vacker medelålders kvinna

8 sätt att skjuta upp ditt åldrande

Åren går men det behöver inte betyda att du måste åldras i förtid.
Här kommer åtta tips på hur du håller dig pigg och fräsch länge!

Ät lagom
Att inte äta för mycket är en viktig faktor för att förlänga livet. Det lättaste sättet att minska sitt överätande är att lägga upp mindre portioner och att äta långsamt så att kroppens mättnadssignaler hinner med. Att äta sig lagom mätt kan vara svårt men i Japan, som har världens högsta medellivslängd, äter man sig oftast mätt till 80 procent.

Sola med måtta
Kraftig exponering för solen kan inte bara leda till hudskador och för tidigt åldrande i huden. Det kan även leda till en ökad risk för hudcancer, malignt melanon.
Var noga med att skydda dig när du ska vistas i solen genom täckande kläder eller solskyddsfaktor. Glöm inte välja en ekologisk solskyddsfaktor som inte skadar din hälsa eller vår miljö.

 

Läs också: Vad du behöver veta om sol, solskydd – och utvecklingen av hudcancer

Drick måttligt med alkohol
Vid alkoholkonsumtion är mängden den stora nyckeln till hur hälsan kommer påverkas. Att dricka med måtta är absolut avgörande då för höga doser alkohol kan leda till skador på lever och bukspottskörtel samt alkoholism.
Gränsen för vad som anses som en lämplig mängd alkohol går vid två glas per dag för män och ett glas för kvinnor.

Håll dig aktiv
Det finns tydliga sammanband mellan mängden motion och livslängd där ökad aktivitet leder till friskare och längre liv. Personer som tränar regelbundet kan förlänga sitt liv med upp till fyra år jämfört med en fysiskt inaktiv person. Har du inte möjlighet att utföra renodlad träning kan du ändå uppnå positiva hälsoeffekter genom dagliga promenader och vardagsmotion som att ta trapporna i stället för hissen.

Sluta röka
Rökning har inga hälsofrämjande effekter utan är bara negativt för både rökaren och den som utsätts för passiv rökning. Rökning leder bland annat till ökad risk för olika sorters cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar. Det är dock aldrig för sent att sluta! Redan dagen efter ett rökstopp kommer de första positiva effekterna på hälsan. Kvinnor som slutar röka i 35 års ålder ökar sin livslängd i snitt med sex till åtta år.

Läs också: Så här påverkar rökning nio olika kroppsdelar

Fastna inte framför TV:n
Sitt inte långa stunder framför TV:n, dator och surfplatta. Personer som spenderar fyra timmar eller mer inaktiva framför dator eller TV:n löper 50 procent högre risk att drabbas av sjukdomar relaterade till stillasittande än de personer som spenderar två timmar per dag. Om du sitter långa stunder kan du motverka de negativa hälsoeffekterna genom att gå upp och röra på dig fem minuter varje halvtimme.

Vårda dina sociala relationer
Personer med ett rikt socialt liv eller aktiva sociala relationer löper mindre risk att drabbas av hjärtproblem än personer som är ensamma. Ensamhet kan orsaka depression, högt kolesterol, stress och ångest.
Har du svårt med relationer? Det kan finnas sätt att motverka ensamheten på andra sätt. Studier visar nämligen att även relationer till djur ger positiva effekter på vår hälsa.

Läs också: Ensamhet – lika stor riskfaktor för tidig död som rökning

Ät rätt
Det är inte bara viktigt att mängden vi äter är rätt, vad vi äter är minst lika viktigt! Tillgodose kroppens näringsbehov genom att äta frukt och grönt, bra fetter som omega-3, livsmedel rika på protein, drick vatten och ät tillräckliga mängder fibrer. Det kommer ge din kropp rätt verktyg för att hålla alla kroppsfunktioner i trim.
Undvik snabbmat, halvfabrikat, socker och hårt raffinerade livsmedel. De belastar din kropp och innehåller sällan tillräckligt med näring.

