat vid förstoppning.
Läs mer: Sätt stopp för förstoppningarna

Av Isabelle G Hedander


Så kan du öka dina magnesiumnivåer

• Sluta med livsmedel som bryter ner näringsämnen - som mjöl och socker.
• Ät istället magnesiumrika livsmedel som avokado, gröna bladgrönsaker och nötter.
• Äter du choklad, se till att den innehåller minst 70 procent kakao.
• Även om du äter hälsosamt behöver du ofta komplettera med magnesium. Ta det gärna innan du går och lägger dig för bästa absorption och en djupare sömn.
Läs också - Forskare: "Magnesium räddar liv"
Källa: MindBodyGreen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Mandlar skyddar mot hjärtsjukdomar

Hälsa

En handfull näve mandlar om dagen ökar det goda kolesterolet och avlägsnar plack som kan orsaka hjärtsjukdomar. Mandlar förbättrar inte bara hjärthälsan, nötterna innehåller också bra fetter, E-vitamin och fibrer.

Frallor, plommon och plommonkompott

Näringsrikt plommonbröd med dinkel

Matbröd

Ta vara på plommonskörden på ett nytt sätt – släng ner de saftiga frukterna i en bröddeg! Dessa goda frallor, som passar perfekt till frukost eller en kopp te, är gjorda på den urgamla, näringsrika mjölsorten dinkel.

“Nu kan jag cykla igen”

Naturlig hälsa

I hela sitt yrkesverksamma liv har Ingela Johansson haft tunga fysiska jobb. Belastningen på lederna gjorde att hon fick artros. Speciellt ett knä har krånglat. Ingefära och gurkmeja gjorde att hon blev av med smärtan och kunde sluta med värktabletterna.

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Kost

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för 40-50 år sedan. Det gör att vi äter mer för att fylla behoven och det är en av flera anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Färre nattkissningar och ökad lust

Naturlig hälsa

Med ökad ålder får alla män förstorad prostata, med symtom som urinträngningar och fler nattliga toalettbesök. Prostataförstoring är också en vanlig orsak till att mäns sexuella lust avtar. Extrakt av sågpalmetto kan minska symtomen så nattkissningarna upphör och den sexuella hälsan förbättras.

 

Anna Flodberg, lutad mot trädstam vid vatten

Anna Flodberg: “Jag vill hjälpa andra med utmanande föräldraskap”

Hälsa

Hon är inte bara ny chefredaktör på Kurera, utan också aktuell med en bok om det både utmanande och berikande livet som förälder till barn med neuropsykiatriska diagnoser. Här berättar Anna Flodberg – som själv har två söner med autism respektive ADHD – om diagnoserna, sin envisa kamp för barnens rätt till stöd i skolan och om vikten av att få återhämtning i vardagen som förälder.

Mineralet som höjer mannens sexuella aptit

Naturlig hälsa

Det  livsnödvändiga mineralet zink ingår i hundratals enzymer i kroppen och är kanske mest känd för sin kapacitet att stötta immunförsvaret. Men zink har också en mycket bra effekt för mannens hormonbalans, och kan höja lägre testosteronnivåer och därmed bidra till en bättre sexuell hälsa

Kantarellgratäng med oliver

Kantarellgratäng med svartkål och oliver

Recept

Den här lättlagade gratängen passar perfekt till både vardag och helg i höst. Kål, lök och kantareller passar riktigt bra ihop, tycker Madeleine Landley som skapat receptet. Och med oliver och soltorkade tomater får gratängen extra sälta och smak. 

 

Goda bakterier kan hjälpa vid post-covid

Mage

Bland patienter som varit inlagda på sjukhus med svår covid-19 infektion upplevde mer än 30 procent att de hade besvär efter sex månader. Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, träffar ofta post-covid patienter och jobbar med att förändra deras livsstil för bättre mående. 

Selen kan göra män fertila

Naturlig hälsa

Genomsnittssvensken har en låg selenstatus. En man med låg selenstatus, som vill ha barn kan få svårt att bidra till en graviditet. Tillräckliga nivåer av selen kan påverka spermiernas kvalitet, hastighet och antal. Kureras expert Fredrik Ölander berättar om klienter som tillsatt mer selen, och som blivit pappor efter ett halvår.

kvinnas ben bakifrån

Därför är det svårt att hålla vikten när vi blir äldre

Vikt

Att det är svårt att hålla vikten i takt med att vi blir äldre, det har nog de allra flesta upplevt som passerat 35-40. Motion, mindre portioner eller kanske mer korrekt – rätt mat på tallriken samt mindre stress bromsar viktökning. För det går ju inte att slarva som tidigare, men senare tids forskning kan visa på vad viktuppgång delvis kan bero på.

Ung kvinna blundar i skräddarställning

Så behåller du semesterlugnet under hösten

Mental hälsa

Efter sommaren vill vi gärna hålla kvar känslan av semesterlugn. Men det kan vara lättare sagt än gjort när jobb, fritidsaktiviteter och andra måsten hopar sig. Öva dig på att få in kortare stunder av yoga och avslappning i vardagen. Det är bra redskap för att mota stressen i grind, säger yogalärare och stresspedagog Livia Wanntorp.

 

Kvinna med kort grått hår granskar sitt ansikte i spegeln

Så reparerar du huden efter sommaren

Hud

Efter en sommar med stark sol är huden i stort behov av återfuktning och ”after sun” i form av läkande antioxidanter, som motverkar hudens nedbrytning. Men en lugnande eller djuprengörande kur kan också behövas, säger Kureras hudvårdsexpert.

Doftfri vitlök stärker hjärtat

Naturlig hälsa

Att drabbas av hjärtinfarkt är det vanligaste sättet att dö på i Sverige. Högt blodtryck, övervikt, rökning och stress är de vanligaste orsakerna. Att förändra livsstilen är därför a och o. Men har du hört talas om doftfri långlagrad vitlök? 900 studier visar att extraktet har effekt på hjärta- och kärl.

 

Hand sätter rosa post it-lapp på kylskåp

Så lär du dig slappna av snabbt!

Mental hälsa

Behöver du lära dig att slappna av snabbt? Och vill du kunna göra det i alla slags stressiga situationer? Med hjälp av så kallade triggerlappar som påminner dig, kan du lära dig att varva ner i såväl kön i mataffären och hemma som på jobbet!

Paj med grön och gul zucchini

Gul och grön zucchinipaj med rödlök

Recept

Den här färgsprakande pajen med två sorters zucchini ger den perfekta, höstiga känslan på matbordet. Både matig, värmande, näringsrik och vacker att se på! Receptet kommer från bokaktuela matbloggaren Madeleine Landley.

 

man med stoppur

6 skäl att träna intervaller

Träning

Intervallträning är fysiskt ansträngande. Under korta intervaller jobbar du upp pulsen till 85-95 procent av din maxpuls. Sedan vilar du en minut och så kör du igen. Det är jättejobbigt, men det är otroligt effektivt. Här är sex skäl till varför du borde träna intervaller.

skål med mat

Tänk på det här om du bara äter växtproteiner

Kost

Trenden att äta mindre kött och gå över på växtbaserade proteinkällor ökar i Sverige. Men hur förhåller det sig med upptaget av växtproteiner? Kan kroppen tillgodogöra sig dessa lika bra som kött? Nej, vi kan inte det. Robert Brummer är professor i klinisk gastroenterologi vid Örebro universitet där man forskar i ämnet. Han reder ut hur vi ska förhålla oss till växtproteiner, dess biotillgänglighet och vilka hälsoeffekter det har.