vacker medelålders kvinna

8 sätt att skjuta upp ditt åldrande

Åren går men det behöver inte betyda att du måste åldras i förtid.
Här kommer åtta tips på hur du håller dig pigg och fräsch länge!

Ät lagom
Att inte äta för mycket är en viktig faktor för att förlänga livet. Det lättaste sättet att minska sitt överätande är att lägga upp mindre portioner och att äta långsamt så att kroppens mättnadssignaler hinner med. Att äta sig lagom mätt kan vara svårt men i Japan, som har världens högsta medellivslängd, äter man sig oftast mätt till 80 procent.

Sola med måtta
Kraftig exponering för solen kan inte bara leda till hudskador och för tidigt åldrande i huden. Det kan även leda till en ökad risk för hudcancer, malignt melanon.
Var noga med att skydda dig när du ska vistas i solen genom täckande kläder eller solskyddsfaktor. Glöm inte välja en ekologisk solskyddsfaktor som inte skadar din hälsa eller vår miljö.

 

Läs också: Vad du behöver veta om sol, solskydd – och utvecklingen av hudcancer

Drick måttligt med alkohol
Vid alkoholkonsumtion är mängden den stora nyckeln till hur hälsan kommer påverkas. Att dricka med måtta är absolut avgörande då för höga doser alkohol kan leda till skador på lever och bukspottskörtel samt alkoholism.
Gränsen för vad som anses som en lämplig mängd alkohol går vid två glas per dag för män och ett glas för kvinnor.

Håll dig aktiv
Det finns tydliga sammanband mellan mängden motion och livslängd där ökad aktivitet leder till friskare och längre liv. Personer som tränar regelbundet kan förlänga sitt liv med upp till fyra år jämfört med en fysiskt inaktiv person. Har du inte möjlighet att utföra renodlad träning kan du ändå uppnå positiva hälsoeffekter genom dagliga promenader och vardagsmotion som att ta trapporna i stället för hissen.

Sluta röka
Rökning har inga hälsofrämjande effekter utan är bara negativt för både rökaren och den som utsätts för passiv rökning. Rökning leder bland annat till ökad risk för olika sorters cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar. Det är dock aldrig för sent att sluta! Redan dagen efter ett rökstopp kommer de första positiva effekterna på hälsan. Kvinnor som slutar röka i 35 års ålder ökar sin livslängd i snitt med sex till åtta år.

Läs också: Så här påverkar rökning nio olika kroppsdelar

Fastna inte framför TV:n
Sitt inte långa stunder framför TV:n, dator och surfplatta. Personer som spenderar fyra timmar eller mer inaktiva framför dator eller TV:n löper 50 procent högre risk att drabbas av sjukdomar relaterade till stillasittande än de personer som spenderar två timmar per dag. Om du sitter långa stunder kan du motverka de negativa hälsoeffekterna genom att gå upp och röra på dig fem minuter varje halvtimme.

Vårda dina sociala relationer
Personer med ett rikt socialt liv eller aktiva sociala relationer löper mindre risk att drabbas av hjärtproblem än personer som är ensamma. Ensamhet kan orsaka depression, högt kolesterol, stress och ångest.
Har du svårt med relationer? Det kan finnas sätt att motverka ensamheten på andra sätt. Studier visar nämligen att även relationer till djur ger positiva effekter på vår hälsa.

Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

Ät rätt
Det är inte bara viktigt att mängden vi äter är rätt, vad vi äter är minst lika viktigt! Tillgodose kroppens näringsbehov genom att äta frukt och grönt, bra fetter som omega-3, livsmedel rika på protein, drick vatten och ät tillräckliga mängder fibrer. Det kommer ge din kropp rätt verktyg för att hålla alla kroppsfunktioner i trim.
Undvik snabbmat, halvfabrikat, socker och hårt raffinerade livsmedel. De belastar din kropp och innehåller sällan tillräckligt med näring.

Läs också: 13 knep som motverkar hudens åldrande

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

petra månström

Petra Månström: ”Det är känslan som räknas”

Intervju

Hon var den lågmälda plugghästen med löpning som sämsta gren i skolgympan.  20 år senare är Petra Månström expert på just löpning. Hennes blogg om hur hon förberedde sig inför Stockholm Marathon blev snabbt en av landets mest lästa. Och i augusti kom hennes bok om smartare löpning, med tips för att göra oss alla till gladare och bättre löpare.

Återhämta dig från utmattning med hjärngympa

Intervju

Att se hjärnan som en muskel är ett bra sätt att förstå hur stress fungerar, varför återhämtning är ett måste och varför det inte går att vila sig tillbaka från utmattning. Det menar Karin Isberg, stresscoach och författare till den bästsäljande boken ”15 sätt att bli fri från stress”.

gron_trendsåaning

Kurera guidar bland hudvårdstrenderna

Hud

Micellärvatten, dubbeltvätt och stamceller. Det kommer ständigt nya trender inom hudvård och skönhet, många försvinner lika snabbt medan vissa är här för att stanna. Kurera har tagit hjälp av hudterapeuten Johanna Bjurström att titta närmre på de senaste årens trender.

varm appeldryck

Varm äppeldryck med ingefära

Recept

Den här tiden på året finns det tillgång till nyskördade svenska äpplen. Frossa i äppelpaj, must, kompott eller varför inte baka bröd med äpplen eller äta dem i en god sallad. Det här receptet är på en varm äppeldryck som är perfekt att värma sig med under svala sensommar- och höstkvällar. 

Kortisol i balans gav Eva lugnet tillbaka

Mental hälsa

Det är inte bara yttre stress som kan påverka oss, den inre stressen är minst lika farlig. Eva Sundh hade mycket oro och tankar och kände sig aldrig riktigt lugn. Oron påverkade även hennes mage. Eva började äta KSM-66, som stabiliserar stresshormonet kortisol. Idag är hon lugnare och mår bättre.

surkal

Surtantens eget recept på surkål

Recept

Surkål är en tidlös klassiker som kompletterar och lyfter mången god maträtt. Här kommer ett grundrecept från boken "Fermentera 2.0" av Jenny Neikell som kan varieras på otaliga vis genom att tillsätta kryddor och andra grönsaker.

Victoria Carinci och Lotta Lagerqvist

Lotta och Victoria instiftar “Surkålens dag”

Kost

Syrat och fermenterat är rena hälsokosten och det bara ökar i popularitet. Allt fler får upp ögonen för hälsofördelarna med gamla trotjänare som surkål och mjölksyrad gurka – det ges kurser och hålls föreläsningar och i höst kommer flera böcker i ämnet.

Mer fokus med ginkgo biloba

Mental hälsa

Om minnet sviker och du får svårt med koncentration och fokus beror det ofta på cirkulationsproblem. Studier på extrakt av bladen från det asiatiska tempelträdet ginkgo biloba har visat att dessa har en stark antiinflammatorisk effekt, kan vidga blodkärlen och därmed öka blodgenomströmningen. Det medför att minne, inlärning och koncentrationen förbättras.

tänder skepp citrusfrukt

Sjömännens sjukdom på återtåg

Forskning

I vår moderna tid är näringsbrist knappast något vi tror ska ska finnas i västvärlden, ändå drabbas många av undernäring. Och på sina håll har den gamla "sjömanssjukdomen" skörbjugg börjat komma tillbaka.

illustration och eva ruzs

Är du tillsammans med en relationspsykopat?

