Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Anders Wallensten

Foto: Stefan Tell.

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Anders Wallensten om sin bok ”Hälsogåtan”

– I boken har jag argumenterat för att om man lägger samman: forskning, det vi människor är anpassade för evolutionärt och hur folk som lever med hälsa gör och vad de har gemensamt – så får man en ganska stabil grund att stå på kring vilka hälsobudskap som funkar. Det gäller att känna sig trygg med den samlade, stabila kunskap vi har och inte bara springa efter det som känns mest spännande eller sexigt för stunden. Efter att ha läst boken ska man känna att man fått en insikt och att man åtminstone ska kunna göra något litet för att gå åt rätt håll.

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

Anders Wallensten beskriver hur han, precis som de flesta andra i vårt moderna samhälle, genom olika stadier i livet både har stressat, lagt sig för sent och försummat telefonsamtal med vänner.

Han har samtidigt varit sökande och utforskat och testat det mesta för att få en bättre hälsa – allt från smoothies med råa ägg till meditation och barfotalöpning.

– Men jag kände mig inte trygg i allt det där. Jag kände på något sätt bara att jag måste testa nästa grej, och så nästa och nästa. Men till sist kände jag ”vad håller jag på med, jag är ju ändå läkare och specialist i allmänmedicin!”, förklarar Anders Wallensten.

Inte skapta för det liv vi lever

Så han började istället läsa på inom den samlade forskning om hälsa som fanns. Han ville ta gå till botten med vad det är som verkligen funkar bland alla hälsorön, och om vi kan vara trygga i det eller måste jaga vidare. Och ju mer Anders läste på kände han att ”det här kan ju bli en bok!”.

När coronapandemin kom fick Anders skjuta upp utgivningen av sin bok, och istället uppdatera oss om virusets framfart i tv. (Foto: Gabriel Liljevall)


 

– Jag märkte att mycket hänger samman med att vi kanske inte riktigt är skapta för det liv vi lever nu, utan för att leva i naturen. Det evolutionära perspektivet förklarar mycket av de problem vi upplever idag.

Han började även studera de personer som lever hälsosamma, friska liv, och på hur de bär sig åt. För erfarenheter kan också vara ett stöd i vårt kunnande, inte minst inom områden där man inte har så mycket forskning, menar Anders.

Pandemin avslöjade andra hälsoproblem

Men sedan kom pandemin och Anders fick istället chansen att jobba hårt med den – och boken sköts upp.

– Fokus var på covid-19 och det jobbet var så klart jätteviktigt. Men vi märkte också under pandemin hur viktiga de andra delarna av hälsa är.

Boken ”Hälsogåtan” (Bonnier fakta) kom till slut ut, vid årsskiftet 2021/22. Och efter det kände Anders att han ville belysa de idéer som finns i boken på flera sätt. Det sådde fröet till ”Hälsogåtan-podden”, som hade premiär i februari och är en förlängning och fördjupning av boken.

Boken Hälsogåtan

– Till skillnad från mitt jobb på Folkhälsomyndigheten så pratar jag i boken och i podden till människan som en individ och tar upp vad du kan göra själv. Det finns mycket man kan göra på samhällsnivå, och det jobbas med det – men man kan inte alltid vänta på att samhället  exempelvis ska bygga tillbaka rörelse i vår vardag, eller se till att godishyllorna i affären tas bort. Utan mycket handlar tyvärr om att sätta upp gränser för oss själva, för att klara av den verklighet som vi lever i nu.

Podden följer bokens upplägg och tar upp de sex områden som är med i boken. Det handlar om kost, motion, sömn, relationer, vår omgivning och inte minst våra tankar.

LÄS OCKSÅ: Sluta jaga lyckan – må bättre

Lika viktigt med umgänge som löpning

Anders understryker vikten av att inte fokusera på enskilda komponenter i ett hälosamt liv, som en viss sorts träning eller en viss typ av mat, utan att se till helheten inom hälsa och att allt hänger ihop. Vår sömn, kost, motion, våra relationer, vår miljö och våra tankar är alla likvärdiga beståndsdelar i det pussel som skapar en god hälsa och ett långt friskt liv.

Hälsa kan alltså vara både att ge sig ut och springa eller äta något nyttigt, men också att umgås med vänner, komma ut i naturen eller sova bättre. Och alla dessa saker hjälper och påverkar i sin tur varandra.

