Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

olika ekologiska och naturliga hudvårdsprodukter i olika flaskor

Anpassa din hudvård efter din menscykel

Fet och oljig eller torr och skör? Din hud påverkas av var i menscykeln du befinner dig. Men det går att skapa ett jämnare glow genom att optimera din hudvård efter dina hormonnivåer.

Är din hud trött och glåmig ena veckan för att nästa vecka istället vara fet och finnig? Du är inte ensam. Under din menscykel går huden genom olika stadier. En genomsnittlig menscykel är cirka 28 dagar och under de dagarna varierar dina hormonnivåer vilket också påverkar din hud – vissa mer än andras.

LÄS OCKSÅ: “Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

Flera hormoner är viktiga
Enligt Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg finns det flera hormoner som har en viktig funktion i menstruationscykeln;

 

Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg

Kureras skönhetsexpert Sara Nomberg Foto: Michael Tomescu

östrogen, progesteron, follikelstimulerande hormon, FSH, och luteiniserande hormon, LH – och även balansen mellan progesteron och östrogen är viktig för hur vår hud mår. Hormonella obalanser kan uppstå när hormonerna skiftar i kroppen, som när du blir gravid, börjar eller slutar med hormonella preventivmedel, närmar dig klimakteriet – och också under din menscykel. Men genom att optimera din hudvårdsrutin efter dina hormonnivåer kan du få en lugnare hy.
– Vill du få en mer balanserad och jämn hormoncykel så bör du också se över dina livsstilsvanor som sömn, kost och näring, säger Sara Nomberg.

LÄS OCKSÅ: Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Så anpassar du din hudvård efter menscykeln

    1. Vecka 1 Första dagen på mensen är både progesteron och östrogen låga och du kan känna dig yttorr och känsligare i huden. Nu är det dags att boosta huden med vårdande, reparerande och även rengörande ansiktsprodukter. Använd inga aktiva peelings eller syror, eftersom dessa arbetar nedbrytande. Jobba istället stärkande med lite fetare krämer eller näringsrika ansiktsoljor och reparerande ansiktsmasker. Här kan det vara en fördel att välja en snällare rengöringsprodukt som inte löddrar.
    2. Vecka 2 Nu börjar östrogenet öka och du kan uppleva mindre torrhet, kanske till och med mer lyster i huden. Nu har din hud inte lika stort behov av fett, men fortsätt skydda och stötta huden genom att fuktboosta. Fuktboosta gör du genom att välja en rengöring som inte torkar ut huden. Fortsätt återfuktningen med ett ansiktsvatten, gärna ett som säger sig ha extra fuktgivande effekt, smörj in med ett fuktgivande serum för att avsluta med en ansiktsolja eller fuktkräm. Då har du först sett till att bibehålla så mycket av hudens naturliga fukt som möjligt och sedan maxat med fuktgivande produkter genom hela hudvårdsrutinen. Du kan också komplettera med en fuktgivande ansiktmask för extra effekt.
      LÄS OCKSÅ: Så tar du hand om din känsliga hy
    3. Vecka 3 Runt ägglossningen är du mest fertil, har ökad energi och generellt även ökat glow. Nivåerna av östrogen sjunker efter ägglossningen och ökar sedan igen, medan progesteron stiger. Nu är huden som mest motståndskraftig och om du vill göra mer aktiva behandlingar eller använda mer aktiva produkter är det bra att tajma in det nu. Exempel på aktiva produkter är fruktsyror eller C-vitamin som jobbar på pigmenteringar. En aktiv behandling kan vara en djuprengörande och lystergivande ansiktsbehandling som peelar lite djupare för att få huden att förnya sig. Det är en lite "tuffare" behandling mot huden som ger mer förnyad hud på sikt. Ett exempel är en honungsportömning där man använder honung som ett slags vax där huden djuprengörs med rengöring, peeling, ånga och portämning med honung. Huden lämnas sedan "clean"  med både lyster och fin yta.
    4. Vecka 4 Talgproduktionen kan påverkas av förändringar i hormoner och veckan innan mens går progesteronnivåerna upp och detta kan leda till ökad talgproduktion. Det innebär att huden producerar extra mycket fett vilket är orsaken att du kan känna dig lite extra fet i huden just nu. Ju mer talgproduktion desto mer risk för tilltäppta porer och finnar. Nu kan du därför tänka på att addera mer ansiktsmasker i din hudvårdsrutin som drar ut överskottsfett från huden. Använd till exempel lermasker eller addera syra i din hudvård, till exempel AHA eller BHA-syror. Glöm inte att återfukta huden efteråt så att du inte torkar ut huden vilket kan ge mer talgproduktion.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinnoansikte

Boosta huden inifrån med kollagen

Hälsa

Att vilja ta hand om sig själv handlar inte om fåfänga eller att inte acceptera tidens gång. Alla åldras vi, men frågan är hur. När vi tar hand om vårt inre, då syns det i det yttre. När ålderstecknen börjar ta form i ansiktet finns det ett viktigt ämne som kan bromsa upp nedbrytningen från insidan. Har du hört talas om marint kollagen av typ 1?

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

 

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.