Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

L-glutation är en svavelbärande aminosyra, speciellt känd sin förmåga att avgifta kroppen från tungmetaller såsom kvicksilver, bly, arsenik och kadmium. L-glutation är leveravgiftande, tumörhämmande och stärker immunförsvaret. Att mäta glutationnivåerna är ett enkelt sätt att bedöma den biologiska åldern och även effektiviteten på immunförsvaret.

L-glutation

Funktion
Glutation (GSH) är en tripeptid som bildas av de 3 aminosyrorna cystein, glutaminsyra och glycin.
Den räknas inte som en essentiell aminosyra eftersom den kan bildas av kroppen. Glutation liknar däremot glutamin genom att den är en tillståndsberoende tripeptid, som kan tillföras vid stress, oxidativ stress, sjukdom, behov, tungmetalls eller miljöbelastning/-förgiftning, mm. Tillräckliga mängder glutation behövs för att antioxidanter som C- och E-vitamin ska vara effektiva i sina diverse funktioner i kroppen. Glutationkomplexet är cellernas viktigaste antioxidant. Selen är en strukturell medfaktor till glutation och ingår i antioxidant-enzymkomplexet, glutation peroxidas. Det finns en stark koppling mellan låga blodvärden av glutation och de flesta kroniska sjukdomar man har studerat.
Glutation transporterar aminosyror genom cellmembranen. Den räknas till antioxidanterna som tillintetgör fria radikaler och därmed fördröjer åldrandet. Det är den viktigaste antioxidanten bland aminosyrorna eller tripeptiderna.

Tumörhämmande
L-glutation är liksom metionin och cystein en svavelbärande aminosyra och avgiftar kroppen från tungmetaller. Den är speciellt känd för sin förmåga att driva ut kvicksilver, bly, arsenik och kadmium från kroppen. Den är också leveravgiftande. Den är en huvudkomponent i fas 2 av leveravgiftning.
Cystein och glutation skyddar lungorna både från bilavgaser och cigarettrök.
Denna aminosyra stärker immunförsvaret och är tumörhämmande. Vid försök på djur har den visat sig kunna omvandla cancerceller till friska celler, eller påskynda apoptos, som gör att cancerceller självdör snabbare. Den optimerar funktionerna av makrofagerna och lymfocyterna, samt stabiliserar mitokrondriemembranen. Den spelar också en nyckelroll i hur generna uttrycker sig. Den hjälper att regenerera C-vitamin från sin oxiderade form till sin antioxidantform.

Bristsymtom och terapeutisk användning
Tungmetallförgiftning, levercirros, alkoholism, rökavvänjning, cancer, gråstarr, reumatism, allergi, diabetes.
Förutom ovanstående användning av glutation vid bristsymtom kan den användas för att:
• skydda levern mot alkoholskador
• skydda mot strålning
• minska tumörer
• avgifta tungmetaller från kroppen.

 

Att mäta glutationnivåerna är ett enkelt sätt att bedöma den biologiska åldern och även effektiviteten på immunförsvaret. Vid en omfattande studie visade det sig att glutation förebygger kroniska sjukdomar, sänker förhöjda kolesterolvärden och blodtryck samt leder till ett lägre BMI-värde (Body Mass Index).
Akuta tillstånd som visar en funktionell glutationbrist ser man vid förgiftning av levern, t.o.m. leversvikt och dödlighet, som uppträder vid en överdos av läkemedlet acetaminofen. Intravenöst glutation, liponsyra, metionin och NAC, har använts med framgång för att rädda tusentals människor varje år som råkar ut för acetaminofenförgiftning och förgiftning från dödliga svampsorter.

Källor i kosten
Födoämnen rika på svavel är: ägg, fisk, legymer, kött, höns, brysselkål, lök, vitlök, kål, råris, sesamfrö, pumpakärnor, havregryn, avokado, ost och mjölk. Man får i sig i genomsnitt mellan 50–100 mg glutation via kosten, men tillverkas till större delen av kroppen.

Dosering
1–3 g per dag mellan måltiderna, helst med frukt. Upptag och värdet av L-glutation i kroppen kan även stiga vid intag av t.ex. C-vitamin, liponsyra, NAC och/eller vassleprotein.

Toxicitet
Icke-toxisk men personer som lider av cystinuri bör iaktta försiktighet eftersom de kan bilda gallstenar.

