Kvinna sitter med armarna i kors och butter min i mulet väder

Allt fler får diagnosen D-vitaminbrist

Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Sol, svamp, mjölk, ägg, fet fisk – och allt fler livsmedel som berikas. Behöver vi verkligen tillskott av D-vitamin utöver de naturliga kostkällorna?
Ja, det verkar så, konstaterar nu även Svt Nyheter som tagit del av statistik som visar att antalet svenskar som får diagnosen D-vitaminbrist har ökat explosionsartat de senaste åren. 

Antalet som diagnostiseras med D-vitaminbrist har ökat dramatiskt de senaste tio åren. Likaså antalet som får D-vitamin utskrivet på recept från sin läkare. Det visar statistik från Socialstyrelsen som SVT Nyheter tagit del av.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

 

Fler läkare förstår allvaret med D-vitaminbrist
De senaste årens enorma forskning på området har inneburit att allt fler fått upp ögonen för D-vitaminets stora inverkan på hälsan – och de många negativa effekter som brist kan medföra. Nu alltså även läkarna.
År 2004 var det endast nio personer som fick D-vitaminbrist som sin huvuddiagnos inom öppenvården. År 2014, tio år senare, hade den siffran stigit till 1 030 fall.

Siffrorna har mångdubblats
Även antalet receptutskrivningar av D-vitamin har ökat, visar statistiken. År 2006 fick 14 964 personer vitaminet utskrivet av läkare. Förra året, 2015, hade den siffran ökat många gånger om och var uppe i 126 041 personer.

Svt Nyheter skriver att en trolig orsak till den ökade förskrivningen kan vara att ett nytt D-vitaminläkemedel med det verksamma ämnet kolekalciferol introducerades 2012. Dessa preparat står idag för merparten av D-vitaminet som läkarna skriver ut, rapporterar Svt vidare.

► Läs också: Bjudmåltider påverkar vilken medicin läkare väljer att skriva ut

”Låga nivåer är relativt vanligt i Sverige”
Vissa experter som Svt pratat med menar att anledningen till ökningen främst beror på att det blivit en ”modediagnos” och att frågan i sig är överdriven. Andra menar det motsatta.
Forskaren Mats Humble som arbetar vid Örebro universitet är en av dem som anser att frågan inte är ett dugg överdriven.
– Jag tror att det är fler och fler läkare och patienter som upptäcker att vissa personer har nytta av att ta extra D-vitamin. Låga nivåer av D-vitamin är relativt vanligt i Sverige, säger han till Svt Nyheter.
Mats Humble har flera gånger lyft vikten av D-vitamin och bland annat skrivit debattartiklar i ämnet.

Extra vanligt med brist i vissa grupper 
Störst ökning har enligt statistiken skett i områden i Stockholm, Göteborg och Malmö där det bor många personer med mörk pigmenterad hy och heltäckande klädsel. Dessa grupper har svårare att tillgodogöra sig solens strålar som kroppen omvandlar till D-vitamin. Därmed är de i extra riskzon för brist och är därmed extra viktiga att följa, menar forskare.

► Läs också: I riskzonen för D-vitaminbrist? Kolla här!

Livsmedelsverket: ”Nya råd på gång”
Livsmedelsverket råder i dagsläget vissa grupper att äta D-vitamintillskott, bland annat äldre och gravida. Just nu tittar de på om råden ska innefatta fler, till exempel personer med heltäckande klädsel samt mörk.
Åsa Brugård Konde är nutrionist vid Livsmedelsverket:
– Vi håller just nu på att se över våra råd om tillskott. Det är möjligt att det blir mer generella råd till de här grupperna nästa år. Men vi vill ordentligt utreda om det skulle vara en bra metod först, säger hon till Svt Nyheter.
Hon poängterar även att det i dagsläget ofta är de som redan äter bra som har en tendens att ta tillskott, inte de som verkligen skulle behöva det.

► Läs också: ”Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin”

Många barn som får diagnosen
60 till 70 procent av de som får diagnosen D-vitaminbrist är barn. I Sverige rekommenderas D-droppar fram till två års ålder, något inte ens alla föräldrar bryr sig om att följa. I Finland gäller motsvarande rekommendation upp till 18 år.
– Det är extra noga att man poängterar betydelsen av D-vitamin för barnens utveckling, säger Mats Humble.

