9 tecken på att du är på väg in i väggen

9 tecken på att du är på väg in i väggen

Nio signaler på ohälsosam stress

Sömnstörningar
Du känner dig ofta trött och utan energi. Du känner dig inte utvilad på morgonen även om du sovit länge och ostört. Du har svårt att somna eller du vaknar på natten och har svårt att somna om. Det är svårt att varva ner och koppla av.

Minnes- och koncentrationsproblem
Du har svårt att koncentrera dig och har dåligt minne.

Ökad känslighet för sinnesintryck
Du får lättare yrsel och känner dig överkänslig mot sinnesintryck som ljud och ljus. Du blir lättare visuellt överstimulerad (även perifert) och vardagligt plåtter – som barnens leksaker, öppna skåpsluckor, utspridd post – kan plötsligt störa dig mer.

Förändrad sinnesstämning
Du känner dig nedstämd och orolig, får lättare ångest och har lätt att stanna i negativa tankar. Du blir lätt irriterad och får oftare känsloutbrott.

Svårighet att hantera krav och tidspress
Du har svårt att klara av krav och känner att tiden inte längre räcker till för att klara av dina arbetsuppgifter. Du tycker inte att du har tid att träffa familj och vänner.

Kroppsliga symtom
Värk i kroppen. Du har spänningshuvudvärk, ont i magen, känner dig stel och spänd. Du spänner musklerna och har ont i nacke, axlar och rygg.

Påverkat hjärta och försämrat immunförsvar
Ditt immunförsvar blir försvagat och du blir oftare sjuk och får infektioner.
Stress gör att en mängd hormoner frisätts som gör att blodsockret ökar, du får hjärtklappning och pulsen ökar.

Förändrat socialt liv
Du väljer bort vila, hobby, fritidsaktiviteter, nöjen och att umgås med vänner och familj. Du tappar lusten för sex.

Sämre återhämtningsförmåga
Du återhämtar dig inte lika snabbt som du brukar. Det spelar ingen roll hur mycket du vilar, det är som att du ändå inte kan ladda om batterierna.

Källa: Hjärnfonden

Stressrelaterad psykisk ohälsa är ett växande problem, både i Sverige och globalt. 
Symtomen kommer smygande och att sätta stopp i tid är för många svårt – men oerhört viktigt. Tidiga insatser kan förhindra allvarlig sjukdom.
Här är några viktiga signaler på att dina marginaler håller på att ta slut.

Fenomenet stressrelaterad psykisk ohälsa har ökat globalt sedan 1990-talet och är ett världsomspännande problem i såväl industriländer som utvecklingsländer, rapporterar Hjärnfonden.
Och enligt WHO är psykisk ohälsa det snabbast växande – och det största – hotet mot människors hälsa i framtiden.

Återhämtningsbehovet – en lågprio
Trots detta tillåts själva underhållsdriften/bevarandet av mental hälsa – det vill säga återhämtning och annat som ger energi, lust och distans – nedgraderas till något mindre viktigt, lågprioriterat. Av arbetsgivare och samhället i stort – men kanske i högst grad  av oss själva.
Vi har ju fullt upp med annat!

 

LÄS OCKSÅ: 1,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa

På väg in i den berömda väggen?
Signalerna och symtomen på ohälsosam stress har ofta funnits där länge. Du har bara valt att ignorera dem. Du har helt enkelt inte haft tid att lyssna. Istället har du envist fortsatt framåt. Utan att lägga märke till att din kropp desperat försöker säga ifrån. Tänkt “det är bara att bita i, det blir snart bättre – jag måste bara…”

Känns det igen?

Lätt att förklara bort symtomen
Många stressorsakade symtom kommer till synes smygande. Ofta är de av allmän sort och inte sällan kan man därför tro att det är en fysisk åkomma som ligger bakom, snarare än en psykisk.
Därför kan det också vara lätt hänt att man bara proppar i sig lite extra C-vitamin (för immunförsvaret) och lite extra magnesium (som man ju hört ska vara bra vid stress) – och fortsätter. Bara. Lite. Till.

