Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Foto: SVT

Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Att hålla sina muskler har fler hälsoeffekter än man tidigare trott. Och nyttan med styrketräning gäller alla åldrar – även riktigt gamla människor. Till exempel kan det bidra till att hålla demensen borta – eller åtminstone skjuta den på framtiden, visar ny forskning från Kanada.

Fysisk aktivitet trimmar inte bara kroppen utan även hjärnan.
I SVT:s Vetenskapens värld den 15 februari fick tittarna bland annat veta att det var sjunde sekund insjuknar en ny person i demenssjukdom - men att träning har positiva effekter när det gäller att hålla sjukdomen borta. Men vilken träningsform är då allra bäst för hjärnan?
Enligt programmet har de flesta studier, som har gjorts om sambandet mellan fysiskt arbete och hjärnans hälsa, handlat om konditionsträning. Skälet till detta är att den mesta tidigare forskning gjorts som djurförsök, och att det helt enkelt är lättare att få en råtta att springa i ett hjul än att lyfta vikter.

Läs också: Därför åldras soffpotatisars hjärnor fortare

 

Teresa Liu-Ambrose, åldrandeforskare. Foto: SVT

Teresa Liu-Ambrose, åldrandeforskare. Foto: SVT


Stroke medför högre demensrisk
Teresa Liu-Ambrose, forskningschef inom området åldrandeforskning, vid University of British Columbia i Kanada forskar bland annat om hur fysisk aktivitet påverkar strokepatienter, en grupp som löper högre risk att drabbas av demens senare i livet. Hon ville veta om träning av musklerna kan ge lika bra resultat när det gäller att kunna motverka demens hos äldre, eller om det till och med kunde tänka vara bättre.
– Styrketräning är nyttigt i en massa andra avseenden, så jag kunde inte se varför det inte skulle vara bra även för hjärnan, säger hon i programmet.

Mätte hjärnans kapacitet
Hon lät ett hundratal äldre kvinnor i 70-80-årsåldern - alla i ett förstadium till demens - träna två gånger i veckan. Halva gruppen fick göra lätta styrkeövningar och andra halvan fick göra konditionspass bestående av promenader.
Dessa två grupper jämfördes sedan med en tredje grupp – en kontrollgrupp där kvinnorna bara fått göra stretchövningar. Studien pågick under sex månader och alla kvinnorna fick regelbundet genomgår tester av hjärnans kapacitet.

Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

Positivt även för det "associativa minnet"
Även om studien anses ganska liten pekar resultaten på att styrketräning är bra för de delar av hjärnan som sköter komplext tänkande, den så kallade exekutiva förmågan. Effekterna syntes även det som kallas det "associativa minnet", till exempel att kunna para ihop ett namn med ett ansikte.
Gruppen som fick ägna sig åt kondition hade inte samma resultat. De förbättrade däremot det så kallade "episodiska minnet" – det vill säga förmågan att, till exempel, komma ihåg olika ord på en lista. Den grupp som bara fick stretcha visade däremot inga förbättringar alls.

 

► Läs också: Ny forskning: Dagligt tillskott med D-vitamin kan skydda mot demens

Personer i riskzon för demens hade störst nytta av styrketräning 
Teresa Liu-Ambrose har även testat helt friska äldre människors hjärnor. Där gav styrketräningen ungefär samma resultat, även om förbättringen inte var lika tydlig.
– När det gäller de friska försökspersonerna förbättrade de sina resultat med 10-12 procent, medan kvinnorna med ett förstadium till demens ökade sin exekutiva förmåga med uppemot 17 procent, så det verkar som att den som redan befinner sig i utförsbacken på väg mot demens faktiskt tjänar mer på att träna, säger hon i programmet.

Teorin: Styrketräning gör att hjärnans nervceller och blodkärl växer bättre
Forskarnas teori om varför styrketräning är gynnsamt för just personer i risk för demens är att muskelträningen får fart på produktionen av olika ämnen som behövs för att hjärnans nervceller och blodkärl ska kunna växa bättre. Detta medan konditionsträning i stället aktiverar hormonsystem – och på så vis andra positiva effekter i hjärnan.

► Läs också: Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

Skjuter sjukdomen på framtiden
Betyder det då att man borde träna både styrketräning och konditionsträning för att få bäst resultat? frågar reportern i programmet.
– Det är nästa fråga vi försöker svara på. Får man dubbla effekten om man tränar på båda sätten? Idag vet vi inte det, svarar Teresa Liu-Ambrose.
Hon kan inte svara på om styrketräning kan göra att man helt slipper undan demens - men den kan insjuknandet kan troligen skjutas upp, menar hon.
– Vi behöver mer forskning för att kunna svara på det men våra studier tyder på att man åtminstone kan skjuta upp demenssjukdomens utbrott genom att vara fysiskt aktiv.

 

Styrketräning bromsar skadorna av tysta hjärnblödningar
Helt ny forskning från Vancouver har också funnit att styrketräning inte bara gynnar äldre människor utan även, helt överraskande, verkar kunna motverka så kallade "tysta hjärnblödningar", som är vanliga hos folk från 40-årsåldern och uppåt och som gör att man sedan löper större risk att utveckla demens i framtiden, berättar Teresa Liu--Ambrose.
– Vi ser att styrketräning bromsar skadornas utbredning, säger hon.
– Det här understryker verkligen styrketräningens betydelse när det gäller hjärnan.

Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Även test på svenska 90-åringar
I programmet tas även upp ett experiment i Stockholm, utfört av initiativtagaren och distriktsläkaren Göran Murvall, på en träningsgrupp för personer som är 90 år eller mer. Deltagarna samlas på ett gym i Sickla för regelbunden styrketräning i ett projekt som nu pågått i drygt fem års tid.
Göran Murvall är hoppfull och berättar lite om de positiva resultaten.
– Depressionsmedicinerna minskar väsentligt. Och ingen av de som var med från början i den här träningsgruppen har utvecklat demens under den tid som vi haft den här träningsgruppen. Det säger förstås inte så mycket med säkerhet på en så här liten grupp, men vi vill gärna tro det – jag tror att människan är skapad så att vi behöver stimulans, säger han i programmet.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.