9 tecken på att du är på väg in i väggen | Kurera.se
9 tecken på att du är på väg in i väggen

9 tecken på att du är på väg in i väggen

Nio signaler på ohälsosam stress

Sömnstörningar
Du känner dig ofta trött och utan energi. Du känner dig inte utvilad på morgonen även om du sovit länge och ostört. Du har svårt att somna eller du vaknar på natten och har svårt att somna om. Det är svårt att varva ner och koppla av.

Minnes- och koncentrationsproblem
Du har svårt att koncentrera dig och har dåligt minne.

Ökad känslighet för sinnesintryck
Du får lättare yrsel och känner dig överkänslig mot sinnesintryck som ljud och ljus. Du blir lättare visuellt överstimulerad (även perifert) och vardagligt plåtter – som barnens leksaker, öppna skåpsluckor, utspridd post – kan plötsligt störa dig mer.

Förändrad sinnesstämning
Du känner dig nedstämd och orolig, får lättare ångest och har lätt att stanna i negativa tankar. Du blir lätt irriterad och får oftare känsloutbrott.

Svårighet att hantera krav och tidspress
Du har svårt att klara av krav och känner att tiden inte längre räcker till för att klara av dina arbetsuppgifter. Du tycker inte att du har tid att träffa familj och vänner.

Kroppsliga symtom
Värk i kroppen. Du har spänningshuvudvärk, ont i magen, känner dig stel och spänd. Du spänner musklerna och har ont i nacke, axlar och rygg.

Påverkat hjärta och försämrat immunförsvar
Ditt immunförsvar blir försvagat och du blir oftare sjuk och får infektioner.
Stress gör att en mängd hormoner frisätts som gör att blodsockret ökar, du får hjärtklappning och pulsen ökar.

Förändrat socialt liv
Du väljer bort vila, hobby, fritidsaktiviteter, nöjen och att umgås med vänner och familj. Du tappar lusten för sex.

Sämre återhämtningsförmåga
Du återhämtar dig inte lika snabbt som du brukar. Det spelar ingen roll hur mycket du vilar, det är som att du ändå inte kan ladda om batterierna.

Källa: Hjärnfonden

Stressrelaterad psykisk ohälsa är ett växande problem, både i Sverige och globalt. 
Symtomen kommer smygande och att sätta stopp i tid är för många svårt – men oerhört viktigt. Tidiga insatser kan förhindra allvarlig sjukdom.
Här är några viktiga signaler på att dina marginaler håller på att ta slut.

Fenomenet stressrelaterad psykisk ohälsa har ökat globalt sedan 1990-talet och är ett världsomspännande problem i såväl industriländer som utvecklingsländer, rapporterar Hjärnfonden.
Och enligt WHO är psykisk ohälsa det snabbast växande – och det största – hotet mot människors hälsa i framtiden.

Återhämtningsbehovet – en lågprio
Trots detta tillåts själva underhållsdriften/bevarandet av mental hälsa – det vill säga återhämtning och annat som ger energi, lust och distans – nedgraderas till något mindre viktigt, lågprioriterat. Av arbetsgivare och samhället i stort - men kanske i högst grad  av oss själva.
Vi har ju fullt upp med annat!

 

LÄS OCKSÅ: 1,6 miljoner svenskar äter läkemedel för att förbättra sin psykiska hälsa

På väg in i den berömda väggen?
Signalerna och symtomen på ohälsosam stress har ofta funnits där länge. Du har bara valt att ignorera dem. Du har helt enkelt inte haft tid att lyssna. Istället har du envist fortsatt framåt. Utan att lägga märke till att din kropp desperat försöker säga ifrån. Tänkt "det är bara att bita i, det blir snart bättre – jag måste bara..."

Känns det igen?

Lätt att förklara bort symtomen
Många stressorsakade symtom kommer till synes smygande. Ofta är de av allmän sort och inte sällan kan man därför tro att det är en fysisk åkomma som ligger bakom, snarare än en psykisk.
Därför kan det också vara lätt hänt att man bara proppar i sig lite extra C-vitamin (för immunförsvaret) och lite extra magnesium (som man ju hört ska vara bra vid stress) – och fortsätter. Bara. Lite. Till.

