Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna med för stora byxor gör tummen upp

9 tips för viktminskning

Har du lovat dig själv att komma i form? Vad bra i så fall. Forskning visar att många hälsofördelar uppnås när vår grundform förbättras.
Här är nio tips som hjälper dig att klara nyårslöftet.

1. Vatten
Vatten är alltid viktigt och särskilt i samband med viktnedgång eftersom det förbättrar energiupptaget och förbränningen av kalorier samtidigt som det minskar hungern.
Du bör utöver det vatten du får i dig genom kosten dricka ytterligare minst 1,5 liter vatten varje dag.

2. Äppelcidervinäger
Populärt, billigt alternativ som använts i viktminskningssyfte i flera tusen år och har bevisad effekt för att vitalisera ämnesomsättningen. Sägs bidra till att maten långsammare tas upp i tarmsystemet vilket gör att kroppen inte kan lagra fett lika lätt. Ger även ett jämnare blodsocker, minskad aptit och minskat sötsug.
Drick två matskedar blandat i vatten cirka 15 minuter före måltiden, alternativt ta i kapselform 15-30 minuter före måltiden. Finns att köpa i matvarubutiker samt som kapslar i hälsobutiken.

 

3. Krom
Bidrar till en normal fett-, protein- och kolhydratomsättning och till att bibehålla en normal blodsockernivå vilket minskar sötsuget. Krombrist kan bidra till störd omsättning av glukos och fett, framför allt av kolesterol - och kan leda till diabetes, högt blodsocker, förhöjda blodfetter, höjt kolesterol, åderförkalkning samt högt blodtryck.
Finns bland annat i hälsoprodukter som Fitness Caps och Bio-Chrom.

4. Spenatextrakt
Innehåller thylakoider, ett naturligt ämne som finns i alla gröna blad. Thylakoider från spenat fördröjer nedbrytning och upptagning av fett som finns i mat, vilket leder till att tarmhormoner frigörs och skickar mättnadssignaler till hjärnan. Därigenom ges förlängd mättnadskänsla och minskat sug efter sött.
Spenatextrakt finns i hälsoprodukten Aptiless, ett pulver med 100 procent spenat och 50 procent lättupptagliga thylakoider. Thylakoiderna i spenatpulvret har frigjorts från växtcellernas insida i en process som möjliggör upptaget i kroppen. Thylakoider frigörs normalt inte i matsmältningen, varken vid intag i sin naturliga form eller som pulver eftersom människan saknar enzym som kan bryta ned och spjälka cellväggen.
Aptiless är en populär viktminskningsprodukt och ett resultat av forskning vid Lunds universitet. 38 överviktiga kvinnor deltog i en studie som pågick i tre månader. Varje morgon före frukost fick deltagarna en grön drink. Hälften av kvinnorna fick fem gram spenatextrakt och den andra hälften fick placebo. Deltagarna visste inte vilken grupp de tillhörde, den enda instruktionen de fick var att äta en balanserad kost med tre mål per dag och att inte gå på någon annan diet. Thylakoidgruppen gick ner 43 procent mer än placebogruppen och upplevde ett tydligt minskat sug efter godis och choklad.

5. Chili
Chili ökar förbränningen av både kolhydrater och fett.
Chili tillhör släktet Capsicum och det finns över 150 olika sorter chilisorter. Alla innehåller de dock capsaicin i olika utsträckning, vilket är det ämne som bestämmer fruktens styrka. Capsaicin kan till exempel öka kroppens ämnesomsättning något samt förbränningen av kalorier. Capsaicinet har i flera studier även visat sig ha antiinflammatoriska effekter.
Chili finns bland annat i hälsoprodukter som Chili Burn och Fitness Caps.

6. Grönt kaffe
Gröna, omogna kaffebönor innehåller en hög halt av klorogensyra, en antioxidantisk syra som bara finns i små mängder i vanligt kaffe eftersom den försvinner vid rostning.
En amerikansk studie från universitet i Scranton, Pennsylvania, visar att den som dricker grönt kaffe eller tar det som kosttillskott får lättare att gå ned i vikt. Studiens deltagarna gick i snitt ner 10 procent av sin kroppsvikt efter 22 veckor.
Grönt kaffe kan också vara ett redskap för typ-2-diabetiker för att få kontroll på förhöjda blodsockervärden.
Finns i hälsoprodukter som Green Coffie, Trim Caps, Ketone Explosion och Fitness Caps.

7. CLA
CLA kommer från engelskans "Conjugated Linoleic Acid" och är en essentiell fettsyra som förkommer naturligt i bland annat kött och mejeriprodukter. CLA antas bidra till minskad fettinlagring och ge effektivare fettförbränning men samtidigt bibehålla - med möjlighet att också kunna öka - muskulaturen.
Finns i hälsoprodukter som bland annat WNT CLA Caps.

 

8. Hallonketoner
Kosttillskott innehållande ämnen från hallon blev nästintill omöjliga att få tag på i amerikanska affärer efter att en populär tv-doktor förklarade det för ett "mirakelmedel" för viktminskning. Hallonketoner är extrakt från hallon som enligt forskning hjälper kroppen att lättare kunna bränna mer fett. Hallonketoner är för övrigt det som ger hallonen sin karaktäristiska arom.
Finns i hälsoprodukter som bland annat Ketone Explosion och Trim Caps.

9. Glukomannan
Glukomannan är ett vattenlöslig kostfiber som utvinns av roten på konjaksplantan och som kan absorbera 2-300 gånger sin egen vikt i vatten.
När man intar fibrerna tillsammans med ett glas vatten fylls magen och gör att man snabbare känner sig mätt, får ett minskat sötsug och därmed effektiviserar viktminskningen.
Finns i hälsoprodukter som bland annat Kilo Trim, Fitness Caps och Äppelvinäger med glukomannan.

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

 

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

 

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

 

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen och har svårt att komma till ro? Du är inte ensam, ungefär var tredje svensk har sömnproblem. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen.