Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

vacker medelålders kvinna

8 sätt att skjuta upp ditt åldrande

Åren går men det behöver inte betyda att du måste åldras i förtid.
Här kommer åtta tips på hur du håller dig pigg och fräsch länge!

Ät lagom
Att inte äta för mycket är en viktig faktor för att förlänga livet. Det lättaste sättet att minska sitt överätande är att lägga upp mindre portioner och att äta långsamt så att kroppens mättnadssignaler hinner med. Att äta sig lagom mätt kan vara svårt men i Japan, som har världens högsta medellivslängd, äter man sig oftast mätt till 80 procent.

Sola med måtta
Kraftig exponering för solen kan inte bara leda till hudskador och för tidigt åldrande i huden. Det kan även leda till en ökad risk för hudcancer, malignt melanon.
Var noga med att skydda dig när du ska vistas i solen genom täckande kläder eller solskyddsfaktor. Glöm inte välja en ekologisk solskyddsfaktor som inte skadar din hälsa eller vår miljö.

 

Läs också: Vad du behöver veta om sol, solskydd – och utvecklingen av hudcancer

Drick måttligt med alkohol
Vid alkoholkonsumtion är mängden den stora nyckeln till hur hälsan kommer påverkas. Att dricka med måtta är absolut avgörande då för höga doser alkohol kan leda till skador på lever och bukspottskörtel samt alkoholism.
Gränsen för vad som anses som en lämplig mängd alkohol går vid två glas per dag för män och ett glas för kvinnor.

Håll dig aktiv
Det finns tydliga sammanband mellan mängden motion och livslängd där ökad aktivitet leder till friskare och längre liv. Personer som tränar regelbundet kan förlänga sitt liv med upp till fyra år jämfört med en fysiskt inaktiv person. Har du inte möjlighet att utföra renodlad träning kan du ändå uppnå positiva hälsoeffekter genom dagliga promenader och vardagsmotion som att ta trapporna i stället för hissen.

Sluta röka
Rökning har inga hälsofrämjande effekter utan är bara negativt för både rökaren och den som utsätts för passiv rökning. Rökning leder bland annat till ökad risk för olika sorters cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar. Det är dock aldrig för sent att sluta! Redan dagen efter ett rökstopp kommer de första positiva effekterna på hälsan. Kvinnor som slutar röka i 35 års ålder ökar sin livslängd i snitt med sex till åtta år.

Läs också: Så här påverkar rökning nio olika kroppsdelar

Fastna inte framför TV:n
Sitt inte långa stunder framför TV:n, dator och surfplatta. Personer som spenderar fyra timmar eller mer inaktiva framför dator eller TV:n löper 50 procent högre risk att drabbas av sjukdomar relaterade till stillasittande än de personer som spenderar två timmar per dag. Om du sitter långa stunder kan du motverka de negativa hälsoeffekterna genom att gå upp och röra på dig fem minuter varje halvtimme.

 

Vårda dina sociala relationer
Personer med ett rikt socialt liv eller aktiva sociala relationer löper mindre risk att drabbas av hjärtproblem än personer som är ensamma. Ensamhet kan orsaka depression, högt kolesterol, stress och ångest.
Har du svårt med relationer? Det kan finnas sätt att motverka ensamheten på andra sätt. Studier visar nämligen att även relationer till djur ger positiva effekter på vår hälsa.

Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

Ät rätt
Det är inte bara viktigt att mängden vi äter är rätt, vad vi äter är minst lika viktigt! Tillgodose kroppens näringsbehov genom att äta frukt och grönt, bra fetter som omega-3, livsmedel rika på protein, drick vatten och ät tillräckliga mängder fibrer. Det kommer ge din kropp rätt verktyg för att hålla alla kroppsfunktioner i trim.
Undvik snabbmat, halvfabrikat, socker och hårt raffinerade livsmedel. De belastar din kropp och innehåller sällan tillräckligt med näring.

Läs också: 13 knep som motverkar hudens åldrande

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

 

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

 

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

 

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.