Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

alternativ till komjölk

Växtmjölk istället för komjölk – här är några alternativ 

Allt fler väljer bort mjölk ur sin dagliga kost. En del för att de får ont i magen, andra för att de vill undvika mjölksockret, men lika många tycker att det smakar lika bra och kanske ännu bättre med mandelmjölk eller havredryck. Kurera har listat några alternativ till vanlig komjölk.

Vanlig komjölk har en rad hälsosamma fördelar. Men alla tål inte mjölk och alternativen till vanlig mjölk blir allt fler. Växtdryckerna görs vanligen av spannmål, nötter eller baljväxter. Gemensamt för dessa är att de inte innehåller mjölksocker som vissa kan reagera emot. Att vara laktosintolerant betyder att man inte har tillräckligt med enzymet laktas, som bryter ner laktosen i mjölken, varvid magen protesterar vilt.

 

Hampadryck innehåller lite av ämnet THC, som finns i marijuana. Om och hur det kan påverka hälsan vet man inte ännu. Drycken är krämig och har ofta tillsatt olja, socker eller stärkelse.

Havredryck innehåller fibrer och en större mängd B6-vitamin som är viktigt för immun- och nervsystemet. Havredryck innehåller mindre protein än komjölk och mättar inte lika bra. Om du dricker havremjölk som är sötad bör du var uppmärksam på att du både får i dig fler kolhydrater och kalorier. 

LÄS OCKSÅ: Växtbaserad mjölk ökar i popularitet

Kokosmjölk skiljer sig från övriga växtmjölk. Fettet består mest av mättade fettsyror. En del av fettet är dock mellankedjade fettsyror, som inte ska påverka kolesterolet. Tänk på att kokosmjölk innehåller mycket fett och därmed en hel del kalorier.

Mandelmjölk är lite mindre men har en god nötig smak. Mandelmjölk är ett bra alternativ för dem som inte tål sojamjölk men ändå vill ha ett krämigt alternativ. Proteininnehållet är ganksa lågt och man tillsätter ofta rörsocker eller agavesirap, som gör att kaloriinnehållet skenar iväg.

 

Rismjölk påminner mest om komjölk. Den har ofta vitaminer och mineraler tillsatta. Mjölken är ofta tunn och kan känns ibland vattnig. Men till skillnad från komjölk innehåller risdrycken inte mjölksocker eller mjölkprotein, vilket gör att den kan drickas av både laktosintoleranta och mjölproteinallergiker.

Sojamjölk är krämig och söt och görs främst av torkade sojabönor som blötläggs och mixas med vatten. Sojamjölk innehåller fler kolhydrater men mindre fett men än den andra växtmjölken. Sojan innehåller lite fibrer.

Quinoadryck tillverkas av ris och quinoa, vilket innebär att kolhydratinnehållet är riktigt högt.

 Av Inger Palm


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.