Annika Sjöö

Foto: Johnny Wohlin, TV3

Annika Sjöö väljer 10 hälsofavoriter

Fakta

Namn: Annika Sjöö
Ålder: 35 år
Familj: Make Mikael och en son på sex år
Bor: Göteborg
Gör: Programledare, aktuell med nya boken "Intervallträning" samt en träningskollektion

Hon är dansdrottningen från Let’s Dance som blev författare, föreläsare och programledare för “Du är vad du äter”. Annika Sjöö räds inte nya utmaningar.
För Kureras läsare listar hon tio av sina absoluta hälsofavoriter. 

1. Tankens kraft
– Jag har inspirerats mycket av boken “The Secret”. Det handlar om tankens kraft och vad man kan uppnå med den. Hjärnan kan inte skilja på verklighet och fantasi, så man ska visualisera sina drömmar som om de redan har gått i uppfyllelse.

2. D-vitamin
– D-vitamin är något som i princip alla i vårt land har brist på. Jag äter det i tillskott och anser att det är bra för immunförsvaret och humöret!

 

 Läs också: Allt fler får diagnosen D-vitaminbrist

3. Skratta mycket
– Det sägs ju att ”ett gott skratt förlänger livet”. Det håller jag med om.

4. Ägg
– Ett jättebra mellanmål eftersom det är proteinrikt, mättande och kan minska sötsuget.

5. Kaffe
– Jag går inte ett steg utan mitt morgonkaffe!

6. Crossfit
– Det är bra, allsidig träning och förbannat roligt att ägna sig åt.

7. Löpning
– För mig fungerar löpningen som mental träning – det är inte bara något fysiskt.

8. Rörlighet
– Att träna rörlighet ger så mycket. Att man inte började träna detta tidigare?

 Läs också: Ny studie: Nypon ger ökad rörlighet och mindre ledbesvär

9. Kärlek
– Det finns inget som jag mår så bra av som när jag får mycket tid och kärlek från min familj. Jag är mycket familjekär.

10. Champagne
– Jag är inte nitisk i mina kostvanor och mår bra av att tänka så. Min ”lyxvana” är champagne.

► Läs också: Annika Sjöö: “Du är vad du tänker”

Av Emma V Larsson

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Annika Sjöö
Ålder: 35 år
Familj: Make Mikael och en son på sex år
Bor: Göteborg
Gör: Programledare, aktuell med nya boken "Intervallträning" samt en träningskollektion

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.

Snygga ben – slipp celluliter och brustna blodkärl

Hud

Våra ben är ett känsligt område, problem som celluliter och åderbråck ses ofta som skönhetsfel. Vanligtvis är de tecken på nedsatt cirkulation men det finns hjäp att få. Johanna Bjurström hudterapeut och homeopat tipsar om åtgärder från både in och utsidan.