Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Anna Sparre: “Inälvsmat är superfood”

Anna Sparre

Ålder: 40 år
Yrke: Licensierad kostrådgivare, föreläsare och personlig tränare, Anna är även och civilingenjör och har en bakgrund inom idrott på professionell nivå.
Bor: Kåseberga i Skåne.
Mer om Anna: Följ Anna på Facebook och läs mer på hennes hemsida där du även hittar hennes podcast.

Podden "4Health med Anna Sparre" tillhör många hälsonördars favoritlyssning, där presenterar kostrådgivaren Anna Sparre regelbundet nyheter inom hälsoområdets absoluta framkant och intervjuar spännande hälsoprofiler som sällan dyker upp i media. Kurera ställde några frågor till Anna om hennes syn på kost och hälsa.

Anna Sparre är kostrådgivare och har bland annat studerat näringslära vid Lunds Universitet. Hon har en bakgrund som professionell idrottare och har tävlat i världscupen i kitesurfing.  Idag arbetar Anna med kostrådgivning och utöver sin populära pod "4Health med Anna Sparre" ger hon även föreläsningar om kost, näring, livsstil och hälsa. Hon slår bland annat ett slag för inälvsmat och att ta tillvara på dagsljuset.

Vad är hälsa för dig?
– Hälsa för mig handlar om att kunna använda min kropp på det sätt jag önskar och att få känna mig glad och må bra under tiden. Att kunna njuta av livet, att kunna surfa och vara aktiv på det sätt jag tycker är roligt.
Vi uppnår hälsa genom att ge kroppen rätt förutsättningar, enligt Anna.
– Då fixar den det mesta själv.
Vi har ju utvecklats för att må bra och vara friska, så om vi lever som vi är anpassade för när det kommer till sömn, kost, fysisk aktivitet har vi goda chans att få vara hälsosamma menar hon.

 

Vad ledde till att du utvecklade ett så starkt engagemang för just hälsa?
– I huvudsak är det min idrottsbakgrund. När jag var yngre tävlade jag i bland annat gymnastik, och senare tävlade jag i världscupen i kitesurfing under några år. Kostråden kom i huvudsak från ett häfte som våra stora matproducenter skapat, och rådet var att äta bröd, gröt, flingor och pasta. Ju mer träning, desto mer av detta. Problemet var bara att vi idrottare blev sjuka stup i kvarten. Vi borde ju vara friskare än andra. Så jag började så småningom ifrågasätta detta och skaffa mig egen kunskap som pekade i en helt annan riktning än de kostråd jag fått som idrottande ungdom.
Dessutom fick magen sig en rejäl törn när Anna var bosatt i Venezuela, vilket ytterligare ökade hennes motivation att söka svar.

LÄS OCKSÅ: Politiker satsa på hälsa – inte bara på sjukdom”

Vad är roligast med kost och hälsa?
– Oj, det är så mycket, svarar Anna som är glad över att nå så många med sitt budskap via podden och sina föreläsningar.
– Det är roligt med feedback om hur mycket bättre människor mår efter att de följt råden de fått, fortsätter hon.
– Sen är det såklart spännande med nya forskningsområden. Det har hänt enormt mycket de senaste åren när det kommer till mikroorganismer och bakterier i våra kroppar, och hur viktiga de är för oss. Ett annat spännande område är kopplingen mellan helt vanliga virus, som exempelvis herpes eller HPV, och våra vanliga kroniska sjukdomar.

Hur äter du för att ta hand om dig? 
– För mig är det viktigaste att äta näringstät mat av god kvalitet. Med det menar jag att det ska vara råvaror som är odlade eller uppfödda på ett bra sätt. Jag undviker tom energi som mjöl och socker. Jag äter alltid någon form av paleokost, den sorts mat som vi är anpassade till att äta. Det innebär rena råvaror, som inte bearbetats, och jag undviker i stor utsträckning även mejeriprodukter.
Dessutom äter Anna relativt lite kolhydrater.
– Men för mig är inte det viktigaste exakt fördelning mellan fett, protein och kolhydrater, utan att det är mycket näring och bra kvalitet på maten jag äter.

LÄS OCKSÅ: Soki Choi: “Tarmfloran är ett eget organ”

Hur kan en vanlig matdag se ut?
– Jag äter två eller tre mål om dagen. Samtliga måltider är riktig mat, svarar Anna som inte gör något skillnad på om det är frukost eller middag. Måltiderna innehåller alltid mycket grönsaker, bra fettkällor som avokado, och olivolja samt en animalisk proteinkälla från vildfångad fisk, frigående kyckling, vilt eller gräsbeteskött. Fokus ligger på bra uppfödning när Anna väjer protein.
– Proteinkällan får gärna vara en fet del på djuret. Jag ser dessutom till att få i mig inälvsmat som lever varje vecka.
Lever är enligt Anna världens bästa och mest naturliga, näringstillskott.
– Jag fastar i regel minst tolv timmar över natten, oftast längre.
Anna äter helst inte efter 18.00, och sällan före 09.00 på morgonen.

