Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Äntligen i klimakteriet

Äntligen i klimakteriet

Du kanske redan har gått igenom det eller så nosar du bara på vad som komma skall. Du kanske rent av är en av dem som har tjugo år kvar innan det är dags. En sak vet vi, om du inte varit där, så kommer du dit. Har du tur glider du genom med några svettiga nätter när det är som värst men dessvärre gäller det långt ifrån alla. Vi pratar såklart om klimakteriet.

I förklimakteriet svänger hormonerna kraftigt. Östrogen blir ofta för högt i förhållande till progesteron. Förklimakteriet kan starta långt innan själva klimakteriet och det är vanligt att kvinnor i 40-årsåldern märker symtom på hormonellt kaos i kroppen som ångest, raseri, sömnproblem och vallningar. Menstruationen blir mer oregelbunden eller förändras. Hjärndimma, rastlöshet och koncentrationssvårigheter är också vanligt.
Ett typiskt tecken på att du är i förklimakteriet är att du upplever att du bara mår riktigt bra under en enda vecka i månaden.

Efter klimakteriet beror symtomen ofta på att nivåerna av könshormonerna är låga, till följd av att produktionen i äggstockarna har upphört. Problem som torra slemhinnor, nedsatt sexlust och nedstämdhet är vanligt.

 

Hormoner och signalsubstanser
Att detta kaos uppstår beror delvis på samspelet mellan könshormoner och signalsubstanser. Östrogen håller serotoninnivåerna i hjärnan uppe och det gör att vi känner oss nöjda och glada, att vi kan koncentrera oss och styra impulser. Det betyder att sänkta nivåer av östrogen i kroppen kan ge dig motsatta symtom. Du känner dig orolig, ångestfull, ofokuserad och impulsiv. Kanske börjar du tvivla på saker som tidigare var självklart, kärleken till din man eller till ditt jobb.

På samma sätt påverkar progesteron, nivåerna av GABA i kroppen. GABA är den signalsubstans som fungerar som vår “bromskloss” och en tillräckligt hög nivå av GABA gör oss lugna och avslappnade. Det är allopregnanalon, en metabolit av progesteron som kan fästa sig till GABA-receptorer och ge oss dess lugnande effekt.

LÄS OCKSÅ: "Klimakteriet en naturlig del av åldrandet – pyttsan!"

Ytlig sömn och spända muskler
När progesteron sjunker i förklimakteriet så minskar effekten av GABA och det är det som kan ge besvär med att komma till ro både kroppsligt och mentalt. Förutom oro så kan låga nivåer av GABA orsaka ytlig sömn, spända muskler och aggressivitet.

Är vi samtidigt stressade och producerar höga mängder kortisol så har vi ett ytterligare problem eftersom kortisol kan blockera progesteronets receptorer på cellerna. Det lilla progesteron som kroppen nu producerar ger alltså sin plats till stresshormonet kortisol för att hjälpa dig hantera din stress.

LÄS OCKSÅ: Balansering av hormonerna – en hjälp i övergångsåldern! Så gör du

Östrogenet påverkar dopaminet
Låga nivåer av östrogen påverkar även cellernas tillgång till dopamin som är en av centrala nervsystemets viktigaste signalsubstans. Normalt sätt bidrar dopamin till glädje, entusiasm, nyfikenhet och lust. Brist på dopamin minskar viljan att göra sådant som tidigare kändes roligt, som att gå på en konsert eller vara intim med den vi älskar.

Brist på dopamin kan göra oss deprimerade och likgiltiga. Det är vanligt att tänka “jag saknar den jag var tidigare” eller “jag har inte lust med något”.
Dopamin bildas av aminosyran tyrosin som i huvudsak finns i animaliska proteinkällor vilket gör det ännu viktigare att få tillräcklig mängd protein i kosten.

 

Det låter kanske hopplöst men det finns mycket man kan göra med kost och livsstil för att göra den ofrånkomliga övergången så besvärsfri som möjligt.

LÄS OCKSÅ: Monika Björn: Så blir du stark genom klimakteriet

Starta i tid
Om man ännu inte fyllt 40 men har svåra PMS-symtom eller vet att man är östrogendominant, vilket går att mäta i test, så är det bästa man kan göra för att få en lätt övergång att starta med livsstilsförändringar redan nu.

För att göra så finns det sju saker du kan göra som kan underlätta övergångsåldern. Du hittar dem här.
Och om du själv gått igenom ett besvärligt klimakterie och har en dotter så kan du skicka råden vidare. Döttrar får nämligen ofta liknande hormonella förändringar som sin mor.

Av Sanne Lundblad

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Glasburkar med rawbollar med pepparkakssmak

Raw pepparkaksbollar med apelsin

Recept

Tid för adventsmys, tända ljus och julgodis! Men allt godis behöver inte innehålla vitt socker och mjöl utan kan istället innehålla många vitaminer och mineraler – samtidigt som de är söta och goda. Rulla ihop och bjud på dessa raw pepparkaksbollar och njut!

Doktor känner på patients hals

Så kan du påverka din sköldkörtel

Hälsa

En halv miljon svenskar har diagnostiserats med sköldkörtelsjukdom. Det vanligaste är en underfunktion i sköldkörteln och åtta av tio som drabbas är kvinnor. Den kinesiska medicinen ställer ingen diagnos när det kommer till sköldkörteln. Det ser symtomen som brister av vitala substanser. Kurera pratade med Diamantis Koukouvinos som är naturläkare i kinesisk medicin om hur han behandlar sina patienter med sköldkörtelrubbningar.

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

 

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

 

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.