 

– Så om man är en person som absolut inte gillar att springa så kan man ändå få bättre hälsa genom att umgås med vänner. Det kanske i sin tur leder till att man går en promenad, prövar en ny sport eller testar hälsosam mat. För våra vanor smittar, både de dåliga och de bra. Så om man tar rygg på de som lever hälsosamt så har man lättare att börja själv.

Vilka delar i denna helhet har du själv haft lättast att prioritera, samt haft mest utmaningar med genom åren?

– Jag har sedan ungdomen hållit på med sport och idrott och tycker det är kul och vet att jag mår bra av det, så det är lätt för mig att prioritera. Eftersom jag upptäckt att jag tycker bäst om att träna i naturen så får jag dessutom bägge på en gång. Kost och sömn har jag med åren insett att jag mår så mycket bättre om jag håller lite koll på, så där har jag hittat förhållningssätt som fungerar. De områden som jag fokuserar extra på att förbättra är relationerna och tankarna. Jag har svårt att tro att man kan bli fullärd där, men bägge är så otroligt viktiga för välmåendet och för att verkligen uppskatta livet.

LÄS OCKSÅ: Deppig? Ta hjälp från naturen

Anders Wallensten

Anders Wallensten tycker bäst om att träna i naturen. (Foto: Maja Wallensten)

Vikten av relationer överraskar

Jobbet med boken och podden har gett Anders många spännande insikter.

Vilken har varit den största aha-upplevelsen för dig när du gjort research och intervjuat andra experter?

– Oj, det har varit så otroligt mycket som varit spännande. Jag skulle kunna räkna upp massor, men det faktum att relationer spelar en så stor roll i vår hälsa, liksom att man ser konkreta hälsoeffekter av att vistas i naturen har varit fascinerande att ta del av.

Som läkare, har din bakgrund hjälpt, eller kanske rentav stjälpt, dig i att hitta ditt svar på "hälsogåtan"?

– Jag tror min utbildning varit till hjälp, inte minst när man ska tolka resultaten av olika studier och gå till botten med olika hälsopåståenden.

Studier kan bli missvisande

Inom vissa områden som är väletablerade, kan det finnas massor av studier och metaanalyser, där man lagt samman resultat och då får rätt så säkra resultat. Men ett vanligt problem med nya forskningsrön är att de inte riktigt är verifierade ännu, förklarar Anders.

– Man kan göra studier där en del av resultaten kan bero på slumpen, eller på att studien var felupplagd så man fått in skevheter. Till exempel i vilka personer som varit med i studien, och så får man helt fel resultat.  Men alla forskare vill ju basunera ut sina resultat för då får de mer forskningsmedel och kan fortsätta jobba, så då kanske man trycker lite extra på sitt resultat och drar det lite längre än man egentligen kan göra, med det underlag man har. Så det tar ett antal år innan man har solid forskning, och man vet ju också att över tid så ändras vissa saker.

LÄS OCKSÅ: Det här kännetecknar bra relationer – och dåliga

Utveckligen lett till onödiga sjukdomar

Anders tar ett exempel där vi under en tid trodde att man absolut inte skulle kela med sina bebisar.

– Något som är helt bisarrt idag, när vi vet hur viktigt det är med närhet. Och vi har gått från att se fett som en skurk till något som vi behöver, men att vissa fetter är bättre och sämre. Det finns mycket av vår kunskap som utvecklas. Men något som däremot inte utvecklats så mycket är vad vi människor varit anpassade till, i evolutionen.

 

Anders understryker att han inte längtar tillbaka till ett grottmansliv för det.

– Men vi har gjort det så bekvämt och lättillgängligt med mat så att det har gått överstyr. Och då får vi de här vällevnadssjukdomarna. Och de är lite onödiga, för nu när vi är så smarta och har forskat så mycket, borde vi kunna hitta en livsstil som gör att vi både uppfyller våra behov av hälsa och samtidigt kan ta del av  gastronomiska upplevelser och all ny teknik.

LÄS OCKSÅ: Våra digitala vanor får konsekvenser för hjärnan

Anders Hansen och Anders Wallensten

I sin podd "Hälsogåtan" intervjuar Anders Wallensten experter inom olika områden, som läkaren Anders Hansen. (Foto: Gabriel Liljevall)

Måste begränsa oss själva

För alla dessa framsteg är fantastiska, men vi måste hitta vägar att ta in det på ett sätt som vi klarar av, menar Anders.

