Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

7 tips som underlättar övergångsåldern

7 tips som underlättar övergångsåldern

Alla ska vi mot klimakteriet vandra – i alla fall vi kvinnor.
Har du ännu inte fyllt 40 år men har svåra PMS-symtom eller vet om att du är östrogendominant – vilket går att mäta i test – så är det bästa du kan göra för att få en lätt övergång att starta med livsstilsförändringar redan nu.
Här är sju saker du kan göra som kan underlätta övergångsåldern.

1. Stressreduktion och sömn
Eftersom stresshormonet kortisol påverkar vår sömn negativt och sätter könshormonerna ur balans så är stressreduktion viktigt.
Det är under total ro som vi finner återhämtning och därför är meditation effektivt. Det är också viktigt att göra sådant som vi blir glada av eller känner oss passionerade i.
Kreativitet och lek ökar oxytocinnivåerna och motverkar stresshormoner.

Sömn ger kroppen och hjärnan återhämtning. Melatonin som bildas under sömn är inte bara en stark antioxidant utan motverkar även höga östrogennivåer, vilket gör hormonet intressant ur ett östrogendominant perspektiv.

Sömnbrist ökar stresshormonet kortisol i kroppen. Studier visar att blått ljus från mobiler och skärmar stör produktionen av melatonin och kan trigga igång stress i kroppen.

 

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress

2. En hälsosam diet
Förutom att äta en övervägande hälsosam kost med mycket fibrer och råa grönsaker är det viktigt att hålla blodsockret stabilt. Det gör man lättast genom att äta tre måltider per dag med bra mängd protein, fett och långsamma kolhydrater, samt undvika raffinerade kolhydrater. Att räkna kalorier kan vara både stressande och vilseledande, mät istället mängden protein och kolhydrater i knytnävar. En vägledning är att äta en knytnäve protein, en knytnäve långsamma kolhydrater samt en stor portion grönsaker. Tillför veganskt proteinpulver i till exempel smoothies om du inte får i dig tillräckligt mycket protein.

Välj gärna ekologiska livsmedel för att minska intag av xenoöstrogener och rester av kemikalier för att inte belasta leverns avgiftningssystem mer än nödvändigt. Du stöttar leverns avgiftning genom att öka mängden protein i kosten, äta rikligt med svavelrika livsmedel och kål samt tillskott av B-vitaminer och magnesium.

Inflammation minskar mängden serotonin och eftersom serotonin till stor del produceras i tarmen så är det viktigt att se till att tarmhälsan är god. För att minska inflammation startar man alltid med att utesluta sådant som kan trigga igång inflammatoriska reaktioner i kroppen som mejeriprodukter och gluten. De flesta mår mycket bättre efter bara några veckor på en glutenfri kost med mer energi och mindre värk.

Om man inte har kraftiga blödningar eller använder blodförtunnande medicin så kan man äta omega-3 för att minska inflammationsgraden i kroppen. Även ingefära, vitlök och gurkmeja är bra.

LÄS OCKSÅ: Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

3. Motion
Vi är inte gjorda för att sitta still i den utsträckning som de flesta av oss gör idag. Promenera och rör dig så mycket du kan, gärna ute i frisk luft. Dansa, yoga eller cykla.
Det finns, ur ett hormonellt perspektiv endast ett tillfälle när du inte ska träna hårt och det är vid utmattningssyndrom.
Får du feberkänsla eller influensasymtom dagen efter träning så avvakta med hård träning.

4. Hjärnkemi
När du har arbetat med stressreduktion, sover som en prinsessa, äter som en kung och dansar som en ballerina så kan du ta till mer avancerade knep för att balansera hjärnkemin. Det bästa är att försöka höja serotoninnivåerna och GABA först, eftersom de signalsubstanserna har en lugnande effekt och därefter höja dopamin.
Serotonin höjer du enklast genom en tryptofanrik kost. Tryptofan finns i kyckling, ägg, bovete, banan och pumpafrö. Ett proteinpulver gjort på pumpafrö är en bra källa till tryptofan. Produktionen av serotonin underlättas av B-vitaminer och magnesium.

 

Tillskott av GABA kan göra att du känner sig lite trött så det bästa är att ta det mellan måltider, på eftermiddagen eller kvällen. Aminosyran glutamin kan också höja nivåerna av GABA.
Dopamin höjs lättast genom ett tillskott av aminosyran tyrosin eller phenylalanin som är föregångarna till signalsubstansen. Dessa ska man vara försiktig med om man har hypertyreos.

LÄS OCKSÅ: Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

5. Fytoterapi
Mot torra slemhinnor, låg sexlust och vallningar finns tillskott som kan hjälpa.
Maca är en adaptogen som använts traditionellt till att öka libido och minska depression. Maca har enligt flera studier en bevisad effekt att kunna höja mängden progesteron, östrogen och testosteron hos kvinnor efter klimakteriet.

