Anna Sparre: “Inälvsmat är superfood”

Anna Sparre

Ålder: 40 år
Yrke: Licensierad kostrådgivare, föreläsare och personlig tränare, Anna är även och civilingenjör och har en bakgrund inom idrott på professionell nivå.
Bor: Kåseberga i Skåne.
Mer om Anna: Följ Anna på Facebook och läs mer på hennes hemsida där du även hittar hennes podcast.

Podden "4Health med Anna Sparre" tillhör många hälsonördars favoritlyssning, där presenterar kostrådgivaren Anna Sparre regelbundet nyheter inom hälsoområdets absoluta framkant och intervjuar spännande hälsoprofiler som sällan dyker upp i media. Kurera ställde några frågor till Anna om hennes syn på kost och hälsa.

Anna Sparre är kostrådgivare och har bland annat studerat näringslära vid Lunds Universitet. Hon har en bakgrund som professionell idrottare och har tävlat i världscupen i kitesurfing.  Idag arbetar Anna med kostrådgivning och utöver sin populära pod "4Health med Anna Sparre" ger hon även föreläsningar om kost, näring, livsstil och hälsa. Hon slår bland annat ett slag för inälvsmat och att ta tillvara på dagsljuset.

Vad är hälsa för dig?
– Hälsa för mig handlar om att kunna använda min kropp på det sätt jag önskar och att få känna mig glad och må bra under tiden. Att kunna njuta av livet, att kunna surfa och vara aktiv på det sätt jag tycker är roligt.
Vi uppnår hälsa genom att ge kroppen rätt förutsättningar, enligt Anna.
– Då fixar den det mesta själv.
Vi har ju utvecklats för att må bra och vara friska, så om vi lever som vi är anpassade för när det kommer till sömn, kost, fysisk aktivitet har vi goda chans att få vara hälsosamma menar hon.

 

Vad ledde till att du utvecklade ett så starkt engagemang för just hälsa?
– I huvudsak är det min idrottsbakgrund. När jag var yngre tävlade jag i bland annat gymnastik, och senare tävlade jag i världscupen i kitesurfing under några år. Kostråden kom i huvudsak från ett häfte som våra stora matproducenter skapat, och rådet var att äta bröd, gröt, flingor och pasta. Ju mer träning, desto mer av detta. Problemet var bara att vi idrottare blev sjuka stup i kvarten. Vi borde ju vara friskare än andra. Så jag började så småningom ifrågasätta detta och skaffa mig egen kunskap som pekade i en helt annan riktning än de kostråd jag fått som idrottande ungdom.
Dessutom fick magen sig en rejäl törn när Anna var bosatt i Venezuela, vilket ytterligare ökade hennes motivation att söka svar.

LÄS OCKSÅ: Politiker satsa på hälsa – inte bara på sjukdom”

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Oj, det är så mycket, svarar Anna som är glad över att nå så många med sitt budskap via podden och sina föreläsningar.
– Det är roligt med feedback om hur mycket bättre människor mår efter att de följt råden de fått, fortsätter hon.
– Sen är det såklart spännande med nya forskningsområden. Det har hänt enormt mycket de senaste åren när det kommer till mikroorganismer och bakterier i våra kroppar, och hur viktiga de är för oss. Ett annat spännande område är kopplingen mellan helt vanliga virus, som exempelvis herpes eller HPV, och våra vanliga kroniska sjukdomar.

Hur äter du för att ta hand om dig? 
– För mig är det viktigaste att äta näringstät mat av god kvalitet. Med det menar jag att det ska vara råvaror som är odlade eller uppfödda på ett bra sätt. Jag undviker tom energi som mjöl och socker. Jag äter alltid någon form av paleokost, den sorts mat som vi är anpassade till att äta. Det innebär rena råvaror, som inte bearbetats, och jag undviker i stor utsträckning även mejeriprodukter.
Dessutom äter Anna relativt lite kolhydrater.
– Men för mig är inte det viktigaste exakt fördelning mellan fett, protein och kolhydrater, utan att det är mycket näring och bra kvalitet på maten jag äter.

LÄS OCKSÅ: Soki Choi: “Tarmfloran är ett eget organ”

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Jag äter två eller tre mål om dagen. Samtliga måltider är riktig mat, svarar Anna som inte gör något skillnad på om det är frukost eller middag. Måltiderna innehåller alltid mycket grönsaker, bra fettkällor som avokado, och olivolja samt en animalisk proteinkälla från vildfångad fisk, frigående kyckling, vilt eller gräsbeteskött. Fokus ligger på bra uppfödning när Anna väjer protein.
– Proteinkällan får gärna vara en fet del på djuret. Jag ser dessutom till att få i mig inälvsmat som lever varje vecka.
Lever är enligt Anna världens bästa och mest naturliga, näringstillskott.
– Jag fastar i regel minst tolv timmar över natten, oftast längre.
Anna äter helst inte efter 18.00, och sällan före 09.00 på morgonen.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– Ghee eller smör, olivolja, nötter, makrill i tomatsås, grönsaker. Dessutom har Anna frysen full med ”rester” som tillagad köttfärs och kyckling för att slippa laga mat hela tiden.

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Många. Det beror lite på vad jag inte ätit på länge. Men min hemgjorda leverpastej med en god sallad till är en höjdare, eller långkok på älg eller hjort. Oftast lagar jag det i ugn i samma stil som man lagar pulled pork.

 

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Inälvsmat.

Och mindre?
– Socker, mjöl och processad mat.

Har du några hemliga laster?
– Mörk choklad. Inte för att detta i sig är särskilt onyttigt, men jag kan sätta i mig en hel del.
Förr i tiden, innan jag lärde mig om kroppen och hälsa, så drack jag cola. Så det händer kanske en eller ett par gånger om året eller så att jag tar en cola zero med en skiva citron. Men det är aldrig så gott som jag minns det.  När andra bjuder är jag inte alltid helt nitisk med att undvika socker. Däremot äter jag aldrig gluten.

LÄS OCKSÅ: Maria vill revolutionera synen på hälsa

Hur tar du hand om din hud?
– Jag använder bara kokosolja eller jojobaolja på huden.

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag tränar ganska mycket. Jag surfar säkert hälften av årets alla dagar, och tar en promenad om det inte är vågor. Att komma ut utomhus och röra mig är viktigt. Helst i havet. Dessutom så tränar jag funktionella övningar med min egen kropp i stort sett varje dag, oftast direkt på morgonen. Detta för att hålla mig stark, rörlig och skadefri. Det händer att jag går till gymmet, men i regel bara en gång per vecka.

Tar du några tillskott?
– Jag tar magnesium och fiskleverolja och Co-enzym Q10. Emellanåt lite selen. Det händer att jag tillfälligt går in och stöttar med andra tillskott, baserat på hälsotester jag gjort.

Hur tänker du om kosttillskott och så kallade superfoods?
– Det bästa är alltid om man kan få det man behöver från mat. Bästa superfoods är inälvsmat, så det räcker ofta som tillskott. Näst bästa alternativet är att äta matbaserade tillskott. Själv använder jag exempelvis pulver från kelp som är rikt på jod och andra mineraler.

Vilket är ditt bästa hälsotips?
– Att vara utomhus!! Detta är något många missar. Men dygnsrytmen är viktigt för allt. Alla processer i din kropp styrs av ljus- och mörkercykeln. Och det är utomhusljuset som räknas, inte kontorsbelysningen. Att komma ut på förmiddagen och att komma i säng i tid på kvällen.

 

Du driver Podden 4Health och intervjuar där många spännande både svenska och internationella hälsoexperter, har du någon favorit?
– Oj, jag har så många favoriter! Men av de nyare skulle jag säga att Morley Robbins är en favorit. Han är så hängiven och entusiastisk och tar upp saker som många andra inte tänker på. Markus Greus är en annan. Han är en mästare på att konkret förklara kroppen, värk och hållning. 

Vilka är de största missuppfattningarna när det kommer till hälsa?
– En är att alla ska äta exakt likadant. Alla har ”sin sanning” och många debatter uppstår för att man är så militant i sin inställning till hur man bör äta.
En annan vanlig missuppfattning är enligt Anna att kosten är det enda som spelar riktigt stor roll för vår hälsa.
– Många fixar och trixar med sin mat, men glömmer stress, sömn, dagsljus och annat minst lika viktigt, säger Anna och fortsätter:
– Att kött skulle vara farligt är ytterligare en. Processat kött eller kött från djur som är uppfödda på fel sätt är inte nyttigt, men kött från ”bra” djur är väldigt näringsrikt, hälsosamt och, åtminstone i mindre mängd, del av en evolutionär kost.
Många har uppfattningen att man kan äta mer skräpmat om man tränar, vilket också är en myt enligt Anna.
– Då ser man ju bara till energibehovet, och inte till näringsbehovet. Träning och andra påfrestningar ökar ju näringsbehovet.

Slutligen, har du några tankar om hur vi kunna vända trenden med ökande ohälsotal? 
– Genom att utbilda fler i att våra kroppar fortfarande fungerar likadant som på stenåldern och därför är anpassade för att vi lever på ett liknande sätt. Det borde vara del av skolundervisningen, svarar Anna som menar att det även skulle behövas en mer förebyggande och holistisk vårdmodell med fokus på livsstilsfaktorer för att komma till rätta med välfärdssjukdomarna.

Av Nina Törmark


Anna Sparre

Ålder: 40 år
Yrke: Licensierad kostrådgivare, föreläsare och personlig tränare, Anna är även och civilingenjör och har en bakgrund inom idrott på professionell nivå.
Bor: Kåseberga i Skåne.
Mer om Anna: Följ Anna på Facebook och läs mer på hennes hemsida där du även hittar hennes podcast.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så stoppade Norge utbrott av covid-19 på äldreboende

Äldre

Sverige har just nu flest antal döda i covid-19 räknat per invånare. Majoriteten är äldre äldre, det vill säga personer över 80 år. Ungefär en av tio patienter vid Stockholms äldreboende som fått covid-19 har fått sjukhusvård. Av äldre som vistats på sjukhus har sju av tio tillfrisknat, men av de som fick stanna kvar på boendet dog majoriteten. I Norge tog man en annan väg än Sverige för att stoppa utbrott vid äldreboende.

Vinn-Lisen-Sundgren_vilda_vaxter

Tävla och vinn boken “Äta vilda växter”

Tävling

Sugen på att lära dig mer om naturens skafferi, men känner dig osäker på vad som är ätligt eller inte? Var med och tävla och vinn boken "Äta vilda växter" av örtspecialisten och naturfilosofen Lisen Sundgren. Här bjuder hon på massor av kunskap kring ätbara (och giftiga) råvaror i naturen.

vilda-vaxter-skola-harsyra

Vilda växter-skola: harsyra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar guidar dig genom skogens skafferi. Här tipsar hon om tre olika sätt att tillaga c-vitaminbomben harsyra.

 

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.