Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Medicinska piller format som ett frågetecken på blå bakgrund

7 vanliga frågor till näringsexperten

Hur blir man fri upprepade förkylningar? Kan man boosta fertiliteten med bidrottninggelé? Och hur ska man kombinera kosttillskotten?
Vi har samlat några vanliga läsarfrågor till Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

Hur blir jag fri upprepade förkylningar?

Hej!
Under snart tre månader har jag varit sjuk. Blev förkyld precis efter nyår och blev sängliggandes med halsont, feber och ont i näsan. Fick vara frisk några dagar sen kom det tillbaka igen, samma som innan. Nu har förkylningen och febern kommit tillbaka. Även haft febertoppar där emellan. Även ont i huvudet näst intill varje dag. Vad kan vara fel på mig?

LÄS OCKSÅ: Så kan jäst stötta ditt immunförsvar

Zarah Öberg svarar:

Zarah Öberg

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Ett tips är att undersöka hur tarmfloran ser ut och om dina D-vitaminnivåer är korrekta, då tarmfloran och D-vitamin är viktigt för ett fungerande immunförsvar. Tarmfloran mäter du i ett mikrobiomtest, som visar vilka bakterier som ligger högt och vilka som ligger lågt. Utifrån det kan man justera tarmfloran så att den normaliseras. D-vitamin kan man antingen mäta hos vårdcentralen eller hos privata labb, som werlabs. Ta gärna hjälp av en näringsterapeut för att läsa av dina provsvar.
Det är även klokt att undersöka kroppen överlag och se över din livsstil. Generellt så påverkas immunförsvaret av många saker, såsom socker- och kostintag, stress och sömn, samt de parametrar som jag nämnt ovan.
Det vore klokt att ta hjälp av en duktig näringsterapeut som kan hjälpa dig att gå igenom din livsstil, kosthållning samt om det är något annat som är viktigt att känna till. Näringsämnen som kan bidra till förbättrat immunförsvar är exempelvis C-vitamin, D-vitamin, probiotika och prebiotika.

 

LÄS OCKSÅ: Örten som lindrar både pms och klimakteriebesvär

Kan en progesteronkräm hjälpa mot mina svettningar?

Hej! Jag är en kvinna på 43 år och mår väldigt dåligt en stor del av månaden med svettningar, och har även ont i höfterna. Har fortfarande min mens, men väldigt oregelbundet.
Jag lider väldigt mycket av min ägglossning, blir orolig, dålig i magen och får värk i kroppen. Har testat sköldkörteln, reumatism och varit hos gynekolog och tagit östrogen- och ett progesterontest tror jag det var. Men det ser bra ut. Vill inte ha hormonspiral. Har nu beställt en progesteronkräm, tror du det kan hjälpa? Hur mycket ska jag ta och när ska jag börja beroende på hur lång min menscykel är, som nu är väldigt oregelbunden? Känner mig helt maktlös, som det är nu är cirka en vecka i månaden bra.

Zarah Öberg svarar:
Hej och tack för din fråga,
Det låter som att du har hormonell obalans och det vore bra om du fick hjälp att mäta dina progesteron- och östrogennivåer, för att se var problemet ligger. Sannolikt har du en östrogendominans som ställer till det för dig. Dock bör man inte mäta könshormoner som östrogen och progesteron i blod, utan i saliv. Detta gäller även mätning av testosteron och kortisol.
I blodprov mäter man både inaktiva och aktiva hormoner och då upp till 95 procent av hormonerna är inaktiva blir det ett otillförlitligt svar. I salivtest mäts dock endast aktiva hormoner vilket ger ett tillförlitligt svar och på så vis även en bra bild över vad som är fel.
Jag skulle inte rekommendera att behandla med en bioidentisk progesteronkräm förrän du vet exakt hur dina värden ligger, och på så vis även exakt vad som behöver tillföras. Med stor sannolikhet behövs även behandling av östrogen och kortisol och det är viktigt att dessa behandlas samtidigt då de hör samman och ingår i samma cykel. Ett exempel är att man sällan får bra effekt på progesteronbehandling om man har för lågt östrogen, samtidigt som lågt kortisol kan ge biverkningar vid användning av progesteron om det inte behandlas samtidigt. Det bästa är alltså att söka hjälp av en näringsterapeut som är specialiserad på hormoner och att ni tar ett salivtest (labrixtest). Du kan sedan få en personligt anpassad rekommendation som hjälper dig att balansera upp din hormonella obalans.
Om du använder progesteronkräm på egen hand så bör du använda den dag 15-27 om cykeln är regelbunden. Om den inte är det, så behöver du en personligt anpassad plan och det bästa är att först ta prover så att du får rätt dosering och får hjälp med hur du ska ta den baserat på din cykel.

