Två hjärtan formas av fyra par händer mot solnedgångsbakgrund

Älska dig själv och bli lyckligare i dina relationer!

Fungerar dina relationer  eller slutar de tvärtom oftast med katastrof och tandagnissel?
Huruvida dina relationer fungerar eller ej beror till stor del på ditt mått av kärlek till dig själv.
Det hävdar i alla fall experten
Karin Isberg.
– Självkärleken sätter en lägstanivå för hur mycket kärlek som vi får i våra relationer. Det bekräftelsebehov som kommer ur låg självkärlek förstör dina möjligheter att få en bra relation, berättar hon för Kurera och tipsar om fem sätt att visa självkärlek.

Ju mer du tycker om dig själv, desto bättre blir din kärleksrelation. Det har du garanterat hört förut, och det ligger faktiskt något i det.
– Det kan låta banalt men handlar om två viktiga saker, menar Karin Isberg som är författare, coachutbildad i neurovetenskap samt föreläsare i stresshantering, mental träning och mindfulness.

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

 

“Lägger ribban för vilket beteende vi tolererar från andra”
Hon förklarar mer ingående om vilka två viktiga saker det handlar om.
– Det första är att nivån på vår självkärlek lägger ribban för vilket beteende som vi tolererar från andra. En person som visar kärlek och respekt för sig själv kommer inte att acceptera dåligt beteende från en partner – för varför ska vi tillåta någon annan behandla oss sämre än vad vi behandlar oss själva?

Karin Isberg

Karin Isberg, coach och författare Foto: Petter Cohen

Självkärleken sätter en lägstanivå för våra relationer
Medan däremot en person som behandlar sig själv utan kärlek och respekt accepterar att också bli respektlöst och kärlekslöst behandlad av en partner. På så sätt sätter självkärleken en lägstanivå för hur mycket kärlek som vi får i våra relationer, resonerar Karin.

Läs också: Högkänsliga har hemliga superkrafter

Älskar du dig själv blir du mindre klängig och krävande
Det andra viktiga är att ju mer du kärlek du visar för dig själv, desto mindre ”klängig” och krävande blir du gentemot din partner, menar Karin.
– Alla människor behöver känna sig älskade och värdefulla, det är helt naturliga behov. Om du inte hyser kärlek till dig själv kommer du att ständigt söka din partners bekräftelse på att du är älskad. Hos vissa människor går det så långt som till ständig svartsjuka, kontrollbehov, att gå igenom sin partners mail och sms, att vägra släppa iväg sin partner på egna aktiviteter och andra desperata åtgärder som är olika sätt att känna sig älskad och värdefull. Under ytan handlar det om frågan: ”Visst älskar du mig och ingen annan?”

Riskerar ta död på kärleken
För den partner som blir utsatt för det här ständiga bekräftelsesökandet är det antingen kvävande eller oattraktivt och direkt avtändande, berättar Karin Isberg.
– Alldeles oavsett så tar det död på kärleken. Det bekräftelsebehov som kommer ur låg självkärlek förstör helt enkelt dina möjligheter att få en bra relation.

Handlar inte om attityd utan om beteende
– Det som är speciellt med självkärlek är att det inte handlar om attityd, det handlar om beteende. Självkärlek är att med konkreta, vardagliga handlingar visa omtanke och godhet för sig själv. Du kan tänka på det så här: du tycker om människor som är snälla med dig och du tycker illa om dem som är taskiga mot dig. Det fungerar på samma sätt med dig själv: om du är snäll med dig själv tycker du bättre om dig själv. Det vill säga att ju mer kärlek du visar för dig själv, desto mer ökar din självkärlek.

► Läs också: 5 saker alla borde veta om utmattning

Här är några typiska sätt att INTE visa kärlek och omtanke om sig själv:

  • Svälta sig / Inte ge sig själv bra mat
  • Inte låta sig sova tillräckligt
  • Inte låta kroppen röra på sig
  • Tvinga in kroppen i för små och för tighta kläder
  • Tvinga fötterna att gå i skor som gör ont

– Om någon annan gjorde det här mot dig skulle du tycka att de var elaka, säger Karin Isberg. Så vad tror du att du tycker om dig själv när du behandlar dig på det här sättet?

Läs också: Så undviker du bråk i din relation

5 enkla och bra sätt att visa kärlek för sig själv:

  • Ät bra och näringsrik mat
  • Ägna dig åt saker som gör dig glad
  • Lägg dig i tid och sov ordentligt
  • Klä dig så att du känner dig vacker – men se till så att dina kläder och skor är bekväma!
  • Ta en promenad när solen skiner

– Om någon annan såg till att göra det här för dig skulle du känna dig älskad och omhändertagen av dem. Så kommer du också att känna för dig själv. Och ju mer kärlek du känner för dig själv – desto bättre relationer får du med andra.

Av Isabelle G Hedander 

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Omega 3 kan förhindra allergi hos nyfödda

Naturlig hälsa

Antalet barn som föds med eller utvecklar allergier har ökat de senaste decennierna. Vad det beror på kan inte forskarna säga med säkerhet, men det finns olika teorier. Studier har visat att barn till kvinnor som tar fiskolja med fria omega-3-fettsyror under graviditeten är mindre benägna att utveckla allergier och eksem.

