9 tips för en lugnare och gladare mage

Många lider av matsmältningsbesvär efter att ha ätit vissa livsmedel utan att de ha vare sig en allergisk eller icke-allergisk överkänslighet. Det kan helt enkelt bero på hur, när och var du äter. Här är tips för en gladare, lugnare mage.

Långvariga problem med matsmältningen kan på sikt leda till att du utvecklar en ökad känslighet mot vissa livsmedel, även om du inte är allergisk eller överkänslig. Det är med andra ord värt att ta hand om magen och hålla den lugn.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

 

Matsmältningsbesvär kan bero på att …
• Du känner sig stressad när du äter.
• Du inte tuggar maten tillräckligt, vilket i sin tur gör att du inte stimulerar matsmältningen ordentligt.
• Du ”sväljer” luft samtidigt som du äter.
•  Du har brist på saltsyra som är en av de viktigaste komponenterna till en god matsmältning.

LÄS OCKSÅ: Därför hjäper bitterämnen magen

Det bästa sättet att få en gladare, lugnare mage är att bli medveten om hur, när och var du äter.

Tänk på att …
Lägga några minuter på att lägga upp maten vackert – vi äter ju även med ögat
•  Rikta din uppmärksamhet dit den skall vara, på maten.
•  Inte äta framför datorn eller telefonen eftersom de drar bort din uppmärksamhet från matupplevelsen.
• Äta under lugna former.
• Undvika att gå och äta. Det skapar risk för obehag i magtrakten med en känsla av uppblåsthet som följd.
• Tugga maten minst 20 gånger för att få igång matsmältningen innan maten landar i magsäcken.
•  Undvika att dricka mycket till maten. Drick mer före eller efter maten istället.
•  Invänta mättnadskänslan innan du tar en extra portion. Mättnadssignalen kommer efter cirka 20 minuter. När vi är stressade är det lätt att vi äter för mycket på kort tid.
•  Gärna ta hjälp av matsmältningsenzymer till varje måltid för att underlätta för ett ansträngt system att ta hand om maten.
• Tillskott av probiotika och prebiotika hjälper balansen i tarmfloran och därmed kroppens förmåga att hantera det du äter. Probiotika och prebiotika motverkar också inflammation genom att stärka tarmens barriärfunktion samtidigt som det ökar produktionen av anti-inflammatoriska ämnen.

Av Maria Eriksson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Hud

Torr inomhusluft och kyligare luft ute gör snabbt våra utsatta händer torra och fnasiga. Skönt då att hålla händerna mjuka med en välgörande kräm. Kurera satte ett gäng handkrämstuber i händerna på testpanelen och lät den prova sig fram bland fem naturliga alternativ. Läs om panelens utlåtande och favorit!

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.