Kvinna sitter redo med kniv och gaffel

9 olika typer av hunger

Lär känna skillnaden mellan olika sorters hunger – och ta kontrollen över mer än bara dina kilon.
Här är nio olika typer av hunger.

1. Hedonisk hunger = inbillad hunger
Hedonism kommer från grekiskans hedone och betyder njutning eller lustkänsla. Hedonisk hunger innebär att du blir hungrig när du utsätts för frestelser – som till exempel det strategiskt placerade sockerstinna godiset precis intill kassakön – eftersom hjärnan då lurar dig att känna sug efter mat och sötsaker. Denna inbillade hunger kan upplevas lika stark och verklig som den hunger som orsakas av att det var länge sen vi åt och kroppen behöver energi, skriver Expressen.

► Läs också: Det visste du inte om hunger! Knepen som kan få kilon att rasa

 

2. Homeostatisk hunger = verklig hunger
Du är hungrig för att kroppen behöver energi. Kan kännas som värk i magen, du kan få ont i huvudet, bli trött, torr i munnen, lättirriterad, yr och få svårt att koncentrera sig.
Fasta kan vara ett bra sätt att utforska hur verklig hunger känns. Att få ökad kontakt med sina hungerkänslor brukar resultera i ökad kontakt även med sina mättnadskänslor, vilka blir tydligare.

3. Kvällshunger
Två exakt likadana maträtter kan mätta på helt olika sätt beroende på när du äter dem. De starkaste mättnadskänslorna upplever vi på morgonen och de svagaste på kvällen. Att aptiten stiger på kvällen beror på att maten mättar sämre då, vilket är anledningen till att lätt äter för mycket på kvällstid.
Kroppen är sämst på att bearbeta kalorier kvällstid och därför lagras de lättare som fett då. Våra insulin– och glukosvärden blir markant högre efter en måltid klockan 22.00 på kvällen, jämfört med efter samma måltid klockan 10.00 på förmiddagen – eftersom kroppen inte är inställd på att äta och smälta stora mål sent.

4. Teknikhunger
Vi får i oss fler kalorier om vi distraheras av till exempel tv-tittande enligt en studie från American Journal of Clinical Nutrition. Vi äter inte bara mer utan även snabbare om vi samtidigt surfar, spelar spel eller ser på tv.
Matsmältningen försämras om vi tar med oss tekniken till måltiden, och studier har visat att barn som spelar datorspel vid matbordet äter mer och snabbare.

5. Känslohunger
När vi är stressade och oroliga är det vanligt att vi, omedvetet, försöker dämpa känslorna genom att äta något. Ofta är det de lite hjälplösa känslorna – som besvikelse, stress, mindervärdeskänslor – som väcker denna hunger.
Tänk efter: När åt du senast? Är du hungrig på riktigt eller gömmer sig andra känslor, som till exempel stress eller deppighet, bakom suget? Finns det i så fall något annat sätt att minska denna känsla än att äta?

6. Mörker- och kylahunger
När det är kallt och mörkt ute och vår kroppstemperatur är låg blir vi hungrigare, detta på grund av att kyla och mörker stimulerar lusten att äta fet och energirik mat.
Ett okänt vikttips: Var medveten om att värme och solljus däremot ökar suger efter vattenrik och kalorisnål mat. Så vill du hålla vikten – se till att hålla dig varm och få mycket dagsljus.

7. Vanehunger
Hunger är en rutinkänsla. Vi blir ofta hungriga då det närmar sig till exempel lunchtid, om vi vanligtvis äter lunch vill säga.
När forskare mätte halten av hungerhormonet ghrelin 38 gånger under ett dygn kunde de se hur deltagarnas hunger steg brant inför en förväntad måltid. Men det var inte i första hand den tomma magsäcken som fick hungern att strömma till utan deltagarnas vanemönster.

8. Lunchhunger
Vår hunger brukar kulminera mitt på dagen, enligt studier. Kroppen ropar då efter protein och halten av proteaser – som är enzymer som bryter ner protein – är som högst vid lunchtid.
Lunch är ett bra tillfälle att äta dagens huvudmål, gärna proteinrikt.

9. Trötthetshunger
Vid sömnbrist stiger halten av hormoner som stimulerar aptiten, medan hormonerna som ger oss mättnadskänsla minskar.
Detta är alltså en hunger som människor lätt luras av eftersom kroppen tolkar behovet av energi fel. Vi upplever att vi behöver mat för att få energi när vi egentligen är i behov av sömn för att ladda energi.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Lagermonade richard mann

Lagermonade – friskt och gott till sillen

Recept

Från boken "Alkoholfritt till maten" av Richard Mann kommer detta recept på en alkoholfri variant av shandy – en blandning av öl och lemonad som är vanlig i Storbritannien. Passar till lätt och fräsch mat och klassiska midsommarrätter som exempelvis primörsallad med varmrökt lax, kokta kräftor med krondill eller sill och potatis.

Food Pharmacy bjuder till midsommarfest

Recept

Mia Clase och Lina Nertby Aurell från populära Food Pharmacy sätter sin prägel på midsommarmaten och bjuder på en festlig måltid med hälsosam twist. På bordet denna midsommar står vegansk gubbröra, sparrissallad med grillspett och avslutningsvis jordgubb- och rabarberkompott med kokosgrädde.

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.