LÄS OCKSÅ: Det här borde alla veta om utmattning

Kännetecken vid utmattning
När utmattningen väl slår till står du som handfallen. Konstigt nog helt oförberedd, förvånad, helt utan din vanliga kapacitet och ork – och bara önskar att du kunde vrida tillbaka tiden. Och göra annorlunda. Eller vrida tillbaka klockan för att kunna varna dig själv.
Men det går inte. Så istället börjar du varna andra. För det tillstånd du nu befinner dig i är inget du önskar ens din värsta fiende.

Kanske känner du inte alls igen dig. Men det här är många utmattades sanning.

Hjärntrötthet, kognitiva störningar och ökad stresskänslighet
Sjukdomsbilden vid utmattningssyndrom kännetecknas av ”hjärntrötthet”, kognitiva störningar och stresskänslighet. Ett annat vanligt symtom vid utmattningssyndrom är en extrem fysisk trötthet som inte går att vila bort.
Och så den där känslan av du, som alltid tidigare varit så stark, plötsligt inte klarar minsta motgång. Nu är du istället mer benägen att gråta eller skrika rakt ut när något utöver det vanliga krävs av dig.

LÄS OCKSÅ: 12 kroppssignaler som kan tyda på att du borde ta det lugnt

Stress ställer till oreda i kroppen
Stress kan vara bra på många olika sätt, till exempel om vi blir utsatta för fara och behöver fly snabbt. Det är stressen blir långvarig eller/och mer konstant som den blir farlig. Och börjar ställa till oreda i kroppen.
Det som händer då är bland annat att kortisolproduktionen ökar. Kortisol är ett katabolt stresshormon som bryter ner muskler och fettceller för att frigöra energi i form av glukos. Detta gör att blodsockerhalten och insulinnivån ökar, vilket är positivt under kortvarig stress för att det hjälper oss att klara av påfrestningen – men när stressen däremot är långvarig sjunker istället både ämnesomsättning och kaloriförbrukning, och vi får lättare att lägga på oss extrakilon. Det är så vi är programmerade att hantera långvarig stress. För våra förfäder handlade detta om att överleva en längre period av svält, torka eller kyla (som Kurera tidigare skrivit om).

 

Störd stresshanteringsförmåga
Johanna Bjurström är inte bara Kureras hudexpert utan också mental coach, föreläsare samt författare till flera böcker inom hälsogenren. Hon berättar mer.
– När stress blir farlig handlar det bland annat om att det börjar frisättas stora mängder kortisol och adrenalin från binjurarna, vilket i sin tur påverkar våra signalsubstanser, hjärnan, vårt nervsystem, hjärta och hela kroppens aktivitet. När sedan binjurarna blir utmattade sjunker nivåerna. Men då har kroppen förstört sin egen förmåga att stå emot stressen och öka stresshormonerna.

Det gäller därför att minska sin stressnivå innan det går för långt, menar hon.
– Till exempel med hjälp av vänskap som ger dig energi, träning, meditation och grupptillhörighet. De två största knepen mot stress (och ångest och spänningar) är meditation och skratt.

LÄS OCKSÅ: 5 faktorer som främjar psykisk hälsa på jobbet

Sluta ignorera – börja uppmärksamma
Jobbet, kärleksrelationen, familjelivet, livspusslet... Oavsett anledning till den ohälsosamma stressen är det viktigt att den uppmärksammas – och att du, om du känner igen dig i de varningssignaler som nämns i faktarutan, antingen söker hjälp eller hjälper dig själv. Idag.
I morgon kan det vara för sent.

I faktarutan kan läsa om nio varningssignaler på ohälsosam stress.

Av Isabelle G Hedander


Nio signaler på ohälsosam stress

Sömnstörningar
Du känner dig ofta trött och utan energi. Du känner dig inte utvilad på morgonen även om du sovit länge och ostört. Du har svårt att somna eller du vaknar på natten och har svårt att somna om. Det är svårt att varva ner och koppla av.

