Antioxidanta vitaminer | Kurera.se

Antioxidanta vitaminer

Betakaroten: Förutom att betakaroten är en källa för A-vitamin är det effektivt när det gäller att oskadliggöra det reaktiva singlettsyret och att verka som en antioxidant genom att ta hand om fria radikaler. Dessutom anses detta näringsämne bidra till att minska risken för vissa typer av cancer genom sina antioxidativa och antimutagena egenskaper. Även andra karotenämnen har en viktig och specifik antioxidantverkan. Lykopen, gammakaroten, lutein, zeaxantin och alfakaroten är exempel på några av fler än 600 pigmentfärger i karotenfamiljen. Däremot är A-vitamin en svag antioxidant jämfört med karotenerna.

A-vitaminpalmitat: A-vitamin och betakaroten har hos försöksdjur bevisats hindra patologisk förändring liksom tillväxten av kemiskt betingade och transplanterade tumörer. Hos människor har retinoider hindrat eller stoppat maligna patologiska förändringar som t.ex. leukoplaki på ett tidigt stadium.

B-vitaminer, speciellt B2 anses vara viktiga antioxidanter. Eftersom vitamin B2 är essentiell för omvandlingen av glutationdisulfid till glutation, kan den anses vara en antioxidant.

C-vitamin ingår i ett flertal enzymer samt vid metabolismen av olika näringsämnen och farmakologiskt aktiva ämnen i kroppen. C-vitamin aktiverar vissa avgiftande enzymsystem i levern. En annan viktig funktion är dess förmåga att konkurrera med andra ämnen om substratbindning. Denna funktion anses speciellt viktig för att förhindra att eventuella cancerframkallande nitrosaminer bildas.

 

Askorbylpalmitat: C-vitamin är en viktig komponent när det gäller antioxidantförsvaret. Singlettsyre (exiterat syre) bidrar till ökad bildning av fria radikaler och C-vitamin kan oskadligöra det. För övrigt stödjer C-vitamin immunförsvaret genom att cirkulera E-vitamin i blod och vävnader. Askorbylpalmitat är en fettlöslig form av C-vitamin. Den kan påverka fettmembran på ett starkare sätt.

E-vitamin: Forskning på både människor och djur har påvisat E-vitamin skyddande effekter på fria radikal-reaktioner och peroxidskador i åldrandet. Det bromsar oxidationen av arakidonsyran och har förmågan att förhindra att fettet i LDL-kolesterolet härsknar. Samarbetet med karotenoiderna är här mycket viktigt. Naturliga E-vitaminkällor har bättre upptag och effekt än syntetiska former. En blandning av flera tokoferoler har bättre effekt än endast alfa- eller gammaformen.

Bioflavonoider, till exempel hesperidin, rutin, quercitin, metoxyflavon, pyknogenoler och polyfenoler är antioxidanter och arbetar tillsammans med C-vitamin. Pyknogenol är den kraftfullaste och viktigaste bioflavonoid- antioxidanten. (Den är 50 gånger starkare än E-vitamin och 20 gånger starkare än C-vitamin). Den finns i vindruvskärnextrakt (proantocyanidiner) och pinjeträdsbark (Pinus maritima). Andra källor för bioflavonoider är grönt te, ginko biloba (quercetin), bovete och många andra växter. Bioflavonoiderna har en extremt bred och effektiv funktion som antioxidant.

Av Peter Wilhelmsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

 

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

 

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

 

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.

Två klassiska pastarätter på vegovis

Recept

Tvekar du att lägga om till vegansk eller vegetarisk kost av rädsla för att inte längre kunna njuta av dina favoriträtter som spagetti bolognese eller lasagne? Lugn, det råder läkaren Veronica Hedberg och kokboksförfattaren och journalisten Susanne Hovenäs bot på. I nya boken "Smart mat för en frisk kropp och hjärna" finns flera goda recept att botanisera bland och Kurera kan bjuda på två smakprov.