LÄS OCKSÅ: Det här borde alla veta om utmattning

Kännetecken vid utmattning
När utmattningen väl slår till står du som handfallen. Konstigt nog helt oförberedd, förvånad, helt utan din vanliga kapacitet och ork – och bara önskar att du kunde vrida tillbaka tiden. Och göra annorlunda. Eller vrida tillbaka klockan för att kunna varna dig själv.
Men det går inte. Så istället börjar du varna andra. För det tillstånd du nu befinner dig i är inget du önskar ens din värsta fiende.

Kanske känner du inte alls igen dig. Men det här är många utmattades sanning.

Hjärntrötthet, kognitiva störningar och ökad stresskänslighet
Sjukdomsbilden vid utmattningssyndrom kännetecknas av ”hjärntrötthet”, kognitiva störningar och stresskänslighet. Ett annat vanligt symtom vid utmattningssyndrom är en extrem fysisk trötthet som inte går att vila bort.
Och så den där känslan av du, som alltid tidigare varit så stark, plötsligt inte klarar minsta motgång. Nu är du istället mer benägen att gråta eller skrika rakt ut när något utöver det vanliga krävs av dig.

LÄS OCKSÅ: 12 kroppssignaler som kan tyda på att du borde ta det lugnt

Stress ställer till oreda i kroppen
Stress kan vara bra på många olika sätt, till exempel om vi blir utsatta för fara och behöver fly snabbt. Det är stressen blir långvarig eller/och mer konstant som den blir farlig. Och börjar ställa till oreda i kroppen.
Det som händer då är bland annat att kortisolproduktionen ökar. Kortisol är ett katabolt stresshormon som bryter ner muskler och fettceller för att frigöra energi i form av glukos. Detta gör att blodsockerhalten och insulinnivån ökar, vilket är positivt under kortvarig stress för att det hjälper oss att klara av påfrestningen – men när stressen däremot är långvarig sjunker istället både ämnesomsättning och kaloriförbrukning, och vi får lättare att lägga på oss extrakilon. Det är så vi är programmerade att hantera långvarig stress. För våra förfäder handlade detta om att överleva en längre period av svält, torka eller kyla (som Kurera tidigare skrivit om).

Störd stresshanteringsförmåga
Johanna Bjurström är inte bara Kureras hudexpert utan också mental coach, föreläsare samt författare till flera böcker inom hälsogenren. Hon berättar mer.
– När stress blir farlig handlar det bland annat om att det börjar frisättas stora mängder kortisol och adrenalin från binjurarna, vilket i sin tur påverkar våra signalsubstanser, hjärnan, vårt nervsystem, hjärta och hela kroppens aktivitet. När sedan binjurarna blir utmattade sjunker nivåerna. Men då har kroppen förstört sin egen förmåga att stå emot stressen och öka stresshormonerna.

Det gäller därför att minska sin stressnivå innan det går för långt, menar hon.
– Till exempel med hjälp av vänskap som ger dig energi, träning, meditation och grupptillhörighet. De två största knepen mot stress (och ångest och spänningar) är meditation och skratt.

LÄS OCKSÅ: 5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet

Sluta ignorera – börja uppmärksamma
Jobbet, kärleksrelationen, familjelivet, livspusslet… Oavsett anledning till den ohälsosamma stressen är det viktigt att den uppmärksammas – och att du, om du känner igen dig i de varningssignaler som nämns i faktarutan, antingen söker hjälp eller hjälper dig själv. Idag.
I morgon kan det vara för sent.

I faktarutan kan läsa om nio varningssignaler på ohälsosam stress.

Av Isabelle G Hedander


Nio signaler på ohälsosam stress

Sömnstörningar
Du känner dig ofta trött och utan energi. Du känner dig inte utvilad på morgonen även om du sovit länge och ostört. Du har svårt att somna eller du vaknar på natten och har svårt att somna om. Det är svårt att varva ner och koppla av.