Vad finns alltid i ditt kylskåp och skafferi?
– Ghee eller smör, olivolja, nötter, makrill i tomatsås, grönsaker. Dessutom har Anna frysen full med ”rester” som tillagad köttfärs och kyckling för att slippa laga mat hela tiden.

Har du någon favoriträtt, i så fall vilken?
– Många. Det beror lite på vad jag inte ätit på länge. Men min hemgjorda leverpastej med en god sallad till är en höjdare, eller långkok på älg eller hjort. Oftast lagar jag det i ugn i samma stil som man lagar pulled pork.

 

Vad tycker du att alla borde äta mer av?
– Inälvsmat.

Och mindre?
– Socker, mjöl och processad mat.

Har du några hemliga laster?
– Mörk choklad. Inte för att detta i sig är särskilt onyttigt, men jag kan sätta i mig en hel del.
Förr i tiden, innan jag lärde mig om kroppen och hälsa, så drack jag cola. Så det händer kanske en eller ett par gånger om året eller så att jag tar en cola zero med en skiva citron. Men det är aldrig så gott som jag minns det.  När andra bjuder är jag inte alltid helt nitisk med att undvika socker. Däremot äter jag aldrig gluten.

LÄS OCKSÅ: Maria vill revolutionera synen på hälsa

Hur tar du hand om din hud?
– Jag använder bara kokosolja eller jojobaolja på huden.

Vad är ditt förhållande till motion och träning?
– Jag tränar ganska mycket. Jag surfar säkert hälften av årets alla dagar, och tar en promenad om det inte är vågor. Att komma ut utomhus och röra mig är viktigt. Helst i havet. Dessutom så tränar jag funktionella övningar med min egen kropp i stort sett varje dag, oftast direkt på morgonen. Detta för att hålla mig stark, rörlig och skadefri. Det händer att jag går till gymmet, men i regel bara en gång per vecka.

Tar du några tillskott?
– Jag tar magnesium och fiskleverolja och Co-enzym Q10. Emellanåt lite selen. Det händer att jag tillfälligt går in och stöttar med andra tillskott, baserat på hälsotester jag gjort.

Hur tänker du om kosttillskott och så kallade superfoods?
– Det bästa är alltid om man kan få det man behöver från mat. Bästa superfoods är inälvsmat, så det räcker ofta som tillskott. Näst bästa alternativet är att äta matbaserade tillskott. Själv använder jag exempelvis pulver från kelp som är rikt på jod och andra mineraler.

Vilket är ditt bästa hälsotips?
– Att vara utomhus!! Detta är något många missar. Men dygnsrytmen är viktigt för allt. Alla processer i din kropp styrs av ljus- och mörkercykeln. Och det är utomhusljuset som räknas, inte kontorsbelysningen. Att komma ut på förmiddagen och att komma i säng i tid på kvällen.

 

Du driver Podden 4Health och intervjuar där många spännande både svenska och internationella hälsoexperter, har du någon favorit?
– Oj, jag har så många favoriter! Men av de nyare skulle jag säga att Morley Robbins är en favorit. Han är så hängiven och entusiastisk och tar upp saker som många andra inte tänker på. Markus Greus är en annan. Han är en mästare på att konkret förklara kroppen, värk och hållning. 

Vilka är de största missuppfattningarna när det kommer till hälsa?
– En är att alla ska äta exakt likadant. Alla har ”sin sanning” och många debatter uppstår för att man är så militant i sin inställning till hur man bör äta.
En annan vanlig missuppfattning är enligt Anna att kosten är det enda som spelar riktigt stor roll för vår hälsa.
– Många fixar och trixar med sin mat, men glömmer stress, sömn, dagsljus och annat minst lika viktigt, säger Anna och fortsätter:
– Att kött skulle vara farligt är ytterligare en. Processat kött eller kött från djur som är uppfödda på fel sätt är inte nyttigt, men kött från ”bra” djur är väldigt näringsrikt, hälsosamt och, åtminstone i mindre mängd, del av en evolutionär kost.
Många har uppfattningen att man kan äta mer skräpmat om man tränar, vilket också är en myt enligt Anna.
– Då ser man ju bara till energibehovet, och inte till näringsbehovet. Träning och andra påfrestningar ökar ju näringsbehovet.

Slutligen, har du några tankar om hur vi kunna vända trenden med ökande ohälsotal? 
– Genom att utbilda fler i att våra kroppar fortfarande fungerar likadant som på stenåldern och därför är anpassade för att vi lever på ett liknande sätt. Det borde vara del av skolundervisningen, svarar Anna som menar att det även skulle behövas en mer förebyggande och holistisk vårdmodell med fokus på livsstilsfaktorer för att komma till rätta med välfärdssjukdomarna.

Av Nina Törmark


Anna Sparre

Ålder: 40 år
Yrke: Licensierad kostrådgivare, föreläsare och personlig tränare, Anna är även och civilingenjör och har en bakgrund inom idrott på professionell nivå.
Bor: Kåseberga i Skåne.
Mer om Anna: Följ Anna på Facebook och läs mer på hennes hemsida där du även hittar hennes podcast.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.