Kvinna sitter redo med kniv och gaffel

9 olika typer av hunger

Lär känna skillnaden mellan olika sorters hunger – och ta kontrollen över mer än bara dina kilon.
Här är nio olika typer av hunger.

1. Hedonisk hunger = inbillad hunger
Hedonism kommer från grekiskans hedone och betyder njutning eller lustkänsla. Hedonisk hunger innebär att du blir hungrig när du utsätts för frestelser – som till exempel det strategiskt placerade sockerstinna godiset precis intill kassakön – eftersom hjärnan då lurar dig att känna sug efter mat och sötsaker. Denna inbillade hunger kan upplevas lika stark och verklig som den hunger som orsakas av att det var länge sen vi åt och kroppen behöver energi, skriver Expressen.

► Läs också: Det visste du inte om hunger! Knepen som kan få kilon att rasa

 

2. Homeostatisk hunger = verklig hunger
Du är hungrig för att kroppen behöver energi. Kan kännas som värk i magen, du kan få ont i huvudet, bli trött, torr i munnen, lättirriterad, yr och få svårt att koncentrera sig.
Fasta kan vara ett bra sätt att utforska hur verklig hunger känns. Att få ökad kontakt med sina hungerkänslor brukar resultera i ökad kontakt även med sina mättnadskänslor, vilka blir tydligare.

3. Kvällshunger
Två exakt likadana maträtter kan mätta på helt olika sätt beroende på när du äter dem. De starkaste mättnadskänslorna upplever vi på morgonen och de svagaste på kvällen. Att aptiten stiger på kvällen beror på att maten mättar sämre då, vilket är anledningen till att lätt äter för mycket på kvällstid.
Kroppen är sämst på att bearbeta kalorier kvällstid och därför lagras de lättare som fett då. Våra insulin– och glukosvärden blir markant högre efter en måltid klockan 22.00 på kvällen, jämfört med efter samma måltid klockan 10.00 på förmiddagen – eftersom kroppen inte är inställd på att äta och smälta stora mål sent.

4. Teknikhunger
Vi får i oss fler kalorier om vi distraheras av till exempel tv-tittande enligt en studie från American Journal of Clinical Nutrition. Vi äter inte bara mer utan även snabbare om vi samtidigt surfar, spelar spel eller ser på tv.
Matsmältningen försämras om vi tar med oss tekniken till måltiden, och studier har visat att barn som spelar datorspel vid matbordet äter mer och snabbare.

5. Känslohunger
När vi är stressade och oroliga är det vanligt att vi, omedvetet, försöker dämpa känslorna genom att äta något. Ofta är det de lite hjälplösa känslorna – som besvikelse, stress, mindervärdeskänslor – som väcker denna hunger.
Tänk efter: När åt du senast? Är du hungrig på riktigt eller gömmer sig andra känslor, som till exempel stress eller deppighet, bakom suget? Finns det i så fall något annat sätt att minska denna känsla än att äta?

6. Mörker- och kylahunger
När det är kallt och mörkt ute och vår kroppstemperatur är låg blir vi hungrigare, detta på grund av att kyla och mörker stimulerar lusten att äta fet och energirik mat.
Ett okänt vikttips: Var medveten om att värme och solljus däremot ökar suger efter vattenrik och kalorisnål mat. Så vill du hålla vikten – se till att hålla dig varm och få mycket dagsljus.

7. Vanehunger
Hunger är en rutinkänsla. Vi blir ofta hungriga då det närmar sig till exempel lunchtid, om vi vanligtvis äter lunch vill säga.
När forskare mätte halten av hungerhormonet ghrelin 38 gånger under ett dygn kunde de se hur deltagarnas hunger steg brant inför en förväntad måltid. Men det var inte i första hand den tomma magsäcken som fick hungern att strömma till utan deltagarnas vanemönster.

8. Lunchhunger
Vår hunger brukar kulminera mitt på dagen, enligt studier. Kroppen ropar då efter protein och halten av proteaser – som är enzymer som bryter ner protein – är som högst vid lunchtid.
Lunch är ett bra tillfälle att äta dagens huvudmål, gärna proteinrikt.

9. Trötthetshunger
Vid sömnbrist stiger halten av hormoner som stimulerar aptiten, medan hormonerna som ger oss mättnadskänsla minskar.
Detta är alltså en hunger som människor lätt luras av eftersom kroppen tolkar behovet av energi fel. Vi upplever att vi behöver mat för att få energi när vi egentligen är i behov av sömn för att ladda energi.

Av Isabelle G Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Allergisk eller “bara” överkänslig?

Kost

Allergisk eller överkänslig? Kroppen är komplicerad och begreppsförvirringen är stor. Det enda du vet är att du inte mår bra. Vad kan du göra för att komma tillrätta ned besvären och må bra igen? Vi reder ut begreppen.

tv-skärm

TV-serie sätter våra vanligaste dieter på prov

Trendspaning

I Svts nya realityserie ”Bästa dieten” som börjar sändas ikväll får fyra par prova olika populära dieter, i fyra veckors tid. Under tiden övervakas de noggrant för att se hur kostomläggningen påverkar hälsan. Programserien är därmed samtidigt en vetenskaplig studie – om än i liten skala.

Lugn och fokuserad med lecitin

Hälsa

Lecitin är fettsyran som föll i glömska när fiskoljan fick sitt stora genombrott i mitten av 1990-talet. Men lecitin förtjänar bättre – det är en av de viktigaste byggstenarna i kroppens cellmembran och våra hjärnor består till 40 procent av den ganska okända fettsyran.

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.