Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: Anna Hållams

Adaptogener hjälpte Ismira till bättre hormonbalans

Ismira Serdarevic

Ålder: 43 år
Bor: I Västerås
Gör: Jobbar som stomiundersköterska och pluggar till att bli specialistundersköterska inom samma område.
Familj: Make Rijad, två söner, Mikael 21 och Edwin 13, och en hund.
Så mår jag bra: Jag älskar mitt jobb och att vara med min familj. Jag tränar, både i gym och går på spinning. Går också promenader med hunden.
Aktuell: Ismira fick 2019 års Stomipris av ILCO, Tarm- uro- och stomiförbundet, en ideell intresseorganisation.

Redan som tonåring hade Ismira Serdarevic, 43, problem med depression, oregelbunden och ibland riklig mens och övervikt. När hon fick diagnosen PCOS fick många av symtomen sin förklaring och sedan dess har hon kämpat med sin sjukdom. En så kallad adaptogen har gett henne en extra skjuts i kampen.

Att Ismira Sersarevic har en allvarlig sjukdom och inte alltid mår bra, märks inte så mycket av, men så jobbar hon hårt för att hålla sjukdomen i schack. Hon lider av PCOS, en hormonell sjukdom som ger besvär dagligen.
Sjukdomen innebär att hon har många äggblåsor på äggstockarna och samtidigt ofta mycket testosteron i kroppen. PCOS är en förkortning av polycystiskt ovarialsyndrom och visar sig genom svår eller ingen mens, behåring, övervikt och svårigheter att bli gravid.

Inget botemedel
Det finns i dagsläget ingen medicin mot själva sjukdomen utan det handlar om att ta hand om symtomen. Som att gå ner i vikt för att få bättre ägglossning, få IVF-behandling om man har svårt att bli gravid och läkemedel för att få igång mensen.
Ismiras symtom visade sig redan under hennes uppväxt i Bosnien, men att prata om kvinnliga problem var inte så enkelt.
– Jag var nedstämd och hade antingen väldigt rikliga menstruationer eller inga alls, jag gick upp i vikt och hade hår överallt där jag inte skulle ha det. Jag såg ut som en karl och det var inte roligt. Jag och min mamma hade inte en sådan relation att vi pratade om sådant – och i Bosnien på den tiden gick man inte till gynekologen som man gör i Sverige. Det var inte förrän jag kom till Sverige som 14-åring som jag fick veta vad det var, säger Ismira.

 

Det året hon fyllde tjugo hade hon bott i Sverige i några år och försökte hitta sin väg framåt samtidigt som hon led av en fruktansvärt svår akne. Hon kände sig annorlunda och isolerade sig, men gick till slut till en läkare. Ismira hade tur och hamnade hos en överläkare som forskat på PCOS, och som snabbt kunde konstatera att det var den sjukdomen hon hade. Samtidigt som det var en lättnad att få veta vad det var, var det ett tungt slag.
– Jag var 20 år gammal och läkaren sa att jag var tvungen att försöka hålla nere min vikt och träna, det var livsviktigt. Han sa också att jag antagligen inte skulle få barn och det var fruktansvärt. Jag var flykting och hade genomlevt krig och hade inte riktigt hunnit lära känna mig själv. Jag visste inte vad jag ville jobba med och nu skulle jag inte kunna få barn heller, berättar Ismira.

LÄS OCKSÅ: Kaos i hormonerna? Så får du hormonell balans!

Gravid mot alla odds
Eftersom Ismira inte visste något om sjukdomen läste hon på och valde att lägga om sin kost och börja träna – och det gav utdelning. Hennes allmänna mående blev bättre och än idag äter hon enligt Viktväktarnas råd. Mot alla odds blev hon gravid och fick sonen Mikael. För PCOS-drabbade krävs nästan alltid IVF, provrörsbefruktning, för att bli gravid, och till och med Ismiras läkare var överlycklig när han fick höra nyheten.
– Jag hade haft samma läkare hela tiden och vi blev nästan som kompisar till slut. När jag berättade att jag var gravid så grät han. Han hade aldrig träffat någon med så grav PCOS som jag, som fått barn på naturlig väg, säger Ismira och ler.

Men även om hon sedan dess också fått sonen Edwin så avtog inte sjukdomen och hon fick ångest och grubblade mycket. Hon kunde också dra sig undan och isolera sig i perioder, då var det bara det viktigaste som fick plats, familjen, jobbet och hunden. Mer orkade hon inte.
– Men jag tog tag i mig själv och fick så mycket energi på jobbet genom patienterna som jag tycker så mycket om, säger hon.