Läs också: 13 knep som motverkar hudens åldrande

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

bountybitar susanne hovenäs

Recept på gudomligt goda Bountybitar

Recept

Receptet på denna mumsbit kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randenie.  Tar du en finns det en risk för att du vill tömma hela kakfatet varnar kokboksförfattarna.

Guide: Så tolkar du ditt sköldkörteltest

Naturlig hälsa

Idag är det World Thyroid Day, en dag som uppmärksammar sköldkörtelsjukdomar som är ett växande problem världen över. Framförallt hos kvinnor. Ett blodprov, andra undersökningar och en kartläggning av symptom visar på om sköldkörteln fungerar eller inte. Här får du veta hur du ska tolka ditt blodprov.  

röntgad sköldkörtel

Här är de vanligaste sköldkörtelsjukdomarna

Naturlig hälsa

International Thyroid Awareness Week pågår, en vecka vars uppgift är att öka kunskapen om sjukdomar och rubbningar i sköldkörteln. Allt fler drabbas, av dom främst kvinnor. Stress misstänks som en bov, men det finns flera sjukdomar och orsaker till att sköldkörtelns funktion störs. Här listar vi de vanligaste.     

balans

Få balans på hormonerna och må bra

Naturlig hälsa

Att hormonerna är i balans är viktigt för vårt välmående. Hamnar de i obalans påverkas vi på olika negativa sätt. Till exempel kan vi få besvär som akne, PMS, klimakteriebesvär, ändrad ämnesomsättning, minskad sexlust och problem med fertiliteten. Ekologisk, näringsrik bidrottninggelé har en vitaliserande effekt i kroppen. Den kan balansera vissa hormoner, vilket påverkar hälsan positivt.

sköldkörtelpussel

Kombinationsbehandling vid hypotyreos – det enda rätta?

Forskning

Underfunktion i sköldkörteln eller hypotyreos innebär att många av kroppens funktioner går på lågvarv. Bara i Sverige behandlas enligt Sköldkörtelförbundet cirka 458 000 personer, det vill säga 4 procent av befolkningen för tillståndet. Forskning visar dock att långt ifrån alla blir hjälpta av standardbehandlingen – snarare tvärtom.

acai desserrt och växt

Acai – Superbäret från Amazonas

Naturlig hälsa

Superfrukt, bär och andra växter har fått ett uppsving. Och den kanske främsta av dem alla är acai, ett bär från amazonas djungler med djup blåröd färg och mustig smak. Bäret har bland annat höga halter av nyttiga polyfenoler och är populärt att ha i smoothies och så kallade acai-bowlls.

emanuel nilsson medalj

“Hur gör man för att hitta sin egen version av lycka?”

Krönikan

Den tragiska nyheten om Tim Berling känd under artistnamnet Avicii lämnade ingen oberörd. Och många har sett och berörts av dokumentärfilmen på SVT där det tydligt framgår att framgång inte är lika med lycka. Föreläsaren Emanuel Nilsson skriver att förmågan att stanna upp och reflektera är den egenskap som behövs mest idag.

Testa dina sköldkörtelhormoner

Testa dina sköldkörtelhormoner

Erbjudanden

Med anledning av International Thyroid Awareness Week har du som Kureraläsare möjligheten att testa dina sköldkörtelhormoner hos Medisera som erbjuder Hälsokontroller via blodprov online till ett förmånligare pris.

Lena Hallengren: S vill satsa på tidiga insatser mot psykisk ohälsa hos unga

Politik

Under torsdagen meddelade Socialdemokraterna att de tänker sätta in extra resurser för att möta utvecklingen med ökande psykisk ohälsa bland barn och unga. Förslaget är att insatserna bland annat ska stärka Elevhälsan som även ska börja screena för psykisk ohälsa i syfte att fånga upp problem tidigt berättar Lena Hallengren, nytillträdd barn- äldre- och jämställdhetsminister för Kurera.

bovettefrallor susanne hovenäs

Frukostfrallor med bovete och nypon

Recept

Receptet på dessa saftiga frallor kommer från boken "Baka glutenfritt - matbröd och söta favoriter" av Susanne Hovenäs och Malin Randeniye. Nyponskalmjölet ger bröden en sötsyrlig ton som balanserar upp det bittra i bovetemjölet. 

