7 tecken på att du inte tål gluten

Att undvika gluten har blivit något av en trend och många upplever sig må bättre med gluten uteslutet ur kosten. Skulle du också må bättre utan gluten? De här symtomen kan du som är glutenintolerant uppleva.

Glutenintolerans är ett tillstånd som ger ett flertal symtom efter intag av gluten, ett protein som finns i vete, korn och råg. Vissa symtom kommer ganska omgående efter intag medan andra kommer först i efterskott. Vissa är enkla att koppla till matintolerans, som magbesvär medan andra, som barnlöshet, kan vara svårt att koppla till kosten. Vid glutenintolerans, celiaki, aktiveras kroppens immunförsvar när man äter gluten och går till attack mot det gluten som finns i tarmen. Det skapar en inflammation i tunntarmens slemhinna vilket gör att tarmluddet förstörs. Eftersom tarmluddets funktion är att ta upp näring från maten kan näringsbrist uppstå när det förstörts.

Läs också: Mår jag bättre utan gluten?

Det har pratats mycket om hälsofördelar med att utesluta gluten på senare år. Misstänker du att du har celiaki bör du dock uppsöka läkare för utredning innan du utesluter gluten ur kosten. Om du utesluter gluten innan du söker hjälp med utredning fungerar inte vårdens undersökningsmetoder som de ska. Resultaten av utredningen kan därför bli missvisande.

Vanliga symtom på glutenintolerans

  • Trötthet och nedstämdhet. Både fysisk trötthet och utmattning och psykisk trötthet och depression.
  • Värk och benskörhet. Man kan uppleva smärta från skelettet och ömhet över revbenen. Glutenintolerans kan ge benskörhet vilket ibland inte upptäcks förens det plötsligt uppstår ett benbrott.
  • Det är vanligt att ha magproblem som diarré, gaser, förstoppning, Illamående, kräkningar och bubblig mage vid glutenintolerans.
  • Obehandlad glutenintolerans kan leda till ofrivillig barnlöshet för både män och kvinnor.
  • Blåsor i munnen. Det är inte ovanligt att få sveda i munnen och blåsor.
  • Oönskad viktnedgång. Viktnedgång kan förekomma, dels på grund av att tarmen skadats och del på grund av illamående och nedsatt aptit.
  • Blåsor på huden. Glutenintolerans kan ge blåsor på huden. När huden utvecklar blåsor kallas det hudceliaki. Hudceliaki ger kliande blåsor runt armbågar, underarmar och även runt stjärten. Vid hudceliaki saknas det ibland symtom från mage och tarm.

Vissa sjukdomar ger en ökad risk för samsjuklighet med celiaki. Det är bland annat diabetes, kroniska leversjukdomar, sjukdomar i sköldkörteln, Sjögrens syndrom och Downs syndrom.

 

Behandling
Behandlingen vid glutenintolerans ett konsekvent uteslutande av gluten i kosten. Gluten finns i vete, spelt/dinkel, råg, korn och rågvete. Man behöver även utesluta livsmedel som kontaminerats av gluten under tillverkningen. Livsmedel som är går att äta vid celiaki är märkta med märkningen “Det överkorsade axet”.

Större risk för näringsbrist
Vid celiaki löper man större risk att få brist på vissa näringsämnen. Bland dessa finns:

  • A-vitamin
  • B-vitaminer
  • Folsyra
  • K-vitamin
  • Zink
  • E-vitamin
  • Selen

De glutenfria alternativen i handeln har blivit fler senaste åren. Vill du veta vad du kan äta i stället för vete, råg och de andra sädesslagen som innehåller gluten? Läs denna guide till glutenfria alternativ.

Av Therese Hagberg

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.