Annons
Annons

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

Carolina Eriksson

Webbredaktör
1 december, 2021
70 procent vill ha hållbara mensskydd

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

Sju av tio kvinnor (69 procent) tycker idag att det är ganska eller väldigt viktigt att använda mensskydd som är hållbara. Det visar en Sifo-undersökning genomförd på uppdrag av Essity.

Och vi har tidigare skrivit om att konventionella mensskydd, som bindor och tamponger, är miljöbovar som dessutom ofta innehåller kemikalier vi inte vill ha in i kroppen, eller nära inpå den. Det har blivit allt mer populärt, inte minst bland unga, med miljövänliga menskoppar som går att återanvända i princip hur mycket som helst.

LÄS OCKSÅ: Hur sätter man in en menskopp?

Mensskydd ger gigantiska sopberg

För medan det i genomsnitt går åt 12 000 bindor och/eller tamponger under en kvinnas livstid, så går det bara åt sju (!) menskoppar. Så det kan göra stor skillnad att byta skydd, både för ekonomin och miljön. Bindor och tamponger bidrar nämligen till ett sopberg på 3750 ton (!) varje år, enligt uppgift. En undersökning från företaget Intimina tidigare i år visar dessutom att en femtedel inte haft råd med mensskydd det senaste året. Tillgång till mensskydd är alltså inte bara ett problem i fattigare länder.

LÄS OCKSÅ: Så mycket kostar din mens

Koppar och trosor nya skydden

Först på den svenska marknaden med att skapa menstrosor som är högabsorberande, tvättbara och återanvändningsbara var Comfydence, som lanserades december 2020. Comfydence startades av Anna Hellström och hennes kollega, som beskriver sig själva som två medelålders kvinnor som själva tröttnade på engångsskydd, fläckar och läckor. De sa upp sig från trygga anställningar och startade eget företag ihop mitt i pandemin. Och det verkar ha varit rätt väg att gå då de nu expanderar sin försäljning på nätet till resten av EU.

Och nu lanserar väletablerade varumärket Libresse en ny menstrosa, ”Intimawear”, som går att tvätta och återanvända otaliga gånger. Trosan ”kapslar in” små till medelstora blödningar och gör att trosan känns torr som en vanlig trosa. Både deras och Comfycence trosor ser ut precis som vanliga trosor.

LÄS OCKSÅ: Vad kostar våra mensskydd miljön?

En tredjedel bär ”fultrosor” vid mens

Undersökningen om kvinnors syn på mens och mensskydd visade även detta:

  • 46 procent av kvinnorna uppger att de har oregelbunden mens, alltså att de inte vet precis när den ska komma.
  • Nästan 40 procent uppger att mensen brukar komma plötsligt, utan att de har mensskydd tillgängligt.
  • 33 procent använder ”fultrosor” under mensen för att inte förstöra favorittrosorna med fläckar.

Av Carolina Eriksson

Annons
Annons