Minnes- och koncentrationsproblem
Du har svårt att koncentrera dig och har dåligt minne.

Ökad känslighet för sinnesintryck
Du får lättare yrsel och känner dig överkänslig mot sinnesintryck som ljud och ljus. Du blir lättare visuellt överstimulerad (även perifert) och vardagligt plåtter – som barnens leksaker, öppna skåpsluckor, utspridd post – kan plötsligt störa dig mer.

Förändrad sinnesstämning
Du känner dig nedstämd och orolig, får lättare ångest och har lätt att stanna i negativa tankar. Du blir lätt irriterad och får oftare känsloutbrott.

Svårighet att hantera krav och tidspress
Du har svårt att klara av krav och känner att tiden inte längre räcker till för att klara av dina arbetsuppgifter. Du tycker inte att du har tid att träffa familj och vänner.

Kroppsliga symtom
Värk i kroppen. Du har spänningshuvudvärk, ont i magen, känner dig stel och spänd. Du spänner musklerna och har ont i nacke, axlar och rygg.

Påverkat hjärta och försämrat immunförsvar
Ditt immunförsvar blir försvagat och du blir oftare sjuk och får infektioner.
Stress gör att en mängd hormoner frisätts som gör att blodsockret ökar, du får hjärtklappning och pulsen ökar.

Förändrat socialt liv
Du väljer bort vila, hobby, fritidsaktiviteter, nöjen och att umgås med vänner och familj. Du tappar lusten för sex.

Sämre återhämtningsförmåga
Du återhämtar dig inte lika snabbt som du brukar. Det spelar ingen roll hur mycket du vilar, det är som att du ändå inte kan ladda om batterierna.

Källa: Hjärnfonden

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Låt dina barn vara vilda

Gravid/barn

Idag är barns liv ofta fyllda till bristningsgränsen med aktiviteter och måsten. Skola, läxa, idrott och annan stimulans upptar veckans kvällar och ibland även helgerna. Men barn och tonåringar behöver även spontanitet, natur och äventyr i sina liv.

Få hjälp i pollentider!

Naturlig hälsa

Histamin är ett hormon och en signalsubstans som är aktivt i immunförsvaret. Det hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen – och är det som drar igång allergiska reaktioner. Man får också i sig histamin via maten, vissa livsmedel innehåller mer än andra. En ökad känslighet för histamin gör att man reagerar kraftigare på histaminrika livsmedel och vid allergiska reaktioner där histamin frisätts. Den ökade känsligheten beror vanligen på nedsatt enzymfunktion där histaminet inte kan brytas ner optimalt.

Cathrine Schück: “Därför ska du äta efter din ålder”

Hälsa

Kurera hälsar Cathrine Schück välkommen som ny medlem av tidningens expertpanel, där hon svarar på läsarnas frågor om kost. Cathrine är samtalsterapeut med fokus på mat, hälsa, kost och motion och författare till 37 kokböcker. Hon har även undervisat på Näringsmedicinska skolan och tagit fram en ny kostmetod tillsammans med den engelske läkaren Dr Michael Mosley. Här förklarar hon varför vi gör bäst i att äta på olika sätt i olika åldrar i livet.

Adhd-experter är köpta av läkemedelsindustrin – hävdar ny bok

Allmänt

50 procent av Sveriges adhd-experter är knutna till läkemedelsindustrin och många kan betraktas som köpta. Detta enligt Katarina Bjärvall, författare till den nya boken ”Störningen – adhd, pillren och det stressade samhället”, som bland annat menar att Socialstyrelsen och Läkemedelsverket borde göra mer för att utestänga jäviga experter från vetenskapliga råd och expertmöten.

Kontorshund

Kontorshundar minskar stressen

Hälsa

Mer än hälften av svenskarna tycker att hundar leder till en mindre stressad arbetsmiljö. Både hundägare och arbetskamrater trivs bättre och stressar mindre om hunden får hänga med till jobbet.

