Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Fakta

Adaptogener är naturliga förekommande substanser som skyddar och förbättrar återhämtningen när kroppen utsätts för olika former av stress, det vill säga hög psykisk och/eller fysisk belastning. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv, de förebygger, återställer, skyddar mot stress samt ger energi.
Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Och effekten är generell och bred, eftersom adaptogener verkar på en så grundläggande nivå. De kan även intas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter.

Man kan kalla adaptogener för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen.

Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner.

Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi.
– Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning, säger hon till Kurera.

Marie Erlandsson Tordsjänta levde länge i ett olyckligt äktenskap. Hon tröståt tills hon vägde över 130 kilo. Men till slut bestämde hon sig för att ta tag i sitt trasiga liv. Hon började banta och gick ner 57 kilo. Den ”nya” Marie fick sedan kraften och modet att bryta upp ur sitt dåliga äktenskap.

 Läs också: Så tar du igenom skilsmässan

En besvärlig arbetssituation
– Min viktresa var en stark känslomässig resa. När jag var gift grät jag mig till sömns för att jag var olycklig och när jag till slut skilde mig så grät jag ut all smärta och förtvivlan över tolv års olyckligt äktenskap, berättar Marie.
När hon gråtit tills det inga tårar fanns kvar fokuserade Marie all energi på att återställa sin kropp. Hon opererade bort överflödig hud på magen, underarmarna, låren, ryggen och korrigerade brösten. Det blev sammanlagt sex operationer som utfördes ganska tätt in på varandra och Marie levde i ett lyckorus.
– Några månader senare blev jag biten av en vildkatt och bettet gick rakt genom handen. Då blev jag akut inlagd på sjukhuset och jag opererades hela fem gånger och fick en himla massa mediciner. Det skapade en enorm obalans i min kropp och resulterade i att jag kollapsade både fysisk och känslomässigt och det resulterade i att jag
blev sjukskriven i ett och ett halvt år.

 

När det var dags att återgå till arbetet ville Marie inte tillbaka till sin gamla arbetsplats. Under sjukrivningen sökte hon nytt jobb och fick tjänstledigt för att börja på ett chefsjobb i Höganäs kommun. Men en omorganisation med neddragningar gjorde att hon fick sluta.
– Jag fortsatte att söka nya jobb och ganska snart fick jag jobb som internatansvarig på ett gymnasium i Svalöv, berättare Marie.

Flera operationer
När hon gråtit tills det inga tårar fanns kvar fokuserade Marie all energi på att återställa sin kropp. Hon opererade bort överflödig hud på magen, underarmarna, låren, ryggen och korrigerade brösten. Det blev sammanlagt sex operationer.
– Då trodde jag att vägen till lycka låg i operationerna och att jag äntligen skulle få bli vacker. I dag vet jag bättre, säger Marie och fortsätter:
– Operationerna utfördes ganska tätt in på varandra, vilket gjorde att kroppen inte orkade. Jag hade dessutom en svår situation på jobbet där jag blev mobbad. Det medförde att jag kollapsade både fysisk och känslomässigt och det resulterade i att jag blev sjukskriven i ett och ett halvt år.

► Läs också: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

Bytte jobb
När det var dags att återgå till arbetet ville Marie inte tillbaka till sin gamla arbetsplats. Under sjukrivningen sökte hon nytt jobb och fick tjänstledigt för att börja på ett chefsjobb i Höganäs kommun. Men en omorganisation med neddragningar gjorde att hon fick sluta.
– Jag fortsatte att söka nya jobb och ganska snart fick jag jobb som internatansvarig på ett gymnasium i Svalöv, berättar Marie.

Tröttheten tog överhanden
Men där väntade långa arbetsdagar med mycket övertid och Marie, som har svårt att sätta gränser, gick i väggen igen.
– Jag kom inte upp ur sängen en dag. Jag jobbade på trots att hela kroppen signalerade att jag inte mådde bra. Nu har jag äntligen lärt mig att lyssna på min kropp och inte vara så hård mot mig själv. Då när jag kom hem från jobbet var jag så trött att jag bara orkade öppna dörren och släppa ut mina hundar och katter och när de kom in igen gick jag i säng.

 

 Läs också: Adaptogener mot trötthet och stress

Blev överkänslig
Utmattningen resulterade i att Marie tappade luktsinnet och minnet, tålde inte ljus eller ljud, hade konstant feber, återkommande migrän, eksem på låren och hon hade återkommande besvär med urinvägsinfektioner.
– Då upptäckte jag också att det var fult att vara sjukskriven för utbrändhet och jag har fått bråka mycket med läkare, försäkringskassa och arbetsgivare. Men det har trots allt gjort mig starkare eftersom jag vågat stå på mig.

