Så motverkar du att huden åldras i förtid | Kurera.se
Glad kvinna i solhatt

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Fakta

Vad är kollagen?
Kollagen är ett protein som håller ihop hud och kropp,utan det skulle kroppen kollapsa. Kollagen bildar bindväv som hjälper huden att behålla sin struktur. Senor, ligament, muskler, blodkärlsväggar, ben, brosk och inre organ innehåller också kollagen. Produktionen av kollagen minskar när vi blir äldre. I 25-årsåldern består huden av ungefär 75 procent kollagen men minskar snabbt i takt med att vi blir äldre. Efter klimakteriet sjunker mängden kollagen med upp till en tredjedel på tio år. Det är förlusten av kollagen som gör att vi få rynkor.

Vad är hyaluronsyra?
Hyaluronsyra är en sockerart kallad glukosaminglukan som har förmågan att binda vatten och reglera hudens fuktbalans. När vi blir äldre minskar kroppens förmåga att bilda hyaluronsyra. Ung hud är jämn och elastisk bland annat tack vare att den innehåller mycket hyaluronsyra som binder vatten och fyller ut hudlagret. Hyaluronsyra kan ta upp 3 000 gånger mer vatten än sin egen vikt. Hyaluronsyra kan också fungera som ett smörjmedel och stötdämpare i lederna.

Vad är kondroitinsulfat?
Kondroitinsulfat är en byggsten i brosk och bindväv och ett bra tillskott vid ledproblem och slitage. Kondroitin stödjer återuppbyggnaden av brosket i lederna och det fungerar som en stabilisator i bindväven.


Kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat i kombination gör också att: 

… hårbotten får näring och blir mindre torr.
… håret blir friskare och mer glänsande.
… torra ögon återfuktas.
… naglarna blir starkare.
… tandköttet både stärks och sluter tätare runt tänderna.

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare.
Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan.
Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Huden är vårt största organ och speglar hur vi mår på insidan. Vid långvarig stress bryts hudens kollagen ner snabbare vilket resulterar i att den tappar sin spänst, fasthet och lyster. Hyaluronsyra är ett annat ämne som också påverkar hudens utseende och hälsa. Det binder fukt i huden och fyller ut hudens mellersta och tjockaste hudlager så att huden blir fyllig, slät och smidig.

► Läs också: Näringen som får din hy att stråla

 

Dina vanor påverkar din hud
Solen är en av de största bovarna till att huden åldras snabbare – solens UV-strålar ökar nedbrytningen av både kollagen och hyaluronsyra. Dåliga kostvanor och för lite sömn sätter också sina spår, speciellt när vi blir äldre. När huden åldras beror det enbart till 20 procent på dina gener, resten handlar om livsstil och är därför något du kan påverka själv.

Anledningen till att rynkor uppstår
När vi blir äldre bryts kollagenet i huden ner snabbare än det byggs upp och när kvinnor passerat klimakteriet minskar produktionen av kollagen märkbart, samma sak gäller för hyaluronsyra. Det är förlusten av kollagen och hyaluronsyra som gör att vi får rynkor och att huden tappar sin lyster och blir tunnare.
För att åldras vackert och behålla hudens fräschör behöver man äta bra, dricka rikligt med vatten, tillföra vitaminer, motionera regelbundet, skydda sig mot för mycket sol och använda bra hudvårdsprodukter.

► Läs också: Därför får man rynkor

Träning gör huden ung
Långvarig stress med höga nivåer av stresshormonet kortisol är inte bra för huden. Att stressa mycket och länge kan resultera i att huden rodnar, kliar och blir extra känslig på grund av att en inflammation uppstår. Motion minskar stresshormonet kortisol och ökar tillväxthormonet HGH, som bland annat bygger upp huden och gör den fast och fyllig. Att motionera regelbundet är därför ett bra sätt att behålla huden ungdomlig. Intervallträning, tillsammans med en god nattsömn, är särskilt bra för att öka mängden HGH medan kroppen vid för hård träning förbrukar mer av de hormoner som är viktiga för huden. Forskning visar att tre timmars måttlig träning i veckan gör oss biologiskt tio år yngre, så lagom är bäst.