Minnes- och koncentrationsproblem
Du har svårt att koncentrera dig och har dåligt minne.

Ökad känslighet för sinnesintryck
Du får lättare yrsel och känner dig överkänslig mot sinnesintryck som ljud och ljus. Du blir lättare visuellt överstimulerad (även perifert) och vardagligt plåtter – som barnens leksaker, öppna skåpsluckor, utspridd post – kan plötsligt störa dig mer.

Förändrad sinnesstämning
Du känner dig nedstämd och orolig, får lättare ångest och har lätt att stanna i negativa tankar. Du blir lätt irriterad och får oftare känsloutbrott.

Svårighet att hantera krav och tidspress
Du har svårt att klara av krav och känner att tiden inte längre räcker till för att klara av dina arbetsuppgifter. Du tycker inte att du har tid att träffa familj och vänner.

Kroppsliga symtom
Värk i kroppen. Du har spänningshuvudvärk, ont i magen, känner dig stel och spänd. Du spänner musklerna och har ont i nacke, axlar och rygg.

Påverkat hjärta och försämrat immunförsvar
Ditt immunförsvar blir försvagat och du blir oftare sjuk och får infektioner.
Stress gör att en mängd hormoner frisätts som gör att blodsockret ökar, du får hjärtklappning och pulsen ökar.

Förändrat socialt liv
Du väljer bort vila, hobby, fritidsaktiviteter, nöjen och att umgås med vänner och familj. Du tappar lusten för sex.

Sämre återhämtningsförmåga
Du återhämtar dig inte lika snabbt som du brukar. Det spelar ingen roll hur mycket du vilar, det är som att du ändå inte kan ladda om batterierna.

Källa: Hjärnfonden

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Grön midsommarmiddag signerad Sophie

Recept

Ni har väl inte missat Sophies Bohnstedts blogg på Kurera med ljuvliga recept på mat som är både miljövänlig och hälsosam. Här bjuder hon på ett specialkomponerad midsommarmiddag till Kureras läsare. Vad sägs om purjolöks”rösti” med ugnsbakade rödbetor i balsamicodressing med pinjeparmesan, basilika och gräslök. Till det serveras ruccola och ugnsrostad sparris. 

“Det är anti-aging inifrån”

Hud

När Maria Carlweitz passerade 40 upplevde hon att någonting hände med huden. Den blev torrare, slappare och förlorade sin lyster. I dag mår hennes hud bättre än någonsin – mycket tack vare näringsboosten med kollagen.

 

Ny studie: “Vi får i oss fem gram plast i veckan”

Eko/miljö

Det finns i allt från öl och vatten till skaldjur. Nu visar en ny sammanställning att vi kan få i oss så mycket som fem gram eller lika mycket som ett kreditkort plast i veckan. Det mesta kommer från vattnet vi dricker. Nu visar dessutom ny forskning att det finns betydligt mer mikroplast i haven än vi tidigare förstått.

Så upptäcker du farliga knölar hos din hund

Så upptäcker du potentiellt farliga knölar hos din hund

Allmänt

Cancer är den vanligaste dödsorsaken bland hundar och ungefär varannan hund över åtta år drabbas. Som vid all cancer kan tidig diagnos vara avgörande och som hundägare är det därför bra att själv kunna undersöka sin älskling i jakten på knölar – även om långt ifrån alla ojämnheter i din hunds hud är farliga. Här får du veta mer om hur du går till väga.

Så skapar du en må-bra-trädgård

Eko/miljö

En prunkande, härlig trädgård kan fylla fler funktioner än att bara vara vacker. Genom att tänka på dofter, placering av växter och möbler kan du skapa en alldeles egen läkande trädgård där du får ro och kan koppla av.

Hudexperten: “Vi måste lära oss sola smart”

Forskning

Kemiska uv-filter i solskydd tränger in genom huden och ut i blodet enligt en ny studie. För vissa solskydd blir nivåerna i blodet så höga att de bör utredas som hälsorisk menar forskarna bakom studien. Vi frågade Kureras hudexpert hudvårdsterapeuten och homeopaten Johanna Bjurström vad hon anser om de nya rönen.

