9 tips för en lugnare och gladare mage

Många lider av matsmältningsbesvär efter att ha ätit vissa livsmedel utan att de ha vare sig en allergisk eller icke-allergisk överkänslighet. Det kan helt enkelt bero på hur, när och var du äter. Här är tips för en gladare, lugnare mage.

Långvariga problem med matsmältningen kan på sikt leda till att du utvecklar en ökad känslighet mot vissa livsmedel, även om du inte är allergisk eller överkänslig. Det är med andra ord värt att ta hand om magen och hålla den lugn.

LÄS OCKSÅ: Magspecial: Matsmältningen – så funkar den

 

Matsmältningsbesvär kan bero på att …
• Du känner sig stressad när du äter.
• Du inte tuggar maten tillräckligt, vilket i sin tur gör att du inte stimulerar matsmältningen ordentligt.
• Du ”sväljer” luft samtidigt som du äter.
•  Du har brist på saltsyra som är en av de viktigaste komponenterna till en god matsmältning.

LÄS OCKSÅ: Därför hjäper bitterämnen magen

Det bästa sättet att få en gladare, lugnare mage är att bli medveten om hur, när och var du äter.

Tänk på att …
Lägga några minuter på att lägga upp maten vackert – vi äter ju även med ögat
•  Rikta din uppmärksamhet dit den skall vara, på maten.
•  Inte äta framför datorn eller telefonen eftersom de drar bort din uppmärksamhet från matupplevelsen.
• Äta under lugna former.
• Undvika att gå och äta. Det skapar risk för obehag i magtrakten med en känsla av uppblåsthet som följd.
• Tugga maten minst 20 gånger för att få igång matsmältningen innan maten landar i magsäcken.
•  Undvika att dricka mycket till maten. Drick mer före eller efter maten istället.
•  Invänta mättnadskänslan innan du tar en extra portion. Mättnadssignalen kommer efter cirka 20 minuter. När vi är stressade är det lätt att vi äter för mycket på kort tid.
•  Gärna ta hjälp av matsmältningsenzymer till varje måltid för att underlätta för ett ansträngt system att ta hand om maten.
• Tillskott av probiotika och prebiotika hjälper balansen i tarmfloran och därmed kroppens förmåga att hantera det du äter. Probiotika och prebiotika motverkar också inflammation genom att stärka tarmens barriärfunktion samtidigt som det ökar produktionen av anti-inflammatoriska ämnen.

Av Maria Eriksson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.