Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ammande bebis

Ammar du? Då behöver du troligen mer D-vitamin

Kvinnor som ammar behöver upp till 6 400 IE D-vitamin per dag för att det ammande barnet ska få i sig rätt mängd av vitaminet genom bröstmjölken. Det visar studie publicerad i den ansedda vetenskapliga tidskriften Pediatrics.

Professorerna Bruce Hollis, Carol Wagner och deras kollegor i South Carolina och New York har publicerat en studie som experter menar borde ses som en av de mest inflytelserika D-vitamistudierna under 2015.
I den randomiserade kontrollstudien dras slutsatsen att ammande mödrar måste få i sig 6 400 IE D-vitamin dagligen för säkerställa att det ammande barnet får i sig tillräckligt av det viktiga vitaminet.

► Läs också: Gravida med höga nivåer av vitamin D får starkare barn

 

Tre grupper testades vid tre tillfällen
I studien, som publicerats i den ansedda tidskriften Pediatrics, delades de ammande kvinnorna in i tre grupper. Under sex månader gavs de antingen 400, 2400 eller 6400 IE vitamin D per dag. Sedan mättes  mammans och spädbarnets D-vitaminnivåer vid tre tillfällen: cirka fem veckor efter förlossning, när barnet var fyra månader gammalt samt vid sju månaders ålder.

Så här såg fördelningen ut
•  Grupp 1: Mödrarna fick 400 IE/dag, de ammande barnen fick 400 IE vitamin D/dag.
400 IE till ett spädbarn som väger cirka 4-5 kg motsvarar cirka 6-8000 IE vitamin D/dag för en person som väger 75 kilo.
• Grupp 2: Mödrarna fick 2 400 IE/dag, barnen fick inget tillskott av vitamin D.
• Grupp 3: Mödrarna fick 6 400 IE/dag, barnen fick inget tillskott av vitamin D.

► Läs också: Ny forskning: Vintermörkret kan ge ditt barn MS

Tvingades avsluta en grupp på grund av bristsymtom
Forskarna tvingades dock att avsluta grupp två i förtid för att alla barnen uppvisade bristsymtom av D-vitaminet och det konstaterades att det inte var säkert att fortsätta studien på denna grupp.
I de två återstående grupperna kunde man efter avslutad studie inte skilja på nivåerna av D-vitamin hos de ammande barnen.

 

Slutsatsen: 6 400 IE dagligen är säkert för både mor och barn
Slutsatsen av studien är att 6400 IE vitamin D/dag är säkert för både mödrar och barn och tillförde de ammande spädbarnen tillräckliga mängder av D-vitamin för att täcka barnets behov. Att ge ammande mödrar 6400 IE per dag kan alltså vara ett alternativ till att ge spädbarn och mamma 400 IE var/ dag.

Läs också: Långtidsstudie: Flera miljögifter i bröstmjölk minskar – men andra ökar

Extra viktigt för ammande mammor att tillföra vitaminet dagligen
"Eftersom vitamin D har en halveringstid på 12-24 timmar så är det extra viktigt att du som ammande mamma tillför vitamin D dagligen om du inte ger ditt barn tillskott av vitamin D", förklarar hälsoföretaget Holistic studien på sin blogg.

 

En ammande mammas nivåer bästa biomarkören för att mäta D-vitaminstatus
Vad är då den bästa biomarkören för att mäta om det finns tillräckliga nivåer D-vitamin? Enligt organisationen Vitamin D Council är det att mäta en ammande mammas 25 (OH) D-nivåer (25-hydroxyvitamin D) för att avgöra hur stort dagligt D-vitaminintag eller solsken som krävs för att förvandla bröstmjölk till en lämplig D-vitaminkälla för ett spädbarn under utveckling, skriver den oberoende expertorganisationen Vitamin D Council. De fortsätter:
"Om det krävs 6400 IE dagligen att göra det, bör då inte denna dos användas som standard för att upprätthålla tillräckliga nivåer av D-vitamin för ammande mödrar och deras barn? Om det är den dos som krävs för att förvandla bröstmjölk till en lämplig D-vitaminkälla, borde vi inte alla använda liknande doser?"

"Bestämning av 25-hydroxy-vitamin D i serum, S-25(OH)D, anses bäst spegla kroppens D-vitaminstatus. Ett lågt S-25(OH)D i kombination med ett förhöjt PTH stärker misstanken om D-vitaminbrist", skriver Viss - Stockholms läns landsting.

Läs också: Allt fler får diagnosen D-vitaminbrist

Av Redaktionen

Källor/referenser:
Hollis BW, Wagner CL, Howard CR, Ebeling M, Shary JR, Smith PG, Taylor SN, Morella K, Lawrence RA, Hulsey TC. Maternal Versus Infant Vitamin D Supplementation During Lactation: A Randomized Controlled Trial. Pediatrics. 2015 Oct;136(4):625-34, Vitamin D CouncilHolistic och Stockholms läns landsting

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.