kvinna som tittar på sin mobil i sängen

7 tips hur du tar kontroll över mobilberoendet

Att vi är ständigt uppkopplade har skapat ett slags dopaminberoende som gör att hjärnan suktar efter mer.
Men det går att komma till bukt med mobilberoendet och skapa dopaminbalans. Här är några enkla steg.

Kollar du Instagram precis innan läggdags? Tar du upp telefonen så fort du får en minuts dötid och får panik om du har glömt mobilen hemma?
Då kan du vara dopaminberoende.
Dopamin är en signalsubstans som bland annat har som uppgift att ge så kallade belöningskänslor vid framför allt förväntan. Det gör att vi ständigt vill fortsätta göra det som ger oss den där känslan, till exempel att lägga ut bilder på sociala medier då det skapar ett hopp om att vi kommer få gilla-markeringar.

LÄS OCKSÅ: Förälder: Ditt barn vill att du lägger undan mobilen

Riskerar att springa i en ändlös loop
Elin Liljero Eriksson, journalist och författare som har skrivit boken ”Låt oss prata om att ses IRL”, poängterar att problemet med dopamin är att det är väldigt beroendeframkallande och får dig att vilja ha mer istället för att stanna upp och bli nöjd.
– Jakten på frisättningen av dopamin i kombination med vårt digitala användande gör att vi riskerar att springa i en ändlös loop eftersom det aldrig finns någon ände på sociala medier. Därför kan vi inte låta bli att vilja titta på telefonen, även om den inte gjort väsen av dig. Det beteendet gör oss rastlösa, självcentrerade och okoncentrerade, tror vi, säger hon.
Oxytocin däremot, som är ett hormon som frigörs vid vänlig beröring, exempelvis när vi möts i verkligheten, IRL, och hälsar på varandra, gör att vi känner oss lugna, trygga och tillfreds.

 

Foto: Rickard L Eriksson

– Därför att det viktigt att inte bara låta dopaminet styra utan också oxytocinet, säger Elin Liljero Eriksson.
Här är sju tips från boken hur du når dopaminbalans.

LÄS OCKSÅ: Undvik gamnacke med dessa enkla övningar

1. Sätt upp hinder. Minimera sådant som flyttar din uppmärksamhet till mobiltelefonen. Stäng av pushmeddelanden, notiser och likerapporteringar. Sätt telefonen på ljudlös och ändra skärmen till svartvit färgskala så blir den mindre attraktiv att använda. Det kan också vara värt att stänga av ”brickorna”, alltså de små röda cirklarna med siffror som dyker upp på appsymbolerna när du fått en notis. På så sätt slipper du stressas över dem när du går in på hemskärmen.

2. Checka av dig själv. Skriv upp hur många gånger per dag du ger din telefon uppmärksamhet. Om resultatet överraskar dig med en siffra som var mer än du hade trott, tävla med dig själv för att försöka minska antalet skärmblickar dag för dag. Och glöm inte att belöna dig själv när du lyckas!

3. Motivera ditt mobilanvändande. Varje gång du känner ett behov av att kolla av telefonen, ifrågasätt ditt motiv till varför du vill in där. Kanske kan du se ett mönster för när du upplever behovet som starkast?

4. Ändra vanemönstret. Att bryta vanor är inte det lättaste, men mycket värdefullt om du lätt hamnar i ett substanslöst dopaminsökande. Kollar du exempelvis alltid av sociala medieflöden efter att ha stängt av väckarklockan på morgonen, eller råkar surfa runt en stund när du egentligen bara skulle ställa väckarklockan på kvällen? Då kanske det är värt att investera i en analog klockradio och en ny bok. Det fungerar avsevärt bättre som väckarklocka och sömnmedel. Glöm inte heller att använda ditt armbandsur om du har ett sådant. Du slipper att titta på klockan i mobilen och minskar därmed frestelsen att fastna i den.

 

LÄS OCKSÅ: Forskaren: “Det har blivit allmänt accepterat att missbruka sin mobil”

5. Schemalägg fritidsskärmtiden. På samma sätt som många föräldrar öronmärker en viss tid till skärmtid för sina barn kan vi vuxna följa samma koncept. Bestäm 2–3 tidpunkter om dagen då du tillåter dig själv att surfa i en viss tid. På så sätt kan din skärmtid bli mer kvalitativ. Eller gör tvärtom: schemalägg ”stör ej”-funktionen på mobilen under vissa timmar på dygnet. Vissa mobiltelefoner har funktioner för att schemalägga skärmfri tid. Då går utvalda appar inte att använda.

6.Inför mobilfria zoner. Vilka rum tenderar du att ta upp telefonen mest i? Sovrummet och köket brukar vara klassiker. Lämna mobilen i en låda innan du går in i köket och parkera den utanför sovrummet när det är läggdags. Bara vetskapen om att mobilen är närvarande i sovrummet har nämligen visat sig kunna ge ett stresspåslag och utsöndra kortisol och adrenalin. Dessutom menar vissa sömnforskare att du blir piggare av skärmens ljus.

LÄS OCKSÅ: Så förstör sociala medier ditt förhållande

7. Prata om det. I denna uppkopplade samtid är vi alla mer eller mindre beroende av telefonen. Det är med andra ord inget ovanligt. Att prata med någon om hur det påverkar dig hjälper dig inte bara att känna att du inte är ensam, det får dig också att sätta ord på något som du vill förändra. Bara det är en start. Påverkar sökandet efter dopamin-kickar dig i så pass hög grad att du har sömn- eller koncentrationssvårigheter bör du söka professionell hjälp.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.