Läs också: Brist på D-vitamin – allt vanligare hos små barn

Vill du läsa mer om D-vitamin? 
Läs fler av Kureras många artiklar om vitaminet. Här är ett axplock:

D-vitaminstatus påverkar svårighetsgraden vid psykisk sjukdom
• Ny studie visar koppling mellan lågt D-vitamin och livmoderhalscancer
• Studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar vid PMS
• Hög D-vitaminstatus kopplat till ökad överlevnad vid koloncancer
• Studie: Vitamin D kan ge dig mer energi och sänka ditt blodtryck
• D-vitaminbrist som ung kopplas till åderförkalkning som äldre
• Upptäckten som kan bota IBS-symtom enligt forskare: D-vitamin
• Forskare har hittat koppling mellan D-vitaminnivåer och hjärtproblem
• Självmordsbenägna och deprimerade saknar D-vitamin
• D-vitamin ger ökad canceröverlevnad visar forskning
• D-vitamin kan bromsa luftvägsinfektioner
• Gravida med höga nivåer av vitamin D får starkare barn
• Otillräckliga nivåer D-vitamin bland höggravida
• Ny forskning: Vintermörkret kan ge ditt barn MS
• Forskning: D-vitamin ger ökad canceröverlevnad

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

D-vitamin
...
är ett fettlösligt vitamin som bildas i huden vid solbestrålning. 15-30 minuters sol dagligen täcker behovet under sommarhalvåret. D-vitamin finns även i fet fisk, fiskolja, ägg och lever.
...är viktigt för ett flertal funktioner i kroppen, bland annat för cellernas tillväxt, nervsystemet och skelettbildningen.
...kallas ofta solskensvitaminet och ibland även piggvitaminet.

Brist på D-vitamin
...är vanligast under senhösten och vinterhalvåret i Sverige. Brist kan ge en mängd sjukdomar och symtom, ofta relaterade till att D-vitamin bidrar till normalt upptag av kalcium som i sin tur bidrar till att man kan behålla en normal benstomme, tandstatus och funktion av immunförsvaret.
Det enda säkra sättet att veta om du har D-vitaminbrist är via blodprov.

Rekommenderat dagligt intag (RDI)
...är 10 mikrogram per dag för barn och vuxna och 20 mikrogram per dag för personer över 75 år samt för personer med begränsad solexponering.
Ät tillskott med vitamin D3 från september till april, maj – eller året om.

Många experter menar att det idag finns vetenskapliga bevis för att D-vitaminintag över gällande RDI (rekommenderat dagligt intag) kan kopplas till bättre hälsa och att dagens RDI-värden borde fördubblas.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anette holm wallin på sten vid vatten

”Vi måste våga prata torra slemhinnor”

Naturlig hälsa

Anette höll tyst om problemet som påverkade hela hennes vardag. Hon beskriver det som ett känsligt ämne som nästan är tabu. Med facit i hand känner hon nu att det är självklart att man ska prata om problem med klåda i underlivet, svullna ögon och blödande näsa på grund av torra slemhinnor. Hon hittade själv lösningen i det näringsrika havtornsbäret.

sara ström visar övning sittande

Övning: Yoga mot huvudvärk

Träning

Har du ont i huvudet? Det är lätt att bli spänd när vi sitter mycket och dessutom omedvetet ofta drar upp axlarna mot öronen. Här guidar yogainstruktören Sara Ström dig genom en snäll sekvens som hjälper dig bli av med huvudvärken.

Sabine Rosén

Sabine Rosén: ”Blåbär är effektivt vid allergi och fettsyror vid barnönskan”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Andra personen ut: Näringsterapeuten, kinesiologen och akupunktören Sabine Rosén.

närbild mygga på hud

Naturliga – barnvänliga – knep mot mygg

Gravid/barn

Sommaren och värmen är här och bor man i Sverige innebär det också myggtider. Älskar du mygg och att bli myggbiten? Sluta då läs. Ogillar du däremot myggbett och även kemikalier – ja, då bör du fortsätta läsa. Här är nämligen några effektiva naturliga sätt att bli slippa de irriterande små rackarna.

Sandra springer i skogen

Bytte antidepressiva mot ett naturligt alternativ

Mental hälsa

Efter sitt andra barn fick Sandra diagnosen PMDS – en svår form av PMS som kan leda till nedstämdhet och personlighetsförändringar. Efter ett år med antidepressiva medel ville hon hitta en naturlig lösning. Idag har känslostormarna lagt sig och Sandra har en trygg bas i livet som består av träning, balans och en liten tablett som innehåller saffran.

peter Wilhelmsson

Peter Wilhelmsson: Här är kosttillskotten jag äter dagligen

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den (med till exempel läkemedel). Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför startar idag serien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag berättar om vilken näring de själva är noga med att få i sig och vad de oftast rekommenderar till andra. Först ut: Näringsmedicinaren och författaren Peter Wilhelmsson.

