Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

A, B, C, D… men vad vet du om trendvitaminen K2?

Fakta

K-vitamin bildas normalt i tarmen hos människan men förekommer även naturligt i den japanska maträtten natto och grönsaker som spenat och kålväxter.
K-vitamin har fått sitt namn tack vare sin påverkan på blodkoagulationen men är också viktigt för en stark benstomme. Ett tillskott av K2-vitamin kan förbättra bildandet av ben genom att dra kalcium från blodet till benstommen vilket i sin tur motverkar förkalkning av blodkärlen.

Ett antal japanska studier har visat att vitamin K2 reverserar långvarig nedbrytning av skelettet och i vissa fall även ökar benmassan hos personer med osteoporos (benskörhet).

Det sammanslagna resultatet efter sju japanska studier visar att tillskott av vitamin K2 ger en minskning med 60 procent i kotfrakturer och en 80 procentig minskning av höft och andra icke-vertebrala frakturer.

Forskare i Nederländerna visade att vitamin K2 är tre gånger mer effektivt än vitamin K1 höja osteokalcin, vilken styr "byggandet" av benmassa.

Ett annat område där vitamin D och vitamin K samverkar är vid inflammation, vilket är inblandat både vid hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet. Både vitamin D och K har befunnits nedreglera proinflammatoriska cytokiner och biomarkörer i kliniska situationer, visar tre studier publicerade i Immunological Reviews, Nutrition Reviews respektive The American Journal of Clinical Nutrition.

Vitaminer K och D överlappar också metaboliskt på cellnivå. Den cykliska oxidation och reduktion av vitamin K är en källa till elektronöverföring för antioxidant makt för att skydda levande celler mot oxidativ attack. Likaså D3 / kolekalciferol har potent kapacitet som antioxidant.

A-, B-, C- och D-vitamin känner du säkert igen sedan tidigare. Men har du hört talas om K-vitamin?
Vitamin K, och särskilt K2, har fått ett rejält genomslag den senaste tiden.
Här får du veta mer om varför.

K-vitamin har trendat de senaste åren, kanske särskilt under det senaste året. Såväl läkare som andra hälsoexperter har gått ut och hyllat det, för många, helt okända vitaminet.
– K2 verkar ha stor betydelse för skelettstyrkan och det finns idag ett antal studier som talar om att K-vitamin och K2 motverkar benskörhet, har bland annat forskaren Mats Humble tidigare sagt i en intervju med Kurera.

► Läs också: Överläkare Mats Humble: Vitamin K2 är viktigt för skelettet

 

Minskar risken för benbrott
Mats Humble, forskare och överläkare i psykiatri, var en av de första i Sverige att uppmärksamma vitaminet K2 och dess betydelse för skelettet
Han berättade vidare om en japansk studie där man tittat på vad människor åt i olika distrikt av Japan. Det visade sig att i de distrikt där rätten Natto - en traditionell japansk rätt med höga halter vitamin K2, var vanlig var även frekvensen av benbrott signifikant lägre.

Lyckad kombination som även främjar hjärthälsan
Det har även visat sig att en kombination av vitaminerna K2 och D3 kan minska risken för benskörhet med 25 procent. Dessutom kan kombinationen minska inflammationsprocesser, sänka blodtryck och motverka åderförkalkning, visar flera studier.
Att D-vitamin tillsammans med kalcium är en kraftfull duo för benhälsa och förebyggande av osteoporos är redan välkänt. En av de obestridliga fördelarna med D-vitamin är också att det hjälper till att absorbera kalcium – ett faktum som även det varit känt under många decennier.

 Läs också: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

Överläkare Mats Humble: K2 kan stärka skelettet

Överläkare Mats Humble.

"K2 kan styra kalciumet dit det behövs"
Det finns nya bevis för att det är K-vitamin (särskilt K2) som styr kalcium till skelettet och samtidigt förhindrar kalciumet från att samlas där du inte vill ha det – som till exempel i organ och artärer.
– En holländsk grupp har visat att K2 kan styra kalcium dit där det behövs. Så poängen med kalcium är kanske inte hur mycket vi äter utan att få det att binda i skelettet, har Mats Humble vidare berättat.

 

 Läs också: Vitamin K2 motverkar problem med benskörhet

Skyddar samtidigt mot åderförkalkning
D-vitamin å sin sida hjälper kroppen att absorbera kalcium medan vitamin K riktar kalciumet till där i skelettet det behövs. K-vitaminet hjälper samtidigt till att skydda dina blodkärl från att förkalkas av höga kalciumnivåer. Läs mer om det här.
Exempel på leverantörer av kvalitativa K2-tillskott är bland annat Holistic, Great Earth och Alpha Plus samt Bio-Life.

► Läs också: D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

 


Fakta

K-vitamin bildas normalt i tarmen hos människan men förekommer även naturligt i den japanska maträtten natto och grönsaker som spenat och kålväxter.
K-vitamin har fått sitt namn tack vare sin påverkan på blodkoagulationen men är också viktigt för en stark benstomme. Ett tillskott av K2-vitamin kan förbättra bildandet av ben genom att dra kalcium från blodet till benstommen vilket i sin tur motverkar förkalkning av blodkärlen.

Ett antal japanska studier har visat att vitamin K2 reverserar långvarig nedbrytning av skelettet och i vissa fall även ökar benmassan hos personer med osteoporos (benskörhet).

Det sammanslagna resultatet efter sju japanska studier visar att tillskott av vitamin K2 ger en minskning med 60 procent i kotfrakturer och en 80 procentig minskning av höft och andra icke-vertebrala frakturer.

Forskare i Nederländerna visade att vitamin K2 är tre gånger mer effektivt än vitamin K1 höja osteokalcin, vilken styr "byggandet" av benmassa.

Ett annat område där vitamin D och vitamin K samverkar är vid inflammation, vilket är inblandat både vid hjärt-kärlsjukdomar och benskörhet. Både vitamin D och K har befunnits nedreglera proinflammatoriska cytokiner och biomarkörer i kliniska situationer, visar tre studier publicerade i Immunological Reviews, Nutrition Reviews respektive The American Journal of Clinical Nutrition.

Vitaminer K och D överlappar också metaboliskt på cellnivå. Den cykliska oxidation och reduktion av vitamin K är en källa till elektronöverföring för antioxidant makt för att skydda levande celler mot oxidativ attack. Likaså D3 / kolekalciferol har potent kapacitet som antioxidant.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.

Kvinna på en yogamatta i en träningssal som mediterar

Nya trenden: Holistisk träning

TRÄNING

Lyfta skrot och löpturer i all ära – men allt fler väljer nu att ta kontroll över sin hälsa genom att ta ett helhetsgrepp på sin livsstil. – Vi behöver även träna vårt inre för att få bra resultat på vårt yttre, säger pt:n och hälsorådgivaren Hannah Berglund.

 

Linda la om kosten: “Nu är min typ 1 diabetes under kontroll”

Hälsa

När Linda Wade, 28 år, var gravid med sin dotter våren 2019 fick hon diagnosen typ-1 diabetes. Hon följde kostråden hon fick av dietisten. Men det var svårt att injicera rätt dos insulin till de kostråden. Linda Wade startade istället sitt eget hälsoprojekt och när hon började äta antiinflammatorisk kost och motionera lagom kunde hon minska insulinmängden och nu tar hon inte längre insulin.