Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kocken Marie Butler håller i grönkålsblad

Marie Butler driver restaurang Happy M Kitchen som serverar växtbaserad mat. Foto: Stephanie Sifvert

”Alla ska kunna äta god mat som bygger ett starkt immunförsvar”

Marie Andersson Butler

Ålder: 55 år.
Bor: I Göteborg och i Dalsland.Yrke: Är matkreatör och föreläsare. Driver restaurang Happy M Kitchen i Göteborg. Aktuell med boken ”Happy Me” (Bladh by Bladh).
Bakgrund: Har jobbat med mat och hälsa i över 30 år och drivit restaurang i såväl Sverige som Italien och England. Grundat hälsocentret Penninghame House i Skottland.
Så mår jag bra: "För mig är det viktigt att starta rätt, jag går upp tidigt på morgonen, dricker ett stort glas rumstemperat vatten, mediterar och sätter visionen för dagen. Därefter gör jag min morgonyoga. En kall dusch är också en del av min morgonrutin. Som en tumregel försöker jag låta det gå så lång tid som jag kan mellan middag och frukost för att låta kroppen vila från mat."

Rutinerade matpionjären Marie Butler, som tagit avstamp i sin egen hälsoresa och en lång karriär utomlands för att skriva kokboken ”Happy Me”, vill nu inspirera oss att laga växtbaserad mat som gör gott för både immunförsvaret och planeten.

Bokomslag "Happy me"

Marie Andersson Butler är aktuell med kokboken "Happy me" (Bladh by Bladh).

Efter mer än 30 år som utlandssvensk, då hon drev restauranger i både Italien och England samt ett hälsocenter i Skottland, återvände Marie Butler till Sverige och Göteborg, där hon öppnade restaurang ”Happy M Kitchen”. På menyn står växtbaserad mat och rena råvaror som stärker immunförsvaret, ger energi och glädje.

 

Kärleken till mat mötte Marie dock redan som 17-åring då hon flyttade till Italien för att driva en restaurang och bar. Där tog hon varje tillfälle i akt att lära sig från de italienska husmödrarna.

– Att se kärleken till råvarorna och att laga mat med känsla och kvalitet fångade mig, istället för att se maten som något som bara gör en mätt. 

LÄS OCKSÅ: Dra ner på alkoholen och stärk ditt immunförsvar

Eksem sedan barnsben
Efter fyra intensiva år i Italien flyttade hon tillbaka till Sverige. Men lusten att resa och uppleva nya utmaningar tog över. London blev Maries nästa äventyr, där hon efter en tid köpte en egen restaurang.

– Gudrun Jonsson, en näringsexpert, som jag träffade i London, var den första att inspirera mig att faktiskt äta för att må bra. Jag hade haft eksem sedan jag var barn, i över 18 år, men de försvann under mina år i Italien. Eksemen kom tyvärr tillbaka när jag återvände till Sverige, något som hade gjort mig fundersam. Det kliade något vansinnigt och sömnen blev lidande. Jag fick jobba med solglasögon på restaurangen för att jag hade sårskorpor runt ögonen och min energinivå begränsades av dem. Gudrun föreslog att jag skulle äta som jag hade gjort då jag levde i Italien. Det var första gången jag provade en diet utan mjölk, gluten och köttprodukter. I Italien använder de olivolja istället för smör och tomatsås istället för gräddsås.

Sagt och gjort, Marie följde Gudruns diet och efter bara två månader hade eksemen försvunnit.

– Den insikten var så otroligt stark för mig. Det var första gången jag verkligen kunde se och förstå kopplingen mellan vad jag stoppade i min kropp och hur det påverkade mitt mående, säger Marie som tillägger att även hennes IBS försvann som en effekt av att hon ändrade sin kost.

 

Hälsocenter i sitt eget hem
Detta blev en start för Marie att gå på djupet med att förstå mat och dess effekt. Hon lagade och experimenterade – och provade på restaurangens besökare.

