Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ekologisk grönkål odling

8 hälsofördelar med grönkål

Grönkål syns allt oftare i svenska matbutiker och har blivit en av de mest populära råvarorna i Hollywood. Och med rätta. Grönkål är nämligen en kalorisnål supergrönsak, fullproppad med sådant din kropp behöver.
Sajten Alltommat.se listar åtta hälsofördelar med grönkål du inte tidigare kände till.

1. Grönkål motverkar grå starr
Genom att äta kål kan du minska risken för att din syn försämras. Grönkål innehåller både lutein och zeaxantin som kan skydda ditt öga mot grå starr, enligt en studie från University of Maryland Medical Center. Enligt studien kan grönkål även motverka förändringar i gula fläcken.

 

2. Grönkål är rikt på kalcium
Visste du att grönkål enligt en studie från The American Journal of Clinical Nutrition innehåller mer kalcium än mjölk? Enligt studien är grönkål överlägsen såväl mjölk som andra grönsaker i att hjälpa kvinnor ta upp sin dagliga dos kalcium.

3. Grönkål är toppen vid detox
Grönkål är inte bara fullproppat med näringsämnen utan innehåller också 67 glukosinolater som kan bidra till att levern fungerar bättre.
Enligt en studie från Linus Pauling Institute ska glukosinolater aktivera utrensande enzymer i levern, vilka är viktiga när du detoxar. Grönkål är efter brysselkål den grönsak som innehåller mest glukosinolater.
Läs mer om detox här.

4. Grönkål  innehåller flavonoider
Flavonoider har fått stor uppmärksamhet den senaste tiden. Orsaken är att de är både anti-inflammatoriska och fullproppade med antioxidanter som kan skydda mot olika former av cancer. Grönkål innehåller 45 olika flavonoider.

5. Grönkål hjälper dig gå ner i vikt
Grönkål leder ligan av hälsosamma grönsaker som kan hjälpa dig att gå ner i vikt. Grönkål innehåller nämligen bara 50 kilokalorier per hundra gram och innehåller dessutom mängder av nyttigheter, vitaminer (inte minst vitamin C) och fibrer.
Läs mer om viktminskning här.

6. Grönkål är den ultimata grönsaken
Enligt Center for Science in the Public Interest i Washington D.C är grönkål den nyttigaste grönsaken av dem alla. En kopp grönkål innehåller förutom en mängd vitaminer och mineraler fem gram fibrer, noll gram fett och tre gram protein.

 

7. Grönkål är en bra källa för omega-3
Kål innehåller dessutom ALA som i kroppen kan omvandlas till de nyttiga omega-3-fettsyrorna DHA och EPA. Omega-3 motverkar risken för dig att drabbas av hjärtsjukdomar och cancer och fettyran DHA ska motverka depression, demens och schizofreni. Du hittar även stora mängder omega-3 i feta fiskar som lax och makrill.
Läs mer om omega-3 och fettsyror här.

8. Grönkål sänker det onda kolesterolet
Forskning visar att kål, liksom andra gröna grönsaker, kan sänka ditt kolesterol. När du äter kol utsöndras nämligen gallsyra vilken bidrar till att sänka nivåerna av det dåliga LDL-kolesterolet. Läs mer om kolesterol här.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!