Kan man boosta fertiliteten med bidrottninggelé?

Jag äter levaxin mot hypotyreos. Min sambo och jag har försökt att bli gravida i 2,5 år. Vi har lyckats två gånger men bägge gångerna slutade i fördröjt missfall.
Jag tänkte prova bidrottninggelé för att ”boosta” fertiliteten ytterligare. Men kan jag kombinera det med levaxin eller ”krockar” det?

LÄS OCKSÅ: Vill du bli gravid? Testa fertilitetsyoga!

Zarah Öberg svarar:
Hej och tack för din fråga,
Det låter som att du har låga progesteronnivåer, då lågt progesteron är en vanlig orsak till missfall. Jag rekommenderar inte att du använder bidrottninggelé då det höjer ditt östrogen som är antagonist till progesteron. Om du har regelbunden ägglossning så är det sannolikt inte så att du har låga nivåer på östrogen och då skapar du ännu mer obalans om du endast höjer östrogen, och inte progesteron. Östrogen är nämligen det hormon som bygger upp ägget och livmoderslemhinnan, så regelbunden ägglossning tyder på att östrogennivåerna ligger normalt. Om det däremot är svårt att bli gravid för att ägglossning uteblir, då kan man fundera på om östrogen ligger lågt. Om ägglossning alltså förekommer normalt, men du har upprepade missfall så är det mer sannolikt att det beror på låga progesteronvärden, då det är progesteron som ”håller kvar” fostret i livmodern. Bidrottninggelé innehåller fytoöstrogen, det vill säga östrogenliknande ämnen, och höjer alltså endast östrogen.
Jag skulle rekommendera att du testar vitamin E för fertiliteten, samt zink för dina progesteronnivåer. Dock så skulle det bästa vara att ta hjälp och mäta dina progesteronvärden för att se om det ligger lågt. Om de ligger lågt, så bör de justeras så att du har normala progesteronnivåer och på så vis kan förebygga missfall. Denna typ av provtagning sker i salivtest, ett så kallad labrixtest, och innebär att man mäter östrogen och progesteron, samt ratio/balans mellan dem. De obalanser som finns korrigeras sedan upp. Fördelen är att du får en personligt anpassad plan, och inte testar dig fram på egen hand. Oavsett så tycker jag inte att du ska använda bidrottninggelé om du inte verkligen misstänker östtrogenbrist, då det inte låter som det.
Det kan också vara bra att undersöka orsaken till din hypotyreos.

Nu finns det många orsaker till hypotyreos, men en viktig koppling till lågt progesteron är att kortisol, vårt stresshormon, bildas av progesteron, vilket innebär att både kortisol och progesteron blir lågt vid långvarig stress. Kortisol behövs sedan i sin tur för att bilda energi i cellerna, vilket innebär att brist på kortisol kan skapa hypotyreos (hypo 2) på grund av att sköldkörtelhormonerna inte kan bilda energi utan kortisol och då inte fungerar korrekt. Detta kanske inte stämmer på just dig, men om du haft långvarig stress eller utmattning, så är det klokt att även undersöka dina kortisolnivåer vid en eventuellt provtagning av progesteron och östrogen. Låga värden på kortisol och progesteron ger mycket besvär med fertiliteten.
För att även besvara din fråga, även om jag inte tycker att du ska ta bidrottninggelé, så ska man alltid ta det på fastande mage, 30 min innan frukost. Om man inte kan ta det då, så kan man ta gelén på en annan tidpunkt under dagen bara man ser till att det är på fastande mage. Man kan till exempel ta bidrottninggelé två timmar efter lunch, och minst 30 minuter innan mellanmål eller middag.