Tips för ett medvetet val av påskgodis

Hälsa

Vegan, miljömedveten, födoämnesallergiker – eller "bara" mån om att hålla nere mängden socker? Det traditionella butiksutbudet av godis är inte för alla – men det är inte egentillverkning av godis heller. Samtidigt förväntar sig barnen att de där påskäggen ändå ska vara fyllda. Frågan är bara med vad? Här är 13 köpegodisalternativ där tillverkaren, på ett eller annat sätt, tänkt till för att den hälso- och miljömedvetnes samvete ska kännas lite renare.

Så färgar du påskägg naturligt

Allmänt

Inte hunnit påskpyssla än? Gör det, dina barn kommer att älska det. Och förmodligen du med. Allt du behöver är ägg och gärna några naturliga färgämnen – som till exempel gurkmeja, rödbetsjuice, blåbär, kaffesump och alger. Eller varför inte lökskal? Kul och helt giftfritt! 

Värsta pollenåret på 45 år – så kan naturen hjälpa dig

Allmänt

I Sverige lider 30 procent av den vuxna befolkningen av pollenallergi – men i år förväntas antalet drabbade bli ännu fler. Pollensäsongen 2019 kan nämligen bli den värsta på 45 år. Anledningen? Fjolårets ovanligt varma sommar – i alla fall delvis. Men känn till att det finns bra naturlig behandling – särskilt om du börjar redan nu.

Två tips på nyttigare påskgott

Recept

Lagom till att det är dags både att fylla påskägg och påskkärringarnas korgar med (o)nyttigheter levererar Kureras receptskapare Maya Dilek dessa två chokladgodingar. Toppade med både superbär och andra nyttigheter. Dessutom enkla att slänga ihop – och supergoda! 

Hudterapeutens 9 beautyhacks

Hud

Att åldras med skönhet behöver inte vara så svårt.  Det finns flera saker du kan göra själv för att behålla huden mjuk, smidig och strålande vacker. Här är hudterapeuten Marie Oddssons bästa tips.

3 lifehacks i pollentider

Allmänt

Äntligen vår! Och då kommer snuvan som på beställning. I år spås pollensäsongen bli extra jobbig – och då kan även de som inte normalt känner av allergi drabbas. Men det finns hjälp. Och det gäller även om snuvan beror på förkylning.

Nu avråds gravida från att dricka ingefärashots

Gravid/barn

Gravid? Undvik stora mängder ingefära. Baserat på en ny riskutvärdering går nu danska myndigheter ut med rådet att gravida bör undvika att dricka ingefärashots – och att i övrigt inta för stora mängder av kryddan, till exempel via kosttillskott mot illamående. Detta efter att forskare gjort bedömningen att ett stort intag av kryddan kan öka risken för missfall.

Chokladbräck

Sötsaker

Ett enkelt och snabbt tillagat godis toppat med nyttigheter. Ha på din egen favorit-topping i form av nötter, torkad frukt och, eller superfruits. Perfekt att bryta upp i påskäggs-stora bitar...

Med barken från tall blev Kristina av med sin pollenallergi

Naturlig hälsa

Kristina Lund är röst- och sångpedagog – så när rösten blev skör av en ständigt irriterad hals blev det svårt att sköta jobbet. Receptfria läkemedel gav så svåra biverkningar att det var lättare att vara utan. Men så hittade Kristina ett tillskott gjort på bark från tall – och sedan dess har allergisymtomen nästan helt upphört.

Fem recept för ett veganskt påskbord

Recept

Svårt att vara vego vid högtider – som påsk till exempel? Nej då, i alla fall inte om man vet var man ska hitta inspirationen. Här delar Väljvego.se – organisationen Djurens Rätts inspirationssajt för vegomat – med sig av fem förslag till den som vill bjuda på en både väldigt god och väldigt djurvänlig påskmeny. 

Avokadohalvor med vegansk skagen

Mat

Fräscha avokadohalvor fyllda med veganskagen gjord på frisk havre fraiche, tångrom och dill. Passar perfekt till kokt potatis eller tillsammans med rågbröd - och som förrätt vid festligheter.