Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

L-glutation är en svavelbärande aminosyra, speciellt känd sin förmåga att avgifta kroppen från tungmetaller såsom kvicksilver, bly, arsenik och kadmium. L-glutation är leveravgiftande, tumörhämmande och stärker immunförsvaret. Att mäta glutationnivåerna är ett enkelt sätt att bedöma den biologiska åldern och även effektiviteten på immunförsvaret.

L-glutation

Funktion
Glutation (GSH) är en tripeptid som bildas av de 3 aminosyrorna cystein, glutaminsyra och glycin.
Den räknas inte som en essentiell aminosyra eftersom den kan bildas av kroppen. Glutation liknar däremot glutamin genom att den är en tillståndsberoende tripeptid, som kan tillföras vid stress, oxidativ stress, sjukdom, behov, tungmetalls eller miljöbelastning/-förgiftning, mm. Tillräckliga mängder glutation behövs för att antioxidanter som C- och E-vitamin ska vara effektiva i sina diverse funktioner i kroppen. Glutationkomplexet är cellernas viktigaste antioxidant. Selen är en strukturell medfaktor till glutation och ingår i antioxidant-enzymkomplexet, glutation peroxidas. Det finns en stark koppling mellan låga blodvärden av glutation och de flesta kroniska sjukdomar man har studerat.
Glutation transporterar aminosyror genom cellmembranen. Den räknas till antioxidanterna som tillintetgör fria radikaler och därmed fördröjer åldrandet. Det är den viktigaste antioxidanten bland aminosyrorna eller tripeptiderna.

Tumörhämmande
L-glutation är liksom metionin och cystein en svavelbärande aminosyra och avgiftar kroppen från tungmetaller. Den är speciellt känd för sin förmåga att driva ut kvicksilver, bly, arsenik och kadmium från kroppen. Den är också leveravgiftande. Den är en huvudkomponent i fas 2 av leveravgiftning.
Cystein och glutation skyddar lungorna både från bilavgaser och cigarettrök.
Denna aminosyra stärker immunförsvaret och är tumörhämmande. Vid försök på djur har den visat sig kunna omvandla cancerceller till friska celler, eller påskynda apoptos, som gör att cancerceller självdör snabbare. Den optimerar funktionerna av makrofagerna och lymfocyterna, samt stabiliserar mitokrondriemembranen. Den spelar också en nyckelroll i hur generna uttrycker sig. Den hjälper att regenerera C-vitamin från sin oxiderade form till sin antioxidantform.

Bristsymtom och terapeutisk användning
Tungmetallförgiftning, levercirros, alkoholism, rökavvänjning, cancer, gråstarr, reumatism, allergi, diabetes.
Förutom ovanstående användning av glutation vid bristsymtom kan den användas för att:
• skydda levern mot alkoholskador
• skydda mot strålning
• minska tumörer
• avgifta tungmetaller från kroppen.

 

Att mäta glutationnivåerna är ett enkelt sätt att bedöma den biologiska åldern och även effektiviteten på immunförsvaret. Vid en omfattande studie visade det sig att glutation förebygger kroniska sjukdomar, sänker förhöjda kolesterolvärden och blodtryck samt leder till ett lägre BMI-värde (Body Mass Index).
Akuta tillstånd som visar en funktionell glutationbrist ser man vid förgiftning av levern, t.o.m. leversvikt och dödlighet, som uppträder vid en överdos av läkemedlet acetaminofen. Intravenöst glutation, liponsyra, metionin och NAC, har använts med framgång för att rädda tusentals människor varje år som råkar ut för acetaminofenförgiftning och förgiftning från dödliga svampsorter.

Källor i kosten
Födoämnen rika på svavel är: ägg, fisk, legymer, kött, höns, brysselkål, lök, vitlök, kål, råris, sesamfrö, pumpakärnor, havregryn, avokado, ost och mjölk. Man får i sig i genomsnitt mellan 50–100 mg glutation via kosten, men tillverkas till större delen av kroppen.

Dosering
1–3 g per dag mellan måltiderna, helst med frukt. Upptag och värdet av L-glutation i kroppen kan även stiga vid intag av t.ex. C-vitamin, liponsyra, NAC och/eller vassleprotein.

