Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

9 tips för en lugnare och gladare mage

Många lider av matsmältningsbesvär efter att ha ätit vissa livsmedel utan att de ha vare sig en allergisk eller icke-allergisk överkänslighet. Det kan helt enkelt bero på hur, när och var du äter. Här är tips för en gladare, lugnare mage.

Långvariga problem med matsmältningen kan på sikt leda till att du utvecklar en ökad känslighet mot vissa livsmedel, även om du inte är allergisk eller överkänslig. Det är med andra ord värt att ta hand om magen och hålla den lugn.

 

LÄS OCKSÅ: Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

Matsmältningsbesvär kan bero på att …

• Du känner sig stressad när du äter.
• Du inte tuggar maten tillräckligt, vilket i sin tur gör att du inte stimulerar matsmältningen ordentligt.
• Du ”sväljer” luft samtidigt som du äter.
•  Du har brist på saltsyra som är en av de viktigaste komponenterna till en god matsmältning.

LÄS OCKSÅ: Därför hjäper bitterämnen magen

Det bästa sättet att få en gladare, lugnare mage är att bli medveten om hur, när och var du äter.

Tänk på att …

Lägga några minuter på att lägga upp maten vackert – vi äter ju även med ögat
•  Rikta din uppmärksamhet dit den skall vara, på maten.
•  Inte äta framför datorn eller telefonen eftersom de drar bort din uppmärksamhet från matupplevelsen.
• Äta under lugna former.
• Undvika att gå och äta. Det skapar risk för obehag i magtrakten med en känsla av uppblåsthet som följd.
• Tugga maten minst 20 gånger för att få igång matsmältningen innan maten landar i magsäcken.
•  Undvika att dricka mycket till maten. Drick mer före eller efter maten istället.
•  Invänta mättnadskänslan innan du tar en extra portion. Mättnadssignalen kommer efter cirka 20 minuter. När vi är stressade är det lätt att vi äter för mycket på kort tid.
•  Gärna ta hjälp av matsmältningsenzymer till varje måltid för att underlätta för ett ansträngt system att ta hand om maten.
• Tillskott av probiotika och prebiotika hjälper balansen i tarmfloran och därmed kroppens förmåga att hantera det du äter. Probiotika och prebiotika motverkar också inflammation genom att stärka tarmens barriärfunktion samtidigt som det ökar produktionen av anti-inflammatoriska ämnen.

Av Maria Eriksson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.

Kvinna före och efter viktnedgång

Så gjorde Mam Zuta sin fantastiska hälsoresa

Hälsa

I januari 2018 vägde Mam Zuta 100,5 kilo. Värken i kroppen gjorde att hon hade svårt att fungera i sitt vardagsliv. Då bestämde hon sig för att nu fick det vara nog. Hon började en hälsoresa som idag landat i 56 kilo och en kropp som många drömmer om.

 

flaskor och glas med fläder

Flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Sara Nomberg, hudvårdsexpert

Sara Nomberg: ”Jag är min egen försökskanin”

Hälsa

Hon är bara 30 år, men har redan drivit sitt eget hudvårdsmärke i över tio år. Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg är eldsjälen som långt före de flesta andra förstod fördelarna med ekologisk hudvård. Men livet började på tuffast möjliga vis för Sara, som var nära att inte överleva barndomen.

kvinna vid träd

Matilda fann hormonbalans – slapp akne och PMS

Hälsa

När Matilda Lundqvist kom in i puberteten fick hon problem med akne. Hon provade den ena behandlingen och krämen efter den andra, men inget hjälpte mer än för stunden. Till sist hittade hon ett tillskott med ren bidrottninggelé. På bara några månader var hennes hy i princip problemfri.

 

händer tar på ett knä

Inflammation – en fiende som kan bli din vän

Leder

Inflammation förknippas oftast med något negativt, men vi behöver inflammation för att läka skador och infektioner. Att däremot gå med en låggradig inflammation under en längre tid ökar risken för sjukdom, menar överläkaren Stefan Branth. Gurkmeja och boswellia är två örter som kan hjälpa kroppen att nå balans och läka inflammation.

äldre par promenerar

Fler hjärtinfarkter kopplas till låg inkomst

Hälsa

Det forskas mycket på hjärt-kärlsjukdomar eftersom det är ett stort problem i samhället. Nu visar en ny svensk avhandling, som omfattar runt 30 000 personer, att det finns en tydlig koppling mellan risken att få fler hjärtinfarkter och låg inkomst.