Viktnedgång med hjälp av chili

Vikt

Felix Wedenell tränar fem till sex gånger i veckan. Men trots den hårda träningen har han lagt på sig några extra kilon runt midjan. Nyårslöftet var att ta bort övervikten och tack vare ett kosttillskott med chili har Felix lyckats gå ner sju kilo på bara sex veckor.

händer

Relationsskolan: Hur relaterar du på jobbet?

Mental hälsa

Arbetskamrater är ett kapitel för sig. Det är lätt att tro att alla på jobbet har samma mål och drivkraft som en själv. Men för att ha väl fungerande relationer på arbetsplatsen och nå uppsatta mål behöver allt vara uttalat menar relationsterapeuten Cornelia Södergren.

kaffe kopp ekg kurva av kaffebönor

Kaffe – bra eller dåligt för hjärtat?

Forskning

Kaffe – svart, krämigt, latte, macchiato, espresso. Det finns en uppsjö av varianter och smaker av drycken som är en del av många människors dagliga rutiner och sociala vanor. Men det finns de som avråds från att dricka kaffe, till exempel rekommenderar läkare ofta patienter med arytmi att avstå men nu visar studier att kaffe faktiskt i motsats till vad man tidigare trott kan hjälpa vid oregelbunden hjärtrytm.

äldre man i keps, man som går och gamla manshänder

Man – så håller du dig på benen vid 90

Forskning

Män som vill leva friska och klara sig utan hjälp på ålderns höst bör satsa på en rökfri tillvaro och en hälsosam diet, det visar forskning vid Uppsala universitet. Även om normalt midjemått var önskvärt gjorde det inget med lite hull – det kan tvärtom vara hälsosamt.

någon byter lakan i en säng och tvättmaskin

Hur ofta ska vi byta lakan i sängen?

Forskning

Tänker du på vad som finns mellan lakanen när du kryper ned i sängen på kvällen för att sova? Kanske dags att göra det. För även om vi inte ska vara överdrivet nitiska när det kommer till städning finns det många skäl att hålla sängen fräsch.

gröt, currygryta och grillad ananas

Lättlagat och gott i det gröna

Recept

Nu är våren här och vi kan äntligen njuta av härliga vårdagar ute i naturen. En dag med grillning ute i skogen eller en helg i tält kan vara uppfriskande. Dessa recept är enkla att tillaga över öppen eld eller i ett stormkök. De går även att förbereda hemma så det blir enkelt ute när hungern slår till.

Behåll vikten med mindful eating

Vikt

Mindfulness rekommenderas ofta för att minska stress och hjälpa oss vara mer närvarande men nu visar studier att mindfulness även kan hjälpa oss att bli av med övervikt och att dessutom hålla vikten. Elin Borg socionom, mindfulneslärare och kostrådgivare berättar hur.

Så får du fötterna fina inför sommaren

Hud

Nu när solen tittat fram är det också dags för fötterna att komma fram. Men de är kanske inte en så rolig syn då vi oftast inte prioriterat våra fötter under vintern. Hudterapeuten Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips för garanterat sommarfina fossingar. 

Petra Månström

Större löparlycka med magnesium

Naturlig hälsa

Dags att ge sig ut i löpspåret? Fyll på med rätt näringsämnen för att maxa både resultat, effekt och välmående. Journalisten och löparentusiasten Petra Månström boostar med magnesium – en riktig träningshjälte bland mineraler, som minskar trötthet i musklerna och kan rädda dig från kramp.