När Ismira läste om ett kosttillskott som kunde hålla kortisolet i balans så ville hon prova. Kortisol är ett hormon som hjälper oss att hantera stress och effekterna av stress på flera olika sätt genom två olika funktioner. Den ena funktionen är att frigöra energi så att vi orkar mer – och den andra är att hämma inflammationer i kroppen när vi blir alltför stressade. Hormonet produceras i binjurarna och utsöndras i olika hög grad under dygnet. Utsöndringen följer vår dygnsrytm. När vi stressar hjälper kortisolet oss genom att det skyddar oss från de inflammationer som kan uppstå av stressens effekter på kroppen.
I rätt mängd och i rätt balans är alltså kortisol viktigt för att vi ska fungera väl. Men när mängden kortisol ökar på grund av stress blir funktionen hos hormonet den omvända. Energiproduktionen sjunker, man blir trött och orolig, får svårt att sova, får hormonell obalans, ökad inflammation och sämre immunförsvar.

LÄS OCKSÅ: Sju tecken på att du har för mycket av stresshormonet kortisol

Kortisol i balans
Eftersom PCOS är en hormonell sjukdom så är det extra viktigt att stresshormonet kortisol hålls i balans. För lite eller för mycket gör att Ismira mår sämre. Eftersom hon har ett stressigt jobb som stomiundersköterska, så kände hon att det här kosttillskottet kanske var rätt för henne.
–  Första månaden kände jag ingenting men efter ett par månader kände jag att jag sov bättre, grubblade mindre och att mitt sötsug avtog vilket gjorde att jag fick en skjuts i min viktnedgång. Jag har hittills gått ner nästan 16 kilo.
Förutom heltidsjobbet så pluggar Ismira vidare till specialistundersköterska inom det området hon brinner för, sina stomipatienter. Och ifjol blev hon nominerad till Stomipriset – och vann.
– Det är jag och en docent här på sjukhuset som har fått det och det känns fantastiskt! Det är ett kvitto på alla års arbete som jag lagt ned och på hur mycket jag älskar mitt jobb och mina patienter, säger hon.

Men ett högt tempo och en sjukdom som kräver sitt gör att Ismira ibland får dippar och inte orkar.
– Men då dammar jag av mig och reser mig och säger till mig själv att nu har du varit deppig i tre dagar, nu räcker det, säger hon.

 

LÄS OCKSÅ: Kvinnohälsa: Lindring vid endometrios och PCOS

Tar långa promenader
Andra positiva följder av kosttillskottet som Ismira har känt är att hon känner sig mindre trött och orkar mer, men också att humöret är bättre. Hon tränar ofta och gärna på gym eller kör ett spinningpass och tar långa promenader med hunden.
– Jag tycker att man ska våga prova kosttillskott, det kan bli väldigt bra. Alla som kämpar kan få hjälp och det är mycket värt att må bra, säger hon och ler.

Att hålla kroppen i balans är det hon eftersträvar via både sin kost och sin träning – och nu också med hjälp av den så kallade adaptogenen, vilket är växter som kan hjälpa kroppen att klara stress och andra påfrestningar.
– Ibland är jag så trött på att jag alltid måste tänka på att inte äta för mycket eller att alltid träna, men då påminner jag mig hur det var innan, när jag var depressiv och överviktig och dit vill jag inte igen. Med KSM-66 är det enklare att hålla balansen i livet, säger Ismira.

Av Jessika Devert

Källor: Sage Journals , PubMed , Hindawi

 


Ismira Serdarevic

Ålder: 43 år
Bor: I Västerås
Gör: Jobbar som stomiundersköterska och pluggar till att bli specialistundersköterska inom samma område.
Familj: Make Rijad, två söner, Mikael 21 och Edwin 13, och en hund.
Så mår jag bra: Jag älskar mitt jobb och att vara med min familj. Jag tränar, både i gym och går på spinning. Går också promenader med hunden.
Aktuell: Ismira fick 2019 års Stomipris av ILCO, Tarm- uro- och stomiförbundet, en ideell intresseorganisation.

Ashwagandha

Samtliga studier på KSM-66 (hittills har det gjorts 22 olika studier) visar på en unik förmåga att hjälpa kroppen att hantera stress. När stressen sjunker, avlastas binjurarna och kroppen kan börja återhämta sig. Resultatet blir att produktionen av kortisol normaliseras och att energiproduktionen ökar.
Studierna visar också att den ökade motståndskraften mot stress förbättrar sömn, ork och humör. Även balansen av testosteron-, östrogen- och sköldkörtelhormon påverkas av stress vilket gör att KSM-66 även har en gynnsam effekt på klimakteriebesvär, PMS och subklinisk hypotyreos.
Den verksamma ingrediensen i KSM-66, är ashwagandha, som är en adaptogen.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.