Sex- och relationer

Lever du med en partner som utåt sett är charmerande, trevlig och betraktas som en ”hyvens kille” eller ”schysst tjej”, rent av en svärmorsdröm. Men som blir en mardröm inom hemmets fyra väggar där han eller hon fritt kan kränka, manipulera och bryta ner dig. Och när du försöker få hjälp är det ingen som förstår eller tror dig – för du har ju en så trevlig partner.

bestick måttband citronvatten

Ny studie: Fasta aktiverar våra stamsceller

Forskning

Ett flertal gamla hälsorutiner har fått upprättelse på senare år. Till exempel har forskning inom neurovetenskap kunnat visa att vad som händer med hjärnan när vi mediterar. Nu har forskare dessutom upptäckt att fasta möjliggör regeneration av våra inre organ.

grönsaker och johanna bjurström

Hudterapeutens topplista med näringen som skyddar huden

Hud

Det är inte åren i sig som gör att vi får rynkor, slapp och glåmig hy. Med tiden syns resultatet av vad vi ätit, druckit och på annat sätt exponerat oss för i kroppens yttersta lager. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar i del tre av artikelserien om vår åldrande hud med sig av sina bästa tips på hur vi skyddar huden från att åldras i förtid.

skalle i siluett med saknad pusseslbit, hand med pusselbit

Probiotika kan motverka mani vid bipolär sjukdom

Mental hälsa

Bipolär sjukdom kan vara svår att hantera för såväl patienter som familj och vänner. Maniska faser kan ha starkt negativ inverkan på människors livskvalitet och patienterna kan ibland bli inlagda på sjukhus i flera dagar tills symptomen har lagt sig – men ett vanligt kosttillskott kan hjälpa.

havregrynsgröt och fullkornsbrld

Fullkorn skyddar mot typ 2-diabetes

Forskning

Råg, havre eller vete spelar ingen större roll. Så länge det rör sig om fullkorn skyddar samtliga mot typ 2-diabetes. Enligt en stor nordisk studie räcker det med en portion havregrynsgröt och en fullkornsmacka om dagen för att minska risken för diabetes.

Ingefära och gurkmeja fixade värken i fötterna

Värk

När Lena Månsson gick i pension såg hon fram emot att ha tid för långa härliga promenader. Men drömmen grusades när fötterna började värka. Ett tag gjorde de så ont att hon knappt kunde gå och ingen läkare kunde ge svar eller bot. Till sist hittade hon ett preparat med ingefära och gurkmeja – och nu kan hon njuta av långpromenader igen.

maria borelisu

Maria vill revolutionera synen på hälsa

Intervju

Maria Borelius är bosatt i London och har världen som sin arbetsplats, något som stundtals slitit på hälsan. För fem år sedan nådde hon sin personliga botten och kände att nu får det räcka, kroppen sade helt enkelt ifrån och den här gången valde Maria att lyssna.

äldre kvinna i solglasögon

Professor: ”Vår livslängd har ingen fast gräns”

Forskning

De råder delade meningar om huruvuda det finns en absolut gräns för hur gammal en människa kan bli eller inte. En svensk professor i matematisk statistik menar att det inte finns någon fast gräns och forskning visar att vare sig livsstil som genetiska faktorer verkar spela roll efter 110 års ålder.

C och en kvinna som snyter sig

Förkorta förkylningen med C-vitamin

Naturlig hälsa

Hösten närmar sig med stormsteg och med den följer ofta förkylningar som byter av varandra samt en lång rad med sjukdagar. Det finns en mängd, mer eller mindre beprövade, huskurer att ta till för att lindra symptom som följer med sjukdomen. En av dessa som nu får stöd genom ny forskning är att inta höga doser av C-vitamin.

halsovalet2018 fi

Feministiskt initiativ: “Minska köttkonsumtionen”

Politik

Inför valet 2018 har Kurera skickat ut en enkät till samtliga riksdagspartier med frågor som rör hälsa och miljö.  Vi har även slängt in en joker i leken och idag har turen kommit till Feministiskt initiativ där riksdagskandidaten Sandra Isaksson och Gubb Marit Stigsson, miljöpolitisk talesperson har svarat på frågor från Kureras expertpanel.