Finns det en risk att tillskotten krockar med varandra?

Hej Zarah!
Jag tränar på gym sen många herrans år, sedan (1978), har börjat äta ksm66, men vill nu komplettera med lite multivitaminer, finns det någon risk att tillskotten "krockar" med varann, det vill säga att det ena tar ut det andra?

 

Zarah Öberg svarar:
Hej och tack för din fråga,
KSM66 krockar inte med multivitamin eller multimineral, utan arbetar på ett helt annat sätt genom att modulera kroppens stressystem. KSM66 innehåller ashwagandha som är en adaptogen, det vill säga en ört som anpassar sig till just det du behöver. Om du till exempel utsätts för stress, så bidrar KSM66 till att normalisera dina kortisolnivåer och gör på så vis att du sparar på ditt system.
Däremot, så är det alltid en intressant fråga när det gäller vitaminer och mineraler eftersom de är antagonister eller synergister till varandra. Detta gör att man egentligen inte får hundra procent effekt av att ta ett multipreparat. Dock så brukar man ändå säga att nyttan överväger, så trots att vissa mineraler och vitaminer hämmar varandras upptag, så får du ändå effekt. Det är sällan så att en person utan besvär vill ta alla näringsämnen uppdelade, både av logistiska och ekonomiska skäl. Jag tycker alltså att en multivitamin och multimineral är väldigt bra att ha i botten, men om man sedan har besvär/symtom, så kan det vara klokt att använda näringsämnen separat om det behövs högre doser eller mer anpassat schema för hur dessa bör tas. Jag skulle också rekommendera dig att använda riktigt bra produkter, gärna raw food-baserade kosttillskott, då dessa med stor sannolikhet har bättre upptag.

LÄS OCKSÅ: Enzymer – för en fungerande matsmältning och bättre hälsa

Hur blir jag av med sura uppstötningar – utan att använda omaprezol?

Jag har Helicobacter i magen. Vill ändra mat som helar min matsmältning och sura uppstötningar. Hoppas att det inte är magsår.
Min fråga: Kan jag lyckas själv, vill helst inte ha mediciner eller omaprezol.

Zarah Öberg svarar:
Hej och tack för din fråga,
Det går jättebra att förbättra matsmältningen genom att ändra maten du äter, men även hur du äter. Givetvis generellt då jag inte är insatt i din problematik och inte heller varför du har besvär.
Först och främst så beror matsmältningsbesvär och magkatarr eller liknande ytterst sällan på för hög saltsyraproduktion, utan snarare tvärtom. Det är dock lätt att tro att det är hög saltsyra som är problemet eftersom omeprazol eller annan protonpumpshämmande medicinering minskar besvären tillfälligt. Anledningen till minskade besvär är att minskad saltsyra gör att det inte svider lika mycket om slemhinnorna är känsliga och har lite småsår. Trots detta ska man inte glömma att det viktiga är att se över varför det finns matsmältningsproblem och det är sällan på grund av för hög produktion, utan istället för låg produktion. Vid låg saltsyraproduktion så blir matsmältningen försämrad, vilket ofta ger sura uppstötningar och tarmbesvär. Det är alltså viktigt att inte blanda ihop dessa saker, och det blir oftast bara mer besvär av omeprazol, även om det kan dämpa symtom tillfälligt och på kort sikt.

