Kvinna sitter redo med kniv och gaffel

9 olika typer av hunger

Lär känna skillnaden mellan olika sorters hunger – och ta kontrollen över mer än bara dina kilon.
Här är nio olika typer av hunger.

1. Hedonisk hunger = inbillad hunger
Hedonism kommer från grekiskans hedone och betyder njutning eller lustkänsla. Hedonisk hunger innebär att du blir hungrig när du utsätts för frestelser – som till exempel det strategiskt placerade sockerstinna godiset precis intill kassakön – eftersom hjärnan då lurar dig att känna sug efter mat och sötsaker. Denna inbillade hunger kan upplevas lika stark och verklig som den hunger som orsakas av att det var länge sen vi åt och kroppen behöver energi, skriver Expressen.

► Läs också: Det visste du inte om hunger! Knepen som kan få kilon att rasa

 

2. Homeostatisk hunger = verklig hunger
Du är hungrig för att kroppen behöver energi. Kan kännas som värk i magen, du kan få ont i huvudet, bli trött, torr i munnen, lättirriterad, yr och få svårt att koncentrera sig.
Fasta kan vara ett bra sätt att utforska hur verklig hunger känns. Att få ökad kontakt med sina hungerkänslor brukar resultera i ökad kontakt även med sina mättnadskänslor, vilka blir tydligare.

3. Kvällshunger
Två exakt likadana maträtter kan mätta på helt olika sätt beroende på när du äter dem. De starkaste mättnadskänslorna upplever vi på morgonen och de svagaste på kvällen. Att aptiten stiger på kvällen beror på att maten mättar sämre då, vilket är anledningen till att lätt äter för mycket på kvällstid.
Kroppen är sämst på att bearbeta kalorier kvällstid och därför lagras de lättare som fett då. Våra insulin– och glukosvärden blir markant högre efter en måltid klockan 22.00 på kvällen, jämfört med efter samma måltid klockan 10.00 på förmiddagen – eftersom kroppen inte är inställd på att äta och smälta stora mål sent.

4. Teknikhunger
Vi får i oss fler kalorier om vi distraheras av till exempel tv-tittande enligt en studie från American Journal of Clinical Nutrition. Vi äter inte bara mer utan även snabbare om vi samtidigt surfar, spelar spel eller ser på tv.
Matsmältningen försämras om vi tar med oss tekniken till måltiden, och studier har visat att barn som spelar datorspel vid matbordet äter mer och snabbare.

5. Känslohunger
När vi är stressade och oroliga är det vanligt att vi, omedvetet, försöker dämpa känslorna genom att äta något. Ofta är det de lite hjälplösa känslorna – som besvikelse, stress, mindervärdeskänslor – som väcker denna hunger.
Tänk efter: När åt du senast? Är du hungrig på riktigt eller gömmer sig andra känslor, som till exempel stress eller deppighet, bakom suget? Finns det i så fall något annat sätt att minska denna känsla än att äta?

6. Mörker- och kylahunger
När det är kallt och mörkt ute och vår kroppstemperatur är låg blir vi hungrigare, detta på grund av att kyla och mörker stimulerar lusten att äta fet och energirik mat.
Ett okänt vikttips: Var medveten om att värme och solljus däremot ökar suger efter vattenrik och kalorisnål mat. Så vill du hålla vikten – se till att hålla dig varm och få mycket dagsljus.

7. Vanehunger
Hunger är en rutinkänsla. Vi blir ofta hungriga då det närmar sig till exempel lunchtid, om vi vanligtvis äter lunch vill säga.
När forskare mätte halten av hungerhormonet ghrelin 38 gånger under ett dygn kunde de se hur deltagarnas hunger steg brant inför en förväntad måltid. Men det var inte i första hand den tomma magsäcken som fick hungern att strömma till utan deltagarnas vanemönster.

8. Lunchhunger
Vår hunger brukar kulminera mitt på dagen, enligt studier. Kroppen ropar då efter protein och halten av proteaser – som är enzymer som bryter ner protein – är som högst vid lunchtid.
Lunch är ett bra tillfälle att äta dagens huvudmål, gärna proteinrikt.

