Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

olika ekologiska och naturliga hudvårdsprodukter i olika flaskor

Anpassa din hudvård efter din menscykel

Fet och oljig eller torr och skör? Din hud påverkas av var i menscykeln du befinner dig. Men det går att skapa ett jämnare glow genom att optimera din hudvård efter dina hormonnivåer.

Är din hud trött och glåmig ena veckan för att nästa vecka istället vara fet och finnig? Du är inte ensam. Under din menscykel går huden genom olika stadier. En genomsnittlig menscykel är cirka 28 dagar och under de dagarna varierar dina hormonnivåer vilket också påverkar din hud – vissa mer än andras.

LÄS OCKSÅ: “Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Flera hormoner är viktiga
Enligt Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg finns det flera hormoner som har en viktig funktion i menstruationscykeln;

 

Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg

Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg Foto: Michael Tomescu

östrogen, progesteron, follikelstimulerande hormon, FSH, och luteiniserande hormon, LH – och även balansen mellan progesteron och östrogen är viktig för hur vår hud mår. Hormonella obalanser kan uppstå när hormonerna skiftar i kroppen, som när du blir gravid, börjar eller slutar med hormonella preventivmedel, närmar dig klimakteriet – och också under din menscykel. Men genom att optimera din hudvårdsrutin efter dina hormonnivåer kan du få en lugnare hy.
– Vill du få en mer balanserad och jämn hormoncykel så bör du också se över dina livsstilsvanor som sömn, kost och näring, säger Sara Nomberg.

LÄS OCKSÅ: Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Så anpassar du din hudvård efter menscykeln

    1. Vecka 1 Första dagen på mensen är både progesteron och östrogen låga och du kan känna dig yttorr och känsligare i huden. Nu är det dags att boosta huden med vårdande, reparerande och även rengörande ansiktsprodukter. Använd inga aktiva peelings eller syror, eftersom dessa arbetar nedbrytande. Jobba istället stärkande med lite fetare krämer eller näringsrika ansiktsoljor och reparerande ansiktsmasker. Här kan det vara en fördel att välja en snällare rengöringsprodukt som inte löddrar.
    2. Vecka 2 Nu börjar östrogenet öka och du kan uppleva mindre torrhet, kanske till och med mer lyster i huden. Nu har din hud inte lika stort behov av fett, men fortsätt skydda och stötta huden genom att fuktboosta. Fuktboosta gör du genom att välja en rengöring som inte torkar ut huden. Fortsätt återfuktningen med ett ansiktsvatten, gärna ett som säger sig ha extra fuktgivande effekt, smörj in med ett fuktgivande serum för att avsluta med en ansiktsolja eller fuktkräm. Då har du först sett till att bibehålla så mycket av hudens naturliga fukt som möjligt och sedan maxat med fuktgivande produkter genom hela hudvårdsrutinen. Du kan också komplettera med en fuktgivande ansiktmask för extra effekt.
      LÄS OCKSÅ: Så tar du hand om din känsliga hy
    3. Vecka 3 Runt ägglossningen är du mest fertil, har ökad energi och generellt även ökat glow. Nivåerna av östrogen sjunker efter ägglossningen och ökar sedan igen, medan progesteron stiger. Nu är huden som mest motståndskraftig och om du vill göra mer aktiva behandlingar eller använda mer aktiva produkter är det bra att tajma in det nu. Exempel på aktiva produkter är fruktsyror eller C-vitamin som jobbar på pigmenteringar. En aktiv behandling kan vara en djuprengörande och lystergivande ansiktsbehandling som peelar lite djupare för att få huden att förnya sig. Det är en lite "tuffare" behandling mot huden som ger mer förnyad hud på sikt. Ett exempel är en honungsportömning där man använder honung som ett slags vax där huden djuprengörs med rengöring, peeling, ånga och portämning med honung. Huden lämnas sedan "clean"  med både lyster och fin yta.
    4. Vecka 4 Talgproduktionen kan påverkas av förändringar i hormoner och veckan innan mens går progesteronnivåerna upp och detta kan leda till ökad talgproduktion. Det innebär att huden producerar extra mycket fett vilket är orsaken att du kan känna dig lite extra fet i huden just nu. Ju mer talgproduktion desto mer risk för tilltäppta porer och finnar. Nu kan du därför tänka på att addera mer ansiktsmasker i din hudvårdsrutin som drar ut överskottsfett från huden. Använd till exempel lermasker eller addera syra i din hudvård, till exempel AHA eller BHA-syror. Glöm inte att återfukta huden efteråt så att du inte torkar ut huden vilket kan ge mer talgproduktion.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

hand visar nej till ett glas vin

Det här ligger bakom kvinnors alkoholproblem

Forskning

Kvinnor har de senaste decennierna ökat sin alkoholkonsumtion. En av anledningarna är att samhället är mer jämlikt. Men det ökade drickandet har också gett missbruksproblem. En doktorsavhandling av Fides Schückher beskriver att framförallt trauman i barndomen, men också föräldrars missbruk och personliga egenskaper ligger bakom alkoholmissbruket.

kvinna vid matbord som sätter upp handen mot sämre mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Snart har hela januari passerat och kanske tillhör du dom som vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

 

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

 

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?