För att förstå hur man vänder detta så behöver man först och främst tänka på hur vår matsmältning fungerar och vad som är viktigt för att den ska vara optimal. Matsmältningen är beroende av lugn och ro (parasympatiskt påslag), vilket gynnar frisättning av magsyra och det enzym som frisätts tillsammans med magsyra, pepsin. Pepsin bryter ner proteiner och är viktigt för god matsmältning och bra tarmflora, eftersom osmälta proteiner bildar bakterier i tarmen, och dessa bakterier bildar sedan gifter, så kallade endotoxiner. Det man alltså kan säga är att det givetvis är viktigt att äta bra mat, men att det är minst lika viktigt att se över HUR man äter. Det är viktigt att sitta ner och äta, äta i lugn och ro och att tugga maten noga. Tänk på att prioritera lugn och ro under dina måltider, så kommer din magsyraproduktion att förbättras och även din matsmältning.
Utöver detta så är det bra att undvika mat som är svårsmält och stark, samt minska ner på de råvaror som irriterar slemhinnorna, så som mjölk, gluten, tomat, röd paprika och så vidare. Även drycker som kaffe, alkohol eller svart te kan vara klokt att byta till örtte eller rött te. Ett tips är också att använda matsmältningsenzymer som är otroligt bra vid matsmältningsbesvär. Du kan isåfall använda två kapslar till varje måltid, såsom frukost, lunch och middag. Jag brukar rekommendera Holistics matsmältningsenzymer (cellenzym) men även matsmältningsenzym från Alpha plus (allzym) och Innate response kan vara ett alternativ. Du kan även lägga till probiotika, vilket är bra bakterier för tarmen. Där är lacto vitalis PRO ett bra alternativ, samt Innate responses flora 20-14. Det viktiga är att se till att din matsmältning börjar fungera igen, samt att din tarmflora förbättras. Då brukar det blir bättre. Om du fortfarande upplever besvär trots dessa saker, så är det bra att undersöka det vidare hos läkare för att utesluta svårare åkommor, samt att ta hjälp av en näringsterapeut som kan hjälpa dig med en personligt anpassad rekommendation baserat på din sjukdomshistorik.

LÄS OCKSÅ: “Levaxin hjälper bara hälften av alla sköldkörtelsjuka”

Kan levaxin kombineras med vitaminer?

Hej
Jag äter levaxin 125 mg, D-vitamin, järn och vitamin b12. Undrar om levaxin kan kombineras med dessa vitaminer och om sköldkörteln kan påverkas på något sätt av D-vitamin och vitamin b12?

Zarah Öberg svarar:
Hej och tack för din fråga,
Det går bra att kombinera levaxin med D-vitamin, järn och vitamin B12. D-vitamin är väldigt viktigt för hormoner och dess omsättning, då D-vitamin är ett prohormon. Framförallt så är det viktigt för omsättningen av progesteron, och progesteron är i sin tur förstadie till kortisol, vårt stresshormon, som behövs för att bilda energi i cellerna.
D-vitaminbrist kan på så vis skapa besvär med sköldkörteln, eftersom progesteron omsätts sämre vid D-vitaminbrist, vilket på så vis även påverkar kortisol och sköldkörtelhormon.
B12 har, vad jag vet, ingen koppling som skulle påverka sköldkörteln på ett negativt sätt.

 

Hur ska jag kombinera kosttillskotten?

Hej! Jag tar kosttillskott sedan en tid tillbaka och tycker jag får bra effekt, men tycker samtidigt det är svårt att veta hur man ska kombinera dem och ifall de "slår ut" varandra, skulle därför vilja be om lite råd.
Jag har lactiplus på morgon och kväll, alltså probiotika som också innehåller c-vitamin, selen och kalcium. På morgonen tar jag även D-vitamin. På kvällen tar jag ett tillskott med magnesium, zink, koppar och B6.
Blir det några "obalanser" utifrån det jag tar? Till sist undrar jag, vad tänker du om multimineraler? Drömmen hade ju varit att hitta en eller två produkter som innehöll allt man ville ha.