Ulrika Davidsson

Kostvanor under semestern

Krönikan

Många fasar över hur man ska hålla vikten eller hålla en hälsosam livsstil under sin semester. Det blir lätt för mycket glass, godis, chips och andra onyttigheter under sommarens varma dagar. Känslan att komma tillbaka efter semestern och ställa sig på vågen som visar många kilon plus är inte en önskvärd tanke. Det går dock att ändra sitt tankesätt och boka ett styrelsemöte med sig själv innan du går på semester. Då kan du fundera igenom vad du skulle kunna förbättra denna sommar med din kosthållning och dina sommaraktiviteter.

kvinna håller sig om armen

6 naturliga och effektiva tips för skelett, leder och muskler

Naturlig hälsa

Börjar du känna dig gammal och svag - med mer ledvärk, minskad muskelmassa och så kanske lite benskörhet på det? Eller är du inte där än men vill gärna vara ute i tid för att förebygga och förhoppningsvis förhindra? Här är några stärkande tips för dig som vill hålla dig frisk, stark och värkfri längre - med hjälp av naturliga egenvårdsprodukter.

Birgitta kempe på en stubbe på en sommaräng

Enzymer och örter mot livslånga magproblem

Mage

Birgitta Kempe, 71 år, har haft bekymmer med magen så länge hon kan minnas. Redan i tonåren började den att krångla. Hon fick alla möjliga mediciner, men inget hjälpte. Till slut tvingades hon lära sig leva med illamående, svullnad och magknip. Men förra året kom en oväntad vändning. Hon började med ett kosttillskott som innehåller naturliga matsmältningsenzymer och örter. Och nu, efter mer än 50 år, mår magen bra igen.

sara ström visar yoga mot ryggont

Yoga mot ryggont

Träning

Stillasittande vardag? Många lyft? När vi får ont i ryggen vill vi gärna vara stilla, men det bästa är att istället röra sig mjukt för att motverka stelhet och för att bibehålla styrka. Denna övning, som bara tar 3,5 minut i anspråk, bjuder på snälla, sittande övningar som ger dig just detta.

tre kvinnor med solhatt solar vid strandkanten

12 tips för en skön semester (utan sommarplågor)

Allmänt

Ska du ut och resa i sommar eller njuta av en ”hemester”? Oavsett vilket kan det vara bra med några matnyttiga tips på vägen om hur du på bästa sätt står rustad mot sommarens olika prövningar. Vi hjälper dig med naturliga tips mot oönskad solbränna, turistmage, sommarförkylning, flygrädsla - och mycket mer.

Vitt MSM-pulver på träslev

Därför ska du äta MSM

Naturlig hälsa

MSN? Nej, MSM. Alltså organiskt svavel. MSM är ”mirakelmedlet” som tillför kroppen detta svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Och mycket mer än så. Här får du veta mer om det svavelrika tillskottet och varför det har så god effekt på kroppens bindväv.

Ivan Valencia

Ekologiska skönhetsexperten tipsar: Knepen som håller dig snygg längre!

Hud

Hans titel är eco beauty consultant, han är en av medgrundarna till ansedda Organic Beauty Awards och en av de främsta experterna inom ekologisk skönhet i Sverige idag. Kurera frågade Iván Valencia om vad som är trendigt inom hudvård och skönhet just nu – och vilka knep som är hetast att ta till för att främja skönhet inifrån. "De företag som ligger i framkant tar fram lösningar som tas oralt som komplement till krämer", avslöjar Iván bland annat för Kurera. Dessutom avslöjar han knepet för naturlig botox.

Citron- och kokostårta

Nyttigare citron- och kokostårta

Recept

Fira in sommaren med ett härligt tårtkalas. Sommaren är här med sol, färska bär och firande av student, bröllop, dop och midsommar. Här kommer en tårta utan gluten och vanligt socker - som passar till sommarens alla festligheter.

tomater

Lykopen minskar risken för stroke

Hälsa

Stroke är ett samlingsnamn för hjärninfarkt, blodpropp i hjärnan, och hjärnblödning. Det är också en av våra stora folksjukdomar och antalet strokedrabbade unga ökar. Men det finns sätt att skydda sig. Ett av dem är ämnet lykopen, som finns i tomater, vilket i forskning har visat sig minska risken att drabbas.

Marie Erlandsson Tordsjänta

”Adaptogener gav mig energin och livsglädjen tillbaka”

Naturlig hälsa

Marie Erlandsson Tordsjänta, 41 år, har varit sjukskriven på heltid för utbrändhet två gånger. Hon blev riktigt sjuk båda gångerna och gick tillbaka till jobbet alldeles för tidigt med stressymtom kvar i kroppen. Men ett nytt kosttillskott gav Marie en välkommen energi. "Jag mådde bättre med en gång. Kroppen orkade börja läka, tröttheten blev mindre och jag kände att livsglädjen återvände. För mig tog livet en positiv vändning", säger hon till Kurera.

man i jeans står vid pissoar

7 tips för god prostatahälsa

Hälsa

Är du man? Då är risken stor att du vid något tillfälle i livet kommer att oroa dig för din prostata. Här är tipsen som gör dig lugnare när – eller innan – den oron sätter in.