Extrakt av rödklöver innehåller fytoöstrogener i form av isoflavoner som kan ha en svag östrogenliknande effekt i kvinnans kropp. Efter klimakteriet har dessa isoflavoner en tillräckligt stark effekt till att kunna minska vallningar och motverka torra slemhinnor.

Tillskott av salvia har en svetthämmande och östrogenliknande effekt som kan användas för att minska svettningar i klimakteriet.

Humle verkar lugnande och avslappnande. Det används mot nervositet, rastlöshet och sömnproblem. Fytokemikalierna i humle har också en effekt på kvinnans hormonsystem och kan användas mot vallningar, oro och dålig sömn i klimakteriet. Undvik det vid depression.

Wild Yam verkar inflammationshämmande och lugnande samtidigt som det har en östrogen effekt som gör dess användning lämplig i klimakteriet.

LÄS OCKSÅ: Allt fler väljer växtöstrogen mot sina klimakteriebesvär

6. Bioidentiska hormoner
Bioidentiskt progesteron kan avhjälpa många symtom i förklimakteriet men eftersom hormonerna svänger så pass mycket under denna tid avvaktar man ofta med östrogen till efter klimakteriet när nivåerna har stabiliserat sig. All hormonersättning bör startas innan det har gått fem år sedan sista menstruationen.

 

Ännu är det få läkare i Sverige som skriver ut bioidentiska hormoner och många väljer att experimentera med hormoner på egen hand. Det bästa är att vända sig till någon som har kunskap om hormoner och kan mäta dem för att förhindra biverkningar. Biverkningar av progesteronersättning är vanligt under de första veckorna men om det håller i sig kan det bero på att östrogennivåerna också är för låga.
Vid omedicinerad hypotyreos kan progesteron ge obehagliga biverkningar.

7. Kommunikation
Det finns en anledning till att man säger att män och kvinnor kommer ifrån olika planeter. Vi kan vara lika på många sätt men våra hormonsystem skiljer oss från varandra. Det kan vara svårt för en man att förstå de förändringar som sker i en kvinnas kropp igenom livet. Det kan vara tröttsamt när ens partner ändrar personlighet en gång i månaden.

Eftersom kvinnans hormonsystem inte har varit särskilt uppmärksammat förrän nyligen så har kvinnor likväl som män inte blivit speciellt utbildade i vad som egentligen händer i kvinnokroppen på psykisk såväl som fysisk nivå.

LÄS OCKSÅ: Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Som kvinna har vi behov för att kunna uttrycka det vi känner. Därför är det också en befrielse för många kvinnor att möta andra i samma situation eller bara andra kvinnor som kan relatera till det att vara kvinna. Förutom att få lov att tömma tankebanken så händer det något positivt med våra hormoner när vi umgås i grupp med kvinnor.

Av Sanne Lundblad

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Tjock katt vilar på rygg i soffa

Så tar du hand om din överviktiga katt

Husdjur

Fetma drabbar inte bara oss människor, utan även våra katter. Ungefär 20-40 procent av katterna i Sverige är överviktiga. Och precis som för oss medför fetman en ökad risk för flera sjukdomar hos katten, som diabetes, ledproblem, olika hudåkommor och nedsatt immunförsvar.

jäst på skärbräda

Så kan jäst stötta ditt immunförsvar

Förkylning

Hela 80 procent av vårt immunförsvar sitter i tarmen. Vill du hålla dig frisk ska du därför se till att tarmen mår bra. Stress, tillfälliga kostsvackor och dålig sömn kan rucka balansen. En patenterad form av betaglukaner från bagerijäst stärker ett försvagat immunförsvar. Och bäst av allt: Formulan kan inte överstimulera ditt immunsystem.

Boosta energi och lust med rätt näring

Hälsa

För att känna lust och energi behövs en bra och välbalanserad tillförsel av nödvändiga näringsämnen. Viktiga näringsämnen är sådana som kroppen inte kan tillverka själv i tillräcklig mängd – l-arginin är ett sådant exempel. Kurera träffade docenten och överläkaren Stefan Arver som berättar att förutom att den sexuella lusten kommer tillbaka med l-arginin så har också den också åldersbromsande effekt.