– Gästerna märkte att deras hälsa förbättrades och fler och fler ville följa mina tips och råd och äta den mat jag förespråkade.

LÄS OCKSÅ: Lågintensiv träning bra för immunförsvaret

Maries intresse för mat och hälsa växte sig så starkt att hon till slut startade ett hälsocenter i sitt eget hem, Penninghame House, i Skottland.

– Jag ville skapa en plats dit människor kunde komma för att växa och förändras och årligen pågår det fortfarande flera kurser där. Deltagarna kunde lära sig själva matlagningen, men också de grundläggande teorierna kring mat och dess påverkan på kropp och själ.

Förvirring och stress kring mat
När Marie sedan kom tillbaka till Sverige, efter mer än tre decennier utomlands, såg hon den matglädje som fanns och att kvalitet prisades här, men att det också fanns en stor förvirring och stress kring mat och hälsa.

 

–Det som skrämde mig var att det inte fanns någonstans att gå ut och äta ren mat utan tillsatser, socker och halvfabrikat. Jag ville äta rena produkter lagade med omtanke och kunskap.

Denna insikt ledde till den vision som Marie sedan fick för Happy M Kitchen.

– Min vision är att alla ska kunna äta god mat som bygger ett starkt immunförsvar och ger energi och att denna mat blir tillgänglig för alla. Maten vi serverar är näringstät och vi undviker tillsatser, raffinerat socker, gluten, kött och mjölkprodukter. Vi serverar bland annat alger, fullkorn, växtbaserat protein, grönsaker, sallader, fisk, kakor, kallpressade juicer, smoothies och naturviner.

LÄS OCKSÅ: Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Några råvaror som Marie själv använder för att stärka upp immunförsvaret:

  1. Miso: en pasta gjord av mosade bönor, ris eller korn som har fermenterats från några månader till flera år. Miso innehåller vitaliserande enzymer som hjälper matsmältningen, ger en balanserad näring med komplexa kolhydrater, vitaminer, proteiner och mineraler. Den gynnar den goda bakteriefloran och gör oss basiska i kroppen. Jag använder den till att göra misosoppa, picklar grönsaker, såser eller röror.
  2. Sjögräs/alger: dessa havsgrönsaker är en utmärkt källa till mineraler, främst jod. Jod påverkar vår sköldkörtel och har du en överaktiv sådan ska du undvika alger. Om du å andra sidan har en underfunktion är alger ett bra inslag i din dagliga kost. Alger innehåller även kalcium, järn, magnesium och olika vitaminer.
  3. Gröna blad: som färsk vårlök, sallad, selleri, grönkål, spenat, bok choi. De innehåller klorofyll som fungerar som hemoglobin i vårt blod. Genom en process inne i kroppen, som kallas biologisk transmutation, förändras klorofyll till hemoglobin för att stärka kvaliteten i blodet. Därför är det så viktigt att äta gröna blad varje dag.

Av Carolina Eriksson


Marie Andersson Butler

Ålder: 55 år.
Bor: I Göteborg och i Dalsland.Yrke: Är matkreatör och föreläsare. Driver restaurang Happy M Kitchen i Göteborg. Aktuell med boken ”Happy Me” (Bladh by Bladh).
Bakgrund: Har jobbat med mat och hälsa i över 30 år och drivit restaurang i såväl Sverige som Italien och England. Grundat hälsocentret Penninghame House i Skottland.
Så mår jag bra: "För mig är det viktigt att starta rätt, jag går upp tidigt på morgonen, dricker ett stort glas rumstemperat vatten, mediterar och sätter visionen för dagen. Därefter gör jag min morgonyoga. En kall dusch är också en del av min morgonrutin. Som en tumregel försöker jag låta det gå så lång tid som jag kan mellan middag och frukost för att låta kroppen vila från mat."

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!