7 tips som underlättar övergångsåldern | Kurera.se
7 tips som underlättar övergångsåldern

7 tips som underlättar övergångsåldern

Alla ska vi mot klimakteriet vandra – i alla fall vi kvinnor.
Har du ännu inte fyllt 40 år men har svåra PMS-symtom eller vet om att du är östrogendominant – vilket går att mäta i test – så är det bästa du kan göra för att få en lätt övergång att starta med livsstilsförändringar redan nu.
Här är sju saker du kan göra som kan underlätta övergångsåldern.

1. Stressreduktion och sömn
Eftersom stresshormonet kortisol påverkar vår sömn negativt och sätter könshormonerna ur balans så är stressreduktion viktigt.
Det är under total ro som vi finner återhämtning och därför är meditation effektivt. Det är också viktigt att göra sådant som vi blir glada av eller känner oss passionerade i.
Kreativitet och lek ökar oxytocinnivåerna och motverkar stresshormoner.

Sömn ger kroppen och hjärnan återhämtning. Melatonin som bildas under sömn är inte bara en stark antioxidant utan motverkar även höga östrogennivåer, vilket gör hormonet intressant ur ett östrogendominant perspektiv.

Sömnbrist ökar stresshormonet kortisol i kroppen. Studier visar att blått ljus från mobiler och skärmar stör produktionen av melatonin och kan trigga igång stress i kroppen.

 

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress

2. En hälsosam diet
Förutom att äta en övervägande hälsosam kost med mycket fibrer och råa grönsaker är det viktigt att hålla blodsockret stabilt. Det gör man lättast genom att äta tre måltider per dag med bra mängd protein, fett och långsamma kolhydrater, samt undvika raffinerade kolhydrater. Att räkna kalorier kan vara både stressande och vilseledande, mät istället mängden protein och kolhydrater i knytnävar. En vägledning är att äta en knytnäve protein, en knytnäve långsamma kolhydrater samt en stor portion grönsaker. Tillför veganskt proteinpulver i till exempel smoothies om du inte får i dig tillräckligt mycket protein.

Välj gärna ekologiska livsmedel för att minska intag av xenoöstrogener och rester av kemikalier för att inte belasta leverns avgiftningssystem mer än nödvändigt. Du stöttar leverns avgiftning genom att öka mängden protein i kosten, äta rikligt med svavelrika livsmedel och kål samt tillskott av B-vitaminer och magnesium.

Inflammation minskar mängden serotonin och eftersom serotonin till stor del produceras i tarmen så är det viktigt att se till att tarmhälsan är god. För att minska inflammation startar man alltid med att utesluta sådant som kan trigga igång inflammatoriska reaktioner i kroppen som mejeriprodukter och gluten. De flesta mår mycket bättre efter bara några veckor på en glutenfri kost med mer energi och mindre värk.

Om man inte har kraftiga blödningar eller använder blodförtunnande medicin så kan man äta omega-3 för att minska inflammationsgraden i kroppen. Även ingefära, vitlök och gurkmeja är bra.

LÄS OCKSÅ: Gurkmeja minskar inflammation – nu 30 gånger effektivare

3. Motion
Vi är inte gjorda för att sitta still i den utsträckning som de flesta av oss gör idag. Promenera och rör dig så mycket du kan, gärna ute i frisk luft. Dansa, yoga eller cykla.
Det finns, ur ett hormonellt perspektiv endast ett tillfälle när du inte ska träna hårt och det är vid utmattningssyndrom.
Får du feberkänsla eller influensasymtom dagen efter träning så avvakta med hård träning.

4. Hjärnkemi
När du har arbetat med stressreduktion, sover som en prinsessa, äter som en kung och dansar som en ballerina så kan du ta till mer avancerade knep för att balansera hjärnkemin. Det bästa är att försöka höja serotoninnivåerna och GABA först, eftersom de signalsubstanserna har en lugnande effekt och därefter höja dopamin.
Serotonin höjer du enklast genom en tryptofanrik kost. Tryptofan finns i kyckling, ägg, bovete, banan och pumpafrö. Ett proteinpulver gjort på pumpafrö är en bra källa till tryptofan. Produktionen av serotonin underlättas av B-vitaminer och magnesium.