Toxicitet
Icke-toxisk men personer som lider av cystinuri bör iaktta försiktighet eftersom de kan bilda gallstenar.

Beredningsform
Oralt intag av tillskottet glutation ger ett mycket bristfälligt och begränsat upptag. Det har varit mycket omtvistat om glutation tas upp överhuvudtaget från tillskotten och kosten, p.g.a. alltför stora molekylenheter. Även om upptaget är begränsat via tunntarmen in i blodet så verkar det ske en absorption av enterocyterna som verka kunna reparera skadade celler. Oralt intag har visat sig höja immunförsvaret hos djur och vissa antioxidantmarkörer hos människor, men har misslyckats att visa ett ökat värde av cirkulerande glutation i blodet.
Glutation via sondmatning har även visat en del positiva effekter men största delen av glutationtillskott överlever inte magsäckspassagen, och upptaget i tunntarmen är mycket begränsat. Glutationvärdena i vävnaderna ökar betydligt mer, än värdena i blodet, vid oralt intag. Mer forskning behövs för att tydliggöra upptag och effektivitet av glutationtillskott.
Glutation i form av spray och intravenöst glutation verkar tas upp och användas bättre av kroppen, än oral glutation. Amerikanska neurologen dr David Perlmutter från Florida, samt hundratals andra läkare har med framgång använt intravenöst glutation vid bl.a. neurologiska sjukdomar som MS, Parkinsons och Alzheimers. Intravenös glutation har också visat sig vara effektiv för att öka rörligheten hos spermier vid infertilitet, och verkar också vara virusdödande vid infektioner.
Intag av C-vitamin i gramdoser samt intag av liponsyra och vassleproteinpulver, har visat sig ha en positiv effekt för att höja nivåer av glutation i kroppen, t.o.m. bättre än vid oralt intag av glutation. Kombinera helst intag av oral glutation med ovanstående för en mycket bättre effekt.

 

Synergister
Vitaminerna C, E, och B6, selen, magnesium, zink, cystein, liponsyra, proteinpulver, N-acetyl-cystein (NAC).

Antagonister
Tungmetaller som kvicksilver, bly och kadmium. Strålning, stress eller njurdysfunktion. Mediciner som innehåller salicylsyra kan reducera glutationnivåerna i levern. Koppar är antagonist till GSH och binds lätt till GSH. Diabetiker och hjärt-kärlsjuka har ofta en brist på glutation.

Exempel på studier, referenser

Glutation är viktig för Immunförsvaret
Glutation spelar en viktig roll för eliminering av cancerogener, samt vid uppbyggande och upprätthållande av ett väl fungerande immunförsvar.
Cancer Letters, 57: 91-94, 1991.

Glutation skyddar oss från miljögifter
Glutation skyddar oss från miljögifter, cancerogener, cigarettrök och strålning p.g.a. tunt ozonskikt.
Annual Revies of Biochemistry, 52: 711-780. 1983.

Glutation minskar vid åldrandet
Under åldrandeprocessen sjunker glutationvärden successivt i blodet samt skyddet mot kroniska sjukdomar.
Journal of Clinical Epidemiology, 47: 1021-28, 1994.

 

Oralt intag av glutation ökar glutation i vävnad
In vivo studier visar att oralt intag av glutation ökar glutationvärdena i vävnader.
Jones DP. et al. Chem Biol Interact, 1991;80:89-97.

Upptag av glutation i kosten och höjda blodvärden hos råttor
Studien indikerar att upptaget av glutation från tillskott i kosten, ger förhöjda blodplasmavärden hos råttor.
Hagen TM. et al. “Bioavailability of dietary glutathione: effect on plasma concentration”.
Am J Physiol, 1990:259:524–529.

Positiva effekter av glutationbehandling i samband med behandling av äggstockscancer
En dubbelblind placebostudie visade positiva effekter av glutationbehandling vid skolmedicinsk behandling av äggstockscancer. Det blev mindre biverkningar och ökad livskvalitet när man kombinerade cancerbehandlingen med glutation.
Smyth JF. et al. ”Glutathione reduces the toxicity and improves quality of life of women diagnosed with ovarian cancer treated with cisplatin: results of double-blind, randomized trial”. Ann Oncol, 1997; 8:569-573.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.