Beredningsform
Oralt intag av tillskottet glutation ger ett mycket bristfälligt och begränsat upptag. Det har varit mycket omtvistat om glutation tas upp överhuvudtaget från tillskotten och kosten, p.g.a. alltför stora molekylenheter. Även om upptaget är begränsat via tunntarmen in i blodet så verkar det ske en absorption av enterocyterna som verka kunna reparera skadade celler. Oralt intag har visat sig höja immunförsvaret hos djur och vissa antioxidantmarkörer hos människor, men har misslyckats att visa ett ökat värde av cirkulerande glutation i blodet.
Glutation via sondmatning har även visat en del positiva effekter men största delen av glutationtillskott överlever inte magsäckspassagen, och upptaget i tunntarmen är mycket begränsat. Glutationvärdena i vävnaderna ökar betydligt mer, än värdena i blodet, vid oralt intag. Mer forskning behövs för att tydliggöra upptag och effektivitet av glutationtillskott.
Glutation i form av spray och intravenöst glutation verkar tas upp och användas bättre av kroppen, än oral glutation. Amerikanska neurologen dr David Perlmutter från Florida, samt hundratals andra läkare har med framgång använt intravenöst glutation vid bl.a. neurologiska sjukdomar som MS, Parkinsons och Alzheimers. Intravenös glutation har också visat sig vara effektiv för att öka rörligheten hos spermier vid infertilitet, och verkar också vara virusdödande vid infektioner.
Intag av C-vitamin i gramdoser samt intag av liponsyra och vassleproteinpulver, har visat sig ha en positiv effekt för att höja nivåer av glutation i kroppen, t.o.m. bättre än vid oralt intag av glutation. Kombinera helst intag av oral glutation med ovanstående för en mycket bättre effekt.

 

Synergister
Vitaminerna C, E, och B6, selen, magnesium, zink, cystein, liponsyra, proteinpulver, N-acetyl-cystein (NAC).

Antagonister
Tungmetaller som kvicksilver, bly och kadmium. Strålning, stress eller njurdysfunktion. Mediciner som innehåller salicylsyra kan reducera glutationnivåerna i levern. Koppar är antagonist till GSH och binds lätt till GSH. Diabetiker och hjärt-kärlsjuka har ofta en brist på glutation.

Exempel på studier, referenser

Glutation är viktig för Immunförsvaret
Glutation spelar en viktig roll för eliminering av cancerogener, samt vid uppbyggande och upprätthållande av ett väl fungerande immunförsvar.
Cancer Letters, 57: 91-94, 1991.

Glutation skyddar oss från miljögifter
Glutation skyddar oss från miljögifter, cancerogener, cigarettrök och strålning p.g.a. tunt ozonskikt.
Annual Revies of Biochemistry, 52: 711-780. 1983.

Glutation minskar vid åldrandet
Under åldrandeprocessen sjunker glutationvärden successivt i blodet samt skyddet mot kroniska sjukdomar.
Journal of Clinical Epidemiology, 47: 1021-28, 1994.

 

Oralt intag av glutation ökar glutation i vävnad
In vivo studier visar att oralt intag av glutation ökar glutationvärdena i vävnader.
Jones DP. et al. Chem Biol Interact, 1991;80:89-97.

Upptag av glutation i kosten och höjda blodvärden hos råttor
Studien indikerar att upptaget av glutation från tillskott i kosten, ger förhöjda blodplasmavärden hos råttor.
Hagen TM. et al. “Bioavailability of dietary glutathione: effect on plasma concentration”.
Am J Physiol, 1990:259:524–529.

Positiva effekter av glutationbehandling i samband med behandling av äggstockscancer
En dubbelblind placebostudie visade positiva effekter av glutationbehandling vid skolmedicinsk behandling av äggstockscancer. Det blev mindre biverkningar och ökad livskvalitet när man kombinerade cancerbehandlingen med glutation.
Smyth JF. et al. ”Glutathione reduces the toxicity and improves quality of life of women diagnosed with ovarian cancer treated with cisplatin: results of double-blind, randomized trial”. Ann Oncol, 1997; 8:569-573.


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

 

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.

 

cyklist på naturväg

Intensiv träning minskar risken för hjärtsjukdomar

Träning

Att ha bra kondition minskar risken att få hjärt-kärlsjukdomar. Men för de som har reumatoid artrit kan det vara svårt att vara fysisk aktiv. Forskningsdata från Umeå universitet visar att intensiv träning på cykel lindrade smärta i lederna och därmed minskade även risken för följdsjukdomar.

 

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Forskning

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Pojke och man skrattar med raklödder i ansiktet

Manlig hudvård – en växande trend 

Hud

Intresset för hudvård bland män har ökat och idag är det mer accepterat att ta hand om sin hud som man. Detta skifte syns i såväl annonser som i badrumshyllorna. Här är hudvårdsexpertens tips för just mannens hy!

Kikärtsgryta i kokkärl

Indisk kikärtsgryta med kokosmjölk 

Recept

Detta är en smakrik och värmande vegetarisk gryta med indisk touch som passar perfekt under kyligare dagar. Klä på dig varma kläder och laga den gärna utomhus, som receptets skapare – friluftsprofilen Niklas Kämpargård.