Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

tallrik med olika tabletter och kapslar på

Aminosyrors oväntade effekter för hälsan

Att proteinernas byggstenar är aminosyror vet många. Men visste du att aminosyrorna bland annat är med och påverkar utvecklingen av muskelvävnad, kan behandla herpes, motverka impotens och öka den mentala skärpan?

Aminosyror är 20 olika ämnen som ingår i uppbyggnaden av protein. De flesta kan vi bilda själva men åtta av dem, de essentiella, måste vi få i oss via kosten. Det har länge varit populärt att ta proteinpulver för att förbättra återhämtningen efter träning men allt fler har även börjat upptäcka fördelarna med att inta rena aminosyror.

Tre av de populäraste tillskotten med enskilda aminosyror är l-tyrosin, l-arginin och l-lysin. Här får du lära dig mer om deras effekter på kroppen.

L-tyrosin

L-tyrosin är en icke-essentiell aminosyra som kan tillföras kroppen vid bristsymptom eller för att uppnå en terapeutisk effekt. Tyrosin är bland annat en förelöpare till sköldkörtelhormon och dopamin vilket på många sätt förklarar den effekt den har på kroppen. Många som tar tyrosin upplever att de blir mindre trötta och får en förhöjd sinnesstämning.

 

Tyrosin kan bidra till att minska hungern, öka den mentala skärpan, förbättra minnet, mildra ångest och ge en bättre sömn. Den kan även bidra till att skapa en bättre balans mellan kroppsfett och muskler eftersom den ökar frisläppandet av tillväxthormoner.

Tyrosinbrist
Kronisk och långvarig stress samt hård träning kan bidra till att sänka tyrosin-nivåerna i kroppen. En strikt växtbaserad diet kan även det öka risken att drabbas av tyrosinbrist då den främsta källan till tyrosin är animaliska proteiner. En grupp där tyrsoinbrist kan få stora konsekvenser är kvinnor som äter p-piller. Om man äter p-piller och har för låga tyrosin-nivåer har det nämligen visat sig att man har en ökad risk att drabbas av depression vilket givetvis kan få stora konsekvenser för den drabbade.

Läs också: Saffran kan minska nedstämdhet

Undvik tyrosin
Om man tidigare har lidit av panikångest avråds man från att använda tyrosin då det kan trigga igång panikångestattacker. Även personer med högt blodtryck, gravida och de som ammar ska undvika att ta tyrosin som tillskott. Har man en konstaterad migrän så bör höga doser av tyrosin undvikas då det även kan trigga igång migränanfall.

Dosering
En normal dosering av tyrosin brukar ligga mellan 1000 och 3000 milligram, gärna uppdelat på morgon och kväll och intas mellan måltiderna.

Synergister
För att tyrosin ska fungera optimalt i kroppen behöver det finnas tillräckliga mängder folsyra, C-vitamin och koppar i kroppen.

L-arginin

L-arginin är en aminosyra som är essentiell för barn men som vuxna kan bilda själva. Den är alltså både essentiell och icke-essentiell beroende på vart i livet man befinner sig.  Den spelar en viktig roll i tillverkningen av insulin, kollagen, elastin och hemoglobin samt är nödvändig för muskeluppbyggnad.

 

L-arginin spelar en stor roll för kroppens tillverkning av kväveoxid och har därigenom visat sig ha flera positiva effekter på hälsan. Kväveoxid behövs bland annat för att upprätthålla en normal potens, ett väl fungerande långtidsminne och en god koordinationsförmåga. Man har även sett goda effekter hos idrottare när man förbättrat tillgången av kväveoxid i kroppen då bland annat mängden syre kroppens muskler förbrukar vid arbete och mjölksyreförekomsten minskar. L-arginin har dessutom visat sig ha förmågan att kunna sänka högt blodtryck samt förebygga proppbildning och åderförkalkning, något som är mycket viktigt för att upprätthålla en god hjärt- och kärlhälsa.

Läs också: Erektionsproblem - ett vanligt tecken på hjärt- och kärlsjukdom

Argininbrist
Typiska bristsymptom vid argininbrist kan vara övervikt, impotens, sterilitet och tidigt åldrande.

Undvik arginin
Undvik arginin och även mat rik på arginin om du lider av herpes då det kan trigga igång utbrott. Mat rik på arginin är tillexempel fläsk, ägg, kvarg, nötter, soja, russin och frön. Arginin som tillskott ska även undvikas av gravida och ammande samt personer diagnostiserade med schizofreni.

Dosering
En normal dosering av l-arginin är mellan 1000 och 3000 milligram per dag. För att uppnå en terapeutisk dos vid impotens så rekommenderas ett intag av 2000 till 6000 milligram per dag vid sänggående. Precis som andra aminosyror så ska l-arginin tas på fastande mage.

L-lysin

L-lysin är en essentiell aminosyra och behöver alltså tillföras till kroppen genom kosten. Lysin användas bland annat i kroppen för att omsätta proteiner och är viktig under tillväxtåren för att säkerställa en normal utveckling.

En god tillgång av lysin är essentiellt för att kroppen ska kunna behålla bentäthet, kollagenbildning och för att behålla en god elasticitet i kroppens kärl. Lysin spelar även en viktig roll i kroppens immunförsvar där den bland annat hjälper kroppen bekämpa virus. Man har sett att lysin-nivåerna sjunker vid utbrott av herpesvirus samtidigt som nivåerna av L-arginin ökar. Man har därför med god framgång prövat att behandla herpesutbrott med tillskott av lysin.

 

Läs också: Så lindrar du herpes naturligt

Lysinbrist
Vegetarianer har ofta låga halter av lysin och kan vara i behov av tillskott. Lysin är mycket värmekänsligt vilket gör att det förstörs vid upphettning som kokning, pastörisering och stekning. Typiska bristsymptom kan vara kroniska munsår, trötthet, brist på aptit, benskörhet, bältros och ljudöverkänslighet.

Dosering
En normal dosering vid intag av l-lysin som tillskott är 500 till 1500 milligram per dag. Vid ett aktivt herpesutbrott är den rekommenderade terapeutiska doseringen 1000 till 3000 milligram tillsammans med 1000 till 4000 milligram C-vitamin, mellan måltiderna.

Synergister och antagonister
Höga nivåer av l-arginin kan leda till lysinbrist. Har du tagit l-arginin som tillskott eller ätit mycket argininrik mat och fått ett utbrott av herpes? Då kan du behöva balansera kroppen med ett tillskott av l-lysin.

För att fungera optimalt i kroppen behöver l-lysin ha tillgång till tillräckliga nivåer av B-vitaminer, C-vitamin, zink, järn och glutaminsyra.

Av Therese Hagberg


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.