8 frågor om artros och träning | Kurera.se

8 frågor om artros och träning

Tips!

Undvik stillasittande vid höft- och knäledsartros. Stillasittande kan man beskriva som att leden håller andan. Alla med artros vet hur stel man blir efter att ha suttit länge och man ska resa sig, undvik därför att sitta längre än 20 minuter i sträck.

Hitta en artrosskola nära dig: www.boaregistret.se

Fysisk aktivitet har god effekt på smärta. Det är till exempel lika effektivt som läkemedel då det gäller smärtlindring vid mild till måttlig artros. Men hur hårt får man egentligen träna när det gör ont - och hur fort kan man vänta sig resultat? 
Här svarar fysioterapeuten Magdalena Hanson på åtta frågor om träning vid artros.

1. Varför är träning bra för artrosleder?
– Vi behöver starka muskler som skyddar och avlastar leden, rörlighet som gör att vi till exempel kan på strumpor, balans för att hålla oss på benen och en god kondition för bättre ork. När man får ont i en led blir det ofta att man rör sig mindre på grund av smärta och okunskap om att det inte är farligt att det gör lite ont. Följden blir att man blir svagare, stelare och får sämre kondition. Det är också vanligt att man går upp vikt. Allt detta leder till en negativ spiral och besvären ökar.

Läs också: 5 tips som kan minska din ledvärk

Fysioterapeuten Magdalena Hanson.

Fysioterapeuten Magdalena Hanson.

 

2. Vad syftar träningen till?
– Inaktivitet är skadligt för ledbrosket och att lagom dynamisk belastning stimulerar broskbildning och upprätthållandet av balansen i brosket. Träningen ökar styrkan i muskulaturen kring lederna, förbättrar kondition och balans samt ökar rörligheten i de drabbade lederna. Det är viktigt att man försöker undvika att halta, eftersom det belastar den onda leden felaktigt samt att det även gör att man kan få ont på andra ställen i kroppen. Att använda en käpp eller gåstavar kan hjälpa.

3. Vilken typ av träning är bra?
– Forskningen visar att det inte är någon speciell träningsform man måste utöva. Det viktigaste är att man tränar, inte vad man tränar, vilket är goda nyheter då träningen ska pågå hela livet. Förslag på lämplig träning kan vara styrketräning, cykling, promenader (gärna stavgång), dans, simning eller vattengymnastik, gärna kombinerat med ett enkelt dagligt hemprogram.

Läs också: Behandla värken rätt

4. Finns det någon träningsform man bör undvika?
– Egentligen inte. Man märker själv hur man reagerar på träning och får man inte ökade besvär är det ett kvitto på att träningen fungerar.

5. Ska man träna även om man har ont?
– Ja, det ska man. Kom ihåg att träning ger smärtlindring på lång sikt. Får man inte ökade besvär är det ett kvitto på att träningen fungerar.

6. Hur ont får det göra?
– På en skala från noll till 10, där noll är ingen smärta, får det göra ont upp till fem. Helst ska dock smärtan hålla sig på två till tre. Det allra viktigare är att smärtan inte ska vara förvärrad 24 timmar efter avslutad träning.

Läs också: 5 naturliga smärtlindrare

 

7. Hur ofta bör man träna?
– Två till tre gånger i veckan bör man ha ett längre träningspass på minst 40 minuter. Därutöver bör man vara fysiskt aktiv minst 30 minuter om dagen, enligt WHO:s rekommendationer, vilket gäller alla, inte bara artrospatienter.

8. Efter hur lång tid kan man förvänta sig ett resultat?
– Redan samma dag får man positiva effekter i form av bättre självkänsla, bättre sömn och mer energi. Gällande smärta och rörlighet måste man hålla på i flera veckor innan man kan förvänta sig resultat.

Tips på bra övningar!
Du hittar tre övningar vid mild till måttlig knäledsartros här.

Av Johanna Gustafsson


Tips!

Undvik stillasittande vid höft- och knäledsartros. Stillasittande kan man beskriva som att leden håller andan. Alla med artros vet hur stel man blir efter att ha suttit länge och man ska resa sig, undvik därför att sitta längre än 20 minuter i sträck.

Hitta en artrosskola nära dig: www.boaregistret.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

 

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

 

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.