9. Trötthetshunger
Vid sömnbrist stiger halten av hormoner som stimulerar aptiten, medan hormonerna som ger oss mättnadskänsla minskar.
Detta är alltså en hunger som människor lätt luras av eftersom kroppen tolkar behovet av energi fel. Vi upplever att vi behöver mat för att få energi när vi egentligen är i behov av sömn för att ladda energi.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hårmineralanalys

Stressad? Svaret finns i håret

Vitamin- och mineralterapi

Stress är en vanlig orsak till att vi har låg energi, sover dåligt och får problem med magen. Till näringsterapeuten Maria Hellström söker sig kvinnor och män och i alla åldrar som på egen hand inte klarat av att lösa sina problem. Marias bästa redskap – för att ta reda på vad som är fel och sedan presentera en lösning – är en hårmineralanalys.

Sara Sommerfeld: ”Jag hittade mig själv och fann lyckan”

Intervju

Efter att ha satsat all sin energi och passion på jobbet hamnade skådespelerskan Sara Sommerfeld i en livskris när hon var i 30-årsåldern. Den förde henne ut på en lång resa – både i det yttre och i det inre. Krisen gav henne en starkare självkänsla och i dag är hon tvåbarnsmamma och lever i en kärleksfull relation. Och om livet går för fort igen vet hon vad hon ska göra.

morot grönkål blåbär öga

Naturliga sätt att bevara god syn

Naturlig hälsa

Vi har en tendens att dela upp kroppen i olika delar som inte har med varandra att göra. Detta gör att vi lätt kan tro att synen är något vi inte har någon kontroll över och att det är ofrånkomligt att synen försämras med åren men så behöver det alls inte vara.

ann-sofi forsberg hand med blomma i

Mindful Tapping del 4: Upplev mer glädje

Mental hälsa

I tre lektioner har Kureras läsare fått en liten inblick i Mindful Tapping och vad energipsykologi kan göra för välmåendet. I den fjärde och avslutande delen lär Ann-Sofi Forsberg, en av grundarna av metoden ut en övning som ska hjälpa oss att känna mer glädje genom att fokusera på tacksamhet.

Hudterapeuten Negin har koll på mineralriket

Hud

För snart fem år sedan öppnade hudterapeuten Negin Aghili sin salong och butik i Hornstull på Södermalm i Stockholm. Dit söker sig de som vill arbeta med huden från både ut- och insida. Kurera har varit på besök och diskuterat näring för huden med Negin.

Nu ska fler livsmedel få tillsatt D-vitamin

Politik

Brist på D-vitamin är vanligt på våra breddgrader bland annat då det är svårt att få i sig i tillräcklig mängd på vinterhalvåret. Från 16 maj 2018 ska fler livsmedel berikas med D-vitamin. Fler sorters mjölkprodukter, vegetabiliska drycker som havredryck samt matfetter omfattas. Dessutom höjs nivåerna jämfört med tidigare.

svenska_algen_har_gjort_succe

Svenska hälsoalgen har gjort succé världen över

Antioxidanter och fria radikaler

Trettio års forskning har visat att astaxanthin, naturens starkaste fettlösliga antioxidant, är antiinflammatorisk och påverkar flera olika delar av kroppen. Den kan ge mer energi, förbättra uthållighet och återhämtning efter träning samt förebygga torra ögon och skydda magens slemhinna. Det forskningen har fokus på just nu är att förstå varför astaxanthin förbättrar orken och stärker immunförsvaret.

