Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna sitter redo med kniv och gaffel

9 olika typer av hunger

Lär känna skillnaden mellan olika sorters hunger - och ta kontrollen över mer än bara dina kilon.
Här är nio olika typer av hunger.

1. Hedonisk hunger = inbillad hunger
Hedonism kommer från grekiskans hedone och betyder njutning eller lustkänsla. Hedonisk hunger innebär att du blir hungrig när du utsätts för frestelser - som till exempel det strategiskt placerade sockerstinna godiset precis intill kassakön - eftersom hjärnan då lurar dig att känna sug efter mat och sötsaker. Denna inbillade hunger kan upplevas lika stark och verklig som den hunger som orsakas av att det var länge sen vi åt och kroppen behöver energi, skriver Expressen.

► Läs också: Det visste du inte om hunger! Knepen som kan få kilon att rasa

 

2. Homeostatisk hunger = verklig hunger
Du är hungrig för att kroppen behöver energi. Kan kännas som värk i magen, du kan få ont i huvudet, bli trött, torr i munnen, lättirriterad, yr och få svårt att koncentrera sig.
Fasta kan vara ett bra sätt att utforska hur verklig hunger känns. Att få ökad kontakt med sina hungerkänslor brukar resultera i ökad kontakt även med sina mättnadskänslor, vilka blir tydligare.

3. Kvällshunger
Två exakt likadana maträtter kan mätta på helt olika sätt beroende på när du äter dem. De starkaste mättnadskänslorna upplever vi på morgonen och de svagaste på kvällen. Att aptiten stiger på kvällen beror på att maten mättar sämre då, vilket är anledningen till att lätt äter för mycket på kvällstid.
Kroppen är sämst på att bearbeta kalorier kvällstid och därför lagras de lättare som fett då. Våra insulin- och glukosvärden blir markant högre efter en måltid klockan 22.00 på kvällen, jämfört med efter samma måltid klockan 10.00 på förmiddagen - eftersom kroppen inte är inställd på att äta och smälta stora mål sent.

4. Teknikhunger
Vi får i oss fler kalorier om vi distraheras av till exempel tv-tittande enligt en studie från American Journal of Clinical Nutrition. Vi äter inte bara mer utan även snabbare om vi samtidigt surfar, spelar spel eller ser på tv.
Matsmältningen försämras om vi tar med oss tekniken till måltiden, och studier har visat att barn som spelar datorspel vid matbordet äter mer och snabbare.

5. Känslohunger
När vi är stressade och oroliga är det vanligt att vi, omedvetet, försöker dämpa känslorna genom att äta något. Ofta är det de lite hjälplösa känslorna - som besvikelse, stress, mindervärdeskänslor - som väcker denna hunger.
Tänk efter: När åt du senast? Är du hungrig på riktigt eller gömmer sig andra känslor, som till exempel stress eller deppighet, bakom suget? Finns det i så fall något annat sätt att minska denna känsla än att äta?

6. Mörker- och kylahunger
När det är kallt och mörkt ute och vår kroppstemperatur är låg blir vi hungrigare, detta på grund av att kyla och mörker stimulerar lusten att äta fet och energirik mat.
Ett okänt vikttips: Var medveten om att värme och solljus däremot ökar suger efter vattenrik och kalorisnål mat. Så vill du hålla vikten - se till att hålla dig varm och få mycket dagsljus.

 

7. Vanehunger
Hunger är en rutinkänsla. Vi blir ofta hungriga då det närmar sig till exempel lunchtid, om vi vanligtvis äter lunch vill säga.
När forskare mätte halten av hungerhormonet ghrelin 38 gånger under ett dygn kunde de se hur deltagarnas hunger steg brant inför en förväntad måltid. Men det var inte i första hand den tomma magsäcken som fick hungern att strömma till utan deltagarnas vanemönster.

8. Lunchhunger
Vår hunger brukar kulminera mitt på dagen, enligt studier. Kroppen ropar då efter protein och halten av proteaser - som är enzymer som bryter ner protein - är som högst vid lunchtid.
Lunch är ett bra tillfälle att äta dagens huvudmål, gärna proteinrikt.

9. Trötthetshunger
Vid sömnbrist stiger halten av hormoner som stimulerar aptiten, medan hormonerna som ger oss mättnadskänsla minskar.
Detta är alltså en hunger som människor lätt luras av eftersom kroppen tolkar behovet av energi fel. Vi upplever att vi behöver mat för att få energi när vi egentligen är i behov av sömn för att ladda energi.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.