LÄS OCKSÅ: Så kombinerar du kosttillskotten – experten tipsar

Zarah Öberg svarar:
Hej och tack för din fråga,
Det är bra att du tar probiotika utspritt under dagen. Probiotika kan man gärna ta både morgon och kväll, och det bör alltid tas tillsammans med mat, probiotika buffrar tillsammans med mat. D-vitamin kan också tas på morgonen och bör tas tillsammans med mat, då det är ett fettlösligt prohormon och vitamin.
Det är också bra att ta zink och magnesium på kvällen, då de aktiverar kroppens parasympatiska nervsystem och gör oss trötta och sömniga.

Däremot, så skulle jag rekommendera att du verkligen kontrollerar att du behöver koppar innan du tar det som tillskott. Koppar och järn hör till de mineraler som man endast bör använda om man har brist, då överskott är oxidativt, det vill säga nedbrytande för kroppen. Man bör alltså alltid kontrollera sina värden på koppar och järn innan man tar dem som tillskott.
Det är helt korrekt att man behöver ha “rätt” balans mellan koppar och zink, då koppar är antogonist till zink och gärna hamnar högt i förhållande till zinknivåerna. Dock så är det mest vanliga att zink ligger lågt, eftersom zink, magnesium och B-vitaminer förbrukas vid stress. Det är alltså mindre vanligt att man behöver koppar som tillskott, även om koppar givetvis behövs i rätt mängd för exempelvis hjärta och kärl. Det som är problem är att zink ofta blir lågt på grund av stress, och då blir balansen mellan zink och koppar felaktig. Om du då tillför dem båda, så korrigeras inte eventuella obalanser. Det allra bästa är att göra en hårmineralanalys och se hur koppar och zink ligger var för sig, samt hur de ligger i förhållande till varandra. Då vet du säkert om du behöver dem båda, eller endast zink.

Jag tror att du har blandat ihop det lite med kalcium och magnesium. Magnesium behövs för korrekt kalciumupptag i tarmen. Vid kalciumbrist så brukar man därför tillföra magnesium snarare än kalcium, eftersom magnesium ofta ligger lågt då det förbrukas vid stress. Om man inte har tillräckligt med magnesium, så hämmas upptag av kalcium och om man då tillför mer kalcium utan magnesium så händer inte så mycket eftersom upptaget fortfarande inte fungerar på grund av magnesiumbrist.
Ett tips är att se till att hela denna cykel fungerar. För många med benskörhet är det brist på magnesium och bor som är orsak, inte kalciumbrist. Cykeln är enligt följande: Magnesium hjälper till att öka upptaget av kalcium i tarmen. D-vitamin för sedan ut kalcium i blodbanan och K2-vitamin och bor krävs för att kalcium ska ta sig in i benstommen. För att kontrollera dessa balanser och om det finns tillräckligt med bor, så är det också gynnsamt att göra en hårmineralanalys. Vid brist på bor korrigerar man det enklast genom att äta mer bor-rik kost.
Multivitamin och multimineral är lite lurigt, för det ger en bra bas till många som inte tar andra tillskott och som har bristfällig kost, men samtidigt så är alla mineraler och vitaminer antogonister och/eller synergister till varandra, så de slår ut varandra till viss del. Ett exempel är de AD-droppar som tidigare gavs till barn. Idag vet man att A-vitamin och D-vitamin slåss om samma receptorer, så de ska absolut inte tas tillsammans. Detta visste man dock inte tidigare.
Mitt resonemang kring detta är att det är bättre att ta en multimineral och multivitamin än inget alls, men om man har större besvär, så är det bättre att vara mer pricksäker och ta de näringsämnen som behövs på rätt ställe under dagen, samt se över så att de inte krockar. Det beror alltså på varför du önskar ta tillskott och hur stora besvär du har.

Av redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

 

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

 

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i februari kan det kännas tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en ny europeisk studie där Umeå universitet deltagit.