Den här gången var Marie sjukskriven i ett halvår och sedan år började hon på en ny tjänst inom skolan på 25 procent för att så småningom gå upp till halvtid. Och då tog livet också en till positiv vändning för Marie. Hon fick möjlighet att testa ett nytt kosttillskott med adaptogener.

 Läs också: Utmattad? Här är näringen du behöver mer av

Kroppen började läka
– Mina energidepåer fylldes på. Det hände otroligt mycket på bara en månad. Jag har verkligen fått hjälp av det här kosttillskottet. När jag tar produkten behöver jag inte vila efter jobbet och jag sover inte längre 16-18 timmar i sträck som jag ibland kunde göra. När jag tillskottet klarar jag mig på tio timmars sömn, säger Marie och tillägger:
– Jag tror att det var en vecka in på adaptogen-kuren som jag fick jag så ont i öronen att jag åkte in till vårdcentralen. Då hade ena trumhinnan gått sönder och ur örat rann vätska. Min teori är att Adapt Life faktiskt har hjälpt kroppen att börja läka och att den ville göra sig av med det sjuka.

 

Marie har upptäckt att tillskottet bidragit med att hon har lättare att fokusera sig när hon är på jobbet och att hon är gladare och känner lust att göra roliga saker. Hon har bland annat köpt hästar som hon pysslar med varje dag.

Blivit av med eksemen, magbesvären och har inte längre värk
Det har även hänt andra bra saker i kroppen för Marie, berättar hon. Hon har haft magsmärtor och förstoppning men nu fungerar magen som den ska. Hon hade också ständig klåda i underlivet som också har försvunnit sedan hon började med kosttillskottet. Eksemen hon haft på låren har läkt ut och det värker inte längre överallt i kroppen.
– När jag inte tar tillskottet kommer eksemen, värken och tröttheten tillbaka. Min stressade situation har gjort att jag gått upp i vikt och det gör också att kroppen blir svullen. Ibland kan jag ha storlek 40 men nästa dag så kommer jag enbart i storlek 44. Innan Adapt Life kom in i bilden var jag antingen vrålhungrig eller proppmätt. Och en stor skillnad är att jag inte äter lika mycket när jag tar tillskottet och då är inte heller svullnaden i kroppen lika stor.

► Läs också: Få energin, lusten och orken tillbaka – med adaptogener

"Är som ett livselixir"
Nu när Marie jobbar halvtid igen känner hon sig inte orolig längre att hon ska bli sjukskriven på heltid.
– Adapt Life är en helt otrolig produkt. Den är som ett livselexir. Det ska bli spännande att se vad som kommer att hända i framtiden. Det tar tid att läka kroppen och det går inte att skynda på et tillfrisknandet. Man måste ge sig själv tid att må bra igen, säger Marie.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Adaptogener är naturliga förekommande substanser som skyddar och förbättrar återhämtningen när kroppen utsätts för olika former av stress, det vill säga hög psykisk och/eller fysisk belastning. Adaptogenernas främsta egenskap är att de hjälper kroppen att hjälpa sig själv, de förebygger, återställer, skyddar mot stress samt ger energi.
Den återställande funktionen är både tydlig och väldokumenterad. Och effekten är generell och bred, eftersom adaptogener verkar på en så grundläggande nivå. De kan även intas i förebyggande syfte, inför fysiskt eller psykiskt krävande uppgifter.

Man kan kalla adaptogener för ”antistress-vitaminer”. Flera studier har visat att adaptogenernas återhämtande och normaliserande effekter kan kopplas till att de stimulerar den kroppsegna produktionen och frisättningen av två typer av välkända nödvändiga ämnen.

Det ena är neuropeptid Y (NPY), ett mycket viktigt antistressämne som är inblandat i en mångfald fysiologiska processer i hjärna och nervceller. Det är till exempel nödvändigt för minne, inlärning och andra kognitiva funktioner.

Det andra är värmechockprotein 72 (HSP72) som är en del av kroppens försvar vid stress. Proteinet har en skyddande verkan på cellnivå. De lägger sig runt och skyddar viktiga ämnen när det transporteras runt i våra vävnadsceller. Produktionen av värmechockproteiner ökar när kroppen utsätts för daglig stress samt andra typer av stress som exempelvis inflammation, kraftig kyla, värme, buller och miljöföroreningar.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.