kvinna och man i lotusställning i solnedgång

8 anledningar att äta ashwagandha

Ashwagandha är en av de viktigaste örterna inom den ayurvediska medicinen där den  använts i mer än 4 000 år. Idag vet vi att effekten är ett resultat av att örten påverkar stresshormonet kortisol. Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper – allt enligt ny forskning.  

Inom den ayurvediska medicinen kallas ashwagandha ”prinsen av ayurveda” och är en av få ayurvediska örter som kan ges till alla konstitutioner och fungerar som en ”rasayan” – vilket innebär att den är allmänt stärkande, balanserande och föryngrande.

Studier har kartlagt effekten
De senaste åren har intresset kring ashwagandha ökat stort, också utanför Indien. Detta bland annat tack vare att ett indiskt företag har investerat i att kliniskt dokumentera de gamla ayurvediska användningsområdena, främst för att öka kunskapen om ashwagandha utanför Indien. Studierna har också gett ny kunskap om hur ashwagandha verkar i kroppen. Det studerade extraktet med namn KSM-66 är ett standardiserat fullspektrumextrakt som är tio gånger mer koncentrerat än torkad, färsk rot. Extraktionen har gjorts med hjälp av ekologisk mjölk och vatten i enlighet med ayurvedisk kunskap.

 


Här är åtta tillfällen då ashwagandha hjälper:

Vardagsstress
Den absolut främsta anledningen att komplettera kosten med ashwagandha är för dess förmåga att öka motståndskraften mot stress och därmed sänka produktionen av det katabola, nedbrytande hormonet kortisol. Studier visar att ashwagandha nedreglerar stressaxeln vilket gör att produktionen av kortisol minskar med nära 30 procent.

LÄS OCKSÅ: ACT – acceptans som redskap att hantera stress

Glädje och humör
Flera studier visar att ashwagandha-extraktet KSM-66 ökar tillgängligheten av dopamin, ett ämne med stor betydelse för välbefinnande och glädje. När du stressar ökar bildningen av dopaminreceptorer vilket medför att mängden fritt dopamin minskar. När kroppen med hjälp av ashwagandha istället lugnas minskar bildningen av dopaminreceptorer vilket ökar tillgängligheten av fritt dopamin som är en grundförutsättning för glädje, lugn och harmoni.

LÄS OCKSÅ: 7 annorlunda tips för bättre sömn

Sömn
Ett av de främsta användningsområdena är sömn. Förklaringen är effekten på GABA, ett viktigt signalämne som minskar nervretningar vilket gör att hjärnan får lättare att slappna av. Det är dock inte att förväxla med sömngivande substanser som gör dig sömnig. Det gör inte GABA, det hjälper dig kommat till ro vilket är grunden för att du skall kunna slappna av och sova bra.

LÄS OCKSÅ: Tittis Holmers 5 tips för ett lyckligare liv

Fokus och koncentration
Flera studier på extraktet visar även god effekt effekt på minne, logiskt tänkande och koncentrationsförmåga. Delvis förklaras detta med effekten på GABA-receptorerna som både lugnar det centrala nervsystemet och påverkar det logiska tänkandet. Ashwagandha har dock också en mer direkt effekt genom att stimulera bildandet av kolin, en viktig komponent i lecitin och andra fosforlipider som ingår i cellmembranen. Dessutom aktiverar kolin bildandet av acetylkolin – ett ämne som underlättar signalerna både mellan nervceller och mellan nervceller och muskler.

LÄS OCKSÅ: Hitta lusten i vardagens kaos

Sex och lust
En av de tydligaste effekterna är den på könshormonen testosteron, progesteron och östrogen. Våra anabola, uppbyggande och energiskapande hormon vilka står i direkt motsats till kortisol. Studier på KSM-66 visar att mängden könshormoner ökar i takt med att produktionen av kortisol minskar. Dessutom aktiverar ashwagandha produktionen av gonadotropin vilket ökar bildandet av LH, ett hormon som i sin tur underlättar bildandet av testosteron, progesteron och östrogen. Dessutom – när kortisolhalten sänks – ökar lugnet. En förutsättning för sex och lust.

LÄS OCKSÅ: Drygt halva Sverige har övervikt eller fetma

Övervikt
Det finns ett tydligt samband mellan övervikt och stress, anledningen är att kortisol ökar blodsockerhalten och sänker ämnesomsättningen. Överskottsenergin läggs i fettreserver där den är lättåtkomligt, framförallt kring mage och midja. Dessutom skapar stress ofta ett behov av socker- och fettrik mat. När stressen sjunker ökar mängden anabola, energikonsumerande hormoner det vill säga testosteron, progesteron och östrogen samtidigt som produktionen av ATP – cellenergi –ökar, vilket resulterar i en markant stegring av kaloriförbrukningen. Kliniska studier visar att både vikt och BMI minskar vid intag av extraktet.

LÄS OCKSÅ: Träning gör dig stresstålig

Träning
Flera kliniska studier på visar att styrka, muskeltillväxt och kondition ökar. Det är flera faktorer som bidrar till detta, bland annat att produktionen av ATP, den energi som används i arbetande celler, ökar. Dessutom stimuleras kroppens egen produktion av kreatin vilket ytterligare ökar muskelns arbetsförmåga. När kortisolhalten sjunker ökar också mängden hemoglobin och syreupptagningsförmågan förbättras. Att musklerna kan arbeta hårdare utan att ta skadas visas genom att nivåerna av kreatin kinase minskar, ett protein som ökar i blodet när musklerna bryts ner. Muskeln kan återhämta sig snabbare. Både muskeltillväxten och styrkan ökar samtidigt som syreupptagningsförmågan förbättras.

LÄS OCKSÅ: Hur står det till med sköldkörteln?

Obalans i sköldkörteln
Även TSH, det hormon som stimulerar produktionen av våra sköldkörtelhormoner T4 och T3 påverkas av stress. För precis som att binjurarna, som producerar kortisol, påverkas av hypotalamus och hypofysen (HPA-axeln) så gör även sköldkörteln det. Vid kronisk stress med förhöjd kortisolhalt ökar ofta produktionen av TSH, däremot ökar inte produktionen av T4 och T3 i motsvarande grad. Tillstånd kallas subklinisk hypotyreos och leder ofta till låg ämnesomsättning och trötthet. Kliniska studier har visat att KSM-66 normaliserar hormonbalansen inom några veckor.

Av Johanna Gustafsson

Källa: Mer information om studierna hittar du här.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

negin aghili, hud burka

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

man håller i sitt knä näringsterapeut maria hellström

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.

ansikte texten grön omställning

Grön omställning: Ansiktsvård och fukt

Hud

Vi använder oss av hudvård för att få fin hy och skydda vårt största utsöndringsorgan – huden. Även om långtifrån alla lägger ned tid och pengar på hudvård kan det vara bra att veta hur det fungerar och varför vi ska välja naturliga produkter.