Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Annika Sjöö lagar mat i sitt kök

Annika Sjöö: “Mina magproblem försvann med paleo”

Fakta

Namn: Annika Sjöö
Ålder: 34 år.
Sysselsättning: Föreläsare, hälsoinspiratör, kostrådgivare och bloggare som driver företaget Healthy business Gbg med verksamhet inom kost, träning och hälsa.
Aktuell med: Boken "Annikas paleokök".
Bakgrund: Hon är utbildad idrottslärare, kostrådgivare samt instruktör i flertalet träningsformer, bland annat dans. Hon har vunnit junior-SM i 10-dans två gånger samt deltagit i tre säsonger av tv-programmet Let's Dance, som hon tillsammans med "världens starkaste man" Magnus Samuelsson vann 2009.
Har släppt en träningsbok samt tre träningsdvd:er tillsammans med sin man som är personlig tränare.
Utkom 2011 med sin debutbok Fröken Duktig: en självbiografi om prestationsångest.
Kuriosa: Det var Annika Sjöö som fick den stora äran att lära kronprinsessan Victoria och prins Daniel deras bröllopsvals.

Paleo är en kosthållning helt fri från socker, gluten och mjölk. Du väljer istället kött, fisk, ägg, rotfrukter, grönsaker, frukt och bär.
Kostrådgivaren Annika Sjöö, även känd från Let's Dance, äter själv paleo-kost. För Kurera berättar hon om hur det är och vad man ska tänka på.

Det började med att Annika letade efter en lösning på de magproblem hon under en längre tid hade haft. Hon pluggade till kostrådgivare och blev nyfiken på paleo-kosten eftersom hon hörde flera som blev bättre i magen av just den sortens kosthållning.

 

► Läs också - Paleo: Ät som på stenåldern

Magproblemen helt borta
Hon beslöt sig för att prova. Det visade sig vara ett bra beslut.
– Jag började med paleo för drygt två och ett halvt år sedan. Jag läste in mig på ämnet och tänkte: "Jag ger det ett försök". Efter bara en vecka var mina magproblem, som jag dragits med så länge, helt borta!

"Inga konstigheter, vilket många tror"
Att lägga om kosten till paleo kan kännas svårt för många. Annika tycker att det är en bra början att läsa på om paleo samt köpa en inspirerande kokbok och helt enkelt testa.
– Man får faktiskt äta väldigt mycket gott! Det är egentligen inga konstigheter, vilket många kanske tror, berättar hon.
– Kött, fisk, fågel, ägg, frukt, grönsaker, rotfrukter, sötpotatis, bär, nötter, frön, honung och mycket mer ingår i paleokosten. Det är fördelaktigt om man kan välja ekologiskt och närodlat, om ekonomin tillåter, men paleo fungerar utmärkt ändå! Prioritera vad som känns viktigast för dig!

Paleo = naturlig mat utan gluten, mejeri och socker
Paleo handlar om att man ska må bra och undvika inflammationer som kan orsakas av felaktig kost och som skapar många sjukdomar.
– Du bör undvik gluten, raffinerat socker och mejeriprodukter på grund av att vi egentligen inte är genetiskt anpassade för dessa produkter då de kommit in sent i vår historia.

► Läs också: Mat för en friskare vardag

Många hälsofördelar
Annika menar att man kan få många hälsofördelar av denna kost.
– Förutom att jag blev av med mina magproblem upplevde jag också att jag blev piggare, fick mer energi, sov bättre, kände mindre sötsug och kom i bättre form.
När man snabbt tittar på kosten i paleo påminner den om LCHF, men det är några väsentliga skillnader.
– Paleo handlar mest om att välja ren och naturlig mat. I paleo utesluter du även mejeriprodukter men äter frukt och rotsaker, vilket du inte gör i LCHF.

Prova Annikas paleo-omelett!
Prova ett av Annikas goda paleo-recept: Omelett i ugn

 

Följande hälsovinster menar experter att paleokost kan ge dig:

 

  • Starkare immunförsvar
  • Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar
  • Minskad risk för fetma
  • Minskad risk för diabetes typ 2
  • Minskad risk för tarmsjukdomar
  • Sänkt blodtryck
  • Förbättrat kolesterolvärde

 

► Läs också: Varför blir vi beroende av skitmat?

Av Malin Duvstedt


Fakta

Namn: Annika Sjöö
Ålder: 34 år.
Sysselsättning: Föreläsare, hälsoinspiratör, kostrådgivare och bloggare som driver företaget Healthy business Gbg med verksamhet inom kost, träning och hälsa.
Aktuell med: Boken "Annikas paleokök".
Bakgrund: Hon är utbildad idrottslärare, kostrådgivare samt instruktör i flertalet träningsformer, bland annat dans. Hon har vunnit junior-SM i 10-dans två gånger samt deltagit i tre säsonger av tv-programmet Let's Dance, som hon tillsammans med "världens starkaste man" Magnus Samuelsson vann 2009.
Har släppt en träningsbok samt tre träningsdvd:er tillsammans med sin man som är personlig tränare.
Utkom 2011 med sin debutbok Fröken Duktig: en självbiografi om prestationsångest.
Kuriosa: Det var Annika Sjöö som fick den stora äran att lära kronprinsessan Victoria och prins Daniel deras bröllopsvals.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

 

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.