 

Tillskott av GABA kan göra att du känner sig lite trött så det bästa är att ta det mellan måltider, på eftermiddagen eller kvällen. Aminosyran glutamin kan också höja nivåerna av GABA.
Dopamin höjs lättast genom ett tillskott av aminosyran tyrosin eller phenylalanin som är föregångarna till signalsubstansen. Dessa ska man vara försiktig med om man har hypertyreos.

LÄS OCKSÅ: Saffran höjer mängden aktivt serotonin i hjärnan

5. Fytoterapi
Mot torra slemhinnor, låg sexlust och vallningar finns tillskott som kan hjälpa.
Maca är en adaptogen som använts traditionellt till att öka libido och minska depression. Maca har enligt flera studier en bevisad effekt att kunna höja mängden progesteron, östrogen och testosteron hos kvinnor efter klimakteriet.

Extrakt av rödklöver innehåller fytoöstrogener i form av isoflavoner som kan ha en svag östrogenliknande effekt i kvinnans kropp. Efter klimakteriet har dessa isoflavoner en tillräckligt stark effekt till att kunna minska vallningar och motverka torra slemhinnor.

Tillskott av salvia har en svetthämmande och östrogenliknande effekt som kan användas för att minska svettningar i klimakteriet.

Humle verkar lugnande och avslappnande. Det används mot nervositet, rastlöshet och sömnproblem. Fytokemikalierna i humle har också en effekt på kvinnans hormonsystem och kan användas mot vallningar, oro och dålig sömn i klimakteriet. Undvik det vid depression.

Wild Yam verkar inflammationshämmande och lugnande samtidigt som det har en östrogen effekt som gör dess användning lämplig i klimakteriet.

LÄS OCKSÅ: Allt fler väljer växtöstrogen mot sina klimakteriebesvär

6. Bioidentiska hormoner
Bioidentiskt progesteron kan avhjälpa många symtom i förklimakteriet men eftersom hormonerna svänger så pass mycket under denna tid avvaktar man ofta med östrogen till efter klimakteriet när nivåerna har stabiliserat sig. All hormonersättning bör startas innan det har gått fem år sedan sista menstruationen.

 

Ännu är det få läkare i Sverige som skriver ut bioidentiska hormoner och många väljer att experimentera med hormoner på egen hand. Det bästa är att vända sig till någon som har kunskap om hormoner och kan mäta dem för att förhindra biverkningar. Biverkningar av progesteronersättning är vanligt under de första veckorna men om det håller i sig kan det bero på att östrogennivåerna också är för låga.
Vid omedicinerad hypotyreos kan progesteron ge obehagliga biverkningar.

7. Kommunikation
Det finns en anledning till att man säger att män och kvinnor kommer ifrån olika planeter. Vi kan vara lika på många sätt men våra hormonsystem skiljer oss från varandra. Det kan vara svårt för en man att förstå de förändringar som sker i en kvinnas kropp igenom livet. Det kan vara tröttsamt när ens partner ändrar personlighet en gång i månaden.

Eftersom kvinnans hormonsystem inte har varit särskilt uppmärksammat förrän nyligen så har kvinnor likväl som män inte blivit speciellt utbildade i vad som egentligen händer i kvinnokroppen på psykisk såväl som fysisk nivå.

LÄS OCKSÅ: Stress och könshormoner – så minskar du mängden skadligt östrogen

Som kvinna har vi behov för att kunna uttrycka det vi känner. Därför är det också en befrielse för många kvinnor att möta andra i samma situation eller bara andra kvinnor som kan relatera till det att vara kvinna. Förutom att få lov att tömma tankebanken så händer det något positivt med våra hormoner när vi umgås i grupp med kvinnor.

Av Sanne Lundblad

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

 

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.

 

Mat prövas som medicin i unik amerikansk satsning

Kost

Med målsättningen att förbättra folkhälsan i fattiga områden och minska kostnaderna för sjukvård subventioneras nu frukt och grönt som broccoli och grapefrukt och förskrivs ihop med läkemedel som insulin och betablockerare på försök i vissa amerikanska delstater.