Konferens visade på många vägar bort från medikalisering

Trendspaning

I en tid då psykiatrin är i blåsväder med avslöjanden i SVTs "Uppdag granskning" om patienter som avlider under bältesläggning inom slutenvården och elchocks-behandlingar som kryper nedåt i åldrarna känns det uppfriskande att det anordnas en konferens med temat Bortom medikalisering – nya perspektiv på depression, stress och utmattning.

sanna ehdin citron

Sanna Ehdin: ”C-vitamin är livsviktigt”

Krönikan

Nästan alla djurarter, från insekter till däggdjur kan producera sitt eget C-vitamin – förutom människan. Därför behöver vi få i oss det via kosten. Vi skulle behöva producera cirka tretton gram C-vitamin per dag för att komma upp i samma mängd som djurens kroppar tillverkar skriver Sanna Ehdin som därför förespråkar tillskott.

två väninnor som kramas

14 sätt att bli lyckligare

Mental hälsa

Det kan verka enkelt, men ibland är det inte så lätt att känna glädje och lycka. Stress, tuffa besked eller svåra motgångar och mycket annat kan får oss ur balans. Oavsett om du tappat fotfästet eller inte – här är 14 tips som hjälper dig att känna mer lycka.

an-sofi forsberg och tapping point

Midful Tapping del 3: Handskas med ditt bagage

Mental hälsa

Alla kommer till världen med olika förutsättningar, ovanpå det gör vi olika livsresor. Det som styr hur vi reagerar i olika situationer beror till stor del på vårt bagage enligt Kjell och Ann-Sofi Forsberg, grundare av metoden Mindful Tapping. I tredje lektionen lär instruktörerna Micke "Syd" Andersson och Hanna Noorberg ut en meditativ metod som syftar till att skapa balans i hjärna och nervsystem.

nypon_gjorde_att_mats_slapp_operation

Nypon gjorde att Mats slapp operation

Värk

Svår artros konstaterade läkaren efter att ha undersökt Mats Nygrens trasiga fotled för drygt ett år sedan. En operationstid sattes upp. Men innan tiden för operation kom så kunde Mats ställa in. Han tyckte inte att det fanns någon anledning att lägga sig under kniven eftersom han i princip hade blivit smärtfri med hjälp av nypon.

Tre tips för smidiga muskler och leder

Värk

Näringsterapeuten Maria Hellström tipsar om tre bra sätt för att bevara smidigheten i muskler och leder. Träning ihop med rätt kost och näring räcker långt för att bibehålla rörlighet och styrka oavsett ålder.

hund apporterar plantera i kruka

Måna om mångfalden i magen

Mage

Långt ifrån alla bakterier är skadliga, faktum är att vi består till större del av bakterier än vi gör av celler. Konsten är bara att se till att vi har rätt balans.

man badar midjemått

Låt kilona rinna ut med badvattnet

Vikt

Att ta ett varmt bad kan ha fler gynnsamma effekter på hälsan än att vi kopplar av och blir rena. Ett bad kan nämligen sänka blodsockret och öka kaloriförbränningen, detta enligt brittiska studier som visade att en timmas bad ökade energiförbrukningen med hela 80 procent.

CBD-olja klassas som läkemedel

Allmänt

Fyra företag som sålt hampaprodukter med den så kallade CBD-oljan innehållande ämnet cannabidiol tvingas nu upphöra med försäljningen. Detta efter att Läkemedelsverket klassat produkterna som läkemedel.

skrivbord på Kurera

Vi söker en kreativ och hälsointresserad webbredaktör

Övrigt

Vi söker en nyfiken, kreativ och hälsointresserad webbredaktör som gillar att ha många bollar i luften och kan hjälpa oss att utvecklas digitalt. Du kommer att arbeta redaktionellt med att skapa innehåll för kurera.se och sociala medier som Facebook, Instagram och Youtube. Ditt arbete som webbredaktör innefattar även en del administrativt och tekniskt arbete. Arbetet kräver att du är en duktig skribent, har god känsla för färg och form samt att du vet vad som skapar engagemang.

Tallbarksextrakt lindrar pollenallergi

Bark från tall lindrade pollenallergi

Naturlig hälsa

José San Martin blev allergisk mot gräspollen för åtta år sedan. Han blev trött och snuvig och varje dag efter lunch kändes det som han ville lägga sig ner och sova. För ett år sedan kom räddningen, ett barkextrakt som blockerar frisättningen av histamin. Det fick José på fötter igen. Förra sommaren var han inte längre trött och näsan hade slutat rinna.