– Jag tror att vi nu är i en tid liknande den som när vi började köra bil. Bilarna blev snabbare, det blev fler trafikolyckor och det tog rätt lång tid innan vi började tänka på bilbälten och på att bygga säkra korsningar. Alltså sätta begränsningar för den aktiviteten, annars ledde den till olyckor. Och jag tror vi lever i en sån tid nu att vi måste göra det lätt att göra rätt. Och än så länge är det mycket vi kan göra själva, som att röra oss lite mer i vardagen eller gå och lägga sig i tid istället för att se fem Netflix-avsnitt i rad. Man måste begränsa sig, för att mycket handlar om vad du gör själv, oavsett hur samhället ser ut.

Slutligen, i boken bjuder du på 48 konkreta tips och råd. Vilket av dem är allra viktigast att inte slarva med för just dig, för att du ska må bra? 

– Att prioritera sömnen och gå och lägga mig i tid så jag får tillräckligt med sömn. Börjar jag dagen trött är det stor risk att jag inte får till de andra råden.

Av Carolina Eriksson



Anders Wallensten om sin bok ”Hälsogåtan”

– I boken har jag argumenterat för att om man lägger samman: forskning, det vi människor är anpassade för evolutionärt och hur folk som lever med hälsa gör och vad de har gemensamt – så får man en ganska stabil grund att stå på kring vilka hälsobudskap som funkar. Det gäller att känna sig trygg med den samlade, stabila kunskap vi har och inte bara springa efter det som känns mest spännande eller sexigt för stunden. Efter att ha läst boken ska man känna att man fått en insikt och att man åtminstone ska kunna göra något litet för att gå åt rätt håll.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Därför är lök så nyttigt

Kost

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

ögon

Näring för skarpare syn

Hälsa

Gula fläcken är det område i ögat som har flest synceller och där vi ser skarpast. Den lilla fläcken är bara ett par millimeter stor – men förändringar i makula kan påverka hela livet. Risken för makuladegeneration ökar med åldern, och kvinnor drabbas oftare än män. Studier har visat att vitaminer, antioxidanter och näringsämnen som lutein och zeaxanhtin kan bromsa förloppet med synförsämringar.

Leende kvinna äter choklad

Maten som lindrar ångest

Kost

Ångest och oro är dessvärre vanliga tillstånd idag. Svårare ångestformer kräver förstås professionell hjälp – men det finns naturliga sätt att hjälpa sitt mående på traven. Genom att äta eller dricka dessa råvaror kan du lindra ångest och oro naturligt!

 

Sommmarblommor på en äng

7 sorters blommor att plocka – med måtta!

Eko/miljö

Midsommar betyder traditioner. Och en är att plocka vackra blommor och lägga under kudden, ställa i en vas eller binda kransar av. Plocka gärna, men gör det med måtta – för binas skull . Här är blommorna som bin och insekter älskar – och en blomma du gärna får plocka mycket av. Glad midsommar!

händer sträcker sig upp mot solen

Vad är tillräckliga nivåer av D-vitamin? Kureras expert svarar

Naturlig hälsa

amin D bildas i huden när solen lyser starkt. Under vintern har de flesta svenskar brist på D-vitamin. Värst drabbade är mörkhyade personer och de som undviker solen. För att må bra behöver vi fylla på förråden, något vi kan passa på att göra nu under sommaren. Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert berättar om vad han anser är optimala nivåer.

Kvinna håller i plastpåsar med grönsaker

Så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

200 000 ton matsvinn produceras i Sverige varje år – och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i köket, menar författaren Karin Bohlin. Här bjuder hon på ett smarrigt "restrecept"!

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

 

Ginkgo biloba – när minnet sviker

Hälsa

Alla har vi nog känt att minnet kan svika och att hjärnan känns fylld av en svårgenomtränglig dimma. Orsaken kan vara sämre blodcirkulation – och då finns det flera sätt att lösa problemet, säger Kureras expert Fredrik Ölander. Det gröna tempelbladet gingko biloba kan få igång mikrocirkulationen, så att ditt minne blir bättre.

grönsaker

Debatt: “Motstridig forskning om antioxidanter presenteras utan underlag”

Kurera debatt

Svensk Egenvård och den svenska branschen uppskattar all forskning som syftar till att bekämpa cancer i alla dess former. Vi skulle också uppskatta om professor Martin Bergö på sedvanligt sätt publicerar sina forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och låter sina resultat analyseras och bemötas av andra forskare. Det bästa vore om han gjorde detta innan han torgför slutsatserna i kvällstidningar och TV-soffor. Det skriver Mats Nilsson, VD på Svenske egenvård i en debattartikel.

