Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

8 enkla tips till extra träning

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Människokroppen är byggd för att röra sig, och ändå har vi i vårt moderna samhälle byggt bort mycket av just det behovet. Vi sitter när vi arbetar, vi tar bil eller bussen till jobbet och sedan sitter vi hemma – framför matbordet eller teven. Så är det förstås inte för alla, men för många ser livet ut så. Det har gjort att nya träningsanläggningar dyker upp lite här och var. Men din tid kanske ändå inte räcker för en tur till gymmet, en löprunda på kvällen eller så känner du inte bara för att gå dit.

Det är inte så svårt att få in motionsmoment i din vardag, och du kanske gör saker som faktiskt är tränar din kropp utan att tänka på – och då kan du släppa ditt dåliga samvete. Det är oftast dom små förändringar som ger resultat på sikt och dom som du faktiskt har kraft att genomföra.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion

Här kommer 8  enkla tips för extra träning:
1: Gå i trappor. Det förutsätter förstås att det finns trappor i din vardag, men om det finns, prova att under en månad att alltid ta trapporna istället för hiss eller rulltrappa. Du kommer att få muskler i ben och rumpa och få bättre flås.

2: Kliv av en hållplats tidigare. Åker du buss, tunnelbana eller spårvagn så kliv av och på en hållplats tidigare och senare. Det kan betyda att du går 20-25 minuter extra varje arbetsdag vilket betyder närmare två timmar i veckan.

3: Lunchpromenad. En kort promenad efter lunchen gör dig mindre trött på eftermiddagen och jobbar du dessutom där det finns trappor, se till att ta dem också.

4: Bära matkassar. Det går inte tänker du som storhandlar en gång i veckan, men du kanske behöver något där i mellan. Istället för att ta bilen, gå till en mindre butik i närheten av dig och bär sedan hem dina kassar. Har du tio minuters gångväg och dessutom bär tung. Ja, då känns det i armmusklerna efteråt.

5: Stå när du pratar i telefon. Okey, det kan ju låta överdrivet, men prova. Sätt i headsetet och låt telefonen glida ner i fickan. Pratar du extra länge kan du städa lite samtidigt.

 

6: Cykla. Vänj dig att sommartid ta cykeln istället för bilen. Du behöver inte cykla fort och en ryggsäck eller en cykelkorg löser problem med packning. Förutom att det miljömässigt är en vinst så ger du din kropp en present.

7: Ny stol på jobbet: Idag finns ergonomiska stolar som inte bara är sköna att sitta på utan även tränar din hållning. En stol som ser ut som en ridsadel tvingar dig att sitta rak i ryggen och i början känns et riktigt ansträngande för att du bukmusklerna får jobba.

8: Hantlar hemma: Det kan ju vara överkurs, men bär du inte matkassar några gånger i veckan så kan ett par hantlar på tre-fem kilo träna dina axlar och armar. Fyra-fem olika övningar tre gånger i veckan gör skillnad på sikt.

Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.