Foto: SVT

Äldre som styrketränar kan bromsa demensutveckling

Att hålla sina muskler har fler hälsoeffekter än man tidigare trott. Och nyttan med styrketräning gäller alla åldrar – även riktigt gamla människor. Till exempel kan det bidra till att hålla demensen borta – eller åtminstone skjuta den på framtiden, visar ny forskning från Kanada.

Fysisk aktivitet trimmar inte bara kroppen utan även hjärnan.
I SVT:s Vetenskapens värld den 15 februari fick tittarna bland annat veta att det var sjunde sekund insjuknar en ny person i demenssjukdom – men att träning har positiva effekter när det gäller att hålla sjukdomen borta. Men vilken träningsform är då allra bäst för hjärnan?
Enligt programmet har de flesta studier, som har gjorts om sambandet mellan fysiskt arbete och hjärnans hälsa, handlat om konditionsträning. Skälet till detta är att den mesta tidigare forskning gjorts som djurförsök, och att det helt enkelt är lättare att få en råtta att springa i ett hjul än att lyfta vikter.

Läs också: Därför åldras soffpotatisars hjärnor fortare

 
Teresa Liu-Ambrose, åldrandeforskare. Foto: SVT

Teresa Liu-Ambrose, åldrandeforskare. Foto: SVT

Stroke medför högre demensrisk
Teresa Liu-Ambrose, forskningschef inom området åldrandeforskning, vid University of British Columbia i Kanada forskar bland annat om hur fysisk aktivitet påverkar strokepatienter, en grupp som löper högre risk att drabbas av demens senare i livet. Hon ville veta om träning av musklerna kan ge lika bra resultat när det gäller att kunna motverka demens hos äldre, eller om det till och med kunde tänka vara bättre.
– Styrketräning är nyttigt i en massa andra avseenden, så jag kunde inte se varför det inte skulle vara bra även för hjärnan, säger hon i programmet.

Mätte hjärnans kapacitet
Hon lät ett hundratal äldre kvinnor i 70-80-årsåldern – alla i ett förstadium till demens – träna två gånger i veckan. Halva gruppen fick göra lätta styrkeövningar och andra halvan fick göra konditionspass bestående av promenader.
Dessa två grupper jämfördes sedan med en tredje grupp – en kontrollgrupp där kvinnorna bara fått göra stretchövningar. Studien pågick under sex månader och alla kvinnorna fick regelbundet genomgår tester av hjärnans kapacitet.

Läs också: Magnesium och kalium minskar risken för stroke hos kvinnor

Positivt även för det ”associativa minnet”
Även om studien anses ganska liten pekar resultaten på att styrketräning är bra för de delar av hjärnan som sköter komplext tänkande, den så kallade exekutiva förmågan. Effekterna syntes även det som kallas det ”associativa minnet”, till exempel att kunna para ihop ett namn med ett ansikte.
Gruppen som fick ägna sig åt kondition hade inte samma resultat. De förbättrade däremot det så kallade ”episodiska minnet” – det vill säga förmågan att, till exempel, komma ihåg olika ord på en lista. Den grupp som bara fick stretcha visade däremot inga förbättringar alls.

► Läs också: Ny forskning: Dagligt tillskott med D-vitamin kan skydda mot demens

Personer i riskzon för demens hade störst nytta av styrketräning 
Teresa Liu-Ambrose har även testat helt friska äldre människors hjärnor. Där gav styrketräningen ungefär samma resultat, även om förbättringen inte var lika tydlig.
– När det gäller de friska försökspersonerna förbättrade de sina resultat med 10-12 procent, medan kvinnorna med ett förstadium till demens ökade sin exekutiva förmåga med uppemot 17 procent, så det verkar som att den som redan befinner sig i utförsbacken på väg mot demens faktiskt tjänar mer på att träna, säger hon i programmet.

Teorin: Styrketräning gör att hjärnans nervceller och blodkärl växer bättre
Forskarnas teori om varför styrketräning är gynnsamt för just personer i risk för demens är att muskelträningen får fart på produktionen av olika ämnen som behövs för att hjärnans nervceller och blodkärl ska kunna växa bättre. Detta medan konditionsträning i stället aktiverar hormonsystem – och på så vis andra positiva effekter i hjärnan.

► Läs också: Vältränade muskler ett skydd mot stress och depression

Skjuter sjukdomen på framtiden
Betyder det då att man borde träna både styrketräning och konditionsträning för att få bäst resultat? frågar reportern i programmet.
– Det är nästa fråga vi försöker svara på. Får man dubbla effekten om man tränar på båda sätten? Idag vet vi inte det, svarar Teresa Liu-Ambrose.
Hon kan inte svara på om styrketräning kan göra att man helt slipper undan demens – men den kan insjuknandet kan troligen skjutas upp, menar hon.
– Vi behöver mer forskning för att kunna svara på det men våra studier tyder på att man åtminstone kan skjuta upp demenssjukdomens utbrott genom att vara fysiskt aktiv.

Styrketräning bromsar skadorna av tysta hjärnblödningar
Helt ny forskning från Vancouver har också funnit att styrketräning inte bara gynnar äldre människor utan även, helt överraskande, verkar kunna motverka så kallade ”tysta hjärnblödningar”, som är vanliga hos folk från 40-årsåldern och uppåt och som gör att man sedan löper större risk att utveckla demens i framtiden, berättar Teresa Liu–Ambrose.
– Vi ser att styrketräning bromsar skadornas utbredning, säger hon.
– Det här understryker verkligen styrketräningens betydelse när det gäller hjärnan.

Läs också: Dåligt minne? Börja styrketräna!

Även test på svenska 90-åringar
I programmet tas även upp ett experiment i Stockholm, utfört av initiativtagaren och distriktsläkaren Göran Murvall, på en träningsgrupp för personer som är 90 år eller mer. Deltagarna samlas på ett gym i Sickla för regelbunden styrketräning i ett projekt som nu pågått i drygt fem års tid.
Göran Murvall är hoppfull och berättar lite om de positiva resultaten.
– Depressionsmedicinerna minskar väsentligt. Och ingen av de som var med från början i den här träningsgruppen har utvecklat demens under den tid som vi haft den här träningsgruppen. Det säger förstås inte så mycket med säkerhet på en så här liten grupp, men vi vill gärna tro det – jag tror att människan är skapad så att vi behöver stimulans, säger han i programmet.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.

Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring: ”Är inte bakteriefloran i balans påverkas hela vår kropp”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Sjätte personen ut: Näringsterapeuten och succébloggaren Mikaela Bjerring.