Rätt näring är en förutsättning
Det finns mycket du kan göra åt ett trött ansikte – allt från att hitta rätt hudvårdsprodukter till att skämma bort huden med olika behandlingar. För att med krämer och behandlingar få ett bra resultat måste förutsättningarna finnas och de skapar du med den näring du ger kroppen varje dag. En kost rik på nyttiga fetter, kalcium, zink, betakaroten, lykopen, B-vitamin, C-vitamin och E-vitamin skapar förutsättningar för huden att vara vital. Antioxidanterna ger också huden ett naturligt skydd mot solens negativa effekter.

► Läs också: Bidrottningsgelé – skönhetskur för hud med akne

 

Nyckeln till ungdomlig hud
När kollagen och hyaluronsyra minskar uppstår rynkor, huden blir tunnare och den förlorar sin spänst. Genom att tillföra huden mer kollagen och hyaluronsyra, genom kosten eller via tillskott, kan man motverka dessa ålderstecken. En studie, publicerad i tidskriften Clinical Interventions in Aging, gjord på ett kollagentillskott med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat visade satt huden blev närmare 80 procent mer återfuktad och att rynkor och fina linjer minskade med drygt 13 procent efter 12 veckors användande. Dessutom förbättrades blodcirkulationen och mängden kollagen i läderhuden ökade.

Hydrolyserat för bättre upptag
Dessa ämnen ger, när de kombineras, en fastare och ungdomligare hy. Formulan i kollagentillskottet som användes bygger på en patenterad process där de tre ämnena är hydrolyserade, vilket innebär att man under tillverkningen minskat storleken på molekylerna i ingredienserna för att kroppen lättare och snabbare ska kunna ta upp dem. Den studerade sammansättningen finns i kollagentillskottet BioCell Collagen + Hyaluronsyra.
De aktiva ämnena är också centrala för en god ledhälsa, vilket också har dokumenterats i flertalet studier. I en studie såg man tydligt att framför allt smärtan i leder med artros minskade men även att ledvätskan ökade och att stelhet i muskler och leder minskade.

► Läs också: Så äter du dig ung och snygg – respektive äldre och fulare

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Vad är kollagen?
Kollagen är ett protein som håller ihop hud och kropp,utan det skulle kroppen kollapsa. Kollagen bildar bindväv som hjälper huden att behålla sin struktur. Senor, ligament, muskler, blodkärlsväggar, ben, brosk och inre organ innehåller också kollagen. Produktionen av kollagen minskar när vi blir äldre. I 25-årsåldern består huden av ungefär 75 procent kollagen men minskar snabbt i takt med att vi blir äldre. Efter klimakteriet sjunker mängden kollagen med upp till en tredjedel på tio år. Det är förlusten av kollagen som gör att vi få rynkor.

Vad är hyaluronsyra?
Hyaluronsyra är en sockerart kallad glukosaminglukan som har förmågan att binda vatten och reglera hudens fuktbalans. När vi blir äldre minskar kroppens förmåga att bilda hyaluronsyra. Ung hud är jämn och elastisk bland annat tack vare att den innehåller mycket hyaluronsyra som binder vatten och fyller ut hudlagret. Hyaluronsyra kan ta upp 3 000 gånger mer vatten än sin egen vikt. Hyaluronsyra kan också fungera som ett smörjmedel och stötdämpare i lederna.

Vad är kondroitinsulfat?
Kondroitinsulfat är en byggsten i brosk och bindväv och ett bra tillskott vid ledproblem och slitage. Kondroitin stödjer återuppbyggnaden av brosket i lederna och det fungerar som en stabilisator i bindväven.


Kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat i kombination gör också att: 

… hårbotten får näring och blir mindre torr.
… håret blir friskare och mer glänsande.
… torra ögon återfuktas.
… naglarna blir starkare.
… tandköttet både stärks och sluter tätare runt tänderna.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

 

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.

 

Vi äter allt mer halloumi – från Europas största användare av antibiotika till djur

Kost

Antibiotikaanvändningen till djur skiljer sig stort åt i Europa – och i en tid då antibiotikaresistens bedöms vara ett stort hot mot folkhälsan kan det vara av vikt att ta reda på vilket land livsmedlen du handlar kommer från. Inte minst vad gäller halloumiost, något vi i Sverige äter allt mer av – där ett av Sveriges i särklass största importländer också är Europas största användare av antibiotika vid djuruppfödning.