 

Kvinna som lyssnar på musik

Vanligaste sätten att minska stress

Hälsa

Nu när semestern är över så återgår det allra flesta till arbete och studier. Det innebär ofta stress, mer eller mindre. En undersökning som Hälsobarometern gjort visade att de flesta vilar och sover för att minska stressen, men bland de yngre var musik och poddar ett nästan lika effektivt sätt att koppla av.

tre personer

Familjen Silvstedt la om kosten efter hårmineralanalys

Naturlig hälsa

Makarna Silvstedt flög hem till Sverige från USA på en av de sista flygningarna innan landet stängde ner flygtrafiken i våras. Alla hostningar under den långa flygresan fick Ulla och Bosse att fundera på hur deras försvar mot covid-19 var. När de kom hem gjorde de en hårmineralanalys för att kontrollera kroppens näringsstatus. Även dottern Victoria gjorde hårtestet. Resultatet? Ja, det blev oväntat.

kvinna vid hus

Agneta slapp smärtan i knäet

Leder

Agneta Arppe, 65, känner sig kärnfrisk och är sällan sjuk. Men när knäet började krångla blev hon bekymrad, för tänk om hennes aktiva livsstil skulle begränsas? Agnetas särbo rekommenderade ett tillskott med nypon, kondroitin och C-vitamin, och nu har hon inte känt smärta i knäet på över sex år. 

 

En grupp festklädda personer sjunger ihop

Hög sång ökar risken för smittspridning av covid-19

Forskning

Sjunger du i kör eller vill gå på konsert och sjunga med i publiken framöver? Då gör du bäst i att sjunga mjukt, med distans – och kanske även med munskydd. Forskare vid Lunds universitet har nämligen upptäckt att högljudd, konsonantrik sång sprider mycket aerosolpartiklar till omgivningen via luften. 

Ny undersökning: Därför tiger vi om kvinnohälsa

50 +

Pinsamma besvär som sopas under mattan, tabun och kompakt tystnad. Tre av fem kvinnor upplever att det inte talas om kvinnors hälsa och intima upplevelser öppet, visar en ny undersökning – något som leder till oro och att vi lider i onödan. – Samtidigt förändras det här i snabb takt. Kvinnor idag vill ha svar, säger naprapaten Katarina Woxnerud.

Liten hund ser olycklig ut och ligger ner bredvid sina matskålar

5 tecken på att din hund är stressad

Husdjur

För att kunna undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv blir stressad av kanske!) behöver du först känna igen tecknen på att din hund är stressad. Här är fem tecken som är bra att ha koll på – en del mer oväntade än andra.

 

Så fick Åse tillbaka sin energi

Hälsa

När Åses trötthet aldrig ville gå över misstänkte hon sköldkörtelrubbning. Men hennes besvikelse var stor när läkarundersökningen visade att hon låg inom normalvärdena. Vad berodde tröttheten då på? Åse sökte nya vägar. Ett tillskott med ashwaganda gav efterlängtad ork och energi tillbaka.

T-shirts hänger i rad i galgar på klädställning utomhus

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det är bäst för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå behöver eller vill köpa nytt finns det bättre och sämre val att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa faktiskt tillför jorden näringsämnen?

echinacea blomma

Echinacea kan förebygga coronavirus

Forskning

Forskare världen över jobbar dygnet runt för att hitta ett botemedel eller en behandling som förebygger att vi smittas av coronavirus. Vacciner är under utveckling, men de dröjer. Men kanske finns svaret redan på apotekens och hälsokostaffärernas hyllor. Det tror Jan G Bruhn, professor i farmakognosi som menar att studien på echinacea som skydd mot coronaviruset är spännande.

 

 

Grön smoothie med topping, på ett brunt bord

Miss Raw’s superfoodsmoothie

Recept

Denna läckert gröna smoothie kommer från rawfoodkocken Anna Krigh och är perfekt om du på ett snabbt och enkelt sätt vill och behöver få i dig massor med näring och energi i form av frukt och grönt. Mixa och njut!

Kvinna på ett berg

”Vi behöver prata ännu mer om klimakteriet”

Kurera debatt

Plötsligt står du där och förstår inte vad som händer: Viktförändringar, nedstämdhet, sömnrubbning, stelhet, ont i kroppen och sämre träningsresultat. Precis så är det för många kvinnor. Klimakteriet drabbar oss plötsligt och många saknar kunskap om denna helt naturliga livsfas. Vi behöver prata ännu mer om hormoner, hälsan, kosten och träningen. Det skriver Christina Sundequist som är personlig tränare, föreläsare, certifierad kostrådgivare och hälsocoach i ett debattinlägg.

kvinna i bil

Äntligen slipper Hanna migrän!

Naturlig hälsa

Hanna Öhlanders migränanfall var så svåra att det enda som hjälpte var vila i ett mörkt rum. Och anfallen kom ofta – fem till sex gånger i veckan. Ingen av de receptbelagda mediciner hon fick utskrivna hjälpte, men för ett halvår sedan började Hanna med ett växtbaserat läkemedel med läkeörten mattram. Effekten kom direkt. Hon får fortfarande migrän ibland – men nu ett milt anfall en gång månaden.