 

Hela Sverige springer för Terese

Allmänt

Träningsprofilen och inspiratören Térese Alvén 37, slog igenom med sin träningsblogg ”Spark i baken”, sedan dess har hon varit en förebild för många. I maj fick hon beskedet att hon drabbats av en svår form av cancer och i dagarna gick hennes make ut och meddelade att Térese valt att sövas ned sin sista tid. Nu pågår en insamling till Cancerfonden i hennes namn.

 

”Smärtan i mitt knä är helt borta”

Hälsa

Jan Lindberg är banchef på en golfklubb i Värmland och milslånga promenader ingår i arbetet. För två år sedan började ett knä värka. Röntgen visade på artros och värken tilltog så att Jan allt oftare fick ta golfbilen. I november förra året började Jan ta ett tillskott med gurkmeja och boswellia. Tre månader senare var smärtan i knäet helt borta.

Behåll hälsan med maten som skyddar mot sjukdom

Kost

Han är kändisarnas favorit och inte att undra på att han är populär, till exempel säger han att det är nyttigt att ta en öl. I boken "Ät dig frisk" som nyligen kom ut på svenska lyfter läkaren William W Li fram livsmedel som på olika sätt bidrar till att skydda mot sjukdom. 

“Unna dig att vila in semestern” 

Krönikan

För många kan försommaren vara en tid med många aktiviteter, sådant man vanligtvis gillar kan bli en börda som pliktskyldigt bockas av. Även roliga saker blir stressande om de blir för många. Känner du som vi att det lätt kan bli för mycket av det goda? Frågar Lotta Lagerqvist och Victoria Carinci i denna krönika där de tipsar om olika sätt att stressa ned.

 

Nutritionisten om hälsofördelarna med att fasta

Kost

Fasta har traditionellt används sedan urminnes tider inom olika religioner och traditioner. Det är skillnad på fasta och kalorirestriktion. Kalorirestriktion är när man minskar sitt intag av kalorier överlag och fasta innebär att man endast äter under specifika perioder eller tidpunkter. Många använder fasta för att gå ner i vikt med det har även visats ha många andra positiva hälsoeffekter. Nutritionisten Lina Åhlén hjälper oss att reda ut begreppen.

Allt fler barn kan prata med sin pappa om problem

Gravid/barn

Andelen barn och unga som kan prata med sin mamma om problem har varit hög i Sverige under lång tid. Nu ökar andelen som uppger att de kan prata förtroligt även med sin pappa, hos båda könen men särskilt bland flickor. Det visar de senaste resultaten från Folkhälsomyndighetens årliga undersökning om skolbarns hälsovanor.

Man skjutsar glad kvinna i skottkärra

Nya trenden: odla mat i grannens trädgård

Eko/miljö

Matcha odlingssugna med trädgårdsägare. Det är Rebecka Hagmans enkla idé som kan bidra till både mångfald och att outnyttjade trädgårdar tas tillvara. – Genom att dela trädgård skapas också nya möten mellan människor som annars inte hade träffats, säger hon.

 

Nationaldagsfirande med grekisk touch

Recept

Oavsett om du ska fira nationaldagen eller bara njuta med av en picknick i den underbara grönskan kan det vara gott med något att äta. Kurera bjuder på två recept med grekisk touch ur boken "Jills och Marias Taverna" av  Jill Johnson & Maria Molin Ljunggren. Båda rätterna passar utmärkt att ta med sig i den vegetariska picknickkorgen eller servera ihop med grillat – varför inte halloumi?

Så hittar du vägen bort från oron

Hälsa

Att oroa sig är normalt och fyller en funktion för att vi ska kunna lösa problem och tackla svårigheter. Men när oron blir till ett ältande som skapar osäkerhet och kanske handlingsförlamning, då är det dags att ta sig en ordentlig titt på sitt beteende. Kurera träffade stressexperten och samtalsterapeuten Karin Isberg som vet hur man kliver ur negativa tankemönster.