Man som tar sig för huvudet

Alzheimer bromsas av E-vitamin

Fakta

E-vitamin är ett fettlösligt ämne som är både värme- och syratåligt. Det är en stark antioxidant som kan bidra till att förebygga de processer som har med vårt åldrande att göra. Vitaminet skyddar våra cellväggar mot de fria radikaler som vi utsätts för genom naturliga ämnesomsättningsprocesser men även mot skadlig strålning, läkemedel och föroreningar.

Bra källor till E-vitamin:


  • Vetegroddsolja

  • Solrosfrön

  • Mandel

  • Hasselnötter

  • Sojabönor

  • Ägg

  • Lax

  • Gröna bladgrönsaker

  • Torkade aprikoser

  • Röd paprika

Nya rön visar att stora doser E-vitamin kan bromsa mild och måttlig Alzheimer på ett sätt som motsvarar drygt ett halvårs uppskjutning av den obotliga sjukdomen.

I den medicinska tidskriften Jama kan man läsa om den största försöksstudie som gjorts på patienter med mild till måttlig Alzheimer. Resultatet visade att E-vitamin i megadoser på 1 340 milligram per dag kan bromsa symtomen med 19 procent per år. Det motsvarade i genomsnitt drygt sex månaders sjukdomsutveckling under de två år och fyra månader som studien pågick. Dosen är långt över de 8 respektive 10 mg som rekommenderas vuxna.

Förbättrade värdet med 10 procent
Svenska Dagbladet rapporterar att det i studien ingick 613 patienter vid 14 vårdcenter i USA. Patienterna delades in i fyra grupper som fick antingen bara E-vitamin eller bara läkemedel med den verksamma substansen memantin. En tredje grupp fick en kombination av de båda medan en fjärde grupp fick placebo. De som fått E-vitamin förbättrade sitt värde med 19 procent på den så kallade ADCS-ADL-skalan som mäter förmåga till vardagliga aktiviteter.

 

Hoppingivande resultat
Varken memantin för sig eller i kombination med E-vitamin visade en liknande verkan. De som fick placebo förlorade ungefär 3 enheter mer på ADCS-ADL-skalan jämfört med de som fick E-vitamin.
– Forskarna har lagt ned ett jättejobb och fick mest effekt på vitaminerna vilket är uppseendeväckande och nytt. Det är ju ingen bot på något sätt men ändå hoppingivande. För samhällsekonomin är det också mycket intressant om behovet av vårdtid kan minska i ett lite senare förlopp av sjukdomen. Det skulle kunna betyda att fler kan bo kvar hemma lite längre, säger professorn och alzheimerforskaren Bengt Winblad vid Karolinska institutet till Svenska Dagbladet.

Han säger till tidningen att resultatet går i linje med utvecklingen inom alzheimerbehandling som går mot mer medicinsk mat, alltså mat som innehåller mer av vissa vitaminer som C, D och E, vissa mineraler och en hälsosam balans av fetter som Omega-3 och Omega-6.

Av Emma V Larsson


Fakta

E-vitamin är ett fettlösligt ämne som är både värme- och syratåligt. Det är en stark antioxidant som kan bidra till att förebygga de processer som har med vårt åldrande att göra. Vitaminet skyddar våra cellväggar mot de fria radikaler som vi utsätts för genom naturliga ämnesomsättningsprocesser men även mot skadlig strålning, läkemedel och föroreningar.

Bra källor till E-vitamin:


  • Vetegroddsolja

  • Solrosfrön

  • Mandel

  • Hasselnötter

  • Sojabönor

  • Ägg

  • Lax

  • Gröna bladgrönsaker

  • Torkade aprikoser

  • Röd paprika

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.