Med en doft av oundvikligt uppror och villkorslös kärlek

Skönhet

Livet ska vara stort, vackert och dofta gott, det tycks tidigt ha varit viktiga aspekter av tillvaron för operasångaren Rickard Söderberg. Det och att värna allt levande, han bestämde sig redan som barn för att han inte ville äta något som hade föräldrar. Nu är han aktuell med den egna doften ”Marsha” – givetvis vegansk och i mesta möjliga mån ekologisk.

Sverige brinner – hur släcka oro och stress?

Krönikan

Sverige står i lågor. I skrivande stund härjar 83 bränder i terräng och många har flytt från sina hem. Inte bara personer som är direkt i de elddrabbade områdena påverkas, många känner oro och stress, och känsla av otillräcklighet. Vissa kanske till och med känner skam för att man inte kan göra något, eller för att man själv har det bra. Tanja Dyredand, stesscoach och yogalärare ger i denna krönika tips på hur du kan hantera oro och stress under kris. 

mind 2018 hjarnans genvagar

Mind 2018: Din hjärnas genvägar

Mental hälsa

Vår hjärna är väldigt listigt konstruerad, den har många knep att spara tid och energi i sitt arbete med att göra världen begriplig för oss. Dessa kallas kognitiva bias och anävnds för att bland annat skapa trygghet men de kan också skapa oro och det helt i onödan berättar stresscoachen Karin Isberg,

kvinna hos läkaren bild på bakterier

Bakterier kan ligga bakom endometrios

Forskning

Bakterier och endotoxiner kan ligga bakom kvinnosjukdomen endometrios enligt ny forskning. Detta genom att de orsakar inflammation och vissa läkemedel som i dagsläget används för att behandla sjukdomen kan istället bidra till att förvärra problemet.

mat slängs

Nationellt program för minskat matsvinn

Politik

Matsvinn är ett stort problem, det påverkar både miljön och innebär stora ekonomiska förluster för både individ och samhälle. Nu har Livsmedelsverket på regeringens uppdrag tagit fram handlingsplanen "Fler gör mer" för minskat matsvinn i landet.

Så fick Kjell normalt blodtryck utan mediciner

Hälsa

Kjell Anthelenius körde på i ett högt tempo – och både blodtryck och kolesterolvärdet sköt i höjden. Han bestämde sig för att sätta sin hälsa först och lägga om sin livsstil. Nu är hans värden normala igen, tack vare regelbunden träning, meditation, mer vegetarisk mat och ett tillskott med lagrad vitlök.

kvinna oroar sig mind 2018

Mind 2018: Orons viktiga funktion

Mental hälsa

Oro hjälper oss att förbereda oss för svårigheter och att kunna fatta bra och genomtänkta beslut. Att inte oroa sig kan göra att man är oförberedd på att handskas med problem menar stresscoachen Karin Isberg som dock skiljer på konstruktiv oro och oro som livsinställning.



yoga i tantolunden yogaläraren anna gordh humlesjö

Anna ordnar yoga i parken för en god sak

Trendspaning

Att yoga utomhus sommartid är en växaande rörelse, i parker landet runt samlas människor för att yoga under bar himmel. Ofta är det gratis och ibland kan man ges möjlighet att bidra med en slant till en viktig sak, som i Tantolunden i Stockholm där det anordnas yoga med humanitärt fokus för femte året i rad.

bonsallad

Krispig grön bönsallad

Recept

Det bästa med skördetider är att det är så enkelt och går så snabbt att laga mat och få till goda och näringsrika måltider. Gå på marknader och botanisera bland nyskördade grönsaker. Detta recept från Nilla's Kitchen innehåller förvällda bondbönor, brytbönor och sockerärtor.

övrrviktig kvinna tränar på gym

Försämrad fettnedbrytning kan ligga bakom fetma

Vikt

Vad som gör att vissa kan hålla sig smala till synes utan ansträngning medan andra går upp i vikt bara de tittar på en bakelse, det är en fråga som gäckat mänskligheten länge. Svenska forskare har nu kommit med en möjlig förklaring och det är att övervikten i vissa fall kan förklaras med en sämre förmåga att omsätta fett.

hund i gräns och simmar

Tio bästa tipsen för en hundvänlig semester

Övrigt

78 procent av alla hundägarna tar med sig hunden på semestern något både hund och människa kan ha glädje av. Miljöombyte, tid med familjen och roliga lekar står högt på önskelistan för den fyrbenta vännen. Här följer några tips på hur du gör din semester mer hundvänlig.

skylt varnar för fästingar

“Fästingburna sjukdomen borrelia är en dold epidemi”

Krönikan

Varje sommar får tusentals svenskar fästingbett och blir infekterade av de sjukdomar dessa  kryp sprider.  När hon själv drabbades svårt blev Cornelia Södergren tvungen att ta reda på så mycket hon kunde om fästingburna sjukdomar, deras förlopp och hur hon skulle skydda sig i fortsättningen. Ett arbete som resulterade i boken ”Borreliafenomenet – Den dolda epidemin”, som kommer ut senare i sommar.