Katt ligger i tunnel i klösträd

Ge din innekatt ett gott och hälsosamt liv

Husdjur

Många som bor i städer och i lägenhet väljer att ha innekatt – och katter anpassar sig väl till ett liv inomhus. Men för att de ska må bra behöver de få sina behov tillfredsställda och det är viktigt att katten både får stimulans, utlopp för sina instinkter och möjlighet att vila i lugn och ro.

Burrito bowl med avokado, bönor och taco chips

Mexikansk burrito bowl med ärthummus

Recept

Det klassiska fredagsmyset med tacos har fått konkurrens! Denna bowl med extra allt, från systrarna bakom matduon "Foodgeekz", innehåller både kryddade bönor, rostad sötpotatis och massvis av koriander och avokado.

 

kvinna vilar

Bitterörterna som gör magen glad & nöjd

Hälsa

Sommar och semester – och grillad mat, fika på stranden och picknick i parken. Sommarens matvanor är härliga, men ibland mer än vad magen klarar av. Då är det lätt hänt att matsmältningen hamnar i obalans. Bitterörter kan lindra allt från magknip, svullnad och gaser inom en kvart.

Vitaminer som underlättar klimakteriet

Naturlig hälsa

Resan genom klimakteriet kan vara väldigt olika. En del kvinnor upplever stora besvär medan andra knappt känner av förändringen. Det finns en hel del du kan göra själv för att underlätta omställningen. Kurera pratade med läkaren och näringsmedicinaren Elise Indekeu om hormoner, sömn, kost och kosttillskott som ger bättre mående i övergångsåldern.

flaskor och glas med fläder

Så gör du flädersaft utan citronsyra

Hälsa

Nu blommar flädern för fullt och det är dags att göra bär, saft, smoothies eller te. Fläderblommorna har traditionellt använts för dess hälsofrämjande egenskaper, bland annat vid förkylning. Men hoppa över citronsyran om du vill vara nyttig. Den utvinns ur svartmögel.

Kisel gav Anna hårsvallet tillbaka

Naturlig hälsa

När stressen blev för stor tappade Anna Falk mycket mer hår än vanligt. Hon anmälde sig till Sveriges största hårtest, och fick prova mineraliskt kisel, som lovar bättre hårkvalitet. – Jag var missnöjd med mitt livlösa, tunna och slitna hår. Men nu är mitt hår tjockare och starkare, säger Anna Falk.

 

Ung leende kvinna med vit angorakatt

Sådan matte sådan katt?

Husdjur

Katter är kända för att vara självständiga och bete sig så som de själva behagar, oavsett vad deras matte eller husse gör eller vill. Men nu visar det sig att de kanske är mer lika oss än vad vi tror – och till och med kopierar mattes eller husses personlighet!

Citrusfrukter

5 importerade varor du garanterat vill köpa eko

Eko/miljö

Många skadliga bekämpningsmedel är förbjudna i Sverige och i övriga EU. Men det innebär inte att vi inte kan få i oss dem ändå – via importerade varor från övriga världen. Här är 5 varor  som du bör köpa eko – för den biologiska mångfaldens och din egen hälsas skull.

Familj grälar i bil

5 överlevnadstips för familjesemestern

Mental hälsa

Äntligen sommar och semester – men ofta också gnäll, bråk och trassel när många viljor ska trängas i en sommarstuga eller ett litet hotellrum. Författaren Kristin Emilsson vet själv allt om detta och är aktuell med en feelgod-roman om en sommar där allt går fel. Här delar hon med sig av sina bästa överlevnadstips för semestern!

kvinna i naturen

Irina fick tillbaka rörligheten i knäet

Naturlig hälsa

Irina Esteman skadade sitt knä vid en cykelolycka under en semesterresa. Undersökningen avslöjade artros – men ett kollagentillskott berikat med MSM, C-vitamin och kondroitinsulfat tog bort smärtan och nu kan Irina promenera och cykla igen. Som en bonus blev hennes hår fylligare och tjockare av tillskottet. 

 

kvinna tar sig för pannan

Q10 kan förebygga migränanfall

Forskning

En miljon svenskar är drabbade av migrän – den våldsamma huvudvärken som varar mellan några timmar upp till en hel dag. Men kan de besvärliga anfallen snart vara helt över? Forskarna är något på spåren. Flera studier visar en stark koppling mellan vitaminbrist och migrän, och framförallt har det visat sig att Q10 kan förebygga migränanfall.