Adams Hälsoskola: Del 1 | Kurera.se

Adams Hälsoskola: Del 1

Vilsen i hälsoträsket, är det så för dig? Följ med Adam Mosrati när han går igenom grunderna inom kost och träning. Du får en bra grund att stå på för att börja träna, eller för att utveckla din nuvarande träning. I artikelserien "Adams Hälsoskola" kommer du även få följa hans klients tio veckors resa mot sina mål att lägga på sig mer muskler och gå ned ett par kilo i fett.

Vem är Adam?
Hej och välkomna till artikelserien "Adams hälsoskola" Namnet är Adam Mosrati jag är 22 år och kommer ursprungligen från Vänersborg, även kallat lilla Paris. Mitt idrottsintresse grundades redan när jag var en liten grabb då jag spelade bandy och fotboll. Jag fortsatte sedan med att gå bandygymnasiet i Vänersborg och började även att gymma som komplement till lagsporterna.

Adam Mosrati

Adam Mosrati

 

Min utbildning
När jag slutade gymnasiet så flyttade jag till Karlstad för att studera till gymnasielärare i idrott och fysik. Då lade jag även skridskorna på hyllan och fotbollen hade jag lagt av med innan gymnasietiden. Det tog inte lång tid innan jag insåg att intresset för träning och hälsa sträckte sig längre än idrottslärare. Så jag bestämde mig för att byta utbildning och började studera inom hälsa, kost och träning. Jag stannade kvar i Karlstad, läste lite fristående kurser i hälsotester, coaching och friskvård. Hösten 2012 så började jag Hälsa och Wellness utbildningen vid Karlstads universitet och jag gör nu min sista termin där. Tio av dessa veckor innefattar praktik, där av sökte jag mig till Kurera för att skaffa mig mer praktisk kunskap.

På tapeten just nu
I skrivande stund så består min fritid av träning, ungefär fem till sex gånger i veckan, där jag kör individuell träning på gym med störst fokus på styrketräning. Det finns även inslag av konditionsträning och powerwalks i mitt träningsschema men det förkommer sällan. Matlagning är även ett stort intresse och en stor del av min vardag. Då jag själv är uppväxt med att det ska stå lagad mat på bordet åtminstånde vid lunch och middag, så en till två timmar i köket blir det per dag. Övrig tid spenderas med sambo, vänner, familj, slappa vid playstation eller kolla på film och serier (är en riktig serienörd).

Artikelserien
Min tid på Kurera kommer bestå av att jag skriver en artikelserie där jag ger er en ökad kunskap inom kost och träning. Jag kommer att fördjupa mig i ämnen som: periodisk fasta, proteiner, kolhydrater, fetter, konditionsträning, fettförbränning, styrketräning, kosttillskott, kaloriräkning och vardagsmotion.

Genom att följa artikelserien kommer ni få en bra grund i det ni behöver veta för att både ta det första steget att börja träna, men även för att utveckla er nuvarande träning.

Klient
Under min VFU kommer jag även att ha en klient som med hjälp av mig vill förändra sin nuvarande livsstil. De förändringar hon kommer att göra kan ni följa i varje artikel, där ni får ta del av hennes tankar och åsikter om de rekommendationer jag ger henne angående kosten och träningen. Framstegen som görs kommer även att presenteras varje vecka. Sista artikeln i serien kommer bestå av en sammanfattad helhet där klientens förändringar och resultat kommer att presenteras.

Vem är min klient?
Min klient heter Elin och är en tjej på 22 år som spelar innebandy, hennes tidigare erfarenheter av träning på egen hand är att hon varit på gym tre till fyra år. Det har inte varit någon direkt struktur på träningen. Hon dras även med ett opererat knä på grund av ledbandsproblem och vid vårt första möte så hade hon även problem med en stukad fot. Min klients kunskaper om kost är väldigt låga och hon är något kräsen med vad hon äter.

 

Elins mål
Elin har kommit till mig med två ganska vanligt förekommande mål, hon vill bygga upp sin kroppsstyrka och lägga på sig mer muskler, samtidigt som hon gärna vill gå ner ett par kilo i fett. Hon tycker inte att vikten är det viktigaste, så länge hon kan "byta ut lite fett mot muskler". Styrkan skall även vara explosiv för att hon ska ha bra användning av den i innebandyn. Vid vårt första samtal så hade Elin vägt och mätt sig:

Vikt
: 69,5 kilo
Längd: 1,65 meter
Armar: 32,5 centimeter
Midja: 73,5 centimeter
Mage: 89 centimeter
Rumpa: 108 centimeter
Lår: 65 centimeter
Vader: 39,5 centimeter

Första mötet
Vid mitt första mötet med Elin fick hon ett kost- och träningsschema anpassat för just hennes mål. Vi kom även fram till att hon skulle väga sig varje måndag. Då Elins mål är att bygga muskler men gå ner i fettmassa samtidigt, så är det bra att ha mer än vågen som referens. Därför bad jag Elin att även mäta kroppsmåtten varje måndag. Kroppsmått är bra att hålla koll på när man vill göra dessa två förändringar samtidigt, då vikten kanske inte sjunker så snabbt som man vill eftersom man lägger på sig muskler. Då kan kroppsmåtten vara en referens, minskar kroppsmåtten men vikten står i princip still kan man dra slutsatsen att man fått mer muskler då muskler väger mer än fett.

Följ med på resan
Är du intresserad av att följa Elins resa mot hennes mål? Vill du utvidga dina tränings- och kostkunskaper, eller letar du bara efter inspiration för att kunna ta det första steget in i hälsovärlden? Följ då med mig, Adam, på denna tio veckor långa hälsoskola! Trevlig läsning.

 

 Av Adam Mosrati

 

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så får du ett naturligt lyft med ansiktsgympa

Skönhet

Många rusar till kliniker vid åsynen av första bästa rynka men att åldras är en naturlig del av livet som ger oss karaktär och lyfter fram vår personlighet. Men det är inget brott att vilja vara till sin fördel även när kråksparkarna ger sig till känna. Så varför inte testa ansiktsgympa – det naturliga ansiktslyftet.

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

 

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

 

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

 

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.